Geheugen modules apart stabiel, samen vastloper

Pagina: 1
Acties:

• RAZORDUDE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-12-2021

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Ik heb net nieuw geheugen (2x 512 DDR pc 3200 crucial ) gekocht, maar ik krijg vastlopers.

Als ik 1 van de 2 er in doe dan kom ik gewoon in windows en laad alles goed, maar als ik beide er samen in hebt dan of hij komt even in windows en je ziet alleen de achtergrond nog of hij laad nog wat maar dan loopt de pc vast.

Ik heb ook nog andere slots geprobeerd, maar dat maak niets uit.
Ze worden beide ook wel herkend samen.
Ook heb ze ook in de goede volgorde in de slots.

Ik heb nog 2 dezelfde modules die wel werken, alleen zijn wel wat ouder, en zien er aan de vlakke kant wel wat anders uit, maar hebben hetzelfde type nummer.

Ik heb ook nog even memtest gedaan maar heb geen fouten gekregen.

Ik heb een MSI neo2 platinum.
Ik heb nog wel even gezocht naar dit probleem maar nergens wat kunnen vinden, zelfs niet een faq hierover ofzo bij crucial.

[ www.coredamage.com ] - [ Z mod (W40k:DOW) ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2 modules los werken, 2 samen niet. Dan kun je ervan uitgaan dat met 2 modules de load op de geheugenbus te hoog is voor de timings die je hebt. En in bovenstaand verhaal rep je geen woord over de gebruikte timings. Kijk daar eens naar, zet ze even een tikje losser (of verhoog de DIMM voltage met 0.1 of 0.2V). Goede kans dat dat wel werkt :z

Oslik blyat! Oslik!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:33
-Staan de timings van de modules wel op spd?
-trekt je voeding die 2e module wel, welke voltages lees je uit?
-probeer eens een hoger voltage op je chipset ipv. je ram, dat wil wel eens helpen.
-probeer eens een bios update, dit voorkomt compabiliteitsproblemen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
- Ben zelf nog niet zo bekend met timings, maar dat zal nu wel komen ;) .
- Denk wel dat mijn voeding het trekt, ik heb een 430w voeding.
- Ik heb nog over een bios update gedacht maar zag bij de beschrijvingen van de updates niet iets over geheugen staan.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Ok het lijkt nu te werken.

Ik heb nu de 2 geheugen modules in slot 1 en 2 gedaan, ik had getest in 1 en 3 waar ook de oude in zaten maar dat werkte niet en omdat ze het zelfde waren zou het dan ook moeten werken, dus daarom had ik niet nog die slot 1 en 2 geprobeerd.

Vind het maar vreemd.

[ Voor 5% gewijzigd door RAZORDUDE op 15-06-2005 00:55 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekaasboer schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:41:
-Staan de timings van de modules wel op spd?
Auw :X

Dat gaat alleen werken als 1) de SPD informatie wel correct is en 2) het moederbord die wel goed uitleest.

Het kan juist zijn dat foute SPD info oorzaak is van het probleem. In geval van twijfel ALTIJD handmatig instellen conform specs fabrikant. SPD zou ik slechts marignaal meer vertrouwen dan HAL9000 (en dat vooral omdat itt HAL m'n leven er niet vanaf zou hangen :+ )
-probeer eens een hoger voltage op je chipset ipv. je ram, dat wil wel eens helpen.
Idd
-probeer eens een bios update, dit voorkomt compabiliteitsproblemen.
Voorkomen? Ze zijn er al, dus is er hooguit sprake van genezen. Los daarvan, BIOS updat is alleen zinnig als de fabrikant in de toelichting bij een nieuwere BIOS meldt dat er RAM issues verholpen zijn. Anders is het gewoon risico op een misflash (wel 99% van de tijd user error, maar toch...) zonder kans op meerwaarde...

Oslik blyat! Oslik!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
je had eerst 2x 256mb?

iig is 2x512mb moeilijker om aan te sturen op hoge fsb's (+200) of lage latencies (2-2-2-5-1t)
De memorycontroller is vaak het probleem, omdat de reepjes per stuk soms wel hard willen gaan.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Ik had eerst 2x512.

Ik heb idd ook niet bios geupdate omdat er bij de beschrijvingen van de updates ook niet iets stond over geheugen, en dus ook niet problemen zou creeren door wel een bios update te doen.

Pagina: 1