Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding niet gekoeld geweest, nu onstabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:57

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Door een stomme aansluitfout heeft m'n voeding (Enermax) een tijd zonder koeling gedraaid (2 fans).

Dit merkte ik pas nadat m'n computer steeds crashte als ik een zwaardere toepassing ging draaien. Gisteren heb ik de fans weer goed aangesloten. Helaas blijft het systeem bij zwaardere toepassingen rebooten.

Heeft iemand dit vaker gehad? Ik zou graag weten aan welk onderdeel van de voeding dit ligt en of dit mogelijk te repareren is?

Eerst dacht ik nog dat het door de bios update kwam, maar ik vrees dat het gewoon de voeding is...

Weet overigens niet of dit het juiste forumgroep is voor dit onderwerp.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 21:39
Leen even een andere voeding om zeker te weten dat het je voeding is. Het ligt voor de hand dat de voeding een rol speelt maar zorg even dat je het zeker weet.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
zal ik zo gelijk proberen te regelen

[edit] kan morgen helaas pas een voeding lenen, maar ik weet 99,9 % zeker dat het de voeding is. 3D mark draaien met een voeding waarbij bijde fans niet draaien... ahem

[ Voor 71% gewijzigd door Beun_de_Haas op 14-06-2005 20:04 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
en check even met motherboard monitor wat je voltages zijn.. als die alle kanten uit schommelen weet je meteen waar het aan ligt :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Ja da's het rare de voltages zien er goed en stabiel uit...

Met Asus probe (helaas heeft MBM geen ondersteuning voor de Asus P5P800...)

Verwijderd

Heb ik over laatst ook gehad, ff lekker ligge kl*** met de nieuwe (stillere) FAN's in de voeding ;)
Ook een draadje wat onhandig gesoldeerd -> bij mij kwam er zelfs rook aan te pas! :+

Op die print van je voeding zitten weerstanden (logisch), maar de meeste voedingen hebben ook temperatuurweerstanden -> Die branden door als ze te warm worden.
In mijn geval was dit de weerstand van 1vd 2 FAN's zelf, dus die loopt nu gewoon wat trager.
Check je print op bruin/zwarte vlekken en vervang die componenten,
maar let wel op je garantie + liggen kl*** in een voeding is HEEL gevaarlijk als je niet zeker weet wat je doet.
Volgens mij koop je best nieuwe voeding...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 22:08 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Is dat dodelijk gevaarlijk? Ook als ik de voeding een week ofzo spanningsloos laat?

[edit] thanx voor de goed tips trouwens!

[ Voor 22% gewijzigd door Beun_de_Haas op 14-06-2005 22:54 ]

• EricJH
Beun_de_Haas schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:20:
Ja da's het rare de voltages zien er goed en stabiel uit...

Met Asus probe (helaas heeft MBM geen ondersteuning voor de Asus P5P800...)
Meet eens met een unvierseelmeter de 5 en 12 V lijnen eens na. Dan weet je zeker wat je meet.

Edit: Om de voeding te ontladen trek je de stekker eruit en druk je een paar keer op de aan/uit knop. Zo ontlaad je de buffer condensatoren. Als je de voeding opent meet dan de spanning op de grote condensatoren (verticale cilindervormige dingen) even voor alle zekerheid na. Indien nodig de procedure herhalen

[ Voor 32% gewijzigd door EricJH op 14-06-2005 23:05 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Vanavond zal ik de zaken meten en kijken wat er gebeurd met de voltages bij belasting.

Hoef ik alleen de 5 en 12 Volt door te meten?

• EricJH
Beun_de_Haas schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 07:24:
Vanavond zal ik de zaken meten en kijken wat er gebeurd met de voltages bij belasting.

Hoef ik alleen de 5 en 12 Volt door te meten?
Dat zijn de enige spanningen die je op een molex., waar bv je HD en CD speler aan hangen, kunt meten. Ik kan die vierkante, met denk ik 3,3 V, niet loshalen daar dan mijn mobo niet opstart als ik het goed heb...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Gewoon de grote condensators kortsluiten, leuke vonkjes :)

Niet schadelijk voor de voeding, maar wel snel ontladen ;)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EricJH schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:30:
[...]

Dat zijn de enige spanningen die je op een molex., waar bv je HD en CD speler aan hangen, kunt meten. Ik kan die vierkante, met denk ik 3,3 V, niet loshalen daar dan mijn mobo niet opstart als ik het goed heb...
de meetsnoeren vanaf de kabel zijde er tussen duwen en dan je pc aan zetten ?

404 Signature not found

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Eindelijk heb ik een 500 Watt voeding kunnen lenen. En wat schetst de verbazing, het ligt niet aan de voeding...

De nieuwe setup heeft maanden lang probleemloos gedraaid.

De configuratie:
Asus P5P800 moederbord
Enermax 420 Watt voeding
Intel P4 520 processor (LGA 775)
Corsair Twinx geheugen 1024 MB
WD Raptor HD

Het enige wat verder is veranderd is de bios versie. Deze heb ik meerdere keren geupdate, maar ook dit mocht niet baten. Eerst kon ik de PC ook goed overclocken. Nu kan ik hem dus echt geen milimeter meer OC'en, want dan loopt hij al vast :(

Zou het kunnen dat de voeding te warm is geworden doordat hij een tijd zonder koeling heeft gedraaid, en dat daardoor iets op het moederbord is stuk gegaan?

Hoe kan ik het beste te werk gaan nu om dit te lokaliseren? Ik zou heel blij zijn als iemand me kan helpen. Want ik tast nu in het duister...

[ Voor 76% gewijzigd door Beun_de_Haas op 28-06-2005 19:23 ]

Verwijderd

Beun_de_Haas schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:53:
Is dat dodelijk gevaarlijk? Ook als ik de voeding een week ofzo spanningsloos laat?
misschien handig om weten... als je de voedingsuitgangen van de 220V kortsluit met een lamp of iets dergelijks dat stroom kan verdragen dertussen, kan je 100% zeker zijn dat je condensatoren ontladen zijn... dus tijdens dat je er aan prutst kan er niets mislopen (er van uitgaande uiteraard dat de stekker niet in de fiche zit...)

probleem is wel dat als je iets verkeerd gedaan hebt, het nogal nadelig kan zijn voor je hardware/stroomnet/oren/ogen bij eventuele ontploffingen en dergelijke (hoewel die zo spectaculair ook wel niet zullen zijn...)

1 raad, staat er wcsh buitenaan op ook... no user servicable parts inside. Please contact an expert (of iets dergelijks). Aan jou uit te maken of je onder die experts valt of niet...

edit: ram geheugen wisselen in andere pc... cpu... vga... starten met alleen ram cpu +vga en dergelijke... probeer van zoveel mogelijk apparte apparaten te weten te komen of die nu werkelijk goed zijn of niet... al wat je kan uitsluiten is het niet :+ (waarheid als een koe). zo kom je der op den duur wel...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 19:26 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Voeding hoef ik dus niet meer aan te prutsen zoals het nu lijkt :)

Het enige wat ik verder nog kan uitwisselen is de HD en geheugen.

Maar enig idee of het zou kunnen dat de voeding te warm is geworden doordat hij een tijd zonder koeling heeft gedraaid, en dat daardoor iets op het moederbord is stuk gegaan?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Beun_de_Haas schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 19:30:
Voeding hoef ik dus niet meer aan te prutsen zoals het nu lijkt :)

Het enige wat ik verder nog kan uitwisselen is de HD en geheugen.

Maar enig idee of het zou kunnen dat de voeding te warm is geworden doordat hij een tijd zonder koeling heeft gedraaid, en dat daardoor iets op het moederbord is stuk gegaan?
Je vermeldt dat je je bios geupdate hebt. Is het niet slim om naar een oudere versie (waarvan je weet dat hij stabiel is) terug te gaan. :) (of bedoelde je dat ook met updaten)
Moederbord kan ook onstabiel zijn door kapotte condensators. Die zitten rond je cpu. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 28-06-2005 19:36 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Thanx voor de goede tips. Ik heb nu het geheugen uitgewisseld en het lijkt erop dat het beter is. :) Ik ga nu wat testjes draaien en laat zo het resultaat weten!

Verwijderd

Het kan zijn dat er op het mobo een aantal condensatoren defect zijn (kijk eens of er een paar bol staan of lekken). Verder kan de spanningsstabilisator kaduuk zijn (wederom je mobo) wat de beperkte oc mogelijk verklaard. |:(
Zoals een ander net al vermelde, probeer zoveel mogelijk componenten te swappen maar ik verdenk in eerste instantieje mobo O-)

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Yes!! Hij is weer stabiel. Ook met een 10% OC :)

Het bleek aan het geheugen te liggen.

Nu weer proberen met de "oude" voeding. Hopen dat die okay is...

[edit] ook voeding okay :) Iedereen bedankt voor de hulp!

[ Voor 20% gewijzigd door Beun_de_Haas op 28-06-2005 23:00 ]

Pagina: 1