Toon posts:

Systeem bouwen voor collega, WEL/NIET?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een collega wil een nieuwe PC, dus hij vraagt aan mij: welke zal ik nemen?
Dus ik zeg: die moet je zelf bouwen, dat is veel beter!:P
Maar dat kan 'ie natuurlijk niet, dus ik heb aangeboden om het voor hem te doen, en ook alle onderdelen uitzoeken/bestellen voor +/- F5000,-.
Maar nu bekruipt mij het akelige gevoel dat dit waarschijnlijk niet zo verstandig is, omdat hij er totaal geen verstand van heeft en mij dus continue telefonisch zal gaan lastig vallen.:(
Bij zelfbouw krijg je natuurlijk ook geen 'geweldige softwarebundel!' bij, en dat is nou net wat de nitwit-thuisgebruiker wil hebben, en 'carry-in garantie' is ook uit den boze.

Dus er zijn nu 2 mogelijkheden:

1. Ik stuur 'em gewoon naar de Dixons, en bemoei me er verder niet mee.
2. Ik bouw het voor hem, met alle gevolgen van dien.

Wat is verstandig?

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:23
wel zelf samenstellen
en door de dealer waar je de stuff koopt in elkaar laten zetten
doen ze meestal voor 50 piek extra ofzo
kunnen zij gelijk de garantie etc op zich nemen

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
zelf bouwen en wat winst op maken. installeer pcanywhere bij deze persoon en biedt hem een goedkope service aan. doe ik ook en de simpelste problemen los ik zo op en verdien daar ook nog eens wat mee

Verwijderd

Je zegt het zelf al. Als JIJ hem bouwt komt die collega bij je om om hulp te vragen. Dan wordt het moeilijk om te weigeren, omdat die collega geen ondersteuning krijgt qua software en carry-ijn garantie.

Maar als HIJ zelf bij Dixons een computer koopt dan kan ik je garanderen dat ie ook bij je komt met vragen, omdat hij natuurlijk weet dat jij er verstand van hebt.
Het is in de laatste situatie natuurlijk makkelijker om te weigeren, omdat je hem op de garantie van dixons kunt wijzen.

Ik ben nu bijna klaar met mijn studie (Informatica Haagse Hogeschool) en merk echt dagelijks dat steeds meer kennissen, vrienden, familie, buren en totaal onbekenden bij mij komen om hun problemen met de pc op te lossen. :(

Mijn advies: denk er goed overna voordat je voor een digibeet een pc in elkaar zet. Het kost heeeel veel tijd.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Ga met 'm naar Informatique (of vergelijkbaar)

Die bouwen gratis een systeem en installeren ook Windows (Als je dat wil.....;))

Je profiteert dan van goede prijzen, kunt zelf samenstellen en hebt garantie op het hele systeem. Heeft ie troubles met z'n systeem hoeft ie jou niet lastig te vallen, maar gewoon de winkel.

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
NIET DOEN voor hem.

Jij krijgt al het gelazer over je heen als er iets is.

Erger nog als er iets is het is je collega op je werk. Is niet echt goed voor de werksfeer.

stuur toch lekker door..

en als je pc gezeik wil dan weet ik er nog genoeg voor je >:)

• GijsbertatNL
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 02:45
1. Collega wil niet prutsen of geconfronteerd worden met technische problemen en drivers etc => Raad een Compaq,IBM Aptiva of HP Pavilion etc aan.
Meestal inclusief software en meest belangrijk: een HERSTEL cdrom, die eventueel een evt. verprutste PC oplost.

2. Collega wil graag een goede PC met bepaalde wensen/specificaties, en is niet bang voor driver updates en software installeren. Help hem/haar met een specificatie lijstje en stuur hem/haar met dit lijstje naar een goede PC bouwer ala Perfect Systems, Informatique, CompTech die deze PC goedkoop kunnen bouwen en tevens garantie geven, maar geen dure software er bij leveren. Dit is tevens mijn eigen keuze, omdat zelfbouw (heb ik ook gedaan) een risico heeft van verkeerde jumpers etc. Ik leg dat liever bij levrancier en heb graag een jaar garantie.

Jij loop geen risico, behalve in het geven van 'verkeerde' adviezen.

3. Collega wil graag leren hoe je een PC bouwt, of wil graag prutsen in PC, of ... jij wil graag PC bouwen en er een schamele F100,-/ F200,- aan verdienen. Neem bestelling op van collega en bouw het zel van de goedkoopste leveranciers. Wel risico, kleine winst.

Succes!

P.S. Ik begin maar niet aan bouwen voor collega's, maar geef ze gewoon een lijstje. Is in 5 minuten gemaakt als je tweakers bijhoudt, en dan staan ze weer bij je in de min voor een vriendendienst. Levert op lange termijn altijd wat op ;)

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Op mijn werk zijn we bezig met een pc-prive project (ongeveer 800 collega's). Een aantal collega's kwam ook naar mij toe met de vragen: wat moet ik kopen en wil jij hem misschien bouwen?

Heb er een poosje over nagedacht en besloten alleen maar adviezen te geven. Voornamelijk omdat ik geen zin heb om in het weekend elke keer gebeld te worden door collega's met vragen waarom Windows niet goed afsluit, mijn racestuurtje doet et niet meer, etc, etc. Natuurlijk hebben ze gelijk ook dat ze dan mij bellen want ik ben in feite diegene die de spullen gekocht en in elkaar heeft gezet.

Dit soort collega's hebben zo'n simpele herstel-cd nodig van de fabrikant waarmee ze in 20 minuten opnieuw een kant-en-klaar besturingssysteem op hun HD hebben staan. En een goede telefonische helpdesk die tot 22.00 bereikbaar is :), 7 dagen per week.

Ben wezen zoeken naar een mooi setje en kwam uiteindelijk terecht bij de HP Pavilion 8750 uit (werkt niet bij HP :)). Voor 4100 piek kreeg je namelijk waar voor je geld: P3 850, 20gb 7200, GeforceMX, brander, DVD en 17inch.

Stuk of 10 collega's hebben hem gekocht en zijn inmiddels zo blij als een kind. Als ze problemen met hun systemen zijn knallen ze gewoon die herstel-cd erin, vinden ze prachtig dat ze zelf hun problenen hebben opgelost. En ze zijn blij met het advies van mij.

Verwijderd

Topicstarter
Die Pavilion van HP is idd wel een goeie optie, ik denk dat ik dat maar adviseer.:)

Verwijderd

Heel simpel, zelf installeren. Na installatie Image maken met Ghost, PC Anywhere installeren, en instructies maken over gebruik van Ghost. De rest moet ie zelf maar oplossen....

Verwijderd

He he, ja dat is altijd een beetje het probleem, als je iemand goed helpt, blijven ze bij je terugkomen.

Ik merk zelf ook dat steeds meer mensen van mijn hulp gebruik willen maken.
Help je een kennis van je, staat hij de volgende week met zijn broer op de stoep. Weer een maand later met diens zwager.

Gelukkig hebben een hoop mensen er geen problemen mee om mijn werkzaamheden te vergoeden. (50 piekies of een mijertje)

Wat ik merk is dat deze mensen er zo weinig verstand van hebben dat ze bang zijn bij een computerwinkel in de maling genomen te worden. Of dat er bijvoorbeeld onderdelen vervangen worden die nieteens kapot zijn.

Zo nodigde een kennisje mij pasgeleden nog uit omdat hij wat probleempjes met z'n pc had. Hij vertelde mij dat hij zijn pc pas nog weggebracht had vanwege problemen. De winkel vertelde hem toen dat de Hdd stuk was en heeft deze vervangen. Kosten +/- FL 300,- + nog uurloon. De oude schijf had hij ook nog.

Ik heb deze nagekeken. En wat bleek, absoluut niets mee aan de hand. Het leek er verdomme wel op of ze alleen met fdisk de partities hadden verwijderd. :(

Een hoop mensen hebben gewoon liever iemand die ze kennen, of waarvan ze via via weten dat diegene kennis van zaken heeft.

Persoonlijk help ik de laatste tijd alleen nog familie en goede vrienden.
Bedenk ook dat je niet altijd overal even snel uit komt.
Pas geleden had ik nog iemand met een bepaald amd mainbord die niet met z'n TNT1 kaart wilde samenwerken. Ik heb zowat alles in z'n systeem vervangen (behalve vid.kaart, stom) bijna 2 dagen aan bezig geweest, en ik kwam er niet uit, hij leek weer stabiel. Maar na paar dagen toch weer problemen.
Uiteindelijk kwam ik er niet uit en heb hem geadviseerd terug te gaan naar de winkel.

Bij de winkel was dit een bekend probleem, zij hadden al meer mensen met problemen met deze combinatie gehad. Binnen een half uurtje waren ze er uit. Conclusie, meneer, deze vid.kaart werkt niet goed in dit systeem. Vervolgens hebben ze hem een nieuw TNT2 kaartje laten kopen, en nu heeft hij geen problemen meer.

Ik bedoel eer dat je daar achter bent ;(
Koste mij 2 dagen. Ik heb er geen geld voor gevraagd.

• GijsbertatNL
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 02:45
Een collega van mij heeft weer voor/met een buurman van hem een HP Pavilion aangeschaft.

Gewoon bij Dixons en goedkoper dan een kloon van een PC boer op de hoek (met zelfde specificaties) en inclusief herstel cdrom.

Niet als reclame bedoeld, en zou ik zelf nooit kiezen i.v.m. beperkte keuze, maar voor dummies de ideale oplossing.

Specs HP Pavilion voor fl. 4199,- incl:
Intel© Pentium© III 850 MHz processor . 64 MB 100MHz SDRAM geheugen . 32 MB GeForce II MX videokaart . 20.0 GB Ultra DMA harddisk 7200rpm . DVD III 16x DVD-ROM . 8X/4X/32X CD-Rewriter . SoundBlaster PCI 128 Onboard geluidskaart . Polk luidsprekers . 56k V.90 intern modem . Internet toetsenbord . PS/2 Scroll muis . 12 Maanden garantie . Dit artikel wordt standaard geleverd met HP Pavilion 17" Monitor Bijgeleverde software: Microsoft© Windows© Millenium, Word 2000, Works 2000, Money 2000, Encarta 2000, Quicklink III V3.3 & HP Software keuze programma

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Ik heb nu een paar keer een systeem gekocht voor iemand anders. Ik pak de PC thuis uit, controleer de werking, installeer de laatste drivers van de hardware, zet er indien gewenst gratis internet bij en klaar is kees. Ik vraag 100 piek voor de service.

Bij problemen met de hardware bellen ze vaak eerst naar mij. Ik probeer ze te helpen, maar als ik denk dat het echt stuk is, verwijs ik ze naar de leverancier.

Verwijderd

Hmm, 100 gulden vind ik niet echt goedkoop !

Doe je dat ook bij goeie vrienden en family ?
Nee toch. :?

Verwijderd

kan beter naar de dixons sturen, anders blijft ie je maar bellen

Verwijderd

aleen voor m'n ouders heb ik een pc gebouwd, maar ik had wel van te voren gezegd dat ik niet verantwoordelijk ben als er iets naar de tering gaat :)

Verwijderd

Wat is er mis met Dell Dimensions??? Niemand die die aanraad?

Verwijderd

Ik ben het wel met ohdoemaarwat eens, die Dells zijn best wel goed, Gateway trouwens ook wel.

Maar over het zelfbouwen, je moet het doen als je het leuk vindt. Ik vind het leuk en heb het wel eens gedaan. Bouw ik gelijk meer ervaring op met allerlei verschillende soorten hardware. Vaak is het namelijk nieuwer dan mijn PC. Ik vraag er geen geld voor, maar vaak krijg je dan toch wel wat en dat voor een uurtje werk voor het inbouwen. Ik heb plezier en verdien ook nog wat. :)

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:26
dell bouwt leuke pc'tjes & laptops :)

* actieman is daar idd ook wel beetje ziek van.

Aan de ene kant is het leuke om voor iemand een pc'tje te bouwen en installeren, maar je bent er best wel veel tijd mee kwijt en voor service komen ze altijd naar je toe.

Ik vraag eigenlijk nooit geld voor dat soort diensten aan familie/vrienden.
Toch is het wel aardig als ze dan wat geven.
Zo heb ik laatst voor de compagnon van m'n baas een pc samengesteld, besteld, gebouwd en geïnstalleerd.
Dit alles onder werktijd en in Frankrijk :) Volledig verzorgd (incl eten, huisvesting en vliegreis) en nog eens 250 piek er boven op ook :P
Ben dus lang weekend daarvoor in Zuid-Frankrijk geweest en die gast is echt SUPER tevreden (en dat is echt het mooist).
Het hele dorp kwam uitgelopen om die pc daar te bekijken (ik had mooie demo's en spelletjes meegenomen)
Anderen klagen alleen maar (tja tis budget systeempje) en betalen nix.

Ik denk dat het beetje van de persoon afhangt of ik alleen maar tips geef of dat ik ook daadwerkelijk voor ze ga bouwen.

I’m not like the OTTERS

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Voor goede vrienden en familie reken ik idd niks. Meestal krijg je dan toch wat, ok.

Die 100 piek is voor mensen die een PC'tje bestellen, zonder dat ik ze goed ken. Bij de nazorg reken ik dan weer niks, dus uiteindelijk verdien je er niets aan. Maar daar doe ik het niet voor, want ik laat anderen graag delen in mijn kennis. Andersom laat ik ook graag iemand aan mijn auto of motor sleutelen omdat ik dat zelf niet kan. :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zou alleen advies geven en de winkel hem mooi in elkaar laten zetten (kost meestal 100 piek extra ofzo). Er is altijd kans dat ie het na in elkaar zetten niet helemaal goed doet of dat je een foutje hebt gemaakt (koeler vergeten |:( ai.. lullig tegenover die persoon om te zeggen dat je hem gemolt hebt en dat ie maar een nieuwe a 500 piek moet kopen..) Kost jou alleen maar veel tijd. Alleen als ie perse wil dat jij hem in elkaar zet ff zeggen dat het op eigen risico is..

Verder kun je wel windows ed. voor hem installeren, dat hoef je niet door de winkel te laten doen. ff goed uitleggen hoe alles werkt en dat ie NIET aan vitale delen van conf.scherm mag zitten dan kan er niet zoveel fout gaan.. ook ff goed testen of alles het goed doet zodat ie je daar later niet over gaat bellen.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Zou geen van beide doen

1. Hij komt voor alles bij jouw, omdat jij de PC hebt inelkaar gezet.
2. Zou geen Enkel van mijn vrienden aanraden om bij Dixons een computer te kopen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:51
ik zou liegen als ik zou zeggen dat pc's niet mijn hobby zijn... ik vind het wel leuk om eraan te prutsen en probleempjes op te lossen... maar nu loopt het uit de hand.... ik mag alles voor iedereen die ik ken [zo ongeveer] een beetje in elkaar gaan zetten... okee.... voor goeie vrienden zet ik graag hun nieuwe duron die ze op de hcc gekocht hebben in hun kastje enzo.... netwerkje doet het niet... laat mij er maar even op los... maar als ik opgebeld word of ik wel even wil helpen bij een of andere tante[van die ander dus] om internet op de oude brakke p75 aan de gang te krijgen... begin ik al wat pissed te worden..

dan heb ik zoiets van... IK BEN GODVERREDOMME GEEN HELPDESK!

geld vragen vind ik ook weer aso.... kreeg wel thee en koekje van die lieve tante... en om die nou naar zon liegende vobis/dixons verkoper te sturen die ze een nieuw systeem van 3000,- aansmeert om op te tekstverwerken.... hmnee..

wauw... wat ben ik lange teksten aan het schrijvan vandaag.. zie de topic. WELKE NOTEBOOK IS HET BEST maareens... jezus..
Pagina: 1