AGP tot wanneer leverbaar?

Pagina: 1
Acties:

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 13:07
Ik vroeg mij af tot wanneer AGP videokaarten leverbaar blijven. Met de opkomst van PCIx denk ik toch zo dat AGP er op termijn uitgaat. Nou wil namelijk voordat het zover komt nog een goede videokaart kopen zodat ik nog een tijdje vooruit kan met het huidige systeem wat ik nu heb. Wanneer zou dan het beste koop moment zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door bigfooter op 15-06-2005 14:35 ]

Wind, Waves and Snow

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vermoed dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Er worden nu nog steeds mobo's met agp verkocht, dus zal ook de vraag naar agp kaarten niet zo snel ophouden.
Maar het blijft gewoon koffiedik kijken.

Daarnaast kun je je ook nog afvragen of wanneer je radeon van dit moment te traag is geworden, of het dan ook geen tijd voor een nieuw mobo/cpu word....

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 15-06-2005 14:38 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is PCI-E en niet PCI-X. De laatste is een uitbreiding op PCI vooral bedoeld voor controllers enzo.

Anyway, ik denk dat AGP nog wel eventjes zal blijven rondzweven: de bridge chips zijn al ontwikkeld. Het enigste dat wel zal gebeuren is dat de AGP varianten steeds duurder zullen worden tegenover hun PCI-E broertjes.

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 13:07
Ja daarom, ik wil voordat het zover komt nog een goede koop maken. Een upgrade naar een PCI-E systeem :) plus GPU is nog altijd duurder dan een enkele AGP GPU.

Wind, Waves and Snow

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je een grafische kaart van de huidige generatie wil kopen en niet het beste van het beste wil hebben wacht dan nog even tot nVidia (en ATi eventuaal) hun nieuwe kaarten hebben gelanceerd.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat ik weet is dat de R520 (ATi's nieuwe videokaart), en volgens mij ook de R580 (R520 met tweaks, eind 2005?) en de Nvidia G70 voor AGP leverbaar zullen zijn. Als richtlijn kan je stellen dat AGP pas aan het einde van 2006 uitgefaseerd zal zijn. Daarna: PCI-Express.

Conclusie: als je je huidige systeem wilt upgraden met een nieuwe videokaart, dan wacht je nog eventjes op de nieuwe generatie (de G70 wordt met een weekje geloof ik gelanceerd, en is hopelijk vlak daarna in de winkel verkrijgbaar). Maar als je zit te denken aan een gehéél nieuw systeem wat niet kan wachten, kan je het beste meteen voor PCI-Express gaan. Dan heb je een solide basis voor als je in de toekomst nog wilt upgraden.
Pagina: 1