Toon posts:

Zoemen van Woofer na...

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds drie dagen de Z-5500 van Logitech, en het is echt een prachtige set. De coax, stereo en optische aansluiting waren dan ook meteen bezet.

Enfin, gisteravond stond de set te spelen en iemand die langs kwam zat er met zijn poten aan en gooide zo de spanning eraf terwijl dat ding vol aan het spelen was.

Er komt nu een harde zoem uit de woofer die je goed hoort als de boxen niet spelen. Als ik de spanning erop zet en mijn oor erop zet hoor je hem zachtjes zoemen en als ik de set van standby haal hoor je een duidelijk hard gezoem uit de woofer.

Nu beweert hij dat dat niet kan door wat hij gedaan heeft. Klopt dat want ik baal echt verschrikkelijk, kan iemand me hierover uitleg geven ?

edit: Zoemen c.q. Brommen en uit de speakers komt helemaal niks, dus geen geruis en gebrom

Ik heb even de search gebruikt, misschien dat dit ook handige info is:

Ik weet niet of ik een geaarde stopcontact heb, hoe kom ik daarachter ? Tevens hoor ik het gebrom ongeacht de stand/volume/ingangssignaal van de POD, ik heb alle kabels eraf gehaald, speakers eraf gehaald, maar je hoort gewoon een vet harde brom!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 08:49 ]

Verwijderd

Enfin, gisteravond stond de set te spelen en iemand die langs kwam zat er met zijn poten aan en gooide zo de spanning eraf terwijl dat ding vol aan het spelen was.
Nou en?
Er komt nu een harde zoem uit de woofer die je goed hoort als de boxen niet spelen.
Beetje aan de kabeltjes frummelen zal het wel verhelpen, vermoed ik zo (los liggende afscherming hier of daar)
Nu beweert hij dat dat niet kan door wat hij gedaan heeft. Klopt dat want ik baal echt verschrikkelijk, kan iemand me hierover uitleg geven ?
Ik zou niet weten hoe je iets kunt beschadigen door de aan/uit schakelaar te bedienen. En als je inderdaad iets op deze manier kapot zou kunnen maken zou ik de hele zooi snel terug brengen en nooit, nooit meer iets van dat merk kopen...
Ik weet niet of ik een geaarde stopcontact heb, hoe kom ik daarachter ?
Ieder stopcontact heeft 2 gaten waar 2 pinnen in moeten, maar de stopcontacten in de keuken hebben aan de zijkant ook nog twee metalen klemmen. Dat zijn dus geaarde stopcontacten.
Maar om enig effect te hebben van een geaard stopcontact moet natuurlijk ook de stekker die je er in stopt geaard zijn. Geaarde stekkers zijn te herkennen aan de metalen contacten aan de zijkanten die contact maken met die klemmen van hierboven.

Maar nu komt het moeilijke verhaal: Als je je computer WEL aardt (dus de geaarde stekker van de computer in een geaard stopcontact), en je luidsprekers NIET (omdat daar geen stekker met randaarde aan zit, maar zo'n "smalle, platte" stekker, in plaats van zo'n "grote ronde", zijn je luidsprekers TOCH geaard omdat je ze met het audiostekkertje (met aarding) aansluit op je computer die wel geaard was. Snap je het nog?
Tevens hoor ik het gebrom ongeacht de stand/volume/ingangssignaal van de POD, ik heb alle kabels eraf gehaald, speakers eraf gehaald, maar je hoort gewoon een vet harde brom!
je hoort ook een brom als je alle kabeltjes hebt losgetrokken?
hmmm.... snel terug naar de winkel en een andere speaker-set uitzoeken want zoiets mag natuurlijk NOOIT gebeuren.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik denk dat je de trafo hoort zoemen @ 50Hz.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor je reply.

Het is dus een platte stekker --> geen aarding dus.

Ik heb dat ding verplaatst, ander stopcontact. kabeltjes gefrummeld maar het blijft.

Als je de spanning eraf haalt en weer erop zet hoor je een hard gebrom (als je je oor erbij houdt) en die wordt dan binnen 1 a 2 sec gedempt zodat je hem niet meer hoort...totdat je hem van standby haalt dan lijkt het alsof het geluid overal vandaan komt maar het komt echt alleen uit de sub.

Verwijderd

Ik heb zoiets al jaren met mijn Philips 2.1 setje. Heel zacht, irritant laag gebrom (en als je de stekker eruit trekt, dan wordt het in 3 seconden steeds hoger voordat het verdwijnt). Weet niet precies hoe het is ontstaan. Ik kan me wel voorstellen dat als de sub vol open staat en je zet m uit, dat ie dan kapot kan gaan, condensator ofzo die z'n spanning niet kwijt kan.
Ik denk dat je de trafo hoort zoemen @ 50Hz.
Dat zou idd kunnen, dat een stabilisatie-condensator stuk is ofzo?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 09:18 ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Meestal komt dat brommen door ruis van je geluidskaart.
Ook als 1 van die jack plugjes net nieet goed zit, bromt ie als een gek.

Het lijkt mij dan, wanneer hij zoemt zonder aangesloten te zijn, dat er iets idd stuk is.

[ Voor 73% gewijzigd door Carel op 15-06-2005 09:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij is overigens niet op een pc aangesloten.

Ik heb de sub met niks eraan, slechts de POD natuurlijk, naar een andere locatie gebracht in het huis, maar precies hetzelfde.

kan het niet zijn dat hij van binnen verrot is gegaan door een piek doordat de spanning in 1 keer BAM eraf vloog. dat is toch nooit goed voor een apparaat? ik kan me best voorstellen dat het niks uitmaakt als er geen geluid opstaat, maar hij was op een aardig niveau bezig....

ik baal echt man, want ik heb geen vervoer en zo, ik heb dat ding met veel liefde en pijn met OV naar huis gedragen met iemand, en nu moet ik dus terug!

summary:

Sub met POD aangesloten bromt zodra ik de POD van standby haal

Sub zonder POD kan ik verder niet aandoen, bromt wel als ik spanning erop zet, bromt tot een climax en verdwijnt dan.

Met of zonder speakers, volume, bass level en dat soort dingen veranderen heeft geen enkel effect op het gebrom of de vorm of het volume ervan.

Is niet geaard

Geen PC op aangesloten, nooit gehad.

Bromt ongeacht de locatie van het huis (ivm resonantie e.d.)

Conlusie: Iets is gewoon kapot en ik moet een nieuwe krijgen ?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 09:40 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
bel is met de winkel, en vertel dat je sub bromt, en of dat hoort? in de garantie valt...?

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
BiG-GuY schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 12:16:
bel is met de winkel, en vertel dat je sub bromt, en of dat hoort? in de garantie valt...?
toen ik zei:

de sub bromt kreeg ik dit te horen:

oh oke, hij is dus kapot...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geen kink in de coax kabel of slechte kabel?

Bij mijn 'gewone' subwoofer die aan mij receiver hangt kwam eerder ook gebrom uit, toen mijn vader zei dat dat kwam door een 'loop' binnen de kabel of iets dergelijks, wat bij slechte kwaliteit kabels veel voorkomt, had ik de kabel vervangen door een duur exemplaar (25 euro voor een paar meter :X ), maar nu werkt het perfect zonder enig gebrom :Y)
Pagina: 1