BBeyond ADSL netblock in SPAM-block lijsten

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 16:09
Ik zit hier met een klein probleempje.

Ik heb hier 2 ADSL lijnen. Een snelle BBeyond/BBNED lijn als primaire lijn en een XS4all/MXstream als backup lijn. Deze zijn d.m.v. een Xingcom failover apparaat aan ons netwerk gekoppeld.

Het gevolg van deze contructie is dat bij uitval van 1 DSL provider het netwerk m.b.v. de andere provider doordraait. Ook heb ik 2 MX- records aangemaakt voor deze 2 netwerken.

Nu het probleem.
Het ADSL netblock van BBeyond is compleet blacklisted in de SPEWS database en staat als verdacht in SORBS. (SPEWS level 1 listing S703)

Dit heeft als gevolg dat bepaalde mailservers van contacten mail van ons weigeren. Dit komt niet doordat onze server niet goed dicht zit maar omdat het hele netblock blacklisted is!

Ik heb BBeyond hier over gebeld. Zij geven aan dat het hun niet lukt om uit de blacklist te komen. (zie http://groups.google.nl/g...=1&hl=nl#58563ae25ac062ba)

Ze bieden wel aan om een nieuw IP te krijgen die niet blacklisted is. Hier ben ik niet zo happy mee i.v.m. DNS ellende. Wat garandeerd mij trouwens dat dit IP niet blacklisted wordt zodra ze bij spews er achter komen dat dit netblock ook van bbeyond is. Heeft iemand ervaring met het uit de blacklist halen van je provider? Welke stappen moeten zij ondernemen?

Het gebruiken van hun SMTP server is overigens geen optie omdat het verzenden van mail dan niet meer werkt als onze xs4all backup lijn in werking treed.

Iemand ervaring met een SPEWS blacklist?

Dit is overigens niet wat ik van een professionele provider verwacht....... Een netblock blacklist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-06 11:04
Dit is overigens niet wat ik van een professionele provider verwacht....... Een netblock blacklist.
Ligt echt niet aan de provider dat iemand anders het block in een blacklist zet.

Ook ligt het niet aan jou provider dat andere providers op basis van een blacklist die iemand opstelt jou mail weigert. 't Is lastig, maar toch echt 't probleem van de blacklist gebruiker.

Je zegt het zelf ook al: Dit heeft als gevolg dat bepaalde mailservers van contacten mail van ons weigeren.

Hun fout, hun probleem.

Als in hetzelfde netblok als jou IP adres(sen) toevallig iemand een virus laptop van de baas heeft aangesloten vanaf thuis omdat het zoontje er ook kazaa op draait neem je gewoon voor 't gemak het hele blok op in je blacklist? En dan als gerespecteerd bedrijf of instelling die lijst gewoon maar hanteren zonder de concequenties te willen nemen?

[ Voor 9% gewijzigd door bjck op 15-06-2005 09:24 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
SORBS is toch dat dynablock geval waarin hele netblocks gezet worden op aanvraag door de ISP?
Je zou in samenwerking met je ISP een uitzondering kunnen aanvragen voor je eigen IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Kun je de smtp van xs4all of bbeyond niet gebruiken en daar alle mail via naar buiten sturen?

Als een van beiden ook extern te gebruike is dmv gebrnaam/wachtwoord kun je 'm ook via de andere lijn benutten.
bjck schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 09:23:
[...]

Als in hetzelfde netblok als jou IP adres(sen) toevallig iemand een virus laptop van de baas heeft aangesloten vanaf thuis omdat het zoontje er ook kazaa op draait neem je gewoon voor 't gemak het hele blok op in je blacklist? En dan als gerespecteerd bedrijf of instelling die lijst gewoon maar hanteren zonder de concequenties te willen nemen?
mjah, dat was mijn ervaring ook met die SORBS gedoe. Ipv een single chello ip (bijvoorbeeld) te blokken blokken ze maar gewoon meteen die hele range, waardoor je meteen niemand binnen die range met een server je kan bereiken.
Dat was ook de reden dat ik die eruit gepleurd heb hier.

@ www.openrbl.org kun je zien of je op nog meer lists bent geblocked btw.

[ Voor 70% gewijzigd door DJSmiley op 15-06-2005 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 16:09
SORBS noteerd mijn block als dynamisch IP. Dat is niet echt een probleem.

De level 1 notering in SPEWS van mijn netblock is wel een probleem.
De reden dat bbeyond een level 1 notering heeft is omdat ze:

- A) Geen abuse@bbeyond.nl account hadden/hebben.
- B) Geen procedure konden overleggen waarmee ze d.m.v. waarschuwingen/poortafsluiten/geheel afsluiten SPAM knooppunten uit hun netwerk weren.

Als ze dit nu eens zouden regelen worden ze misschien omgezet naar level 2 in SPEWS.

Spam weren is een verantwoordelijkheid van de netwerkprovider. XS4ALL is een voorbeeld waar ze heel actief hiermee bezig zijn. (Direct waarschuwen en/of tijdelijk afsluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Kirpeknots schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:50:
..- A) Geen abuse@bbeyond.nl account hadden/hebben.
- B) Geen procedure konden overleggen waarmee ze d.m.v. waarschuwingen/poortafsluiten/geheel afsluiten SPAM knooppunten uit hun netwerk weren.
....
abuse@ is volgens mij toch min of meer "verplicht" (RFC2142 ofzo)

hebben ze zeker ook geen postmaster@.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Laatst online: 23-06 11:04
Kirpeknots schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:50:
SORBS noteerd mijn block als dynamisch IP. Dat is niet echt een probleem.

De level 1 notering in SPEWS van mijn netblock is wel een probleem.
De reden dat bbeyond een level 1 notering heeft is omdat ze:

- A) Geen abuse@bbeyond.nl account hadden/hebben.

Als ze dit nu eens zouden regelen worden ze misschien omgezet naar level 2 in SPEWS.

Spam weren is een verantwoordelijkheid van de netwerkprovider. XS4ALL is een voorbeeld waar ze heel actief hiermee bezig zijn. (Direct waarschuwen en/of tijdelijk afsluiten)
Dat zijn toch behoorlijk zinvolle redenen voor een Level1 notering lijkt mij. Als een ISP zelf 'laks' is of minder adequaat (geef het een naam) heb je als klant van die ISP daar uiteindelijk last van op deze manier.

Spam weren is een van de taken van een ISP of netwerk provider. Die leveren jou een netwerk verbinding en een IP adres wat zij berheren administratief en andere diensten. Als jij SPAM verstuurt via hun netwerk kunnen ze daar actie op ondernemen door die persoon af te sluiten. Hiet geen vaste verplichting of taak natuurlijk.

Verantwoordelijkheid ligt bij de versturende partij van de SPAM.

Het niet accepteren van mail door gebruik van een bloklijst is de verandwoordelijkheid van de beheerder van dat domein/maildienst die gebruik maakt van die blacklist.

[ Voor 6% gewijzigd door bjck op 15-06-2005 11:01 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1