Raid 1, 1 schijf kapot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Sinds een maand gebruik ik de onboard raidcontroller op mijn Asus P4800 mobo. Ik heb een array gemaakt met 2 x 250 gig SATA Hitachi schijven. Dit heeft prima gewerkt totdat tijdens wat "onderhoudswerkzaamheden" de schijven een klein tikje gehad hebben. Sindsdien hoor ik een van de 2 schijven vijf keer tikken tijdens het booten. Dit geluid herken ik (helaas) als een kapotte schijf. Als de pc opgestart is is mijn array verdwenen. Vreemd is dat mijn raidsoftware (van Asus) geen melding maakt van een fout in het array.

Na een reboot is het array ineens terug en kan ik de data benaderen, kopieren en deleten. Kijk ik in de software dan zie ik dat het icoontje 1 groene en 1 grijze schijf aangeeft. Bevestigt voor mij dat 1 schijf het niet doet. Vreemd blijft wel dat de software geen foutmeldingen geeft en in de info over het array 2 schijven aangeeft die beide normaal functioneren. Iemand hier een verklaring voor?

Ik heb een nieuwe schijf besteld. Kan ik de kapotte schijf vervangen door een nieuwe zonder die nieuwe eerst te moeten formateren? Als ik de Raid FAQ goed lees moet dit geen probleem zijn maar aangezien er bijna 200 gig aan data op staat ben ik uiterst voorzichtig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eerst de stukke schijf vervangen en daarna in de config modus van de raid controller
als het goed is kun je daar de drive clonen, daarna zou hij het weer goed moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Wellicht ter overvloede, want een echte tweaker doet het regelmatig: Maak eerst eerst een backup van de data.

[ Voor 4% gewijzigd door Tyrian op 02-07-2015 19:53 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:33

Haan

dotnetter

Tyrian schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 09:41:
Wellicht ter voervloede, want een echte tweaker doet het regelmatig: Maak eerst eerst een backup van de data.
Hij heeft RAID 1, dus backup maken is dan niet heel erg nodig meer hè ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Haan schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 09:43:
[...]

Hij heeft RAID 1, dus backup maken is dan niet heel erg nodig meer hè ;)
Raid is geen backup middel, het is een hulpmiddel om eventueel wegvallen van een harddisk op te vvangen.

Een bestand wijzigen op HDD 1? Dan veranderd hij ook op HDD2, als dat niet de bedoeling was achteraf heb je pech.

Dus Raid is geen backup

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

@Haan zou niet meer 100% nodig zijn misschien, maar wat nou als door die tik ook de andere schijf morgen het begeeft?? :D

altijd backup maken (op tape, op cd, ander systeem) als je data niet kan missen :D

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
sPENKMAN schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 09:45:
[...]

Raid is geen backup middel, het is een hulpmiddel om eventueel wegvallen van een harddisk op te vvangen.

Een bestand wijzigen op HDD 1? Dan veranderd hij ook op HDD2, als dat niet de bedoeling was achteraf heb je pech.

Dus Raid is geen backup
Wel in de zin die hij bedoelt en dat snap jij ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wordt de defecte disk niet vanuit de bios (van je RAID controller) gerapporteerd ? Binnen de RAID configuratie kan je als het goed is aangeven dat van de goede schijf een kloon gemaakt moet worden. Waarschijnlijk moet je inderdaad wel de schijf formateren, maar dat kan ook wel hier gedaan worden.

En tot slot, de data staat (inderdaad) maar op één schijf, dus even back-up maken !

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 15-06-2005 09:54 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

wat ik me afvraag, kan je wel gewoon blijven werken een paar dagen met 1 schijf?

Multimonitor is relax :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ja, da's het leuke van RAID-1. Bij een ontbrekende / kapotte schijf kun je gewoon doorgaan. Da's al meerdere keren experimenteel aangetoond... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
MeIsTwisted schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:07:
wat ik me afvraag, kan je wel gewoon blijven werken een paar dagen met 1 schijf?
oc is dat mogelijk, als dat niet zo was hadden er op deze wereld vele bedrijven problemen gehad en een hogere downtime gehad ! ;)

let wel, bij soft raid gaat het verhaal niet altijd op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

sPENKMAN schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 09:45:
[...]

Dus Raid is geen backup
_/-\o_

RAID beschermt je misschien tegen hardware failure, maar niet tegen bijvoorbeeld corrupte bestanden door virussen, user error ("ehm, ik heb per ongeluk Mijn Documenten verwijderd..."), noem maar op. Er zijn nogal eens mensen die dat niet doorhebben :/

[ Voor 6% gewijzigd door NNF op 15-06-2005 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jammer genoeg heb ik niet de luxe om even 200 gig weg te kunnen schrijven naar een andere schijf... Ik blijf het vreemd vinden dat ik nooit een melding heb gehad van een probleem in mijn raid array

Wellicht dat de garantie nog een backupschijf opleverd voor in de kast...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 21:54:
jammer genoeg heb ik niet de luxe om even 200 gig weg te kunnen schrijven naar een andere schijf... Ik blijf het vreemd vinden dat ik nooit een melding heb gehad van een probleem in mijn raid array

Wellicht dat de garantie nog een backupschijf opleverd voor in de kast...
kan je de defecte hdd niet alleen aansluiten en dan DFT draaien?
kan je hem meteen in sturen voor garantie :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe schijf binnen, nu pas system echt goed gaan checken. Nu 3 schijven getest. Elke schijf reageerthetzelfde. Ik vrees dat het niet mijn HD's zijn maar mijn mobo dat moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, raid 1 doet het weer maar pas na een reboot. Ander probleem dus nieuw topic....

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 10:03 ]

Pagina: 1