Toon posts:

[2000/XP] Computer wil niet formatteren*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou voor een vriend van me een pc installeren, maar nu is er het volgende aan de hand:

Ik heb zijn hard schijf geformatteerd en heb er in eerste instantie Windows XP op gezet, echter deze liep vast omdat ik geen juiste XP-Controller had voor zijn RAID (Fasttrak66).

Boeide eigenlijk niet zoveel, want Windows 2000 zou volstaan. Maar nu:

Ik heb Windows 2000 één keer kunnen installeren, heb er wat updates overheen gegooid totdat het geheel vastliep. Een harde reboot zorgde ervoor dat Windows 2000 bij het opstarten al crashte: het balkje liep tot 2 streepjes vol en hield er dan mee op....

Ik dacht: geen probleem (ik was toch nog niet zover), ik installeer het hele zwikke weer opnieuw. Maar nu kan ik de schijf niet eens formatteren! De PC loopt bij 0% formatteren vast en doet daarna niets meer. Ook Windows 98 nog geprobeerd: ook niets... Als ik dan in het dos-prompt terecht kom, dan geeft het commando dir één bestand op de schijf en dat bestand heet " :) :) ", maar dan op z'n dos...

Weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Specificaties:
AMD Duron 900Mhz
2x Maxtor Diamondmax vl20 20gb met RAID (Promise Fasttrack66)
256MB Ram
(Al een oud beestje dus :P )
De rest is niet zo boeiend denk ik...

Ik heb al geprobeerd te debuggen in DOS met een programmaatje van internet.
Heb Windows 2000 laten formatteren: niets (hangt bij 0%).
Heb Windows 98 laten formatteren: niets (idemdito).
Heb met fdisk wat geprobeerd maar stopt al bij de "integriteitstest" op 0%...

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03 14:21
misschien de schijven uit raid proberen ?

LinkedIn
BlackIntel

• Elimination
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05-2025
RAID deactiveren en individueel proberen te formateren?
brengt je dus ook bij een tweede optie, stop ze in een andere pc :) succes

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Test even je hardware (geheugen, harddisk) - installaties die spontaan crashen e.d. zijn meestal een indicatie van een hardware probleem :)

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
lees ik het nou verkeerd of probeer je via windows te formateren?

zal wel aan mij liggen ik zou gewoon de raid controller even benanderen, is een toets combinatie voor tijdens het booten als het een beetje kaart is.

gewoon je raid config weg donderen, je schijven met een windows flop ffies formateren.

opnieuw raid set aanmaken als het nodig is of eerst windows op losse schijf zetten en later raid configureren.

maar het kan ook aan mij liggen dat ik te moeilijk denk mgoed heb ook alleen ervaring met hp raid controllers

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik eens zeggen waar het aan lag:

Het lampje van de harde schijf was niet goed aangesloten... :P Nu werkt het weer...

En nee, ik bedoel natuurlijk formateren met de Windows CD's...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 14:09:
Zal ik eens zeggen waar het aan lag:

Het lampje van de harde schijf was niet goed aangesloten... :P Nu werkt het weer...

En nee, ik bedoel natuurlijk formateren met de Windows CD's...
Onzin. De polariteit van de LED verkeerd aansluiten kan er NOOIT voor zorgen dat die schijf niet te formatteren valt...

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat leek mij ook, want anders was ik er nooit opgekomen... Maar ik had echt meerdere pogingen gedaan om het werkend te krijgen en het lukte niet. Nu hadden we iemand anders laten proberen die de kast even had opgeschroefd en die zag dat dat kabeltje waarschijnlijk iets van kortsluiting veroorzaakte. Ik kan er ook niets aan doen... :|

Ik zal het nog eens goed navragen. :)
Pagina: 1