Voor de derde maal een defecte DVD brander

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146966

Topicstarter
Hallo,

sinds november 2004 ben ik in het bezit van een dvdbrander. Deze brander was een pioneer drv-108. Na veel gebruikt te hebben (100-150 burns) zonder fouten begonnen op een gegeven moment tijdens het branden fouten te komen. En wel steeds op het zelfde stuk. Ik brand met Nero Enterprise edition en steeds rond de 10% een fout. Aan de media lag het niet wat dat waren (naar het schijnt) kwalitatief goede mam-e mitsui's. Dus ik met de brander terug naar de mycom. Zij hadden hem getest en ook ondervonden dat deze niet goed meer werkte. Ik kreeg dus een nieuwe drv-108.
Maar wat bleek: ook deze gaf de geest na 100 probleemloze burns. Eigenlijk hetzelfde liedje als de vorige brander: schrijffouten! Dus ik weer terug naar de mycom. Volgens mycom werd deze brander bij hun niet eens meer herkend in windows en mocht ik dus nogmaals een nieuwe uitzoeken. Omdat ik dus met Pioneer niet zulke goede ervaringen had wilde ik een Plextor 716A in de hoop dat deze het langer uit zou houden. Na wat geld bijgelegd te hebben kreeg ik deze idd.
Ik blij, maar niet voor lang!! Nu is sinds afgelopen vrijdag ook met deze brander iets aan de hand. Deze plextor heb ik net 3-4 weken en zonder ook maar een fout zo'n 50 dvd's gefikt, tot afgelopen vrijdag dus. Ook nu weer tijdens het branden fouten. Of hij stopt gewoon met branden: tijd loopt in nero gewoon door, nero geeft geen fouten maar de brander brandt niet meer. (van de laatste 7 burns al 6 onderzetters gemaakt met deze plextor).

Ik ben ten einde raad!! Ik dacht dat het misschien aan mn fsb van 220 kon liggen (default 166), maar na deze terug te hebben gezet bleven de fouten komen. Soms wordt de drive zelfs helemaal niet herkend door/in windows.

Enige wat ik me kan bedenken is dat het door mn cheap-ass voeding komt. Dat die op een of andere manier niet stabiel is en mijn dvd-drive beschadigd. Vanaf de andere kant zou je dan verwachten dat er iets is doorgefikt en de drive het dus helemaal niet meer doet ipv soms wel en soms niet, of maar half.

Is er iemand die enige idee heeft waar ik de oorzaak moet zoeken of heb ik toevallig steeds slechte hardware? Ik draai windows xp pro dutch met sp2.

Mijn pc bestaat uit
cheap-ass 350 watt voeding
Msi KT6 Delta FIS2R
Amd athlon 2600+ (@3200+)
2 x 512 mb Corsair PC3500 C2PT
Creative GF FX5900 128 MB
Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS
plextor 716A
Asus 52x cdbrander
2x 80 gb maxtor dm9 raid 0 (promise)
2x 200 gb maxtor dm10 raid 0 (via)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat gebeurd er als je die cheap-ass voeding even te vervangen met een goede voeding :?
het zou inderdaad zo kunnen zijn dat hij af en toe een piek geeft, en dat je dvdbranders de kos zijn.

En hoe zit het met je IDE controllers :?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met mn ide-controllers is niets mis. Op dezelfde controller zit de cd-brander en daar is niets mis mee. Het vreemde is dus dat het defect niet direct optreed, maar pas na een paar maanden. Als het aan mn ide-controller zou liggen dan zou de drive het op een andere pc het wel doen. Dit is niet het geval. Van de mycom hoorde ik namelijk dat de pioneers die ze van mij terug hadden gehad het bij hun ook niet deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76818

Naar mijn mening zul je toch echt moeten gaan investeren in het meest ondergewaardeerde, maar misschien wel het belangrijkste onderdeel van je pc, zoals outerspace ook al zegt. De componenten die je hebt vreten behoorlijk wat stroom. Tagan voedingen zijn bv. goede voedingen voor een redelijke prijs ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 76818 op 15-06-2005 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Goede richtlijnen mbt voedingen kun je o.a. hier terugvinden: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

is het mischien een domme opmerking dat die dingen gewoon de geest geven na het branden van 100+ dvd's? het blijft wel consumenten apparatuur, en geen productie afdeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, da's echt niet normaal :) Een beetje A-merk DVD brander heeft een MTBF van 75.000 branduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@swartzkip: Zeg dat niet tegen mijn branders, die elk al vele honderden burns hebben gemaakt zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door drfruit op 15-06-2005 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC heeft even op Plextor gekeken. De PX-716A heeft een MTBF van 60.000 uren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat het niet normaal is, is zeker. Maar een voeding die redelijk snel achter elkaar twee branders sloopt? Ik heb zelf ook meer dan tweehonderd DVDs gebrand met mijn 2510A op een QTec 300 W-kreng, waarvan er eigenlijk niet één op onverklaarbare wijze mislukte. Dus jij kunt gewoon écht heel domme pech hebben met die voeding, óf die voeding is écht heel erg slecht, of het is toch een andere oorzaak. :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

oke :) dan moeten ze het kunnen hebben.. was gewoon een gedachte die door mun hoofd vloog

*heb ook nog wel een yamaha 4x cd writer (scsi) van flink wat jaren terug die het nog steeds doet...maarja vroegah was het kwallietijd enzo.....Opa trekt zich terug in de hoek*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:22
De DVD branders van een jaar oud tot nu ongeveer zijn grote baggerzooi. Ik werk op de TD van een computerwinkel in mijn vrije tijd en soms verzuip je gewoon letterlijk in die krengen. Zelfs Plextor waar je toch erg veel geld betaald voor volgens sommigen wat extra kwaliteit is de uitval vrij hoog.

Zo zie je maar dat concurrentie niet altijd goed is voor de consument, de producenten besparen letterlijk overal op en dat blijkt nu wel weer.

Het kan inderdaad ook aan de rest van je pc liggen maar mij klinkt dit verhaal in ieder geval niet vreemd in de oren. Ik denk dat je dus maar weer terug moet naar de winkel. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik begin idd steeds meer te geloven dat het aan mijn voeding ligt.
volgens http://www.jscustompcs.com/power_supply/ heb ik minimaal een 370 Watt voeding nodig. Omdat ik las op Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dat een no name voeding maar 70-80%% van het aangeven vermogen kan leveren is die 350W misschien wat krap ja.

Toch blijft het vreemd. In dat geval zou dan dus de voltage lijnen moeten dalen. (toch?) Wat dan wel tot vastlopers kan leiden, maar in mijn ogen niet tot defecten. Hogere voltages betekenen bij dezelfde weerstand meer stroom: warmer. Hierdoor zou er iets kunnen doorbranden in de drive. Maar dit heeft tot gevolg dat de drive het helemaal niet meer doet ipv af en toe.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
100 burns is bij 8 speed maar 800 minuten. Ongeveer 13 uur dus. Het kan niet zo wezen dat een drive niet langer meegaat dan dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64887

Hmmm, dit klinkt mij enigzins bekend in de oren.
Ik heb dit probleem ook gehad met een Pioneer 106.
Mijn FSB was verhoogd van 100 naar 130 en na ongeveer 100 burns gaf ie de geest, dat was na de garantie periode.
Voordat ik de Pioneer had gebruikte ik een Mitsumi CD brander die ook opeens de geest gaf.
Ik heb nu een Benq 1620, FSB weer op 100 gezet en na ongeveer 200 burns doet ie het nog uitstekend.
Toen de FSB op 130 stond had ik soms ook rare problemen met de computer achteraf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:22
Je hebt een moederbord met een Via KT600 chipset en deze heeft volgens mij geen vaste AGP/PCI deviders dus het zou inderdaad best kunnen dat de te hoge FSB problemen oplevert voor je IDE controller en vervolgens ook voor je brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ben een mooie 500 Watt psu op het spoor. Is FSP Blue Storm 500Watt Voeding beter of slechter dan een Tagan 380 watt voeding? Is ATX2,0 backwards compatible met ATX1,3? Ik zag dat er voor de "moboplug" een verloopstukje bestaat, maar is dit ook zo voor de 4 pins 12V plug. Met ATX2,0 is dit namelijk een 6 pins (voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We gaan offtopic ;) Kijk eens rond in Overige Hardware. Bijvoorbeeld Welke voeding heb ik nodig? Deel 11. Ga vooral niet uit op het hoogste vermogen en de laagste prijs, maar op het merk ;) Zie ook de eerder gelinkte Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Voor verschillen tussen ATX connectoren: PMG FAQ - ATX

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 15-06-2005 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131655

Ik ben ook van mening dat een hoge FSB niet goed is voor writers vooral omdat die kwa ide aansturing nog vaak op een lagere pio mode zitten dan een harddisk. Dus het zou kunnen dat de IDE controller chips de hogere FSB niet aankunnen en daardoor langzaam het loodje leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK BalusC je hebt gelijk. :D Maar dan blijft de vraag: ligt het nu aan de te hoge fsb of aan de cheap-ass voeding? Of beide? Kan natuurlijk zo wezen dat door de overklok allerlei hardware meer vermogen slurpt en dan mn voeding onvoldoende blijkt...
En waarom duurt het dan zo lang voordat het stuk gaat... Ik probeer het te begrijpen, maar het is moeilijk moeilijk moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131655

Dat soort dingen valt toch nooit te begrijpen of 100% te verklaren. Maar het scheint zo te zijn dat een chip naarmate hij ouder wordt en dan ook steed iets overbelast wordt langzamer in Mhz wordt. Maar aangezien de Mhz gelijk blijft komt i dus steed dichter bij het punt dat het niet meer gaat en instabiel wordt.
Dit geld niet voor elke chip maar wel in het bijzonder voor low budget en combinatie met overklokken en koeling en PECH.

Een soort russisch roulette met chips.
Pagina: 1