OzBoz schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:54:
[...]
Als single proc sneller is dan dual dan maakt het niet uit. Het is een stuk goedkoper. Jij weet natuurlijk ook dat gezien gebrek aan Ghz een Apple het vooral moet hebben van optimalizaties van software.
Je draait er nu omheen, dat was de vraagstelling niet. Je kunt een dual nu eenmaal niet vergelijken met een single zeker niet als je ook nog eens de prijs gaan aanroepen. Want jij weet net zo goed als ik, dat je niks meer kunt met een single als hij aan het rekenen gaat.
Ik werk ruim 10 jaar in de grafische sector. In die 10 jaar heeft Quark nog nooit naar gebruikers geluisterd, sterker, je wordt afgezeken als je de helpdesk belt. Tabellen introduceren in versie 5. Nog steeds geen bullit-list optie hebben. Echt het meest achterlijke pakket ever. En ja daar deed ik het ok 10 jaar mee. Wat betreft converteren heb ik het niet over fonts, maar over de documenten. Een Photoshop EPS is een Photoshop EPS op zowel Mac als PC. Alleen hebben de sukkels van Quark meer verschillen erin gestopt waardoor een document daadwerkelijk geconverteert moet worden. Iets wat achterlijk is. Dat doe je immers ook met word documenten niet van Mac<>PC.
Quark heeft dat zelf ook doorgekregen en daarom hebben ze ook een grote reorganisatie achter de rug, en daar zijn ze zeker niet slechter van geworden. Omdat quark standaard geen bullit-list functie heeft is het hele pakket maar waardeloos? Een photoshop eps heeft ook 2 formaten hoor, en zo zijn er wel meer export mogelijkheden waarbij er in verschillende formaten wordt opgeslagen. Alleen is quark zo netjes geweest om het gewoon te tonen als je het bestand opent. Indesign staat nog in de kinderschoenen, ik ben benieuwd hoeveel formaten je in de toekomst overhoud, remember de perfecte PDF standaarden?
OpenType is vele malen slimmer dan TTF, T1, PS1 etc. Als je het over rips hebt dan weet je als het goed is het nodige van de voordelen van OpenType in tegenstelling tot de standaard postscript fonts. Het heeft mogelijkheden waar de vormgever/ontwerper erg blij mee is en waar geen enkel ander font-format aan kan tippen. Dat naast het feit dat het native ondersteund wordt door OS X en XP. Dat rips soms problemen hebben met OpenType heeft dezelfde reden als rips die problemen hebben met nieuwe Quark/Indesign/Illustrator bestanden.
Je kunt en mag niet verwachten, dat elk willekeurig bedrijf om de paar jaar hun hele workflow om gooit. Vaak is het niet alleen een rip vervangen maar ook de achterliggende straat, en ik kan me best voorstellen dat dit zware beslissingen zijn.
Hoerige drivers. Fabrikanten die achterlopen etc. Dat is al sinds Mac OS 7 zo. En zorgt er ook voor dat de grafische branche over het algemeen verschrikkelijk traditioneel is en elke vooruitgang met argusogen tegenmoet ziet. Komt daarbij nog Quark wat niet eens soepel van 3.32 naar 4 kan omschakelen met eigen documenten en het verhaal is compleet. Stoffige bende is het.
Dat is op de pc net zo, en ga me nu niet vertellen dat indesign nooit meer het formaat gaat wijzigen van hun files

. En zoals je wel weet was Quark 4 een ranzig pakket, wat je nooit had moeten kopen als je de ervaringen had gelezen.
Wil je mij het verschil dan uitleggen tussen ICM profielen zoals gebruikt op de PC en de ICC profielen op de Mac. Het werkt bij beiden pas als je overal profielen van hebt en dan ook bij beiden even goed. Komt bij dat het dat hele geneuzel in de praktijk vaak absolute onzin is omdat je 9 van de 10 keer absoluut niet in de hand hebt/weet op welke pers het gedraaid wordt. En je beeldscherm calibreren op de kleurenkopier of inktjet is leuk voor thuis maar absoluut nvt in de echte wereld.
Er is meer dan een simpele kleurencopier hoor, ik durf wel te stellen dan 85% van de huidige drukproeven van een Designjet / Epson printer afkomt, en deze zijn echt drukgelijk. Maar dan moet je niet gaan kalibreren op het oog, maar op een speciaal (barco) scherm met een color meter, en niet vergeten om de curves goed in te stellen op je rip enz.. Om het probleem met de persen op te lossen, hebben we een standaard profiel welke in 95% van de gevallen goed matched met het origineel, de laatste 5% kun je altijd nog corrigeren aan de hand van je drukproef.
Ik neem aan dat jij ook niet van al jullie drukkers de profielen in huis hebt.. en mocht dat zo zijn dan neem ik aan dat je geen profielen hebt die zeg maar een dag oud zijn. Want is het buiten warmer dan zul je nieuw profiel aan moeten maken. En doet de drukker wat meer inkt op de pers dan kun je elk profiel schuiven daar waar de zon niet schijnt. Het is leuk als je scherm een mooie weergave heeft wat een beetje linkt. Een echte vakman doet het met de pipet en ziet dan aan de CMYK waarden of het goed/fout zit. Afgaan op je scherm is imo behoorlijk amateuristisch. Corrigeren doe je op een eerste drukproef en niet op je bloody RGB en met wat pech TFT scherm (die laatste is sowieso beroerd met kleur).
Zozo, dus jij kunt aan foto’s met heel veel kleuren wel even zien of de CMYK waardes kloppen, knap hoor.. Met een goed gekalibreerd scherm zit je voor 95% save, en dat is je doel zoveel mogelijk save zitten. Helemaal perfect krijg je het nooit, ook niet als jij de drukker gaat vertellen hoe de inktschuiven moeten staan want er bestaat ook nog zoiets als een inloop enz. Er zijn tegenwoordig ook wel professionele TFT’s welke het kleurbereik van een CRT aankunnen, en soms zelf nog een groter bereik hebben. Maar deze ga je niet vinden bij mycom.
Waarom kansloos, beiden kunnen tot zelfde eindresultaat leiden. Mac was een totaaloplossing in de tijd dat ze software hadden die niet op PC's draaide. Grafisch een voorsprong hadden. Nubus hadden, SCSI hadden.. nu hebben ze een andere processor en OS en binnenkort alleen OS. Dat heeft niets meer te maken met totaaloplossing. Als je daar wel in geloofd dan is dat natuurlijk prima, maar raakt noch kant noch wal. Niets totaaloplossing, of je moet alles ophangen aan het OS. Het is gewoon 1 pot nat en of je betaald meer voor een gelikt OS/Behuizing of je doet het niet. Overige argumenten zijn nogal zeldzaam. En echt, ik werk met plezier met mijn G5 en ik werk met plezier met mijn PB en ook met plezier met mijn PC's. Maar redenen om voor bepaalde taak of Mac of PC te gebruiken zijn er rationeel gezien niet meer. En dat is waar Apple een enorme steek heeft laten vallen imo vanuit marketing oogpunt gezien (sja, je werkt in de reclame of niet).
Zit veel waarheid in, maar sommige dingen werken gewoon fijner op een mac dan op een pc en ook andersom en dan moet je gaan strepen. Maar ik heb deze discussie eigenlijk wel weer gezien, de ts moet zelf maar eens gaan vertellen wat hij nu werkelijk wil.
Zoals je wel weet ben ik niet Os X gespoeld en niet Windows gespoeld, dus nofi verder

.
BratMokstrof schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:48:Enfin, jullie raden het al, die vraag stuur ik direct door. Nieuwe uitdaging? ;D
De vragen die mij vooral interesseren in dit kader zijn:
- Nadelen van een klein(er) scherm van een notebook: hoe erg is dit in deze branche?
- Nadelen van een minder krachtige processor.
- Nadelen i.v.m. de prijs / "houdbaarheid" (verouderingstijd)
- Mogelijkheden i.v.m. extra RAM (opkrikken mogelijk? Zo ja, tegen fatsoenlijke kosten?)
"Meeneembaarheid" is een grote plus, maar tegen welke prijs wordt dat (en dan bedoel ik bovenstaande vragen). Het moet tenslotte wel fatsoenlijk gaan werken.
Hoe kleiner het scherm hoe minder ruimte voor je gereedschappen, en dat is zonde. Waarom denk je dat er in de meeste grafische omgevingen 2 schermen te vinden zijn?
Een minder krachtige processor is ook jammer, maar hoeft geen ramp te zijn. De rest van de antwoorden kun je wel vinden via de search hier.
[
Voor 8% gewijzigd door
leon1e op 14-06-2005 22:55
]