Abit AX8 met K8T890 chipset: NCQ of niet?

Pagina: 1
Acties:

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-03 08:19

mambo No5

Bad Apple?

Topicstarter
Een goedenavond :)

Ik ben recent de trotse eigenaar geworden van een gloednieuwe Abit AX8 (s939). Nu is het zo het geval dat mijn huidige systeem zo onderhand wel aan vervanging toe is; een mooie kans om deze dus te vervangen. Nu ben ik al geruime tijd aan het indexeren welke onderdelen ik er bij wil gaan kopen om het systeem compleet te maken, maar ik blijf steken op een punt. Ik heb op verschillende sites reviews geleven van de NCQ techniek (Native Command Queuing) in de nieuwe generatie SATA schijven (de Maxtor Daimond Max 10 bijvoorbeeld). Nu lijkt mij deze techniek zeer interessant om te gebruiken, zeker gezien de prestatiewinst die er uit voortvloeit.

Nu onderstund mijn Abit AX8 een aantal SATA poorten en verschillende RAID functionaliteiten, maar er word geen woord gerept over enige aanwezigheid van NCQ. Nu lees ik her en der dat het chipset (en het moederbord opzich) deze functie zouden moeten ondersteunen. Ik kan alleen nergens definitief uitsluitsel vinden over het ontbreken, danwel de aanwezigheid van NCQ. Zelfs de specsheet van de southbridge geeft geen duidelijk antwoord. De bijbehorende boekjes en folders vermelden er ook niets over helaas.

Nu zou ik dit in verband met de aanschaf van een nieuwe harde schijf graag te weten willen komen, aangezien het qua budget wel het een en ander scheelt ;) Kan iemand mij dus vertellen of deze functie nu wel of niet aanwezig is op dit moederbord? :)

offtopic:
Ik heb op verschillende termen gezocht, maar nergens op het forum, noch op google vind ik een zinnig antwoord..

[ Voor 4% gewijzigd door mambo No5 op 14-06-2005 21:36 . Reden: typo ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Helaas, NCQ is een SATAII -only implementatie (zie ook OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ). De VT8237 is voorzien van SATA. Op mijn site kun je een search doen naar So939 chipsets met SATAII. Zoals je ziet is de nForce4 vooralsnog de enig leverbare chipset met SATAII. Je hebt 2 opties: een mobo kiezen uit de Abit AN8-serie of een losse PCI SATAII controller halen. Maar met het laatste leg je wel een rem op de bandbreedte van SATAII (300MB/s per kanaal). PCI heeft namelijk een maximale bandbreedte van 133MB/s.

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers trouwens ;)

offtopic:
Mocht je van plan te zijn om later te upgraden naar een Dual Core Athlon 64 X2, dan heb je nog een reden om de AX8 met het K8T890 chipset links te laten liggen. Want deze heeft een bug waardoor het niet met Dual Core CPU's overweg kan.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 14-06-2005 21:55 ]

Verwijderd

BalusC schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:52:
Helaas, NCQ is een SATAII -only implementatie (zie ook OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ). De VT8237 is voorzien van SATA. Op mijn site kun je een search doen naar So939 chipsets met SATAII. Zoals je ziet is de nForce4 vooralsnog de enig leverbare chipset met SATAII. Je hebt 2 opties: een mobo kiezen uit de Abit AN8-serie of een losse PCI SATAII controller halen. Maar met het laatste leg je wel een rem op de bandbreedte van SATAII (300MB/s per kanaal). PCI heeft namelijk een maximale bandbreedte van 133MB/s.

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers trouwens ;)
ik dacht altijd dat NCQ iets van de schijf zelf was? en dat er ook SATA-1 schijven zijn met NCQ (Seagate)?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

True, maar de SATA controller moet het ook ondersteunen :) En SATA is zowel forwards als backwards compatible.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 14-06-2005 21:57 ]

Verwijderd

hmz... 2 dingen die ik niet wist :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb zojuist even research gedaan naar NCQ en deze blijkt ook te voorkomen op enkele SATA1 controllers, zoals de Intel ICH6 southbridge-familie. In ieder geval is NCQ een verplicht onderdeel van de SATAII implementatie. In ieder geval kan ik het niet terugvinden wat betreft de VT8237 southbridge.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 14-06-2005 22:04 ]

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-03 08:19

mambo No5

Bad Apple?

Topicstarter
Ok, dat is dan ook weer duidelijk. Bedankt voor de informatie :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Pagina: 1