Toon posts:

[ASP] MySQL: Verkeerde output time-veld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raar probleem met mijn lokale testomgeving...

In een agenda-script lees ik een time-veld in MySQL uit, op de servers van mijn hosting provider. De output is dan netjes "10-6-2005 15:15:00". Maar als ik datzelfde script lokaal uitvoer krijg ik een heel andere output... namelijk: "10-6-2005". Alleen de huidige datum dus, ipv de tijd.

Waar kan ik dit fixen??

Ik maak gebruik van IIS 5.1, MySQL 4.1.12 en MyODBC 3.51.11-2.

Bij mijn hoster draaien ze MySQL 4.0.17, maar dat maakt niet uit, want als ik lokaal naar de remote MySQL connect, krijg ik dezelfde output...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat zit waarschijnlijk in de configuratie van de korte/lange datumnotatie: Configuratiescherm -> Landinstellingen -> Aanpassen... daar ergens.
Maar wat je nog veel beter kunt doen is zorgen dat je zelf de juiste output "afdwingt":

ASP:
1
2
3
4
5
Function DutchDate(dtWhen)
  DutchDate = Right("0" & Day(dtWhen),2) & "-" & Right("0" & Month(dtWhen),2) & "-" & Year(dtWhen) & " " & Right("0" & Hour(dtWhen),2) & ":" & Right("0" & Minute(dtWhen),2) & ":" & Right("0" & Second(dtWhen),2)
End Function

Response.write DutchDate(myvar)

Of iets in die richting. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd met FormatDateTime en dat soort ongein, maar die levert altijd ellende op tussen verschillende systemen en instellingen daarvan. Helaas kun je hierbij alleen maar opgeven of je lange/korte notatie wil en dat is het dan zo'n beetje. Met een beetje pech is de LCID van een sessie anders dan je gewend bent of verzin maar iets en hoppa: weer opnieuw beginnen. Verhuis je regelmatig van server (zoals ik regelmatig van dev->test->final servers verhuis, waarbij de laatste en soms laatste 2 niet onder mijn beheer vallen) dan blijf je deze ellende houden.

Hoewel mijn voorgestelde functie geen schoonheidsprijs verdient, is het in essentie wel maar 1 regel code (die ik altijd in mijn main include flikker :Y) ) die niet zo héél erg zwaar is om te executen voor IIS. En natuurlijk kun je 'm easy aanpassen naar je eigen vereisten.

Helaas kent ASP (VBScript dus) niet de "ouderwetse" Format functie waarmee je gewoon zou kunnen zeggen: Response.Write Format(myVar,"dd-mm-yyyy hh:nn:ss")

Overigens geef je niet aan hoe je de output dan genereert. Ik neem dus aan een "gewone" Response.write myVar

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 15-06-2005 02:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm geen idee wat ik in het configuratiescherm eraan kan verbeteren...

Ik heb ook zo'n soort 'dwing'-functie geprobeerd, maar het probleem is dat hij zelfs met een simpele "Day(rs_1(Tijdstip))" geen output geeft, dus hij zit echt met die datum te kloten :?

Mijn lcid is overigens 1043, is daar misschien iets mee?
Overigens geef je niet aan hoe je de output dan genereert. Ik neem dus aan een "gewone" Response.write myVar
Ik genereer hem idd gewoon als Response.Write deVar ( waarbij deVar = rs_1("Tijdstip") ).

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 02:10:
Hmmm geen idee wat ik in het configuratiescherm eraan kan verbeteren...
Je hoster lief aankijken, maar ik acht je kans nihil dat ze het voor je aanpassen omdat ze dan weer klachten krijgen van anderen die nou juist weer vertrouwen op het feit dat die server staat ingesteld als 'ie stond.
Ik heb ook zo'n soort 'dwing'-functie geprobeerd, maar het probleem is dat hij zelfs met een simpele "Day(rs_1(Tijdstip))" geen output geeft, dus hij zit echt met die datum te kloten :?
Dat duidt er op dat rs_1(Tijdstip) geen datetime field is.
Verder valt het me op dat je eigenlijk rs_1.fields("myfield") zou moeten schrijven, of nog beter:
rs_1.fields("myfield").value. <insert geneuzel over default properties enzo hier>. En, maar dat staat er los van, rs_1 is natuurlijk geen naam voor een object he? Noem het dan rsCustomers ofzo..
Mijn lcid is overigens 1043, is daar misschien iets mee?
1043 is gewoon NL. Maar is 'ie dat op de andere locatie ook? Je zou nog eens kunnen kijken naar GetLocale en Setlocale enzo, maar lees mijn vorige post eens goed: Je gaat toch vandaag of morgen ergens tegen een probleem aan lopen als je de (helaas) kreupele ASP (VBScript) taal blijft gebruiken. Ging het nou over een strong-typed fatsoenlijke taal waar je dit soort dingen wel kunt afdwingen dan was het andere koek, maar voor nu zit je er dus mee opgescheept.
Ik genereer hem idd gewoon als Response.Write deVar ( waarbij deVar = rs_1("Tijdstip") ).
En dus dwing je niks af en valt ASP terug op de system defaults. I rest my case.

edit:
Ik bedenk me zojuist dat mijn opmerking over .fields en .value enzo wel eens goed onwaar zou kunnen zijn voor de MySQL driver ofzo...geen idee, ik werk nooit met MySQL maar met MSSQL en ADO :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 15-06-2005 02:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 02:17:
[...]

Je hoster lief aankijken, maar ik acht je kans nihil dat ze het voor je aanpassen omdat ze dan weer klachten krijgen van anderen die nou juist weer vertrouwen op het feit dat die server staat ingesteld als 'ie stond.
Nee lokaal werkt het niet he
[...]

Dat duidt er op dat rs_1(Tijdstip) geen datetime field is.
Verder valt het me op dat je eigenlijk rs_1("myfield") zou moeten schrijven, of nog beter:
rs_1("myfield").value. En, maar dat staat er los van, rs_1 is natuurlijk geen naam voor een object he? Noem het dan rsCustomers ofzo..
Sorry typfoutje met schrijven in dit topic (laat :Z )

Het is overigens inderdaad een TIME field, dat had ik toch gezegd...

En ik open de recordset met "Call f_OpenRS1(SQLquery, c_mysql)", dus ik houd het liever op een makkelijkere objectnaam, scheelt me een hoop typwerk voor het steeds openen en sluiten van recordsets ;)
[...]

1043 is gewoon NL. Maar is 'ie dat op de andere locatie ook? Je zou nog eens kunnen kijken naar GetLocale en Setlocale enzo, maar lees mijn vorige post eens goed: Je gaat toch vandaag of morgen ergens tegen een probleem aan lopen als je de (helaas) kreupele ASP (VBScript) taal blijft gebruiken. Ging het nou over een strong-typed fatsoenlijke taal waar je dit soort dingen wel kunt afdwingen dan was het andere koek, maar voor nu zit je er dus mee opgescheept.
Ja mijn hoster zit ook in NL.

En mijn heeele site is in ASP, dus dat ga ik niet omschrijven naar PHP o.i.d., dat kost me uuuuren...
[...]

En dus dwing je niks af en valt ASP terug op de system defaults. I rest my case.
Dat ik het genereer met een simpele Response.Write van de output is omdat ik ook maar aan het debuggen ben omdat het script niet meer werkte...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 02:28 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Daar gaat het niet om. De configuratie van beide servers is verschillend. Je zult dat dus OF thuis moeten aanpassen, OF bij je hoster.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 02:26:
Sorry typfoutje met schrijven in dit topic (laat :Z )

Het is overigens inderdaad een TIME field, dat had ik toch gezegd...
:Z Het is hier even laat hoor ;)
En ik open de recordset met "Call f_OpenRS1(SQLquery, c_mysql)", dus ik houd het liever op een makkelijkere objectnaam, scheelt me een hoop typwerk voor het steeds openen en sluiten van recordsets ;)
Als je voor mij werkte kon je nu op het matje komen >:) Wat is er makkelijker aan rs_1 dan rsCustomers? En ja, het scheelt typewerk, maar als dit onder mijn ogen kwam kwam het er niet doorheen. Ik zou niet graag degene zijn die jouw project straks moet overnemen of debuggen. Maar die discussie is hier in P&W meer dan genoeg gevoerd.
Dus? Vette kans dat 'ie een EN-US instelling gebruikt; sterker: naar alle waarschijnlijkheid draait je hoster een Engelstalige Windows Server versie, en jij een NL Windows versie.
En mijn heeele site is in ASP, dus dat ga ik niet omschrijven naar PHP o.i.d., dat kost me uuuuren...
Dat zeg ik toch? "Ging het nou over een strong-typed fatsoenlijke taal waar je dit soort dingen wel kunt afdwingen dan was het andere koek, maar voor nu zit je er dus mee opgescheept.". Wie heeft het hier over omschrijven?
Dat ik het genereer met een simpele Response.Write van de output is omdat ik ook maar aan het debuggen ben omdat het script niet meer werkte...
Ja, maar je lijkt niet te begrijpen waarom de Response.Write het soms op manier A doet en soms op manier B. Daarom zeg ik je dat je het moet afdwingen om zo verschillen te voorkomen. Juist als je aan het debuggen bent, maar nog belangrijker in je final, is dat je dit soort problemen probeert te voorkomen (en dus: afdwingen) door te vertrouwen op systeeminstellingen.

Verder wek je bij mij aardig de indruk van "effe op GoT mijn probleem dumpen en dan lossen ze het daar wel op". Wat heb je zelf al geprobeerd? Laat eens wat (meer) relevante code zien? Heb je mijn suggestie al geprobeerd (ja, ik zag het ja maar daar ben je nou niet bepaald duidelijk) en wat werkte er niet aan? En waarom?

Maar goed, ik ben naar bed :w

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 15-06-2005 02:47 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 02:38:
[...]

Daar gaat het niet om. De configuratie van beide servers is verschillend. Je zult dat dus OF thuis moeten aanpassen, OF bij je hoster.
Thuis dus, bij hoster werkt het
Als je voor mij werkte kon je nu op het matje komen >:) Wat is er makkelijker aan rs_1 dan rsCustomers? En ja, het scheelt typewerk, maar als dit onder mijn ogen kwam kwam het er niet doorheen. Ik zou niet graag degene zijn die jouw project straks moet overnemen of debuggen. Maar die discussie is hier in P&W meer dan genoeg gevoerd.
:D gelukkig hoeft niemand mijn project over te nemen
[...]

Dus? Vette kans dat 'ie een EN-US instelling gebruikt; sterker: naar alle waarschijnlijkheid draait je hoster een Engelstalige Windows Server versie, en jij een NL Windows versie.
Niet aan gedacht, ga ik morgen navragen.
[...]

Ja, maar je lijkt niet te begrijpen waarom de Response.Write het soms op manier A doet en soms op manier B. Daarom zeg ik je dat je het moet afdwingen om zo verschillen te voorkomen. Juist als je aan het debuggen bent, maar nog belangrijker in je final, is dat je dit soort problemen probeert te voorkomen (en dus: afdwingen).
Ja dat klopt, maar als je met afdwingen al geen resultaat bereikt, dan ben je toch wel benieuwd wat er dan eigenlijk met een kale response.write uitkomt :X

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
:| 8)7 Dat is het punt helemaal niet.... 8)7 Of het nou "thuis" en "hoster" heet of "A" en "B"... Da's toch worst? 1 van de twee kun je niet aanpassen...dat is het punt.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 02:47:
:D gelukkig hoeft niemand mijn project over te nemen
Nu nog niet nee... Maar wat als je ziek wordt? Is je klant dan ook de pineut? (Ik noem maar een zijstraat hoor. Ik acht de waarschijnlijkheid hoog dat het een projectje van jezelf is en niet voor een klant en dat het meer hobby is dan werk... ik bedoel alleen te zeggen dat je je code over 2 jaar misschien ook nog eens moet aanpassen, en weet jij dan nog wat rs_1 en rs_59 ook weer waren? Wen je nou maar gewoon aan om niet "te besparen op typewerk", maar gewoon dat kleine beetje extra moeite te nemen. Dat maakt je code ook stukken leesbaarder)
Niet aan gedacht, ga ik morgen navragen.
En dan vertelt 'ie je dat het en-US is, of nl-BE, of zh-TW... en dan? Nogmaals: dat gaan ze echt niet voor je aanpassen... En als je ooit verandert van hoster ben je weer terug bij af...
Ja dat klopt, maar als je met afdwingen al geen resultaat bereikt, dan ben je toch wel benieuwd wat er dan eigenlijk met een kale response.write uitkomt :X
Wat geeft de query zelf terug? En wordt er niet ergens ge-cast ofzo naar een varchar of iets in die query? Laat nou eens zien welke moeite je zélf neemt om tot een oplossing te komen en vertel ons dan waar het fout gaat volgens jou en wat je probleem dan is. Laat zien dat je zélf probeert te debuggen in plaats van het door ons te laten doen. We helpen je graag in de juiste richting of een stapje verder, maar daar moet je zelf ook moeite voor doen.

M.a.w.: Hoe ziet je tabel er uit? Hoe ziet je query er uit? Wat als je response.write vartype(myVar) doet? Enz.

En nu ben ik écht pitten ;) :w

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 15-06-2005 02:57 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Verder wek je bij mij aardig de indruk van "effe op GoT mijn probleem dumpen en dan lossen ze het daar wel op". Wat heb je zelf al geprobeerd? Laat eens wat (meer) relevante code zien? Heb je mijn suggestie al geprobeerd (ja, ik zag het ja maar daar ben je nou niet bepaald duidelijk) en wat werkte er niet aan? En waarom?
Nee dat is niet waar, ik heb al met de hosting mensen gesproken maar die weten niet waar het aan ligt. Ik heb veel afgezocht, maar niks gevonden, en ik dacht, goh bij GoT kunnen ze me misschien WEL helpen......

Het probleem zit eigenlijk zo simpel dat er niet veel valt te proberen aan de code.... 8)7
ASP:
1
2
str_AgendaDBTijdstip = rs_1("Tijdstip")
str_AgendaTijdstip = Hour(str_AgendaDBTijdstip) & ":" & Minute(str_AgendaDBTijdstip) & ":" & Second(str_AgendaDBTijdstip)

str_AgendaDBTijdstip geeft 15-6-2005 en str_AgendaTijdstip geeft "::".

Als ik de database bekijk met phpMyAdmin staat er netjes "20:00:00"......

Eventueel is er een mogelijkheid om het time-field om te zetten in een datetime-field, maar dat moet ik morgen eens gaan proberen na een backup, want ik ben bang dat de tijden verloren kunnen gaan ...

En verder de info over de query:

ASP:
1
2
3
4
5
6
str_sqlquery = "SELECT * FROM agenda WHERE Openbaar=1 AND LaatZien=1 ORDER BY Datum, Tijdstip ASC"

Sub f_OpenRS1(str_sqlquery, str_conntype)
    Set rs_1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
    rs_1.Open str_sqlquery, str_conntype, 3, 3
End Sub

Overigens dacht ik het NET leesbaarder te maken door die sub's aan te roepen :| :)
(ik gebruik bijna nooit verschillende RS's door elkaar , dus geen rs_1 t/m rs_51)
Voorbeeld:
ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Call f_OpenMySQLConnection
Call f_OpenRS1("SELECT * FROM nieuws ORDER BY ID DESC", c_mysql)

Dim str_NieuwsTitel, str_NieuwsDBDatum, tussen, str_NieuwsDatum, str_NieuwsTijd

str_NieuwsTitel = rs_1("Titel")
    str_NieuwsTitel = Replace(str_NieuwsTitel,"\'", "'")

str_NieuwsDBDatum = rs_1("Datum")
        tussen = InStr(str_NieuwsDBDatum," ")
    str_NieuwsDatum = Left(str_NieuwsDBDatum,tussen-1)
    str_NieuwsTijd = Mid(str_NieuwsDBDatum,tussen+1)

Call f_CloseRS1
Call f_CloseMySQLConnection

Maar goed...

Ik ga ook slapen :O

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 03:10 ]

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 02:57:
[...]

Nee dat is niet waar, ik heb al met de hosting mensen gesproken maar die weten niet waar het aan ligt. Ik heb veel afgezocht, maar niks gevonden, en ik dacht, goh bij GoT kunnen ze me misschien WEL helpen......

Het probleem zit eigenlijk zo simpel dat er niet veel valt te proberen aan de code.... 8)7
ASP:
1
2
str_AgendaDBTijdstip = rs_1("Tijdstip")
str_AgendaTijdstip = Hour(str_AgendaDBTijdstip) & ":" & Minute(str_AgendaDBTijdstip) & ":" & Second(str_AgendaDBTijdstip)

str_AgendaDBTijdstip geeft 15-6-2005 en str_AgendaTijdstip geeft "::".

Als ik de database bekijk met phpMyAdmin staat er netjes "20:00:00"......

Eventueel is er een mogelijkheid om het time-field om te zetten in een datetime-field, maar dat moet ik morgen eens gaan proberen na een backup, want ik ben bang dat de tijden verloren kunnen gaan ...
Even los van het feit dat ik voor zoiets altijd een date-time field gebruik, waarom cast je in je code niet expliciet naar een datum toe? zoiets van: dtAgendaTijdstip = cDate( rs_1( "Tijdstip" ) )? Je weet dat het uit een time-field komt, dus dat moet goed gaan.
Als je in je DB ook null-values toestaat voor dit veld (lijkt me een beetje onlogisch voor een agenda-item, maar goed), dan moet je ook even een null-check toepassen.
En nog iets, in mySQL wordt (afaik) een datum opgeslagen in dit formaat: yyyy-mm-dd hh:nn:ss. Mocht je een custom functie gaan bouwen, dan moet je daar wel rekening mee houden.
En verder de info over de query:

ASP:
1
2
3
4
5
6
str_sqlquery = "SELECT * FROM agenda WHERE Openbaar=1 AND LaatZien=1 ORDER BY Datum, Tijdstip ASC"

Sub f_OpenRS1(str_sqlquery, str_conntype)
    Set rs_1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
    rs_1.Open str_sqlquery, str_conntype, 3, 3
End Sub
behalve een onduidelijke naamgeving (en het feit dat ik er vanuit ga dat je ook een f_sluitRS1() hebt ), lijkt het met handiger om hier direct alles af te handelen, dus: openen verbinding en recordset, met getRows in een array gooien en verbinding en recordset sluiten.
En als dit de enige functie is die een DB-connectie opent, zou ik je connectiestring hier hard-coden, ipv van die elke keer mee te geven en op tig plaatsen te moeten aanpassen.
Overigens dacht ik het NET leesbaarder te maken door die sub's aan te roepen :| :)
(ik gebruik bijna nooit verschillende RS's door elkaar , dus geen rs_1 t/m rs_51)
Voorbeeld:
ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Call f_OpenMySQLConnection
Call f_OpenRS1("SELECT * FROM nieuws ORDER BY ID DESC", c_mysql)

Dim str_NieuwsTitel, str_NieuwsDBDatum, tussen, str_NieuwsDatum, str_NieuwsTijd

str_NieuwsTitel = rs_1("Titel")
    str_NieuwsTitel = Replace(str_NieuwsTitel,"\'", "'")

str_NieuwsDBDatum = rs_1("Datum")
        tussen = InStr(str_NieuwsDBDatum," ")
    str_NieuwsDatum = Left(str_NieuwsDBDatum,tussen-1)
    str_NieuwsTijd = Mid(str_NieuwsDBDatum,tussen+1)

Call f_CloseRS1
Call f_CloseMySQLConnection

Maar goed...

Ik ga ook slapen :O
Zie hierboven

[ Voor 9% gewijzigd door wizzkizz op 15-06-2005 09:09 ]

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Verwijderd

Topicstarter
wizzkizz schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 09:06:
[...]

Even los van het feit dat ik voor zoiets altijd een date-time field gebruik, waarom cast je in je code niet expliciet naar een datum toe? zoiets van: dtAgendaTijdstip = cDate( rs_1( "Tijdstip" ) )? Je weet dat het uit een time-field komt, dus dat moet goed gaan.
Ja maar ik wil juist niet naar die datum toe, heb je de rest wel helemaal gelezen?
Als je in je DB ook null-values toestaat voor dit veld (lijkt me een beetje onlogisch voor een agenda-item, maar goed), dan moet je ook even een null-check toepassen.
En nog iets, in mySQL wordt (afaik) een datum opgeslagen in dit formaat: yyyy-mm-dd hh:nn:ss. Mocht je een custom functie gaan bouwen, dan moet je daar wel rekening mee houden.
Jup
[...]

behalve een onduidelijke naamgeving (en het feit dat ik er vanuit ga dat je ook een f_sluitRS1() hebt ), lijkt het met handiger om hier direct alles af te handelen, dus: openen verbinding en recordset, met getRows in een array gooien en verbinding en recordset sluiten.
En als dit de enige functie is die een DB-connectie opent, zou ik je connectiestring hier hard-coden, ipv van die elke keer mee te geven en op tig plaatsen te moeten aanpassen.
Doe ik

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 17:03:
[...]
Ja maar ik wil juist niet naar die datum toe, heb je de rest wel helemaal gelezen?
sorry, ik dacht even dat met cdate ook de tijd opgenomen werd, maar ff docs checke vertelt mij dat dat idd niet gebeurt. sorry.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzkizz op 15-06-2005 21:38 ]

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Pagina: 1