Toon posts:

Asp.net op macOS X ?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraagje...

Ik ben momenteel bezig met het knutselen van een website adhv asp.net en MySQL. Dit doe ik hoofdzakelijk op de trein tussen thuis en mijn werk (en omgekeerd).
Mijn laptop is bijna aan vervanging toe (we hebben samen al heel wat meegemaakt ;) ) en dus ben ik nu een beetje aan het uitkijken.
Het liefst van al schaf ik mij een 12” PowerBook aan, maar het absolute minimum waar en laptop moet aan voldoen voor mij is het mogelijk zijn van asp.net applicaties te ontwikkelen erop.

Mijn vraag is dus: is het mogelijk een Mac als (ontwikkelings) webserver te gebruiken voor asp.net.
Ik weet ondertussen al het volgende
· met mono (www.go-mono.com) is het mogelijk om met .net in MacOS X.
· met de combinatie xsd, mo-mono en apache is het mogelijk asp.net applicaties te hosten op linux
· MySQL op Mac is niet echt een probleem
Wat ik zou willen weten is of die mod-mono plugin voor apache ook werkt in MacOSX.
Ik heb nog niets bevredigends gevonden via google, maar als het op linux werkt, hoop ik dus dat er al mensen in geslaagd zijn het op MacOS te doen werken ook.
Ik beschik momenteel niet over een Apple om op te testen, en ik wil dus ook geen kopen zonder dat ik 100% zeker weet dat het zal werken.
De bedoeling is dus dat ik alles wat ik om mijn laptop maak zonder problemen thuis kan overzetten op mijn (windows) testserver (en daarna in productie). En het moet zonder compromissen blijven werken natuurlijk…
Tutorials, how-tos, screenshots,… Alles is welkom

Alvast bedankt..

Ps: alles omzetten naar JSP is geen optie ;)

Verwijderd

Van mod_mono is de broncode beschikbaar en 99% zeker dat deze gewoon compileert voor MacOSX.

Hier die je hoet het moet :)

[edit:]
Denk er wel aan dat mono alleen ASP.NET v1.0 en 1.1 goed ondersteund, 2.0 ondersteuning is nog in ontwikkeling.

Ik heb mono even uitgetest en ik kan nu C# en ASP.NET coden in XCode, een IDE die je gratis bij OSX geleverd krijgt. Er zou ook ondersteuning zijn voor de opensource IDE Eclipse. .NET Compilers werken in ieder geval met XCode/OSX. mod_mono zou met een beetje unix-kennis zo aan het draaien moeten zijn zonder problemen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha, dat is al positief...

Ik gebruik wel VB.net als scripting taal ipv C#. Je weet toevallig niet ofdat dat ook naar behoren werkt? Dat zal waarschijnlijk wel, maar je weet nooit hé.

Eigenlijk zou ik eens ergens een Apple moeten kunnen op de kop tikken om eens vanalles uit te proberen. ;( Misschien kan ik er wel ergens aangeraken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:53:
aha, dat is al positief...

Ik gebruik wel VB.net als scripting taal ipv C#. Je weet toevallig niet ofdat dat ook naar behoren werkt? Dat zal waarschijnlijk wel, maar je weet nooit hé.

Eigenlijk zou ik eens ergens een Apple moeten kunnen op de kop tikken om eens vanalles uit te proberen. ;( Misschien kan ik er wel ergens aangeraken.
Eerste resultaat op Google.

Lees trouwens ook eens de policy. Daar zie je dat je zelf ook de moeite moet doen om antwoorden te vinden, beide antwoorden vond ik ongeveer meteen, dus kon jij dat ook.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 15:03 ]

Verwijderd

Maar als het werk, dan lijkt het me niet om het zomaar live te brengen. Het lijkt mij dat je test omgeving zoveel mogelijk moet lijken op de productie omgeving....

Verwijderd

Topicstarter
Mijn belangrijkste vraag was of ik een .net webserver kan doen werken op een Apple. Over VB had ik mij nog geen zorgen gemaakt.(daarom vroeg ik ook of je het toevallig niet wist)
Nu blijkt dat dus (nog) niet mogelijk, dus maakt het eigenlijk geen verschil meer of die webserver nu kan werken of niet.
En om alles om te zetten naar C# is het nu een beetje laat...
toch bedankt

trouwens:
* zijn 95% van de onderwerpen op dit forum niet via google op te lossen?
* ik heb nergens iets gevonden in de aard van "ik host asp.net op MacOS X en ik heb dit zo gedaan:..." Ik ben nl niet van plan €1800 uit te geven aan een computer die ik dan misschien niet kan gebruiken voor wat ik hem eigenlijk voor kocht. Vandaar dat ik dus hier op zoek ging naar meningen en ervaringen enzo...

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je persé aan apple wil, en daar moet .net in ontwikkeld worden, kan je virtual pc gaan gebruiken?

You don't need eyes to see, you need vision

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 13:42

Neus

www.zenaconsult.com

Of anders testen door onder windows met PearPC te spelen...

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
En testen op een Apple kan je natuurlijk gewoon bij je dichstbijzijnde dealer doen. Op de Apple site staat een hele mooi locater waar je ze kan vinden. :)

kleurbleur.nl

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Yalopa schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 17:54:
Als je persé aan apple wil, en daar moet .net in ontwikkeld worden, kan je virtual pc gaan gebruiken?
Dat is voor serieus productiewerk helemaal niets, veel te traag. Afrader, ik denk dat de TS er niet aan ontkomt om gewoon of .NET op een andere machine te doen, of gewoon een windows laptop te kopen. Mono is leuk, maar het is maar de vraag of het ook biedt wat de TS wil en gebruikt. Daarnaast lijkt het met lastig als je ontwikkelomgeving erg afwijkt van de acceptatie en productie omgeving.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk dat een virtual machine nog het dichtst bij de werkelijkheid zal liggen. Virtualisatie is traag, maar een development / test omgeving krijgt het niet zo hard te verduren als een live server. Ik ben het wel eens met je waneer je zegt dat je voor .net beter een windowslaptop kan kopen, maar de vraag was expliciet naar de mogelijkheden met apple.

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
Een windowspc is inderdaad aangewezen om in .net te ontwikkelen. Maar, zo'n PowerBook lijkt mij wel wat :9 , vandaar. (levensduur op accu,design,krachtig OS,...)
(Ja 'k weet het, 'k ben een moeilijke mens)
De beste oplossing (lees: mindste problemen voor overzetten naar windows-server) is waarschijnlijk met Virtual PC, maar das waarschijnlijk wel het mindst performant. (Maar, om te ontwikkelen is dat misschien geen onoverkomelijk probleem.)
Kan iemand mij bevestigen of het idd mogelijk is om IIS (met .net en alles erop en eraan) te gebruiken op Virtual PC? En is dat (IIS) standaard meegeleverd?
Met asp zou het moeten werken, maar over .net heb ik nog niets teruggevonden...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:52:
Maar als het werk, dan lijkt het me niet om het zomaar live te brengen. Het lijkt mij dat je test omgeving zoveel mogelijk moet lijken op de productie omgeving....
Dat is waar. vandaar dat mijn (windows) testserver dan ook quasi identiek zal zijn als de online server. Die laptop is enkel om te ontwikkelen. En momenteel is er nog niets online...

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 14:51
Het lijkt me duidelijk dat jij aan alle kanten een windows laptop nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
TukkerTweaker schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:13:
Het lijkt me duidelijk dat jij aan alle kanten een windows laptop nodig hebt.
Mja, maar dat is zo de gemakkelijksoplossing. Het lijkt mij wel interessant om eens wat alternatieven te overwegen. Ik kan er maar mee bijleren... ;)

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:24
er zit een IIS server in windowsXP meen ik (die niet standaard bij virtualPC zit). Die heeft een paar beperkingen (max connections en maar 1 virtualdomain meen ik) maar is prima voor development. In principe is een virtualPC oplossing met een shared (samba) schijf best te doen, maar een windows laptop is makkelijker.

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-01 23:40
Q schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:43:
[...]

Dat is voor serieus productiewerk helemaal niets, veel te traag. Afrader, ik denk dat de TS er niet aan ontkomt om gewoon of .NET op een andere machine te doen, of gewoon een windows laptop te kopen. Mono is leuk, maar het is maar de vraag of het ook biedt wat de TS wil en gebruikt. Daarnaast lijkt het met lastig als je ontwikkelomgeving erg afwijkt van de acceptatie en productie omgeving.
Virtual PC voor ontwikkelwerk niets? Ik ontwikkel het meest op een virtual PC. In ons hele bedrijf wordt veel in virtual pc's ontwikkeld. Klanten zetten namelijk vaak niet echt de beste ontwikkel tools neer. Dus wij maken gebruik van virtual pc's om te ontwikkelen op besturingsystemen waar ook daadwerkelijk in productie op gedraaid wordt. Je moet gewoon genoeg geheugen hebben voor de virtual pc. Minstens 1 GB zodat je host pc 300 mb gebruikt en je VPC 700 mb. Werkt perfect. Nou weet ik alleen niet hoeveel trager VPC op een apple werkt.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 14:51
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:16:
[...]

Mja, maar dat is zo de gemakkelijksoplossing. Het lijkt mij wel interessant om eens wat alternatieven te overwegen. Ik kan er maar mee bijleren... ;)
Je gaat aan alle kanten voor windows developen, dan is er maar 1 goede oplossing denk ik.

Je koopt ook geen motorfiets om deze te gebruiken als verhuiswagen.

• Q
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

hiostu schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:06:
[...]

Virtual PC voor ontwikkelwerk niets? Ik ontwikkel het meest op een virtual PC. In ons hele bedrijf wordt veel in virtual pc's ontwikkeld. Klanten zetten namelijk vaak niet echt de beste ontwikkel tools neer. Dus wij maken gebruik van virtual pc's om te ontwikkelen op besturingsystemen waar ook daadwerkelijk in productie op gedraaid wordt. Je moet gewoon genoeg geheugen hebben voor de virtual pc. Minstens 1 GB zodat je host pc 300 mb gebruikt en je VPC 700 mb. Werkt perfect. Nou weet ik alleen niet hoeveel trager VPC op een apple werkt.
Jij hebt het vast over VMware ofzo? Dat draait op een vlotte PC redelijk aardig. Maar Virtual PC voor de mac is leuk als je eens een belasting diskette moet invullen (hoi hoi, dat hoeft niet meer, die is er nu ook voor de mac ;) ) maar daar valt niet echt serieus mee te werken op een apple laptop.

Het is spijtig, maar de TopicStarter is knettergek als hij een peperdure apple-laptop gaat halen terwijl hij in .net aan de slag moet. Dat wordt gewoon niets.

Als de TS het geld kan missen kan hij 'voor de lol' best eens een 2e hans macje halen om er eens mee te spelen, of een mini, maar nogmaals, haal een pc laptop. Jammer voor de macfans, maar je moet mensen inderdaad geen motor aansmeren als ze een verhuiswagen willen hebben.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
mm, lijkt me niet echt aan te bevelen, ik probeer altijd by default te werken op het platform waar de taal voor gemaakt is, ik vond gewone ASP voor linux al een hel en perl voor windows vond ik ook niet zo. (heb ervaring als devver in windows en linux, en ben beginnende desktopper op mac os x, vanwege de *nix compatibility)

verder vraag ik me af waarom het niet zou kunnen onder mac os x, mod_mono kan je toch wel vanaf source in apache compilen? lijkt me overigens ook geen optie voor jou, omdfat je veel te veel moet kloten voor een ontwikkelin omgeving (kosten baten etc); om te hobbyen zou het nog wel kunnen..

Compromises are for the weak

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 23:29:
[...]
Het is spijtig, maar de TopicStarter is knettergek als hij een peperdure apple-laptop gaat halen terwijl hij in .net aan de slag moet. Dat wordt gewoon niets.
mja, misschien wel waar.
Het lijkt mij wel leuk als uitdaging, maar ik zal er niet speciaal een PowerBook voor aanschaffen.
Mijn volgende laptop wordt dus opnieuw een traditionele wintel machine...
Toch merci voor alle tips en meningen. Het spaart mij een hoop zuurverdiende euros... :)

(en nu opzoek naar een oude apple om op te prutsen ;) )

• GREENSKiN
  • Laatst online: 25-01 13:01
Waarom je code niet in Mono schrijven? Het lijkt me dat als het werkt in Mono, dat 't ook werkt via de gewone IIS oplossing. Is je code gelijk cross-platform! Lijkt me een interessant experiment.

Verwijderd

Topicstarter
GREENSKiN schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 10:40:
Waarom je code niet in Mono schrijven? Het lijkt me dat als het werkt in Mono, dat 't ook werkt via de gewone IIS oplossing. Is je code gelijk cross-platform! Lijkt me een interessant experiment.
ja, zeker interessant. zal ik waarschijnlijk ook wel eens doen, als ik ergens een Apple kan op de kop tikken en eens veel zin heb.
Maar momenteel is het de bedoeling dat alles zonder aanpassingen van mij laptop naar de server kan gekopieerd worden en dat het blijft werken. (en omgekeerd). Je moet weten dat ik ondertussen al redelijk wat heb geklust in .net en ik ben niet van plan alles te herzien omdat ik een nieuwe portable zal kopen.
Een ander punt waar ik nog niet had bij stilgestaan is dat ik op Apple Visual Studio .net zal moeten missen... En daar zit een echt wel heel krachtige debugger bij, die mij al veel heeft geholpen. >:)

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 08:09
Tja, als je toch echt niet anders kan dan aan een windows notebook, is het in ieder geval een troost dat er de afgelopen 1,5 a 2 jaar weer meer 12" modellen uitkomen. Blijft-ie in ieder geval draagbaar.
Pagina: 1