[XP] Pc's in netwerkje mogen niet op internet komen.

Pagina: 1
Acties:

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08
Hoe zorg je ervoor dat onder XP er niet meer geinternet kan worden...

Ik zal het uitleggen,
Een vijftal pc's worden gebruikt in een trainingscentrum om mee te internetten (onder win98), ze staan in een netwerkje en kunnen op een gedeelde printer afdrukken.

Daarnaast is het de bedoeling dat er trainingsprogrammas (tal rekenen etc.) op komen, maar er moet voor gezorgd worden dat mocht door het internetten de pc besmet raken, de trainingsprogjes wel gewoon door kunnen draaien ivm lessen).

Dus een dualboot met XP gemaakt. Win98 voor het internet en XP voor de trainingsprogrammas.

Nu moet ik ervoor zorgen dat onder XP er geen internet toegang meer is, maar men moet wel kunnen printen...
Internet is via adsl en een switch.
Een firewall heb ik al geprobeerd, maar die blijkt ook door een gebruiker met beperkte rechten in te stellen te zijn (sygate)
Het uitschakelen van de netwerkkaart is geen optie omdat wel geprint mag worden...
Iemand een idee?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Poort 80 / 8080 blokkeren :)

[ Voor 44% gewijzigd door Outerspace op 15-06-2005 16:20 ]

Wauw, een sig!

• Elimination
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-04 13:00
Softwarematige Firewall die (bijna) alle poorten blokkeert? 8) wild gokje

[ Voor 6% gewijzigd door Elimination op 15-06-2005 16:21 ]

• Shutdown98
outerspace schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 16:19:
Internet Explorer er van afhalen :?
of poort 80 / 8080 blokkeren :)
Mozilla is te makkelijk door een gebruiker te installeren en via een firewall de poort blokkeren is geen punt, maar bij sygate is dat door een andere gebruiker (met beperkte rechten ongedaan te maken...

Een firewall die alleen door de "beheerder van deze computer" is in te stellen zou een uitkomst zijn. maar welke?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als jij bij de netwerk instellingen geen gateway opgeeft dan kan je voor zover ik weet ook niet internetten en als het goed is nog wel printen? Dus gewoon in windows98 alles op dhcp laten staan, en onder winXP alles statisch instellen (op een private reeks desnoods) en dan zonder gateway.
Alleen weet ik niet in hoeverre dit admin rechten vereist?

offtopic:
waarom eigenlijk geen twee keer XP? lijkt me ook al een grote vooruitgang wat betreft besmettingsgevaar enzo?

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 15-06-2005 16:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Shutdown98
Orion84 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 16:31:
Als jij bij de netwerk instellingen geen gateway opgeeft dan kan je voor zover ik weet ook niet internetten en als het goed is nog wel printen? Dus gewoon in windows98 alles op dhcp laten staan, en onder winXP alles statisch instellen (op een private reeks desnoods) en dan zonder gateway.
Alleen weet ik niet in hoeverre dit admin rechten vereist?

offtopic:
waarom eigenlijk geen twee keer XP? lijkt me ook al een grote vooruitgang wat betreft besmettingsgevaar enzo?
dat is een goeie, het werkt iig.
Je kan als gebruiker met beperkte rechten ook die instelling niet meer wijzigen. mooi.
Is dit wel een beetje aanklungel proof of kan iemand met een beetje kennis dit omzeilen?

2x xp is idd beter, maar het mag niet te duur, ivm licenties.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Shutdown98 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 16:38:
[...]

dat is een goeie, het werkt iig.
Je kan als gebruiker met beperkte rechten ook die instelling niet meer wijzigen. mooi.
Is dit wel een beetje aanklungel proof of kan iemand met een beetje kennis dit omzeilen?

2x xp is idd beter, maar het mag niet te duur, ivm licenties.
hmm, mja licenties, niet aan gedacht :+
Verder geen idee of je hier omheen kunt werken, ik zou zelf zo snel in ieder geval niks kunnen verzinnen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Er zijn vast zat mogelijkheden om dit te doen, al lijkt me dit wel iets wat je beter in Network Troubleshooting kan bespreken. Daarom verplaats ik je topic.

Windows Operating Systems > Network Troubleshooting :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 12:57
je mag wel 2x xp op 1 computer installeren, de xp licentie heeft toch alleen betrekking op 1 pc niet op het aantal installaties

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ip op win98 & xp statisch instellen. (dus niet via dhcp) en in de OS configuratie die niet op internet mag de gateway leeg laten. En dna in de policys instellen dat de gebruiker onder xp niet aan de netwerk instellingen mag komen.

win98 voor internet? windows 98 krijgt geen updates meer van ms, en daar komen dus exploits voor.

(een mogelijkheid dat je alleen internet via een proxy server is ook mogelijk, maar niet zo zimpel uit te leggen)

[ Voor 33% gewijzigd door leuk_he op 16-06-2005 15:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1