Moet op DEL drukken om door te gaan met booten

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-08 15:54

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het is weer eens zover, er moest een PC onder handen genomen worden. Daar waar eerst een Windows ME met Plus! Jungle theme stond, draait nu netjes een XP. Het is een 667MHz machine met 256Mb geheugen, dus dat moest hij best trekken. En inderdaad, het installeren en configureren verliep geheel zonder problemen.

Dat moet natuurlijk argwaan wekken, een installatie zonder problemen... en jawel, hij start nu bij het booten niet in 1 keer door. Ik moet doodleuk een keer op <DEL> rammen om door te kunnen. Dit was uiteraard niet zo en ik heb, op een netwerkkaart die niet meer reageerde, niets aan het systeem veranderd.

Na het drukken op DEL gaat alles wel gewoon door en werkt het systeem zonder problemen, maar ik kan dit natuurlijk niet zo teruggeven aan de eigenaar. Heeft iemand dit ooit eerder gezien? Ik niet namelijk :| BIOS settings is het in ieder geval nergens op te herleiden... geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen.
Dell Dimension XPS B667r
BIOS Version A02
Intel(R) Pentium(R) III PRocessor, 667MHz
256MB System RAM

Keyboard.................. Detected
Legacy Mouse.......... Detected
USB Legacy............. Enabled

Fixed Disk0: Maxtor 31536H2 (UDMA=66MHz)
ATAPI CD-ROM R/RW 12x8x32
ATAPI CD-ROM HITACHI DVD-ROM GD-5000

Press <DEL> to Resume

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-08 09:12
Kijk in de log even naar fouten op je harddisk. Heb zelf ook het probleem met een Harde schijf. Geeft aan dat schijf stervende is (bij mij doet ie dat al een half jaar :P)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

niet gewoon een leeg batterijtje dat aan vervanging toe is? :?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gewoon in de BIOS instellen dat hij altijd moet doorgaan en geen EROR's moet aangeven. Voor de rest is Dell redelijk vriendelijk met BIOS-updates, misschien dat dat nog helpt?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik ben nu in ieder geval even met PowerMax de HD aan het controleren. Een batterijtje wat vervangen moet worden is natuurlijk mogelijk, maar heel onwaarschijnlijk. Ook wel erg veel toeval dat dat dan net nu zou moeten gebeuren :)
Gewoon in de BIOS instellen dat hij altijd moet doorgaan en geen EROR's moet aangeven
Het is alleen geen error, gewoon een mededeling :)

Na de HD check is een mogelijke BIOS update inderdaad nog een idee... eens kijken, ik post zo m'n bevindingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kaastosti op 15-06-2005 14:05 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:01
steek eens een lege disk in het diskettestation...
Indien hij dan nog de melding geeft is het zeker een bios setting

verander de boot sequence dan eens naar eerst HD

[ Voor 60% gewijzigd door deleenheir op 15-06-2005 14:09 ]

"If it works, don't fix it"

Verwijderd

Je kan ook nog een BIOS reset proberen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft die PC niet toevallig een aparte partitie waarop hulpprogramma's voor het bios staan/stonden? (en die jij dan gedelete hebt). Bij compaq pc's heb ik wel es gezien dat de 'bios' op een aparte partitie staat. Ik weet niet of dit bij sommige Dells ook zo is.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 11:01

MRic3

Of praat ik weer poep?

Palomar schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:13:
Heeft die PC niet toevallig een aparte partitie waarop hulpprogramma's voor het bios staan/stonden? (en die jij dan gedelete hebt). Bij compaq pc's heb ik wel es gezien dat de 'bios' op een aparte partitie staat. Ik weet niet of dit bij sommige Dells ook zo is.
Afbeeldingslocatie: http://macg.net/emotikony/stupid.gif

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Net BIOS update gedaan van A02 naar A08... ging soepeltjes, maar nog steeds hetzelfde probleem. Als eerste en enige boot device de IDE-HDD gezet, biedt in deze ook geen oplossing.

De error komt nog voor het zoeken van een boot-device, dus het moet wel in de bios zitten...nou nog vinden waar, want ik ben dat ding al drie keer doorgelopen :|

[ Voor 32% gewijzigd door Kaastosti op 15-06-2005 14:27 ]

Verwijderd

Gaat het wel goed als je de CD-ROMS ontkoppelt?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Gaat het wel goed als je de CD-ROMS ontkoppelt?
Nope, uiteraard krijg ik ze dan in het boot-overzicht niet te zien, maar ik moet daarna nog steeds op DEL rammen

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Doet windows XP bij het afsluiten op deze computer wel een echte powerdown? Het woordje "resume" wekt bij mij de indruk dat hij geen shutdown maar een suspend-to-disk of iets dergelijks heeft proberen te doen... Kan zijn dat ik helemaal fout zit, maar het lijkt me iets om uit te zoeken.

Verwijderd

spk2go schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:00:
Gewoon in de BIOS instellen dat hij altijd moet doorgaan en geen EROR's moet aangeven. Voor de rest is Dell redelijk vriendelijk met BIOS-updates, misschien dat dat nog helpt?
al geprobeerd?

• deleenheir
Krijg je de fout ook indien er een bootable cd/diskette in steekt? (met een normale bootsequence dan)

brengt het uitzetten van boot devices geen verbetering? (het niet echt het probleemoplossen maarja)

Verwijderd

Ik vrees toch dat je even die BIOS-batterij moet checken :)

• Palomar
  • Niet online
Als mijn andere tip niks opleverde kijk dan es of er iets staat als 'Reset DPMI pool' (oid, kan ook een hele andere benaming hebben) en zet dat op YES.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Doet windows XP bij het afsluiten op deze computer wel een echte powerdown?
Ja, maar daarnaast gebeurt het ook bij een cold boot, dus daar ligt het niet aan.
Gewoon in de BIOS instellen dat hij altijd moet doorgaan en geen EROR's moet aangeven.
Die optie bestaat niet eens, wel wordt er een error log bijgehouden, waar niets in komt te staan in dit geval. Als het keyboard ontbreekt komt dat er in te staan.
Krijg je de fout ook indien er een bootable cd/diskette in steekt?
Ja, ook met een bootable floppy of CD komt deze melding. Deze komt na het doorlopen van de BIOS en voor het daadwerkelijk zoeken naar een boot-device.
brengt het uitzetten van boot devices geen verbetering?
Helaas, nee dus
* Bekijk myReact van HereIam

Reg. datum: 24 april 2004
Ik vrees toch dat je even die BIOS-batterij moet checken
Is dit iets wat die batterij kan veroorzaken dan? Dan had ik eigenlijk wel een echte foutmelding of waarschuwing verwacht.. maar goed, je kan niet weten. Ik ga even op zoek naar zo'n CR2032 batterij :)
kijk dan es of er iets staat als 'Reset DPMI pool'
Het enige wat ik kan resetten of clearen via de bios is PnP data. "Yes clears PCI/PnP Configuration Data stored in Flash on next boot." Deze heb ik al eens op Yes gezet, zonder resultaat. Tenminste, hij zal ongetwijfeld gecleared hebben, maar het loste het probleem niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door Kaastosti op 15-06-2005 14:47 ]

• deleenheir
ik gok maar, maar staat "PnP OS" op yes?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
k gok maar, maar staat "PnP OS" op yes?
Ja, nu wel, maar die heeft ook op 'No' gestaan.

• Palomar
  • Niet online
Zoek es met google op dit probleem, dan krijg je wel wat results. Oa. deze: http://delltalk.us.dell.c...=by_date_ascending&page=1

Schijnt een dpecifiek Dell probleem te zijn. Ik heb de oplossing niet zo snel gevonden, maar het zal er ongetwijfeld bij staan... Ben wel benieuwd ;)

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12-2025

ictprutser

Schotse_Hooglanders

Heb je een USB muis terwijl er normaal een PS2 op zit?
(t is maar een gokje 8)7 )

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
@Palomar: In dat topic hebben ze het over CTRL+ALT+D, waarna het systeem een diagnostics tool los laat op de IDE apparaten. Bij het scannen van de harde schijf krijg ik daar een "Fail. Return Code: 7" terug. Nog niet kunnen vinden wat dat inhoudt.

Verwijderd

Draai in dat geval even scandisk, ik vrees dat er toch iets met je schijf aan de hand is. (Ik zie dat je Powermax al hebt gedraaid maar ik kon de resutlaten hiervan niet terugvinden in 1 van je posts).

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
PowerMax wilde niet helemaal meewerken helaas... ik ga zo een nieuwe poging wagen met een nieuwe diskette :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:13
Ik zal een eerdere post eens met andere woorden uitleggen (want die lijkt mij het allerwaarschijnlijkst):

Zoek in de BIOS (ergens bij een Power menu ofzo (heb geen Dell)) naar 'halt on...X' en zet daar alles uit. In die hoek / dat menu moet je het volgens mij kunnen vinden. Kun je anders niet ff al de BIOS settings geven (bij een Dell zijn dat er toch nie zoveel >:) )

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

The__Virus schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:27:
Ik zal een eerdere post eens met andere woorden uitleggen (want die lijkt mij het allerwaarschijnlijkst):

Zoek in de BIOS (ergens bij een Power menu ofzo (heb geen Dell)) naar 'halt on...X' en zet daar alles uit. In die hoek / dat menu moet je het volgens mij kunnen vinden. Kun je anders niet ff al de BIOS settings geven (bij een Dell zijn dat er toch nie zoveel >:) )
ik denk dat dat hard gaat tegenvallen.... in een Dell zit ook gewoon een Asus/MSI/ander-bekend-merk moederbordje, en dus ook een AMI/phoenix/oid BIOS (al zijn die soms een beetje aangepast om een Dell merkje weer te geven).
tis geen Compaq ofzo 8)7 (die hebben nog altijd eigen fabrikaat biossen)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:13
maar bestaan die settings nou die ik zei? Probeer daar gewoon alles uit te zetten (dus halt on helemaal niets)

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 10:17
ik ben aan het graven voor je met google en tot dus ver krijg ik het volgende linkje

http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/33568.html

't is blijkbaar een bekend probleem en er schijnt achterop je pc een diagnostic led system te zitten van dell, kijk es of er iets oranje oplicht etc..

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik begreep de bewoording wel en weet ook waar er op gedoeld werd, alleen bestaat die optie dus gewoon niet in de BIOS.
Ik vermoed dat daar die event logger voor is, aangezien keyboard errors daar ook in terecht komen. Hij halt dus sowieso al niet op dergelijke dingen, maar schrijft ze weg in een log.

Bij m'n PowerMax scan kwam hij niet goed door de uitgebreide test heen. Ondanks dat ik het raar vind dat de schijf al op dit punt invloed kan hebben op het boot-proces, zou dat het gewoon best kunnen zijn. Ook in de eerder geposte thread was bij veel mensen het probleem opgelost na het plaatsen van een nieuwe harde schijf. Daar werd echter ook gezegd door mensen dat ze al jaren werken met deze error en dat het dus niet aangeeft dat je schijf kritische fouten geeft.

Verwijderd

Misschien dat het zit in de IDE kabel of de connector?
Pagina: 1