Toon posts:

2600+ warmte probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik weet er bestaan al meerdere topics over dit ow., maar echt wijs word ik er niet uit...
Ik heb een 2600+ xp (barton) (overige zie onderstaand)
1 intake fan voor in de kast (90)
2 outtake fans (80) 1 onder de voeding, 1 in het zijpaneel
cpu titan ttc-cu9tb/sc
Fans zijn (behalve cpu) geregeld door earogate ll)

Ik zet op een wat warmere dag (op zolder) mn grote vriend aan en kijk ff met speedfan naar mn temp, blijkt ie idle 62+ graden te zijn, wilde niet eens weten wat ie stressed was.
Zijpaneel er uit gehaald, grote ventilator er voor geplant en hij is 53+ graden (idle)
nog wel warm vind ik, maar goed het kan er mee door...
Geen oc (behalve de 9800 pro).

Eigenlijk wil ik mn kastje gewoon dicht hebben, met een normale temp, weet iemand hoe?
Speedfan komt aardig overeen met de meting in de bios.

o ja, gemeten met diode...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Niet teveel koelpasta gebruikt? Eén druppeltje is voldoende.

Als je met Speedfan een temperatuur van zo'n 53C of meer krijgt, is het koelblok dan ook heel heet? Zo niet, dan is het een uitleesfout en is er niet aan de hand, mits de koeler goed contact maakt natuurlijk. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Nee nu word hij niet heet, maar dat is nu ik er een grote ventilator naast heb staan...
met kastje dicht word ie aardig warm, brand mn vingers nou ook weer niet.
koelpasta is er een maadje terug opnieuw op gedaan, idd maar een beetje.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 16:17 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Allereerst kunnen temp sensors brak zijn. Kijk eens wat de temperaturen zijn in de BIOS of beter nog meet het zelf met een externe thermometer.

Voel eens aan je CPU koelblok. Is dat niet warm dan is er geen/slecht contact. Haal de koeler eraf en zet deze er opnieuw op met een dun laagje koelpasta.

Kijk of alle fans draaien (ook voeding e.d.)

Op de zolder zal het sowieso al warmer zijn dan in de rest van het huis, zeker op warme dagen, houdt hier rekening mee.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik de cpu koeler pas had geplaatst, was de temp ongeveer 47 graden (idle), sindsdien heb ik er niet meer aangezeten... Alle fans draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 16:27 ]

• japsai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Airflow! Waar zit die fan aan de zijkant? Heb je stoffilters? Is de kast erg vol? Misschien kun je een schets posten..

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff geen digitale camera, maar de outtake in het zijpaneel zit ongeveer in het midden van de kast.
Een groot koelblok om de radeon heen met 80* fan.
Alle draden netjes weggewerkt, videokaart, geluidskaart, 2xHD, 2x optische drives. niet overdreven vol dus..., gebruik geen stoffilters, zuig mn kast regelmatig uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 16:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img235.echo.cx/my.php?image=pc3og.jpg

dan maar even zo....

Verwijderd

Een outtake in het zijpaneel?
Dat klinkt fout.
Dat zou een intake moeten zijn en aan de achterkant van de kast een outtake.

Draai die fan in het zijpaneel eens om.

Verwijderd

Topicstarter
Ok van heb de fan in het zijpaneel omgedraait.
Heb geen noemenswaardig resultaat...
Zou dit nu alleen komen door de warmte op mn zolder? en zo ja is het dan een probleem om met 62 graadjes idle nog te gaan gamen bv.

Verwijderd

ik heb zelf ook de 2600+
mijn cpu is meestal rond de 28 graden en idle 39 (en dat met aircooling 8) )
ik heb een Aero coolermaster op me cpu
1x intake sidepanel
2x outtake achterin
1x intake bovenop
en voeding outtake

vorige keer had ik me hele chipje op me vga volgegooit met coolpasta,ik games spelen,zie ik allemaal velkjes en dingetjes in me beeld,en viel de game vaak uit,ik aan me vga coolblokje voelen,auchhh,erg heet dus,ik coolpasta eraf gehaald,nu speel ik gewoon goed met een mooi beeld,en vga blokje niet te warm,teveel coolpasta kan dus de oorzaak zijn van een hete cpu/vga.

*edit.
speedfan kan wel eens raar doen,vorige keer pc net aan,ik speedfan aangezet,gaf die aan dat cpu 51 graden was,ik speedfan afsluiten,en opnieuw aanzetten,opeens 28 graden 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 15:15 ]

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Denk dat in het koelblok van je processor nogal wat stof zit. Dit is bij mij ook eens het geval geweest, nadat ik hem had uitgeblazen / gezogen scheelde me dat 10C
Je kast alleen uitzuigen heeft niet zoveel nut, je zal hiervoor echt je koelblok van de processor moeten halen.

Raar... Is zo gek nog niet

Verwijderd

Topicstarter
Het nieuwe koelblok zit er nog niet zo lang op, dus er zit vrijwel geen stof op/in, ik zal hem er nog eens afhalen en nieuwe pasta er op doen...

Kattuker, wat is dan de temp in je kast als je cpu 28 graden is?

• japsai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Net zoals Kattuker had ik ook intake aan de zijkant, klinkt gek, maar als de proc koeler richting proc blaast moet je haast wel volgens mij, anders word het desastreus voor de airflow. Dus dat is het iig niet, want het bleek geen verschil te maken.

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:03
kheb ook zelfde probleem maar dan met een 2500+ barton. Krijg bij kleine overclocks ook pc niet stabiel door de temp die zo hoog ligt. 'k Ben nu aan het wachten op nieuw cpu blok, mss dat het iets uitmaakt

Verwijderd

Welke koeler hebben we het eigenlijk over?

Maar ik ken het probleem, ik heb twee Athlon MP 2600+en met Barton core... Onder 2 CoolerMaster X-Dreams worden die ook tegen de 70 graden aan.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
En zo heb ik hem koel gekregen. :Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00041836.jpg

Hij kwam ook veel te heet, in een koele kamer 50 idle, stressed ging ie soms tegen de 70 aan.

Nu komt ie nooit meer boven de 40. 8) Maakt wel een teringherrie (vergelijk het op hoogste stand maar met een stofzuiger), maar als je je er niet aan ergert is dit een zeer goede koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Heb er nu een flinterdun laagje koelpasta tussen gedaan...

Met kast dicht:
mn kamer ongeveer 23 graden
in de kast ongeveer 40 graden
cpu is 51 graden

dat redde ik eerder never nooit...

Wat is de naam van de koeler op het plaatje? misschien eens proberen.
en wat is je temp in de kast?

Verwijderd

Ik heb een amd 2200+. Heb net een cpu cooler vervangen was kaputt. Nu zit er een spire WhisperRock IV op.
Idle staat die op 72 :| zowel de socket als de diode. De case is 42 graden.
Haal ik de zijkant eraf daalt het met ongeveer 10C.
Ok ik geeft toe er zit een grote agp videokaart in. 2 harde schijven ieder met zijn eigen coeling en cd writer en dvd writer en de cpu zit daar tussen.
Ik neem aan dat het te vol is.
Heeft iemand misschien toch een tip om het koeler te krijgen. Ik kan me nl niet herinneren dat die idle zo warm werd.
Heeft iemand ook een programmatje om de cpu goed te belasten, kijken hoe warm die dan wordt.

Klaasjan

Verwijderd

Topicstarter
Klaasjan, je kast zit niet overdreven vol hoor... of je moet mini atx hebben.
Heb op je op de hoeveelheid koelpasta gelet? kabels netjes weggewerkt? wat is de rpm van de cpu fan?
Heb je de temp in de bios gemeten?

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:08:
Heb er nu een flinterdun laagje koelpasta tussen gedaan...

Met kast dicht:
mn kamer ongeveer 23 graden
in de kast ongeveer 40 graden
cpu is 51 graden

dat redde ik eerder never nooit...

Wat is de naam van de koeler op het plaatje? misschien eens proberen.
en wat is je temp in de kast?
In je kast 40 graden , hoe heb je dat gemeten ? LIjkt me veel te hoog, de 51 graden is dan logisch te verklaren als je koelt met lucht van 40 graden ;)

@ klaasjan

Ga pi berekenen (Zoek naar Pifast ofzo :P )

[ Voor 6% gewijzigd door Shuisman op 18-06-2005 13:24 ]

Verwijderd

Hoi,

Ik heb een midi kast, de kabels zijn gebundeld. maar ik heb boven in al mijn 5 1/4 sloten vol dus ook de bijbehorende kabels.
Ik heb een programmatje gevonden genaamd super_pi en als ik die laat draaien gaat die naar de 73 graden en de temp van de case blijft ronde 43 grade en beide blijven redelijk steady. Met pifast loopt die op naar de 77 graden. Lijkt me toch erg warm. :(
Volgens de verkoper van norrod was het dunne laagje pasta van de spire cooler voldoende.
Ik zal binnenkort een foto van de binnenkant bijvoegen kunnen julliet het zien.
De ene harde schijf zit in een cooldrive 3 (deze zit tussen de branders). de andere heeft een eenvoudige cooler.

gr
Klaasjan

• Shuisman
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 15:10:
Ik heb een programmatje gevonden genaamd super_pi en als ik die laat draaien gaat die naar de 73 graden en de temp van de case blijft ronde 43 grade en beide blijven redelijk steady. Met pifast loopt die op naar de 77 graden. Lijkt me toch erg warm. :(
Heb je wel casefan's intake outtake, zijkant ? Anders is het vrij logisch dat het zo warm wordt in je pc.!
In mijn pc is het 28.1, terwijl het in mijn kamer 22.3 is nu.
Ik heb een 120 mm intake, en een 80 mm outtake ;)
gr
Klaasjan
mag weg voortaan, doen we altijd al zonder het te zeggen (staat ergens in EEN faq )

[ Voor 8% gewijzigd door Shuisman op 18-06-2005 16:04 ]

Verwijderd

is zo'n casefan's intake outtake een fan die je op je pci slot zet.
Zoniet, wat is het dan. Ik ben niet zo thuis in de fanwereld

• Shuisman
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 16:55:
is zo'n casefan's intake outtake een fan die je op je pci slot zet.
Zoniet, wat is het dan. Ik ben niet zo thuis in de fanwereld
In veel behuizingen zitten van die 'gaatjes' soms in het rond/vierkant van 70 80 of 90 mm, daar kun je een ventilator in vast schroeven of klikken. Deze zal de lucht uit of in je pc halen/brengen. En zo verse koude lucht aanvoeren. Die dingen in de pci slot maken niet echt super veel lucht, maar het is natuurlijk nooit verkeerd.

edit:
je kunt je fans zo richten dat ze in je pc blazen (intake)
en uit je pc blazen (outtake)

[ Voor 11% gewijzigd door Shuisman op 18-06-2005 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben er uit...

Ik heb er de thermaltake xtreme volcano 12 op gezet (25 euri bij tweakend.net), en ik heb hem nu regelmatig op de 43 graden (idle). stressed nooit hoger dan 52 graadjes.
en dat bij 3000 rpm (maakt een acceptabel geluid)
Is niet zo koel als frigolamptje, maar ik doe het er voor (misschien verschil in core?)

@Shuisman: Das idd niet de casetemp, waarschijnlijk is die van de NB... casetemp is ongeveer 29 graden.

Ik heb de uitkomst alsnog ff gepost, zodat andere tweakers er ook wat aan kunnen hebben.

Thx all _/-\o_

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 22:08:
Ik heb een amd 2200+. Heb net een cpu cooler vervangen was kaputt. Nu zit er een spire WhisperRock IV op.
Idle staat die op 72 :| zowel de socket als de diode. De case is 42 graden.
Haal ik de zijkant eraf daalt het met ongeveer 10C.
Ok ik geeft toe er zit een grote agp videokaart in. 2 harde schijven ieder met zijn eigen coeling en cd writer en dvd writer en de cpu zit daar tussen.
Ik neem aan dat het te vol is.
Heeft iemand misschien toch een tip om het koeler te krijgen. Ik kan me nl niet herinneren dat die idle zo warm werd.
Heeft iemand ook een programmatje om de cpu goed te belasten, kijken hoe warm die dan wordt.

Klaasjan
Ik heb een 2200+ (wel op 1.5 Ghz draaien, 7.5x 200 Mhz FSB) idle op 37°. Antec Super LAN Boy, 2x 120 mm, Zalman Cu7000 in silent mode :).

Ik zou zeggen: ter hoogte van je cpu een gat in je zijpaneel maken en daar een intake fan in monteren. Dat zou moeten helpen. Heb je de fans al afgekuist (ff stofzuiger erop, dan met doekje het overige stof weghalen). Heb je je bekabeling binnenin al wat op orde gebracht?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1