In de powerbook van een medeleerling van mijn opleiding zit een airportkaart die keurig het netwerk oppikt. Nu werkt men op de NHTV met een zogenaamde oddyssee client die alleen maar voor windows beschikbaar is. Ik ben benieuwd of hier nog GoTters zijn die ook op de NHTV zitten en met een hun Apple Ibook/Powerbook wel op het draadloos netwerk kunnen, en hoe je dat dan opgelost hebt. Van de ICT van de NHTV wordt je in ieder geval niets wijzer.
Ik zit niet op het NHTV, maar als ik het goed heb is de oddyssee client een 802.1x client. In Mac OS X zelf zit al een 802.1x client ingebouwd. Deze kun je vinden via Programma's -> Internetverbinding. Daar kun je een nieuwe 802.1x verbinding aanmaken. Hoe je die precies moet configureren weet ik niet, maar als je een guide van NHTV hebt waarin staat hoe je het onder Windows moet configureren, is er waarschijnlijk wel uit te komen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Dat is dus het probleem, met die oddyssee client wordt het hele zaakje standaard geinstalleerd en hoef je dus alleen nog maar in te loggen met studentnummer en wachtwoord. Heel irritant, want NHTV verstrekt zelf verder geen gegevens.
Geen extra software nodig itt Windows (http://www.uic.edu/depts/accc/network/wireless/users.html)
Google is your friend!
http://www.uic.edu/depts/accc/network/wireless/macx.html
en bij punt 11. op deze pagina:
http://www.louisville.edu/it/wireless/docs/Wireless_FAQ.html
luister maar gewoon naar Daedalus...hij heeft meestal gelijk
Google is your friend!
http://www.uic.edu/depts/accc/network/wireless/macx.html
en bij punt 11. op deze pagina:
http://www.louisville.edu/it/wireless/docs/Wireless_FAQ.html
luister maar gewoon naar Daedalus...hij heeft meestal gelijk
[ Voor 11% gewijzigd door Nitai op 15-06-2005 15:23 ]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Hartelijk dank, ik zal eens kijken of ik het op de powerbook kan instellen (ben namelijk windows gebruiker).
Dank aan allen die gereageerd hebben.
Meestal is het eenzelfde configuratie als de UvA ook gebruikt:
http://www.ic.uva.nl/draa...1DC-493F-B3FED680BBCB1953
http://www.ic.uva.nl/draa...1DC-493F-B3FED680BBCB1953
als er geen gebruik gemaakt wordt van MAC-adres registratie, wil ik best eens voor je uitzoeken hoe het werkt (ik woon 5 min fietsen van de NHTV Breda vandaanVerwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:31:
Hartelijk dank, ik zal eens kijken of ik het op de powerbook kan instellen (ben namelijk windows gebruiker).
Launching containers into space
Ik heb dit nagevraagd in #apple of het mogelijk was aangezien ik dit (of volgend jaar) naar de NHTV ga en een laptop wilde. Ik heb een 12" Powerbook en dat zou geen probleem moeten zijn werd mij verzekerd.
Kortom, als/wanneer het werkt kan je dan even vermelden hoe je dat gedaan hebt?
Kortom, als/wanneer het werkt kan je dan even vermelden hoe je dat gedaan hebt?
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Het is dat het voor iemand anders is natuurlijk. Als je je eigen PowerBook/iBook zou willen meenemen en het aan mij zou kunnen uitleggen zou ik het ook een prima optie vinden. Ik weet niet of het mag, maar mijn mail adres is:Whieee schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 20:36:
[...]
als er geen gebruik gemaakt wordt van MAC-adres registratie, wil ik best eens voor je uitzoeken hoe het werkt (ik woon 5 min fietsen van de NHTV Breda vandaan). Anders wil ik je best helpen met het instellen, stuur maar een mail als je iets wil regelen.
jeffrey_broeders@planet.nl
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 23:01 ]
[offtopic]Als je je e-mail adres wilde verbergen voor harvesters hebben code tags weinig zin. Je e-mail adres staat gewoon volledig in de source. Beter is om de email tag te gebruiken. In jouw geval zou dat [norml]jefferey_broeders@planet.nl[/] worden, wat jefferey_broeders@planet.nl oplevert. Nog steeds geen garantie tegen harvesters, maar wat nuttiger dan code tags.[/]
[ Voor 34% gewijzigd door Daedalus op 15-06-2005 22:36 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
*schop!*
Hoi ik ben nieuw hier en heb hetzelfde probleem. Ik ga naar de nhtv en wil een ibook. Nu had ik zelf een topic hiervoor gemaakt en ik ben hier naartoe verwezen. Ik vroeg me af of er al een concrete en werkende oplossing was gevonden. Dus of er al mensen zijn met een mac op de nhtv.
Vond hier veel informatie maar nog geen erkenning of het ook echt werkt, vandaar de schop
Hoi ik ben nieuw hier en heb hetzelfde probleem. Ik ga naar de nhtv en wil een ibook. Nu had ik zelf een topic hiervoor gemaakt en ik ben hier naartoe verwezen. Ik vroeg me af of er al een concrete en werkende oplossing was gevonden. Dus of er al mensen zijn met een mac op de nhtv.
Vond hier veel informatie maar nog geen erkenning of het ook echt werkt, vandaar de schop
Verwijderd
Ik wil dit topic graag nieuw leven inblazen. Ik ben nl docent op NHTV én in het bezit van een i-book. Nu wordt beweerd dat jij om dat odysseeclient-verhaal heen kunt. Probleem is echter dat je bij het zoeken van een verbinding wel op de pagina komt waar je wordt verzocht om het client-programmaatje te downloaden en te installeren. Zonder dat te doen, kom je toch niet verder? Dat is in ieder geval mijn ervaring. M.a.w. wat is de volgende stap om écht verbinfing te krijgen met het netwerk?
GJ
GJ
Ik weet niet hoe je op dit moment verbinding maakt, maar waarschijnlijk moet je nog een 802.1X verbinding aanmaken. Dit kan met "Internetverbinding". Hoe dit precies moet worden ingesteld worden weet ik niet, aangezien ikzelf niet op NHTV zit. Hier op de TU moet het iig zo worden ingesteld dat protocol TTLS is en het interne protocol PAP. Wellicht gaat dit ook werken, aangezien de Odyssee client hier ook als alternatief kan worden gebruikt. Als je iets van een installatiehandleiding hebt kunnen we misschien wat beter helpen.Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:13:
Ik wil dit topic graag nieuw leven inblazen. Ik ben nl docent op NHTV én in het bezit van een i-book. Nu wordt beweerd dat jij om dat odysseeclient-verhaal heen kunt. Probleem is echter dat je bij het zoeken van een verbinding wel op de pagina komt waar je wordt verzocht om het client-programmaatje te downloaden en te installeren. Zonder dat te doen, kom je toch niet verder? Dat is in ieder geval mijn ervaring. M.a.w. wat is de volgende stap om écht verbinfing te krijgen met het netwerk?
GJ
Verwijderd
Ook toevallig. Ik moet morgen naar de EUR in Rotterdam voor een lezing die ik geef. Ik heb begrepen van iemand dat ze daar ook zo een netwerk hebben waar je --wil je erop komen-- ook een studentennaam moet hebben en password en...zo een windows progje downloaden.
is dat ermee te vergelijken? En zo ja hoe kan ik als 'buitenstaander' voor 1 dag toch van het netwerk gebruik maken?
is dat ermee te vergelijken? En zo ja hoe kan ik als 'buitenstaander' voor 1 dag toch van het netwerk gebruik maken?
Onder Mac OS X heb je geen 3rd party 802.1x client nodig, die zit er al in.
Je komt 'r nu een beetje laat mee aanzetten denk ik, maar als je hun helpdesk eens mailt of ze een tijdelijk account voor je aan kunnen maken?
Je komt 'r nu een beetje laat mee aanzetten denk ik, maar als je hun helpdesk eens mailt of ze een tijdelijk account voor je aan kunnen maken?
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Ik neem aan dat je een login naam hebt, werkt het dan volgens deze stappen?Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:13:
GJ
Ik zit zelf aan de NHTV en om verschillende redenen heb ik zelf nog geen netwerktoegang dus kan ik het met mijn Powerbook niet testen.
Ik heb maandag mijn powerbook meegenomen en ik kon verbinding maken met het draadloze netwerk (N1.4* gebouw), maar zonder login kon ik er nog niets mee.
Ik hoorde van een mede-student dat je een "speciaal kaartje" nodig had, maar daar geloof ik eigenlijk niets van...
Ik geef wel eens gastcollege's op de EUR, je kan gewoon een gast account aanvragen die een dag geldig is. Dat is trouwens sowieso alleen voor studenten/docenten. Of dat voor gastsprekers geldt weet ik niet. En je hebt geen windows programmaatje nodig. Gewoon authenticaten zoals dawuss dat aangaf (is al ingebouwd in OSX). Of je gebruik kan maken van de verschillende databanken is ten tweede, maar ik denk niet dat je nodig zal hebben. Dat is op m'n PB nog niet gelukt (gehannes met een ICA client...)Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 00:57:
Ook toevallig. Ik moet morgen naar de EUR in Rotterdam voor een lezing die ik geef. Ik heb begrepen van iemand dat ze daar ook zo een netwerk hebben waar je --wil je erop komen-- ook een studentennaam moet hebben en password en...zo een windows progje downloaden.
Sowieso is het veel makkelijker om op een computer aldaar in te loggen.... maar dat vroeg je dan ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Nitai op 07-09-2005 10:03 ]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Grote kick. 
Aangezien ik eindelijk een login heb en het dankzij het spieken van wat instellingen gelukt is om verbinding te maken zal ik het hier eens delen voor de compleetheid van de search.
Hopelijk heeft iemand er iets aan, want de handleiding van de AAAC is niet helemaal correct voor dit netwerk. Naar wat ik ervan begrepen is dit netwerk voor veel (alle?) draadloze netwerken van Surfnet hetzelfde, en volgens mij kan je zelfs op onderlinge netwerken inloggen.
Aangezien ik eindelijk een login heb en het dankzij het spieken van wat instellingen gelukt is om verbinding te maken zal ik het hier eens delen voor de compleetheid van de search.
Hopelijk heeft iemand er iets aan, want de handleiding van de AAAC is niet helemaal correct voor dit netwerk. Naar wat ik ervan begrepen is dit netwerk voor veel (alle?) draadloze netwerken van Surfnet hetzelfde, en volgens mij kan je zelfs op onderlinge netwerken inloggen.
Je moet elke keer als je op een ander netwerk geweest bent wel het certificaat opnieuw accepteren en je wachtwoord opnieuw intikken.Bij 'Internet Connect' een nieuwe 802.1X Configuration aanmaken met als instellingen:
TTLS: Aan (Bij Configure... op PAP zetten en identify 'anonymous')
TLS: Uit
LEAP: Aan
PEAP: Aan
MD5: Aan
Login is alleen het studentnummer, dus niet .2006.STUD en meer van zulke onzin. Het draadloze netwerk is WL-NHTV NHTV-WPA.
offtopic:
Leuk detail is dat ik de enige in de projectgroep ben die een elke keer stabiele netwerkverbinding heeft. De rest heeft dus een wintel.
Leuk detail is dat ik de enige in de projectgroep ben die een elke keer stabiele netwerkverbinding heeft. De rest heeft dus een wintel.
[ Voor 1% gewijzigd door Oxi op 18-02-2008 20:26 . Reden: Tegenwoordig nieuwe netwerknaam in gebruik ]
Netjes van je dat je dit even met iedereen deelt, een pluim voor jou!
Waarschijnlijk staat er bij het certificaat dat het niet wordt vertrouwd. Wat je de volgende keer kunt doen, als je dat venster weer krijgt, is het certificaat icoon te slepen naar je bureablad. Als het goed is krijg je nu een bestand op je bureablad. Je kunt nu m.b.v. Sleutelhangertoegang het certificaat importeren in de sleutelhanger X509-roots. Als het goed is hoef je nu geen certificaat meer te accepteren.Oxi schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 21:24:
Je moet elke keer als je op een ander netwerk geweest bent wel het certificaat opnieuw accepteren en je wachtwoord opnieuw intikken.
Misschien heb je het Surftnet certificaat (SURFnet-PCA-Root -Certificate) nog nodig als root ca, omdat anders het certificaat wat je net hebt geïmporteerd niet wordt vertrouwd. Het Surfnet root certificaat kun je onder andere hier vinden. Toevoegen gaat op dezelfde manier.
Stom dat ik dit topic nu pas zie, ik had jullie meteen kunnen helpenOxi schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 21:24:
Grote kick.
[...]
Je moet elke keer als je op een ander netwerk geweest bent wel het certificaat opnieuw accepteren en je wachtwoord opnieuw intikken.
offtopic:
Rookworst zonder R is ook worst.
Daar heb ik met mijn windows notebook ook last van. Alleen die NHTV notebooks doen het helemaal goed met het netwerk, en zo blijkt dus nu, ook apples. In sommige bouwdelen is er gewoon te weinig wifi dekking om draadloos te werken. Als je dan tegen ict zegt dat je wel een netwerkkabeltje meeneemt zijn al die netwerkcontactpunten buiten werking, kortom een kromme werkwijze.
Jep, ze hebben het complete wired netwerk blijkbaar losgerukt onder het mom van "we hebben nu toch wireless"Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:17:
Daar heb ik met mijn windows notebook ook last van. Alleen die NHTV notebooks doen het helemaal goed met het netwerk, en zo blijkt dus nu, ook apples. In sommige bouwdelen is er gewoon te weinig wifi dekking om draadloos te werken. Als je dan tegen ict zegt dat je wel een netwerkkabeltje meeneemt zijn al die netwerkcontactpunten buiten werking, kortom een kromme werkwijze.
Opzich wel te begrijpen omdat het lastig is 2 systemen te hebben qua beveiliging/authorisatie, maar vervelend voor gebruikers is het wel. Vooral als het wireless systeem gewoon niet 100% is.
Verwijderd
Na succesvol gebruik te hebben gemaakt van bovenstaande beschrijvingen om gebruik te maken van het NHTV netwerk, heb ik besloten om dit topic nog eventjes onder het stof vandaan te halen.
Ik maak nu dus gebruik van het NHTV netwerk met mijn MacBook en vroeg mij af of ik tijdens mijn windows simulatie (bootcamp en parallels) gebruik dien te maken van de odesey client om te verbinden. Ik kan begrijpen dat dit dient te gebeuren wanneer ik onder win xp opstart maar moet dit ook wanneer ik een simulatie van win xp draai onder parallels in Mac os?
Gr. Arjan
Ik maak nu dus gebruik van het NHTV netwerk met mijn MacBook en vroeg mij af of ik tijdens mijn windows simulatie (bootcamp en parallels) gebruik dien te maken van de odesey client om te verbinden. Ik kan begrijpen dat dit dient te gebeuren wanneer ik onder win xp opstart maar moet dit ook wanneer ik een simulatie van win xp draai onder parallels in Mac os?
Gr. Arjan
Volgens mij niet, ik denk dat je in Windows hoe dan ook altijd een gewone ethernet verbinding ziet onder Parallels. Je actieve verbinding onder OS X wordt dan gewoon geemuleerd en doorgespeeld als een gewone, vaste LAN verbinding denk ik. Maar dat lijkt me het meest logisch in ieder geval. Ik kan het helaas niet testen, maar waarom doe je dat zelf niet gewoon even?Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:39:
Na succesvol gebruik te hebben gemaakt van bovenstaande beschrijvingen om gebruik te maken van het NHTV netwerk, heb ik besloten om dit topic nog eventjes onder het stof vandaan te halen.
Gr. Arjan
Onder bootcamp zul je trouwens wel gewoon de client moeten gebruiken, want dan draait windows gewoon native
[ Voor 7% gewijzigd door BezurK op 12-02-2007 19:33 ]
Verwijderd
Bedankt voor je reactie!
Wanneer ik win xp draai via parallels krijg ik te zien dat de netwerk verbinding geen of minimale verbinding heeft terwijl de verbinding in Mac os helemaal in orde is.
Ik was trouwens vergeten te posten dat ik het al geprobeerd had.
Wanneer ik win xp draai via parallels krijg ik te zien dat de netwerk verbinding geen of minimale verbinding heeft terwijl de verbinding in Mac os helemaal in orde is.
Mmm, dan heb ik het mischien toch bij het verkeerde eindVerwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:12:
Bedankt voor je reactie!
Inmiddels ben ik benieuwd hoe ik kan printen via het netwerk zonder de bestanden op een schoolcomputer te moeten openen via USB-stick. Het programma dat de windows-gebruikers gebruiken heet Novell iClient. Via Google kom ik ook niet veel verder dan problemen die windows gebruikers hiermee ondervinden. 
Misschien dat het zou werken als ik het in Parallals installeer, maar dan moet daar ook weer Office en de hele mikmak bij, dus daar heb ik weinig zin in.
Misschien dat het zou werken als ik het in Parallals installeer, maar dan moet daar ook weer Office en de hele mikmak bij, dus daar heb ik weinig zin in.
Verwijderd
Echt super verhelderend allemaal, maar omdat ik blond ben nog 1 keer?
Ik kan gewoon mijn MacBook gebruiken op de NHTV, of moet ik hiervoor wel windows installeren op mijn oh zo mooi witte computer?
Thanks, love.
M
Ik kan gewoon mijn MacBook gebruiken op de NHTV, of moet ik hiervoor wel windows installeren op mijn oh zo mooi witte computer?
Thanks, love.
M
Pagina: 1