Toon posts:

VB.NET en ACCESS in Visual Studio

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik ben een progje aan het schrijven in Visual Studio.Net 2003, met visual basic als programmeertaal.
Ik wil een access database hieraan koppelen. (Access 2000 SP3)
Bij het aanmaken van een OleDbDataAdapter en Connection kies ik voor een aanmaken van een "new Connection" en als provider neem ik een Microsoft Jet 4.0 OLE DB Provider

Nu, als ik het absoluut pad ingeef bij het maken van een connectie ("ACCESS:c:\vb\Agenda\Database\Date.mdb) dan lukt alles blijkbaar heel goed, ik kan m'n gegevens ophalen die ik wens via de DataSets

Maar.. dit programmatje gaat op andere pc's ook moeten draaien, dus is het absoluut pad niet wenselijk. (Ik ga niet overal een boomstructuur c:\vb\agenda\.... aanmaken om de database te kunnen raadplegen.

Als ik een relatief pad gebruik ("ACCESS:Data.mdb") en ik probeer de link of de database OK is, dan krijg ik dat 'de verbinding met de database succesvol is'. Maar als ik nu probeer de gegevens te raadplegen via de DataSets krijg ik volgende foutmelding

An unhandled exception of type 'System.Data.OleDb.OleDbException' occurred in system.data.dll

Ik doe dus identiek dezelfde handelingen bij de verbinding met de access databank. Alleen het pad verschilt.

Bij Google en andere zoekmachines krijg ik alle info die ik wil over het werken met access in vb.net en SQL statements, maar ik vind niks over hoe de database te raadplegen over een netwerk of met een relatief pad.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 19:22
Kun je je connectionstring niet in je app.config kwijt en daarna inlezen met de klasse ConfigurationSettings uit System.Configuration? Dan hoef je in je vb code alleen maar een methode uit die config.klasse te gebruiken.

• woeper
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:20
je kunt de connectionstring opslaan in de app.config file zodat deze niet met je programma compiled worden. Op elke machine hoef je dan slechts de connectionstring in de app.config file aan te passen.

oops net iets te traag :z

[ Voor 8% gewijzigd door woeper op 15-06-2005 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik 's proberen, zal wel laten weten of het gewerkt heeft,
alvast bedankt