Toon posts:

[Access] BTW-tarieven en Dsum

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de volgende tabellen:
- factuur
- factuur_details

En de volgende formulieren
- factuur
- factuur_details (subform van factuur)

De facturatie gebeurt met verschillende BTW-tarieven; deze worden opgeslagen in factuur_details; per regel.

Nu wil ik op het formulier (en later ook in rapporten) per factuur, de volgende totalen:
- Subtotaal excl. BTW per regel (aantal * prijs)
- Totaal excl. BTW
- Totaal 6% BTW
- Totaal 19% BTW
- Totaal inclusief BTW

De twee dikgedrukte willen me maar niet lukken. Het lijkt me een logische stap om DSum te gebruiken en dus heb ik voor het Totaal 6% veld de volgende formule geklust:

=DSum("[btw] * [aantal] * 0,06";"factuur_details";"[btw] = 6 AND [factuurnummer]=Forms![frm_facturen]![factuurnummer]")

Maar wat ik ook probeer; "#Fout" blijft mijn deel... Suggesties?

Update
Na flink verder klussen ben ik een heel eind dichterbij; ik gebruikte "aantal" als veldnaam en daar raakt Access NL duidelijk van in de stress.
Als ik nu een factuur heb met een regeltje met 19% en eentje met 6% BTW geeft ie de juiste getallen weer in de passende unbound tekstbox. Echter, als ik een getal verander, verandert het totaal niet mee. Ik heb een .requery in het NaBijwerken erin gezet, dan verandert het wél mee. Maar zodra ik dan de betreffende regel verlaat, verandert het BTW-totaal weer terug naar wat het was toen ik de factuur opende. Afsluiten en opnieuw openen "verhelpt" dat probleem.

Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 19:18 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:29

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik zou 't net iets ander doen, misschien lijkt het je wat: om je database 'flexibel' te houden zal je ook met andere tarieven dan 6 en 19% btw om moeten kunnen gaan. Wellicht kan je onderaan je formulier een listbox zetten, met daarin een query die per btw-groep de btw-omschrijving geeft en het totaal bedrag. Deze listbox kan je na ieder eupdate laten requerien en als je naar een volgend record gaat opnieuw filteren op de juiste waarden.

Of zoiets :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een prima taktiek; de waarde staat netjes in het veld. Maar hoe ga ik er nu mee rekenen? Want het blijft natuurlijk maar "layout" op deze manier; er staat in feite een lijst, die eruitziet als een veld.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat wil je ermee rekenen?

Volgens mij moet je op een factuur de totalen ex btw hebben, en de btw bedragen per btw groep. Die heb je nu. Als je ze nog een keer nodig hebt (export naar ander programma ofzo) gewoon weer een query eroverheen!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Een "grand total" is ook wel zo handig he: totaal excl. + btw = totaal incl...

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Die kan je dan weer prima met 1 enkele dsum doen :)

Toegegeven, het zal niet de snelste oplossing zijn, en het blijft een beetje aanmodderen, maarja... het blijft Access :)

Pagina: 1