Aanschaf Apple-machine voor grafisch-gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BratMokstrof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 08:54
Dit is natuurlijk een gruwelijk algemene vraag, maar ik heb er totaal geen verstand van dus ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen sturen...

Ik wil een Macintosh kopen, waarbij het doel van de machine is om grafische applicaties te gaan draaien (Adobe Photoshop, Illustrator, ...).
Het gaat om het serieuse werk, d.w.z., de persoon die hem moet gaan gebruiken (mijn broer, die mij belast heeft met IT-toestanden ;)) is bezig met een grafische opleiding. Hij zal dus ook best grote grafische files (vraag me niet naar de details ;)) gaan bewerken enz.

En ik hoor - traditioneel - van alle kanten verschillende verhalen van wat hij moet kopen, hij is student, het mag best wat kosten, maar hij betaalt liever niet voor onnodige toestanden.
Hij gaat iig. op zijn opleiding nog even navraag doen, maar ik hoor graag ook van mensen hier hoe jullie erover denken (altijd goed advies gehad hier :))

Wat zou een redelijke machine zijn om even mee vooruit te kunnen?

Thnx. :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon een iMac, liefst 20" (die is mooier) en als je het echt goed wil doen doe je er 1GB ram in. Wil je goedkoper dan wordt het automatisch een eMac of een Mac mini (waarbij de eerste een ingebouwde 17" CRT heeft en wat krachtiger is dan de mini).

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:41

TeeDee

CQB 241

offtopic:
Het "serieuze" werk kan tegenwoordig ook best op een pc :), maar goed, dat is vloeken in de kerk.

Anyway, als je nagaat dat ik hier naast me een G4 500 Mhz met 512 Mb die Photoshop CS en/of Illustrator CS draait op OS 10.3.9 dan denk ik dat het redelijk duidelijk is:
Koop nu een snelle G5, en je kan ruime tijd vooruit.

Okay, ga naar store.apple.com, en dan naar Power Mac G5. Daar staan systemen vanaf de 1.8 Ghz te koop. Imho is een 1.8 Ghz G5 voldoende geschikt om het "serieuze" werk te doen. Vervolgens kan je het zo gek maken als je zelf wilt.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• BratMokstrof
Dat is allemaal heel eenduidig ;)

Krijg je er trouwens een CD bij, van OS X?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:41

TeeDee

CQB 241

BratMokstrof schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:36:
Dat is allemaal heel eenduidig ;)

Krijg je er trouwens een CD bij, van OS X?
Voorzover ik weet zit dat er inderdaad gewoon bij.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

De lange "Mac is good for graphics" traditie is serieus hard aan het afbrokkelen. Bij ons op de hoge school hebben ze de Mac G5's tegen de muur gezet en we zitten op Dell dualbakken te werken.

De performance van de Mac's kan niet meer die van de PC volgen zodat de grafische programma's ook goed op pc's draaien (lees: betere ondersteuning en mogelijk het traditionele mac support afschaffen).

Binnenkort worden de Mac's gewone Intel-bakken.

Dus het enig verschil zal op OS-vlak overblijven, aan de ene kant Windows met allerlei bugs/wormen/virusen/... en aan de andere kant OS X. OS X doet wat het moet doen en is erg gebruiksvriendelijk.

Ik zou in de hoge school (niet alle hoge scholen hebben hardwarekenners in huis) advies halen en combineren met advies van GoT.

Verwijderd

het mag best wat kosten, maar hij betaalt liever niet voor onnodige toestanden

Dan moet je dus geen Apple kopen. Die systemen zijn 2x zo duur dan een vergelijkbare PC en nota bene draaien Photoshop en Illustrator ook nog sneller op een gelijkwaardige PC. Dus je bent dubbel de lul dan. Experts die liever een Mac hebben zullen daar hun redenen (en genoeg poen) voor hebben, maar in dit geval is het gewoon niet handig...

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:48:
het mag best wat kosten, maar hij betaalt liever niet voor onnodige toestanden

Dan moet je dus geen Apple kopen. Die systemen zijn 2x zo duur dan een vergelijkbare PC en nota bene draaien Photoshop en Illustrator ook nog sneller op een gelijkwaardige PC. Dus je bent dubbel de lul dan. Experts die liever een Mac hebben zullen daar hun redenen (en genoeg poen) voor hebben, maar in dit geval is het gewoon niet handig...
Als die persoon aangeeft dat hij een Mac wil, dan neemt hij toch lekker een Mac. Er wordt gevraagd naar hardwareadvies met vereiste dat het bij huize Apple vandaan komt. Hier zal de beste man echt wel een goede reden voor hebben :).
Anyway, nou ben ik niet zo in het grafische wereldje, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het zware grafische werk veel van de CPU vraagt. Zolang er geen 3d animaties (nog) worden verwerkt, is de GPU iets minder belangrijk. Desalniettemin is het altijd meegenomen als die wat voorstelt.
Daarom schaar ik mij achter de personen die een iMac aanraden. En ikzelf zou dan voor de 2 GHz variant gaan, gewoon voor dat beetje extra performance. Of je broer 17" of 20" nodig heeft is dan alleen nog de vraag, aan hem de keus.
Omdat grafische beeldbewerkingstoepassingen over het algemeen niet multithreaded zijn zou je weinig profijt hebben van een PowerMac. Als ik de single core Powermac vergelijk met de 1,8GHz iMac (zelfde cpu), dan is de iMac goedkoper, heeft de iMac een betere GPU, heeft de iMac een beeldscherm erbij en is de iMac kleiner :p

[ Voor 12% gewijzigd door RSpliet op 14-06-2005 18:01 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Wat een onzin. Het is nog altijd zo dat de paketten van Adobe voor de Mac worden geoptimalisseerd, en om die reden dan ook sneller draaien op een top of the linke Mac dan op een top of the line pc. Punt is inderdaad de kosten, maar er is nog een essentieel verschil. Als je broer zich serieus in de grafische wereld wil gaan storten zal hij ook veel waarde hechten aan kleurweergave, en die is op een Mac nog steeds vele malen beter. De manier waarop Windows namelijk een beeldscherm aanstuurt levert niet alleen een grafisch inferieur beeld op, het is is ook nog eens totaal niet kleurecht.
Nu is dit natuurlijk wel te ondervangen door met Pantone waaiers te gaan werken, maar houd dus in je achterhoofd dat:
- grafsche paketten draaien gewoon sneller op een Mac
- de kleurweergave van een Mac is beter
- een Mac is relatief duurder.

Toch?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

daniel_ev schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:56:
Wat een onzin. Het is nog altijd zo dat de paketten van Adobe voor de Mac worden geoptimalisseerd, en om die reden dan ook sneller draaien op een top of the linke Mac dan op een top of the line pc. Punt is inderdaad de kosten, maar er is nog een essentieel verschil. Als je broer zich serieus in de grafische wereld wil gaan storten zal hij ook veel waarde hechten aan kleurweergave, en die is op een Mac nog steeds vele malen beter. De manier waarop Windows namelijk een beeldscherm aanstuurt levert niet alleen een grafisch inferieur beeld op, het is is ook nog eens totaal niet kleurecht.
Nu is dit natuurlijk wel te ondervangen door met Pantone waaiers te gaan werken, maar houd dus in je achterhoofd dat:
- grafsche paketten draaien gewoon sneller op een Mac
- een Mac is relatief duurder.
Als de kleurweergave van een Mac beter is, dan kunnen we eigenlijk de discussie tussen Mac en PC snel stoppen. Op de PC is het niet bepaald gemakkelijk om de kleuren af te regelen tussen het scherm, de printer en de scanner. Drukkers laten hun systemen wel ijken zodat het op het scherm eruit ziet zoals het gedrukt word.

Het draait sneller op een Mac? Nu ook nog? In de laatste jaren kan er veel veranderd zijn, performance is nog altijd niet zo belangrijk als de kleurweergave. Beetje langer wachten is beter dan veel tijd verspillen om de kleuren juist te krijgen.

Verwijderd

daniel_ev schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:56:
*NIEUW* nu EXTA GRATIS nieuwe kleuren op een Mac !!

ehm... ik denk dat je bedoeld dat kleurenmanagement beter geintegreerd is in het OS en de software die van de profielen gebruiken kan maken...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Goh daniel_ev van de afdeling Mac-Marketing ook aangekomen? Je laatste punt is het enige waar je gelijk in hebt. En dan haal ik het even niet van benchmark sites maar van mijn eigen benches dagelijks op werk/prive. Dual G5 vs single proc PC. Geen dingen roepen die Steve Jobs op de Apple site zegt, die liegt al 20 jaar zijn we achter. ;)

Anyway, voor de TS, als de school met Mac werkt is het wel net zo makkelijk ook een Mac aan te schaffen. Dan maar wat duurder uit zijn. En het kan handig zijn met fonts/software om dat gewoon helemaal gelijk te houden. Stel dat de opleiding nog een paar jaar achter loopt en ze nog zweren bij Quark dan is dat bv al een reden om geen PC te kopen. Quark op PC is nog brakker dan op de Mac en converteren van documenten tussen Quark PC<>Mac gaat niet altijd soepel. Das ook iets sufs van Quark, afwijkende bestandsformaten gebruiken op verschillende platforms. Maar gelukkig zijn ze over 1.5 jaar failliet en krijgen de oud Quark werknemers ook nergens anders in de software-wereld nog een baan wegens wanprestaties. </frust>

Wat betreft fonts is het ook handig het platform gelijk te houden. Nu is dat probleem er niet meer als je alleen maar OpenType fonts gebruikt (heerlijk) maar in de praktijk zie je die nog erg weinig en ik kan me ook niet voorstellen dat een opleiding al helemaal into OpenType fonts is.

Buiten dit, belangrijk is vooral de hoeveelheid intern geheugen. Tuurlijk zorgen meer Ghz voor sneller toepassen van filters, leuk meegenomen. Maar geheugen kost vrijwel niets (mits je het niet bij Apple besteld) en daar heb je wel erg veel plezier van. Minimaal 1GB zou ik aanraden. Zeker de laatste Adobe Creative Suite 2 pakketten houden van veel geheugen.

Verder zijn de grafische kaarten prima. Argumenten van de marketingman boven me dat Apple beter is in kleuren zijn uit de lucht gegrepen. Profiel is een profiel, dat werkt in XP net zo als in OS X. Daarnaast blijft beeldscherm tot het eind van de wereld afwijken van drukwerk. Of er moet nog eens een CMYK beeldscherm uit de hoed getoverd worden. Zal lastig worden :)

Kortom, voor gemak gewoon gaan voor wat de school gebruikt. Grote harddisk is ook lekker omdat high-res beeldbewerking nogal MB's vreet. En doe er een superdrive/DVD brander in voor de broodnodige backups (maar geloof dat dat eindelijk standaard is).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45
Photoshop draait lekker op een dual g5 1800 & ook op een dual pc, het draait ook goed op een g4 & op een p3 550... Maar waar heb je het nu eigenlijk over? Een mac heeft vanaf het ontstaan al een grote stap voor op de pc, en dat is op het gebied van het Colormanagement hiermee staat de pc nog redelijk in de kinderschoenen.

Verder is de vraag, wat moet hij kopen niet te beantwoorden als je ons niet verteld hoe groot de files worden. Want een tiff van 1.5 gb bewerken in photoshop of een illustrator eps van arround 1.5 gb is een ander verhaal dan een tifje van 15mb, je moet dus echt even een inschatting maken. Daarna pak je 2 of 4 machine's welke in de buurt komen, en vergelijk je de Apple en Windows sytemen.

Dat Adobe alleen maar optimaliseerd voor de mac is ook onzin, remember de OpenType fonts ;)? En de Apple is op sommige gebieden echt wel iets sneller in grafische programma's, maar of je dat er ook voor over hebt in prijs is maar de vraag natuurlijk :).

[ Voor 11% gewijzigd door leon1e op 14-06-2005 18:17 ]

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:23

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Binnenkort worden de Mac's gewone Intel-bakken.
"gewoon"? fout het blijven mac's
je moet dus geen Apple kopen. Die systemen zijn 2x zo duur dan een vergelijkbare PC
dit is echt kul. gewoon gezwets uit de nek, uit de duim gezogen en/of uit de lucht gegrepen.
gebaseerd op......(niks dus)

• Peentje

Peentje

ow en ff ontopic: ik denk dat een 20" iMac de beste keus is, zie ook bovenstaande argumenten, maar vergeet niet de 1gb ram!!!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Fijn al die gekleurde meningen hier...

/duit in 't zakje:

Mac = gangbaar in grafische wereld, alles is uitwisselbaar met PC indien nodig...

Een G5 1.8GHz of hoger draait als een tierelier en zal dat over 5 jaar ook nog doen. Macs gaan notoir langer mee dan PCs. Ik zit zelf ook nog achter een G4 Digital Audio 8)7 en dat gaat prima met OS 10.3.9 :)

Het snelheidsverschil met een Wintelbak zul je in de praktijk vooral halen uit HD's, FW 800/400 Gigabit Ethernet en andere versnellende factoren die de G5 maken tot een retestabiel platform.

Ik zal echter nog even een knuppel in het hoenderhok gooien: Echte ontwerpers draaien op Mac ;)

Effe kijken wie er hapt...

[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 14-06-2005 18:56 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Peentje

Peentje

:)

• leon1e
OzBoz schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:15:
Goh daniel_ev van de afdeling Mac-Marketing ook aangekomen? Je laatste punt is het enige waar je gelijk in hebt. En dan haal ik het even niet van benchmark sites maar van mijn eigen benches dagelijks op werk/prive. Dual G5 vs single proc PC. Geen dingen roepen die Steve Jobs op de Apple site zegt, die liegt al 20 jaar zijn we achter. ;)
20 jaar.. overdrijven is ook een kunst hoor. Verder moet je geen Dual met een single gaan vergelijken, want jij weet ook wel dat een dual niet de maximale capaciteit gebruikt zonder tweaks in Photoshop. Je moet single – single vergelijken en dual – dual. En daarbij hoeveel kun jij nog doen met je single als er een groot filtertje draait in Photoshop, en hoeveel kun je dan nog doen met je dual?
Anyway, voor de TS, als de school met Mac werkt is het wel net zo makkelijk ook een Mac aan te schaffen. Dan maar wat duurder uit zijn. En het kan handig zijn met fonts/software om dat gewoon helemaal gelijk te houden. Stel dat de opleiding nog een paar jaar achter loopt en ze nog zweren bij Quark dan is dat bv al een reden om geen PC te kopen. Quark op PC is nog brakker dan op de Mac en converteren van documenten tussen Quark PC<>Mac gaat niet altijd soepel. Das ook iets sufs van Quark, afwijkende bestandsformaten gebruiken op verschillende platforms. Maar gelukkig zijn ze over 1.5 jaar failliet en krijgen de oud Quark werknemers ook nergens anders in de software-wereld nog een baan wegens wanprestaties. </frust>
En jij werkt zeker op de marketing afdeling van Adobe? Indesign is de laatste tijd alleen maar zo populair geworden omdat het bijna gratis in CS zit. Over een tijdje heeft Adobe genoeg van deze sponsor praktijken en betaal je de volle mep voor Indesign. Ik hoor trouwens de marketing mannetjes van Adobe nog zo roepen “Indesign kan werkelijk alles importeren, ook quark bestanden geen enkel probleem”, ja en we weten nu wel beter. Dat het “conventeren” niet lekker gaat tussen mac/pc is meer een font issue dan een document probleem.
Wat betreft fonts is het ook handig het platform gelijk te houden. Nu is dat probleem er niet meer als je alleen maar OpenType fonts gebruikt (heerlijk) maar in de praktijk zie je die nog erg weinig en ik kan me ook niet voorstellen dat een opleiding al helemaal into OpenType fonts is.
Opentype is ook nog niet alles, zijn alle fonts al beschikbaar in OpenType? Nee, zeker niet, sommige fabrikanten zijn verstandig en zien ook wel in dat het een mooie samenzwering is tussen Adobe/Microsoft. Verder is de ondersteuning op de meeste rips nog niet 100%, en postscript fonts kun je ook gebruiken op de pc dus ik zie het probleem niet zo? Als je met meerdere talen werkt heeft Opentype een voordeel ja, en ik hoef je vast niet te vertellen welke ;).
Buiten dit, belangrijk is vooral de hoeveelheid intern geheugen. Tuurlijk zorgen meer Ghz voor sneller toepassen van filters, leuk meegenomen. Maar geheugen kost vrijwel niets (mits je het niet bij Apple besteld) en daar heb je wel erg veel plezier van. Minimaal 1GB zou ik aanraden. Zeker de laatste Adobe Creative Suite 2 pakketten houden van veel geheugen.
^True
Verder zijn de grafische kaarten prima. Argumenten van de marketingman boven me dat Apple beter is in kleuren zijn uit de lucht gegrepen. Profiel is een profiel, dat werkt in XP net zo als in OS X. Daarnaast blijft beeldscherm tot het eind van de wereld afwijken van drukwerk. Of er moet nog eens een CMYK beeldscherm uit de hoed getoverd worden. Zal lastig worden :)
Een CMYK beeldscherm bestaat niet, en zal er ook niet komen ;). Een profiel is inderdaad een profiel, maar onder Windows worden nog lang niet alle nieuwe standaarden ondersteund en zitten er ook nog diverse bugs in het hele color management. Onder os 9/10 is dit veel beter geregeld, en het werkt ook zoals je mag verwachten, dit is echt meer dan een dikke plus voor een Apple systeem (mits goed ingericht).
Kortom, voor gemak gewoon gaan voor wat de school gebruikt. Grote harddisk is ook lekker omdat high-res beeldbewerking nogal MB's vreet. En doe er een superdrive/DVD brander in voor de broodnodige backups (maar geloof dat dat eindelijk standaard is).
^ True

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10
Ramzzz schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:51:
Fijn al die gekleurde meningen hier...

/duit in 't zakje:

Mac = gangbaar in grafische wereld, alles is uitwisselbaar met PC indien nodig...

Een G5 1.8GHz of hoger draait als een tierelier en zal dat over 5 jaar ook nog doen. Macs gaan notoir langer mee dan PCs. Ik zit zelf ook nog achter een G4 Digital Audio 8)7 en dat gaat prima met OS 10.3.9 :)
[/small]
Op zich helemaal gelijk natuurlijk, maar het is nu wel afwachten hoe zich de overstap naar Intel processoren gaat voordoen. Hoe goed wordt/blijft de ondersteuning voor PPC macs de komende jaren...

No production networks were harmed during this posting

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

Even ter vergelijking :
Photoshop CS loopt sneller op een 333 MHz powerbook dan om mijn 1000 MHz AMD PC, beide met 384 MB ram. Ik heb het zelf uitgeprobeert,
(dus aub geen gezeur van mensen die beweren dat het niet waar is, ik ben geen apple fetisjist. Als PS sneller had gelopen op mijn PC had ik dat heus wel eerlijk gezegt...)
natuurlijk is het wel zo dat de berekeningen op de PC sneller gaan. In ieder geval schok ik toch van de uitkomst en uiteindelijk ben ik ook voor een powerbook gegaan. Het is waar dat apple ongelooflijk duur is. Alleen gaan ze langer mee...

Het is dus maar waar jij voor kiest ;)

• leon1e
GSL schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:20:
Even ter vergelijking :
Photoshop CS loopt sneller op een 333 MHz powerbook dan om mijn 1000 MHz AMD PC, beide met 384 MB ram. Ik heb het zelf uitgeprobeert,
(dus aub geen gezeur van mensen die beweren dat het niet waar is, ik ben geen apple fetisjist. Als PS sneller had gelopen op mijn PC had ik dat heus wel eerlijk gezegt...)
natuurlijk is het wel zo dat de berekeningen op de PC sneller gaan. In ieder geval schok ik toch van de uitkomst en uiteindelijk ben ik ook voor een powerbook gegaan. Het is waar dat apple ongelooflijk duur is. Alleen gaan ze langer mee...
Daar geloof ik dus geen ene snars van, een 1000mhz Amd is echt wel sneller dan een 333 g3. Heb je dit wel echt getest zoals het hoort, dus alle handelingen 3 keer uitvoeren en dan het gemiddelde nemen? En niet te vergeten was het op schone installatie's zonder spyware etc?

• paella
leon1e schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:38:
[...]

Daar geloof ik dus geen ene snars van, een 1000mhz Amd is echt wel sneller dan een 333 g3. Heb je dit wel echt getest zoals het hoort, dus alle handelingen 3 keer uitvoeren en dan het gemiddelde nemen? En niet te vergeten was het op schone installatie's zonder spyware etc?
Denk dat je met spyware juist een duidelijk praktijktijd krijgt. :D

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

paella schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:42:
[...]

Denk dat je met spyware juist een duidelijk praktijktijd krijgt. :D
Nou lach je daarom, maar beide computers worden door dezelfde gebruiker gebruikt. Dat een Mac beter om kan gaan met een 'gebruikt' systeem (en dus een gebruikte en 'bevuilde' schijf + processlist), vind ik alsnog een plusje waard.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
wat ik zou doen als ik jouw was is (even eigen mening) een computer zelf bouwen en mac er zelf bijzetten. Als je dat kan tenminste... Dat spaart HEEL veel geld, omdat als je het bij een apple boer koopt, je ook voor het design betaald en dat is gewoon veel onnodig geld. Maar dan krijg je de discussie van waarom zou je goedkopere schoenen kopen als je ook nike's kan kopen! Omdat de je op de goedkopere schoenen harder kunt rennen en langer kunt rennen. Snap je wat ik bedoel? Het geld wat je over hebt kan je broer dus besteden in een betere computer dan in design.

:7

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Bolis schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:49:
wat ik zou doen als ik jouw was is (even eigen mening) een computer zelf bouwen en mac er zelf bijzetten. Als je dat kan tenminste... Dat spaart HEEL veel geld, omdat als je het bij een apple boer koopt, je ook voor het design betaald en dat is gewoon veel onnodig geld. Maar dan krijg je de discussie van waarom zou je goedkopere schoenen kopen als je ook nike's kan kopen! Omdat de je op de goedkopere schoenen harder kunt rennen en langer kunt rennen. Snap je wat ik bedoel? Het geld wat je over hebt kan je broer dus besteden in een betere computer dan in design.

Ga jij je eerst eens even inlezen voor je zo'n post maakt. Dit slaat namelijk helemaal nergens op ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ik lees een heleboel haat en nijd in dit topic, en een hoop desinformatie en bijgeloof.

Het kansloze, eindeloze vergelijken van Mac en Windows vind ik kant nog wal raken; Windows is een softwareproduct, Mac een "totaaloplossing". En Apple zal geen moment voorbij laten gaan om daar grof op te verdienen.

Als je een Mac koopt, dan kies je daarvoor; net zoals je voor Windows kan kiezen. Sommige kiezen voor eigenschap Y van Mac OS X, sommige voor eigenschap Z van Windows; ook kan de prijs, beleving en dagelijkse werkzaamheden van invloed zijn.
Om dan maar te roepen "Mac is beter!!!111~~~", daar schiet de TS helemaal geen moer mee op.

Als de TS het geld er voor overheeft en liever met Mac OS X werkt dan met Windows; dan moet-ie dat doen, en als-ie veel goedkoper uit wil zijn en meer keuze wil hebben, dan moet-ie voor Windows kiezen. Daarnaast kunnen andere zaken een rol spelen (met name als geld geen rol speelt), zoals de omgeving waarin de Mac geplaatst wordt, de rol die hij moet gaan spelen en de benodigde software.

Ik heb voor OS X gekozen met een Dual G5 omdat ik al een 18 jaar met Mac werk en ik domweg niet aan Windows kan of wil wennen; zo er ook Windows gebruikers zijn die nooit met OS X overweg zullen kunnen.

De TS vroeg;
BratMokstrof schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:11:
Wat zou een redelijke machine zijn om even mee vooruit te kunnen?
Mijn antwoord; koop een single 1.8 met veel ram, of een dual als je budget het redt. Of je een iMac of PowerMac koopt zal niet zo vreselijk veel uitmaken bij de single's.
Als je echter alleen een Mac koopt "omdat dat bij grafisch werk hoort" dan ga je een miskoop doen. Bekijk éérst waarom je voor platform A of B zou kiezen (zie b.v. Ozboz' verhaal), en ga dán bekijken welke hardware en evt. OS versie daaraan voldoet.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Wat betreft de snelheid van de hardware: daar kan ik niet zo veel zinnigs over zeggen. Er zijn in ieder geval benchmarks genoeg te vinden die de vergelijking maken :)
Het is ook vrijwel niet meer zo dat het softwareaanbod bepalend is, want was Quark vroeger alleen beschikbaar op de Mac, tegenwoordig zijn er alternatieven genoeg die op beide platformen beschikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld Adobe Indesign.

Als je even verder kijkt dan prestaties, is er ook nog altijd gebruiksgemak. Nu zijn de pakketten van bijvoobeeld Adobe qua gebruik bijna gelijk op de twee platformen, maar ik heb met beide uitvoeringen gewerkt, en ik moet toch zeggen dat de interface van Mac OS zich beter leent voor bijvoorbeeld het werken aan meerdere documenten tegelijk.

Ter illustratie even twee screenshots van Adobe Photoshop in actie:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/dawuss/screenshots/screenshot-photoshop-win-th.png Adobe Photoshop onder Windows *klik voor full-size*

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/dawuss/screenshots/screenshot-photoshop-macosx-thumb.png Adobe Photoshop onder Mac OS X *klik voor full-size*

Afgezien van de verschillen in versie, resolutie en het feit dat de bovenste screenshot stiekem met Wine genomen is, lijkt me duidelijk dat er een verschil is in de manier waarop Photoshop's window management werkt: Onder Windows heb je 1 window voor de applicatie "Photoshop", dat een hele grote container is, maximized op je scherm, en waarin je plaatjes rondzweven als "constrained windows".

Onder Mac OS X heb je niet zo'n groot container window, maar zweven de plaatjes over je desktop rond, net zoals ieder ander window. Vooral in combinatie met Exposé (en dan met name de optie om alle windows van 1 applicatie op een rijtje te krijgen) vind ik dit heerlijk werken.

Ik heb hier nu even 1 aspect uitgelicht, maar dit soort subtiele verschillen maken over het algemeen toch dat het werken onder Mac OS voor mij "natuurlijker" aan voelt dan onder Windows. Of het nu sneller is of langzamer: gebruiksgemak mag ook wel wat meetellen natuurlijk :) Het blijft natuurlijk tenslotte toch een persoonlijke voorkeur :)

[ Voor 3% gewijzigd door dawuss op 14-06-2005 21:37 ]

micheljansen.org

• RèLF
  • Laatst online: 30-07-2025
Ik sluit me aan bij Chem.

Je moet zeker geen Mac kopen omdat dat hoort bij de opleiding.

Ik weet ook niet hoe goed je broer is met computers. Stel even, no offense, dat je broer een complete computerleek is, dan lijkt het me verstandig om voor hetzelfde te gaan als wat op school gebruikt wordt. Da's een stuk handiger tijdens de opleiding.

Maar als je broer wel ervaring heeft, dan moet hij de omslag Mac > PC en vice versa zonder problemen kunnen maken en wordt het een persoonlijke keuze.

Ik was zelf tijdens mijn opleiding de trotse eigenaar van een pc, terwijl de hele school volstond met Mac's. Ik kon thuis behoorlijk wat werk voorbereiden, alleen de finishing touch moest altijd op school gebeuren, op een Mac. Dus als je compleet onafhankelijk wilt zijn van school, dan kies je voor een Mac.

Nu alleen hopen dat de school niet meer werkt met Quark 4.11 en OS 9 :X

Obviously you're not a golfer

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:12:
[...]

*NIEUW* nu EXTA GRATIS nieuwe kleuren op een Mac !!

ehm... ik denk dat je bedoeld dat kleurenmanagement beter geintegreerd is in het OS en de software die van de profielen gebruiken kan maken...
Nee. Hiermee bedoel ik dat de kleuren die een Mac op je scherm te voorschijn tovert beter overeen komen met dat wat uiteindelijk uit de printer rolt. Misschien kun je je de volgende keer iets genuanceerder en minder in GeenStijl achtige bewoordingen uiten?
Goh daniel_ev van de afdeling Mac-Marketing ook aangekomen? Je laatste punt is het enige waar je gelijk in hebt. En dan haal ik het even niet van benchmark sites maar van mijn eigen benches dagelijks op werk/prive. Dual G5 vs single proc PC. Geen dingen roepen die Steve Jobs op de Apple site zegt, die liegt al 20 jaar zijn we achter.
Fijn dat je het wat het laatste punt betreft met me eens bent. Ik heb mijn informatie echter uit persoonlijke ervaringen geput, daar ik meerdere jaren ervaring heb op beide systemen. Momenteel zit ik achter mijn eigen pc, maar ik heb net zoveel ervaring met OS X (Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik nog niet met Panther heb mogen werken :p).
Verder zijn de grafische kaarten prima. Argumenten van de marketingman boven me dat Apple beter is in kleuren zijn uit de lucht gegrepen. Profiel is een profiel, dat werkt in XP net zo als in OS X. Daarnaast blijft beeldscherm tot het eind van de wereld afwijken van drukwerk. Of er moet nog eens een CMYK beeldscherm uit de hoed getoverd worden. Zal lastig worden
Ik heb geen zin om op zulk onwaarschijnlijk geblaat verder in te gaan. Ik kan je adviseren om een van de volgende boeken eens te lezen.

http://www.amazon.com/exe...%5Fr0/002-4491744-8390455

Toch?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik snap niet dat steeds een iMac wordt aangeraden? Hardware verouderd sneller dan het scherm, dus is een los scherm per definitie al beter en dus op langere termijn goedkoper.
Dan zou ik dus een Macmini aanraden voor 500 euro (dus als het niet bevalt), prop je er zelf 1 Gb in en je kan aan de photoshop gaan.

Ikzelf vind de Mac-interface makkelijker omdat er maar 1 taakbalk is en de rest gewoon document, bij de PC gaat dat vaak niet goed op. Maar dat is IMO

• GSL

GSL

leon1e schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:38:
[...]

Ja ik zou hier echt niet over liegen. XP is een clean install. Ik heb het hierbij trouwens niet over hoe snel het renderen van een 1 gig plaatje duurt, maar over hoe snel photoshop zelf opent en hoe snel hij een plaatje opent, en hoe lang het duurt om dat plaatje 2 x te vergroten. (ik ben maar een simpel iemand )

Ik vond het zelf ook erg vreemd, misschien dat er idd iets niet goed is met mijn pc. (volgens mij nl niets ...) En wat spyware betreft: die heb ik nog maar een keer gehad toen ik nog met IE werkte. Voor de clean install ;) Voor de test heb ik nog ff gescand met hitman pro :)
Zoals ik al zei bij (zware) berekeningen wint de AMD het overtuigend. Maar gewoon bij het werken in photoshop (daar versta ik onder geen 30 layers maar 2 layers ik ben tenslotte geen prof. ) merk je (bijna) geen verschil. Er is natuurlijk wel een verschil dat ontken ik niet. Maar ik probeer alleen maar aan te geven dat PS zo geoptimaliseert is voor apple dat de programma's er over het algemeen iets sneller op lopen. Hoewel ik XP nog steeds lekkerder vindt werken |:(

Probeer het uit, en neem gewoon wat JIJ het lekkerste vindt werken. Daar heb je dan het meeste plezier van :)

[ Voor 5% gewijzigd door GSL op 14-06-2005 21:55 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

leon1e schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:09:
20 jaar.. overdrijven is ook een kunst hoor. Verder moet je geen Dual met een single gaan vergelijken, want jij weet ook wel dat een dual niet de maximale capaciteit gebruikt zonder tweaks in Photoshop. Je moet single – single vergelijken en dual – dual. En daarbij hoeveel kun jij nog doen met je single als er een groot filtertje draait in Photoshop, en hoeveel kun je dan nog doen met je dual?
Als single proc sneller is dan dual dan maakt het niet uit. Het is een stuk goedkoper. Jij weet natuurlijk ook dat gezien gebrek aan Ghz een Apple het vooral moet hebben van optimalizaties van software.
En jij werkt zeker op de marketing afdeling van Adobe? Indesign is de laatste tijd alleen maar zo populair geworden omdat het bijna gratis in CS zit. Over een tijdje heeft Adobe genoeg van deze sponsor praktijken en betaal je de volle mep voor Indesign. Ik hoor trouwens de marketing mannetjes van Adobe nog zo roepen “Indesign kan werkelijk alles importeren, ook quark bestanden geen enkel probleem”, ja en we weten nu wel beter. Dat het “conventeren” niet lekker gaat tussen mac/pc is meer een font issue dan een document probleem.
Ik werk ruim 10 jaar in de grafische sector. In die 10 jaar heeft Quark nog nooit naar gebruikers geluisterd, sterker, je wordt afgezeken als je de helpdesk belt. Tabellen introduceren in versie 5. Nog steeds geen bullit-list optie hebben. Echt het meest achterlijke pakket ever. En ja daar deed ik het ok 10 jaar mee. Wat betreft converteren heb ik het niet over fonts, maar over de documenten. Een Photoshop EPS is een Photoshop EPS op zowel Mac als PC. Alleen hebben de sukkels van Quark meer verschillen erin gestopt waardoor een document daadwerkelijk geconverteert moet worden. Iets wat achterlijk is. Dat doe je immers ook met word documenten niet van Mac<>PC.
Opentype is ook nog niet alles, zijn alle fonts al beschikbaar in OpenType? Nee, zeker niet, sommige fabrikanten zijn verstandig en zien ook wel in dat het een mooie samenzwering is tussen Adobe/Microsoft. Verder is de ondersteuning op de meeste rips nog niet 100%, en postscript fonts kun je ook gebruiken op de pc dus ik zie het probleem niet zo? Als je met meerdere talen werkt heeft Opentype een voordeel ja, en ik hoef je vast niet te vertellen welke ;).
OpenType is vele malen slimmer dan TTF, T1, PS1 etc. Als je het over rips hebt dan weet je als het goed is het nodige van de voordelen van OpenType in tegenstelling tot de standaard postscript fonts. Het heeft mogelijkheden waar de vormgever/ontwerper erg blij mee is en waar geen enkel ander font-format aan kan tippen. Dat naast het feit dat het native ondersteund wordt door OS X en XP. Dat rips soms problemen hebben met OpenType heeft dezelfde reden als rips die problemen hebben met nieuwe Quark/Indesign/Illustrator bestanden. Hoerige drivers. Fabrikanten die achterlopen etc. Dat is al sinds Mac OS 7 zo. En zorgt er ook voor dat de grafische branche over het algemeen verschrikkelijk traditioneel is en elke vooruitgang met argusogen tegenmoet ziet. Komt daarbij nog Quark wat niet eens soepel van 3.32 naar 4 kan omschakelen met eigen documenten en het verhaal is compleet. Stoffige bende is het.
Een CMYK beeldscherm bestaat niet, en zal er ook niet komen ;). Een profiel is inderdaad een profiel, maar onder Windows worden nog lang niet alle nieuwe standaarden ondersteund en zitten er ook nog diverse bugs in het hele color management. Onder os 9/10 is dit veel beter geregeld, en het werkt ook zoals je mag verwachten, dit is echt meer dan een dikke plus voor een Apple systeem (mits goed ingericht).
Wil je mij het verschil dan uitleggen tussen ICM profielen zoals gebruikt op de PC en de ICC profielen op de Mac. Het werkt bij beiden pas als je overal profielen van hebt en dan ook bij beiden even goed. Komt bij dat het dat hele geneuzel in de praktijk vaak absolute onzin is omdat je 9 van de 10 keer absoluut niet in de hand hebt/weet op welke pers het gedraaid wordt. En je beeldscherm calibreren op de kleurenkopier of inktjet is leuk voor thuis maar absoluut nvt in de echte wereld.

Ik neem aan dat jij ook niet van al jullie drukkers de profielen in huis hebt.. en mocht dat zo zijn dan neem ik aan dat je geen profielen hebt die zeg maar een dag oud zijn. Want is het buiten warmer dan zul je nieuw profiel aan moeten maken. En doet de drukker wat meer inkt op de pers dan kun je elk profiel schuiven daar waar de zon niet schijnt. Het is leuk als je scherm een mooie weergave heeft wat een beetje linkt. Een echte vakman doet het met de pipet en ziet dan aan de CMYK waarden of het goed/fout zit. Afgaan op je scherm is imo behoorlijk amateuristisch. Corrigeren doe je op een eerste drukproef en niet op je bloody RGB en met wat pech TFT scherm (die laatste is sowieso beroerd met kleur).
chem schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:02:
Ik lees een heleboel haat en nijd in dit topic, en een hoop desinformatie en bijgeloof.

Het kansloze, eindeloze vergelijken van Mac en Windows vind ik kant nog wal raken; Windows is een softwareproduct, Mac een "totaaloplossing". En Apple zal geen moment voorbij laten gaan om daar grof op te verdienen.
Waarom kansloos, beiden kunnen tot zelfde eindresultaat leiden. Mac was een totaaloplossing in de tijd dat ze software hadden die niet op PC's draaide. Grafisch een voorsprong hadden. Nubus hadden, SCSI hadden.. nu hebben ze een andere processor en OS en binnenkort alleen OS. Dat heeft niets meer te maken met totaaloplossing. Als je daar wel in geloofd dan is dat natuurlijk prima, maar raakt noch kant noch wal. Niets totaaloplossing, of je moet alles ophangen aan het OS. Het is gewoon 1 pot nat en of je betaald meer voor een gelikt OS/Behuizing of je doet het niet. Overige argumenten zijn nogal zeldzaam. En echt, ik werk met plezier met mijn G5 en ik werk met plezier met mijn PB en ook met plezier met mijn PC's. Maar redenen om voor bepaalde taak of Mac of PC te gebruiken zijn er rationeel gezien niet meer. En dat is waar Apple een enorme steek heeft laten vallen imo vanuit marketing oogpunt gezien (sja, je werkt in de reclame of niet).
daniel_ev schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:44:Ik heb geen zin om op zulk onwaarschijnlijk geblaat verder in te gaan. Ik kan je adviseren om een van de volgende boeken eens te lezen. http://www.amazon.com/exe...%5Fr0/002-4491744-8390455
Schat ik blaat niet.. daarvoor loop ik al veel te lang mee, professioneel en full-time enzo. En dat dan op Mac en niet op PC.

edit:
dawuss: in CS2 op de PC kun je images in Photoshop gewoon buiten de container slepen. Fijne nieuwe feauture dat is

[ Voor 11% gewijzigd door OzBoz op 14-06-2005 22:01 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:12
Ik wou net zeggen, onder Windows kun je met CS2 het zaakje ook gewoon uit het mainwindow halen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/ps_desktopsmall.jpg

Maar heb dan natuurlijk nog geen expose :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• RèLF
Abbadon schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:27:
Maar heb dan natuurlijk nog geen expose :)
Zelfs daaraan is al gedacht:

Afbeeldingslocatie: http://www.entbloess.com/images/entbloess25/options2.jpg

http://www.entbloess.com

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dawuss schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:32:
[...]

/Screenshot Fotosoep --> onder Wine

/Screenshot Fotosoep --> OS X

Afgezien van de verschillen in versie, resolutie en het feit dat de bovenste screenshot stiekem met Wine genomen is, lijkt me duidelijk dat er een verschil is in de manier waarop Photoshop's window management werkt: Onder Windows heb je 1 window voor de applicatie "Photoshop", dat een hele grote container is, maximized op je scherm, en waarin je plaatjes rondzweven als "constrained windows".

Onder Mac OS X heb je niet zo'n groot container window, maar zweven de plaatjes over je desktop rond, net zoals ieder ander window. Vooral in combinatie met Exposé (en dan met name de optie om alle windows van 1 applicatie op een rijtje te krijgen) vind ik dit heerlijk werken.

[...]
Sinds Photoshop CS2 is het mogelijk om je foto's buiten de container van Photoshop te plaatsen.
(Dus niet alleen alle toolboxjes.)

WinXP met Photoshop CS2 op een dualscreen PC:
(De Windows taakbalk heb ik normaal verborgen. Dit is ff voor de show :) )

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.foppen1/GoT/Fotosoep-Thumb.jpg
*Clickquebaar

Bestanden sleep ik normaal vanuit de Windows Verkenner --> Photoshop in.
Ik zou zelf voor een x86 bak gaan met dual core of dual proc. en een flinke sloot geheugen.
Geld dat je van een evt. goedkopere x86 bak overhoudt, kun je investeren in een beter scherm.
(Maar ik heb nog nooit op een Mac gewerkt, dus let maar niet op mij...)

/Te laat...

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 14-06-2005 22:43 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• dawuss

dawuss

gadgeteer

-Blackbird- schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:41:
[...]

Sinds Photoshop CS2 is het mogelijk om je foto's buiten de container van Photoshop te plaatsen.
(Dus niet alleen alle toolboxjes.)

WinXP met Photoshop CS2 op een dualscreen PC:
(De Windows taakbalk heb ik normaal verborgen. Dit is ff voor de show :) )

[afbeelding]
*Clickquebaar

Bestanden sleep ik normaal vanuit de Windows Verkenner --> Photoshop in.
Ik zou zelf voor een x86 bak gaan met dual core of dual proc. en een flinke sloot geheugen.
Geld dat je van een evt. goedkopere x86 bak overhoudt, kun je investeren in een beter scherm.
(Maar ik heb nog nooit op een Mac gewerkt, dus let maar niet op mij...)

/Te laat...
Ah kijk, dat wist ik nog niet :)

* dawuss werkt nog met CS 1 :)

In ieder geval blijft het argument staan dat Mac OS X beter geschikt is om met veel windows tegelijk te werken dan Windows: Die taakbalk staat echt veel te snel vol, en dat groeperen is onoverzichtelijk. Met Entbloess los je dat voor een deel op, maar ik denk toch dat je het gebruiksgemak van OS X nooit helemaal zult benaderen :)

offtopic:
jammer genoeg heb ik op die Windows machines onvoldoende rechten om Entbloes te installeren, en zijn de CS licenties pas net aangeschaft :(

micheljansen.org

• BratMokstrof
Ik kan niet anders zeggen dat ik overweldigd ben van het aantal en de kwaliteit (in zoverre ik dat kan beoordelen) van jullie reacties. Super, onwijs bedankt! :)

Ik zelf ben een PC-man. Niet uit principe, maar omdat ik een jaar of 10 (wat is het) geleden bedacht had dat ik een computer wilde, een PC de meest logische keus was en er tot nu toe geen reden is deze in te ruilen voor een Mac.
Bijgevolg: ik heb enigszins verstand van PC's, maar geen enkel van Mac's.
Het verschil tussen een G4 en een G5 zegt mij dan ook helemaal niets (maar eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat het verschil tussen Pentium III en IV voor mij ook niet meer is dan een paar voor mij vrij vage termen) ;)

Mijn broer is zoals ergens al werd gesuggereerd (keurig netjes onder "stel dat" ;)) een behoorlijke leek, maar wil een Mac omdat dat wordt aanbevolen door de grafische industrie.

Als ik jullie reacties goed lees, het een beetje uitmiddel, zou ik idd. moeten gaan voor een Mac, en specifiek een 2.0 met 20" scherm, met 1 GB intern.

Nou sprak ik hem vanavond, korte samenvatting van dit verhaal en toen kwam de vraag ...

En een laptop?

Enfin, jullie raden het al, die vraag stuur ik direct door. Nieuwe uitdaging? ;D

De vragen die mij vooral interesseren in dit kader zijn:

- Nadelen van een klein(er) scherm van een notebook: hoe erg is dit in deze branche?
- Nadelen van een minder krachtige processor.
- Nadelen i.v.m. de prijs / "houdbaarheid" (verouderingstijd)
- Mogelijkheden i.v.m. extra RAM (opkrikken mogelijk? Zo ja, tegen fatsoenlijke kosten?)

"Meeneembaarheid" is een grote plus, maar tegen welke prijs wordt dat (en dan bedoel ik bovenstaande vragen). Het moet tenslotte wel fatsoenlijk gaan werken.

Alvast en opnieuw bedankt.

• leon1e
OzBoz schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:54:
[...]

Als single proc sneller is dan dual dan maakt het niet uit. Het is een stuk goedkoper. Jij weet natuurlijk ook dat gezien gebrek aan Ghz een Apple het vooral moet hebben van optimalizaties van software.
Je draait er nu omheen, dat was de vraagstelling niet. Je kunt een dual nu eenmaal niet vergelijken met een single zeker niet als je ook nog eens de prijs gaan aanroepen. Want jij weet net zo goed als ik, dat je niks meer kunt met een single als hij aan het rekenen gaat.
Ik werk ruim 10 jaar in de grafische sector. In die 10 jaar heeft Quark nog nooit naar gebruikers geluisterd, sterker, je wordt afgezeken als je de helpdesk belt. Tabellen introduceren in versie 5. Nog steeds geen bullit-list optie hebben. Echt het meest achterlijke pakket ever. En ja daar deed ik het ok 10 jaar mee. Wat betreft converteren heb ik het niet over fonts, maar over de documenten. Een Photoshop EPS is een Photoshop EPS op zowel Mac als PC. Alleen hebben de sukkels van Quark meer verschillen erin gestopt waardoor een document daadwerkelijk geconverteert moet worden. Iets wat achterlijk is. Dat doe je immers ook met word documenten niet van Mac<>PC.
Quark heeft dat zelf ook doorgekregen en daarom hebben ze ook een grote reorganisatie achter de rug, en daar zijn ze zeker niet slechter van geworden. Omdat quark standaard geen bullit-list functie heeft is het hele pakket maar waardeloos? Een photoshop eps heeft ook 2 formaten hoor, en zo zijn er wel meer export mogelijkheden waarbij er in verschillende formaten wordt opgeslagen. Alleen is quark zo netjes geweest om het gewoon te tonen als je het bestand opent. Indesign staat nog in de kinderschoenen, ik ben benieuwd hoeveel formaten je in de toekomst overhoud, remember de perfecte PDF standaarden?
OpenType is vele malen slimmer dan TTF, T1, PS1 etc. Als je het over rips hebt dan weet je als het goed is het nodige van de voordelen van OpenType in tegenstelling tot de standaard postscript fonts. Het heeft mogelijkheden waar de vormgever/ontwerper erg blij mee is en waar geen enkel ander font-format aan kan tippen. Dat naast het feit dat het native ondersteund wordt door OS X en XP. Dat rips soms problemen hebben met OpenType heeft dezelfde reden als rips die problemen hebben met nieuwe Quark/Indesign/Illustrator bestanden.
Je kunt en mag niet verwachten, dat elk willekeurig bedrijf om de paar jaar hun hele workflow om gooit. Vaak is het niet alleen een rip vervangen maar ook de achterliggende straat, en ik kan me best voorstellen dat dit zware beslissingen zijn.
Hoerige drivers. Fabrikanten die achterlopen etc. Dat is al sinds Mac OS 7 zo. En zorgt er ook voor dat de grafische branche over het algemeen verschrikkelijk traditioneel is en elke vooruitgang met argusogen tegenmoet ziet. Komt daarbij nog Quark wat niet eens soepel van 3.32 naar 4 kan omschakelen met eigen documenten en het verhaal is compleet. Stoffige bende is het.
Dat is op de pc net zo, en ga me nu niet vertellen dat indesign nooit meer het formaat gaat wijzigen van hun files ;). En zoals je wel weet was Quark 4 een ranzig pakket, wat je nooit had moeten kopen als je de ervaringen had gelezen.
Wil je mij het verschil dan uitleggen tussen ICM profielen zoals gebruikt op de PC en de ICC profielen op de Mac. Het werkt bij beiden pas als je overal profielen van hebt en dan ook bij beiden even goed. Komt bij dat het dat hele geneuzel in de praktijk vaak absolute onzin is omdat je 9 van de 10 keer absoluut niet in de hand hebt/weet op welke pers het gedraaid wordt. En je beeldscherm calibreren op de kleurenkopier of inktjet is leuk voor thuis maar absoluut nvt in de echte wereld.
Er is meer dan een simpele kleurencopier hoor, ik durf wel te stellen dan 85% van de huidige drukproeven van een Designjet / Epson printer afkomt, en deze zijn echt drukgelijk. Maar dan moet je niet gaan kalibreren op het oog, maar op een speciaal (barco) scherm met een color meter, en niet vergeten om de curves goed in te stellen op je rip enz.. Om het probleem met de persen op te lossen, hebben we een standaard profiel welke in 95% van de gevallen goed matched met het origineel, de laatste 5% kun je altijd nog corrigeren aan de hand van je drukproef.
Ik neem aan dat jij ook niet van al jullie drukkers de profielen in huis hebt.. en mocht dat zo zijn dan neem ik aan dat je geen profielen hebt die zeg maar een dag oud zijn. Want is het buiten warmer dan zul je nieuw profiel aan moeten maken. En doet de drukker wat meer inkt op de pers dan kun je elk profiel schuiven daar waar de zon niet schijnt. Het is leuk als je scherm een mooie weergave heeft wat een beetje linkt. Een echte vakman doet het met de pipet en ziet dan aan de CMYK waarden of het goed/fout zit. Afgaan op je scherm is imo behoorlijk amateuristisch. Corrigeren doe je op een eerste drukproef en niet op je bloody RGB en met wat pech TFT scherm (die laatste is sowieso beroerd met kleur).
Zozo, dus jij kunt aan foto’s met heel veel kleuren wel even zien of de CMYK waardes kloppen, knap hoor.. Met een goed gekalibreerd scherm zit je voor 95% save, en dat is je doel zoveel mogelijk save zitten. Helemaal perfect krijg je het nooit, ook niet als jij de drukker gaat vertellen hoe de inktschuiven moeten staan want er bestaat ook nog zoiets als een inloop enz. Er zijn tegenwoordig ook wel professionele TFT’s welke het kleurbereik van een CRT aankunnen, en soms zelf nog een groter bereik hebben. Maar deze ga je niet vinden bij mycom.
Waarom kansloos, beiden kunnen tot zelfde eindresultaat leiden. Mac was een totaaloplossing in de tijd dat ze software hadden die niet op PC's draaide. Grafisch een voorsprong hadden. Nubus hadden, SCSI hadden.. nu hebben ze een andere processor en OS en binnenkort alleen OS. Dat heeft niets meer te maken met totaaloplossing. Als je daar wel in geloofd dan is dat natuurlijk prima, maar raakt noch kant noch wal. Niets totaaloplossing, of je moet alles ophangen aan het OS. Het is gewoon 1 pot nat en of je betaald meer voor een gelikt OS/Behuizing of je doet het niet. Overige argumenten zijn nogal zeldzaam. En echt, ik werk met plezier met mijn G5 en ik werk met plezier met mijn PB en ook met plezier met mijn PC's. Maar redenen om voor bepaalde taak of Mac of PC te gebruiken zijn er rationeel gezien niet meer. En dat is waar Apple een enorme steek heeft laten vallen imo vanuit marketing oogpunt gezien (sja, je werkt in de reclame of niet).
Zit veel waarheid in, maar sommige dingen werken gewoon fijner op een mac dan op een pc en ook andersom en dan moet je gaan strepen. Maar ik heb deze discussie eigenlijk wel weer gezien, de ts moet zelf maar eens gaan vertellen wat hij nu werkelijk wil.

Zoals je wel weet ben ik niet Os X gespoeld en niet Windows gespoeld, dus nofi verder :) .
BratMokstrof schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:48:Enfin, jullie raden het al, die vraag stuur ik direct door. Nieuwe uitdaging? ;D

De vragen die mij vooral interesseren in dit kader zijn:

- Nadelen van een klein(er) scherm van een notebook: hoe erg is dit in deze branche?
- Nadelen van een minder krachtige processor.
- Nadelen i.v.m. de prijs / "houdbaarheid" (verouderingstijd)
- Mogelijkheden i.v.m. extra RAM (opkrikken mogelijk? Zo ja, tegen fatsoenlijke kosten?)

"Meeneembaarheid" is een grote plus, maar tegen welke prijs wordt dat (en dan bedoel ik bovenstaande vragen). Het moet tenslotte wel fatsoenlijk gaan werken.
Hoe kleiner het scherm hoe minder ruimte voor je gereedschappen, en dat is zonde. Waarom denk je dat er in de meeste grafische omgevingen 2 schermen te vinden zijn? :)

Een minder krachtige processor is ook jammer, maar hoeft geen ramp te zijn. De rest van de antwoorden kun je wel vinden via de search hier.

[ Voor 8% gewijzigd door leon1e op 14-06-2005 22:55 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Daarop is alles van toepassing wat voor desktops geldt, met als bijkomend gevolg dat je schijfje erg traag is (ik heb zelf een PowerBook G4).

Prestaties zullen dan een minder grote rol moeten spelen, en gebruiksgemak een grotere (maar daar is het een laptop voor tenslotte).

micheljansen.org

• BratMokstrof
dawuss schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:52:
[...]

Daarop is alles van toepassing wat voor desktops geldt, met als bijkomend gevolg dat je schijfje erg traag is (ik heb zelf een PowerBook G4).

Prestaties zullen dan een minder grote rol moeten spelen, en gebruiksgemak een grotere (maar daar is het een laptop voor tenslotte).
Snap ik.
Maar het is een G4, geen 5, enz. enz. enz.

Hoe kwalijk is het? En hoeveel 'minder' kan hij verwerken (lekkere vraag, snap ik) ;)

Dat soort dingen, kun je het enigszins kwantificeren? :$

• leon1e
BratMokstrof schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:54:Snap ik.
Maar het is een G4, geen 5, enz. enz. enz.
Hoe kwalijk is het? En hoeveel 'minder' kan hij verwerken (lekkere vraag, snap ik) ;)
Dat soort dingen, kun je het enigszins kwantificeren? :$
En dan nu weer de belangrijkste vraag, hoe groot zijn de bestanden waarmee je broer gaat werken? Z'n klasgenoten kunnen vast wel een inschatting geven toch?

• Jrz
  • Laatst online: 20:05

Jrz

––––––––––––

Ik zou gewoon een pc met veel ram nemen. Ben je een stuk goedkoper uit. De knoppies zijn alleen wat anders (geen appeltje maar alt ofzo) maar alles werkt hetzelfde..

Ikzelf vind quarkxpress lekkerder werken op een apple. Ik kan er niet normaal mee werken op een pc, maar qxp is toch een aflopende zaak. Gewoon indesign doen, kan je veel meer mee en is een stuk stabieler. Anders neem je een tweedehands G4tje ergens vandaan en koopt een gig ram erbij ofzo..

Voor QuarkXPress heb je trouwens echt geen zware machine voor nodig. Voor het geld van 1 quarkxpress heb je dacht ik 2 volle creative suites. Dat moet ook wel een rol spelen lijkt me.

OS/X is leuk en aardig, maar ik vind het te traag..

Zoals blackbird zei, investeer liever in een leuk groot scherm, daar heb je een lange tijd wat aan. En en pc is gewoon een stuk goedkoper.

Misschien moet je eerst maar een paar dagen bij iemand een mac gebruiken voor je het aanschaft

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Nog een reden, kom net bij iemand weg met 20 virussen, jullie weten al waar ik heen ga, op een Mac nooit last van virussen en of spyware.

Als je die kostenpost ook even meeneemt ben je goedkoper uit op een Mac.

Dat wij op de zaak Macs gebruiken heeft een paar redenen, het is goedkoper, het is veiliger en gebruiksvriendelijker. Wij zijn gewoon detailhandel en administratie, dat is allemaal Apple. dus geen grafische bedrijf.

Ik zou kiezen voor een Mac, al was het alleen al om de betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

laptop: als het om snelheid gaat verliest de Mac. Punt uit. In het berekenen van encoding is een PowerPC processor zoals de G4 een ware krachtpatser (mijn 1.33GHz G4 in mn PowerBook maakt gehakt van de snelste Pentium-M (Centrino platform) ), maar in Photoshop zal een Centrino-based notebook sneller zijn.

Echter doemt nu naast de 'welk OS werkt fijner' vergelijking een nieuwe vergelijking op: Mobiliteit en kwaliteit van de hardware. In dat geval is mijn keuze duidelijk -> PowerBook. De gemiddelde Centrino-laptop houdt er na een uurtje of 3,5 mee op op accu; mijn PowerBook houdt het rustig 4,5 uur vol, en mijn iBook G4 1GHz haalde zelfs 5 tot 6 uur op 1 enkele lading! Daarnaast heb je bij een Mac geen gezeur met 'hibernaten'; PowerBook dicht, en meenemen maar! En op locatie doe je de PowerBook weer open en binnen 2 tellen ben je weer aan het werk. Heerlijk :)

Verder is de aluminium behuizing van de PowerBook ook heel wat robuuster dan het harde plastic van bijvoorbeeld Acer of Dell laptops, al is geen enkele laptop gemaakt om mee te gooien natuurlijk ;) Verder hebben alle PowerBooks een DVI aansluiting, en de 15/17" modellen ook nog FireWire800; 2 zaken die bij 95% van de Windows-draaiende notebooks ontbreken.

Verder zijn de schermen van met name de 15 en 17" PowerBooks werkelijk juweeltjes. De resolutie kan misschien nog wel wat hoger, maar als je ziet dat het scherm van een 17" PowerBook op 1440x900 werkt en prachtig helder is, dan is de keuze vrij duidelijk. De schermen van de grote PowerBooks hebben een uitstekende helderheid, mooie kleurweergave die -zoals eerder al gezegd is- goed in te stellen is. En als de resolutie niet hoog genoeg is, je kan aan de 17" PowerBook een 30" Cinema Display hangen :+

Ikzelf werk thuis met een 20" Cinema Display aan mijn 12" PowerBook, en ik ben erg tevreden :) Mijn PC is weliswaar sneller, maar mijn Mac werkt voor mij veel fijner; en dat Photoshop dan met filters iets langzamer is interesseert me niet zoveel... :)

Launching containers into space

• GSL

GSL

Een powerbook werkt wel heel erg lekker. (heb zelf de 15", 1.67 GHz met 1 gig ram) Alleen moet ik nog steeds wennen aan OSX...vooral alles in aparte venstertjes is in het begin heel erg eng.

Verder over een powerbook niets dan lof: het toetsenbord typt echt super en de TFT is ook van goede kwali. Verder is hij ook erg mooi afgewerkt. Het nadeel is alleen wel weer de prijs :)

Wat mij inderdaad opvalt aan OSX is dat alles supermakkelijk is in te stellen, dus dat is dan wel weer handig voor mensen die minder goed zijn in het omgaan van computers ;)

Nou nog ff een screen van Photoshop CS2 op OSX (vind OSX snel "rommelig" met al die vensters & sorry voor de grootte van de screen, was niet bezig in PS dus er gewoon een paar walls in gegooid voor "vulling" )

Afbeeldingslocatie: http://img15.echo.cx/img15/7049/picture10nz.th.png

[ Voor 11% gewijzigd door GSL op 14-06-2005 23:35 . Reden: typo X_x ]

Verwijderd

daniel_ev schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:44:
[...]

Nee. Hiermee bedoel ik dat de kleuren die een Mac op je scherm te voorschijn tovert beter overeen komen met dat wat uiteindelijk uit de printer rolt. Misschien kun je je de volgende keer iets genuanceerder en minder in GeenStijl achtige bewoordingen uiten?
Dat het er bij de printer beter uitkomt ligt aan het feit dat deze printer gecalibreerd is, net zoals het beeldscherm waar je de preview bekijkt. Dit wordt ook wel verstaan onder colormanagement. Dit is in Mac OS X net iets beter geintegreerd dan in windows.

Ik zal me proberen in te houden als jij de volgende keer beter duidelijk maakt wat je bedoeld :).

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 13-02 14:51
Afgaan op je scherm is imo behoorlijk amateuristisch. Corrigeren doe je op een eerste drukproef en niet op je bloody RGB en met wat pech TFT scherm (die laatste is sowieso beroerd met kleur).
je moet met de tijd mee gaan. Er zijn genoeg professionele TFT's die een uitstekend kleurenbereik hebben met een zeer grote kijkhoek. Kalibreer je deze met een Spider of een Eye One Display dan ben je een knappe vent als je echt kleurverschil met je refentiefoto ziet.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:07:
Nog een reden, kom net bij iemand weg met 20 virussen, jullie weten al waar ik heen ga, op een Mac nooit last van virussen en of spyware.

Als je die kostenpost ook even meeneemt ben je goedkoper uit op een Mac.
[...]
* Bl@ckbird heeft ook geen last van virussen...
Ik heb een firewall...
Ik heb goede virusscanner...
Ik gebruik Firefox...
Ik weet wat ik installeer en wat ik open.
Kortom ik weet waarmee ik bezig ben. Snel verdient... toch? ;)

@ onderbuurman:
Kwestie van configureren... Niet iedereen draait Norton :)

@ Whieee:
Elk punt afzondelijk die je noemt zet idd. geen zoden aan de dijk...
Het is de combinatie van maatregelen. Wanneer ik bestanden krijg van iemand, gaan ze eerst door de scanner. (Die ik elk uur automatisch zou kunnen laten updaten. Als ik dat zou willen.)

Ik ben het met je eens, dat je virussen nooit 100% kunt uitsluiten. Als OS X ooit dominant wordt, worden ook daar virussen voor geschreven. Hetzelfde geldt voor Linux. Maar Microsoft is de laatste tijd wat serieuzer met security bezig. Zoals gezegd: Weten waar je mee bezig bent en je kan wat geld besparen. Bovendien krijg je meer keuzevrijheid in het aantal apps die je kan draaien.
...en nou weer ontopic.

[ Voor 44% gewijzigd door Bl@ckbird op 15-06-2005 00:36 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 13-02 14:51
-Blackbird- schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:38:
[...]

* TukkerTweaker heeft ook geen last van virussen...
Die ondertussen resources vreet.

Verwijderd

Bolis schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:49:

Het geld wat je betaald voor een Mac zit niet alleen in het design... Powerbookje van mij heeft me ruwweg €300,- bespaart alleen omdat ik koos voor een Mac ipv een pc notebook.
Kreeg er wel wat minder hardware voor:
-256mb geheugen minder
-geen DVD brander
-geen gigabit LAN
En wat voordelen:
+ 1uur accuduur meer
+ Übergeil design
+ Een echte Unix erop 8)
+ Slot-in cdrom drive (minder afbreekbaar zeg maar)
+ Nog compacter/kleiner (kleine pc notebooks zijn rete duur)

DVD brander had ik al op mijn gewone pc (en sinds 3 maanden extern €35), GBit lan heb ik nog niet thuis en is niet interessant want ik werk altijd met wlan. 256mb geheugen was weinig en heb ik dus 512MB bij geprikt (€90). Totaal op de gigabit LAN na nog steeds ongeveer €175 bespaard.

Tijdje terug kwam ik erachter dat het standaard LCD color profile niet helemaal goed stond, dus heb ik een nieuw profile aangemaakt en nu zie ik bepaalde kleuren veel beter. Heerlijk :)

Een gewone Mac vindt ik echter wel wat aan de prijzige kant lijken, hoewel die Mac Mini me zeer aanspreekt ook kwa prijs :) En ik heb eerlijk gezegd niet gekeken naar pc alternatieven voor een iMac/Powermac dus hier hou ik me even buiten.

offtopic:
Ik was me af het vragen waar ik jou nick van kende, nu weet ik het weer ;)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

-Blackbird- schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:38:
[...]

* Whieee heeft ook geen last van virussen...
Ik heb een firewall...
er zit een volledig configureerbare firewall in OSX, maar een firewall houdt je virussen niet buiten, hooguit je trojans binnen.
maar als je definities nu juist dat nieuwe virus niet zien en je detectie engine je in de steek laat ben je alsnog de pineut. Ik hoef me er simpelweg niet eens druk om te maken :)
Ik gebruik Firefox...
helpt tegen spyware, maar is geen heilig wapen tegen virussen
Ik weet wat ik installeer en wat ik open.
maar weet de persoon waar jij files van krijgt dat ook?
Kortom ik weet waarmee ik bezig ben. Snel verdient... toch? ;)
Nee.

• BratMokstrof
Hmmmmm, ondanks dat het best een boeiende discussie is, is de keus Mac al more or less gemaakt ...

Verder heb ik geen idee met welke bestanden hij te maken gaat krijgen, iemand hier daar zicht op? Wanneer werk je met welke bestanden? Of in welk geval zouden welke problemen optreden?

Het gaat voor de duidelijkheid dus niet om Win vs. Mac., maar om G4 PowerBook vs. G5 iMac

Welke G4 zouden we moeten aanschaffen, of zouden we toch voor die iMac moeten gaan?
(en waarom?)

Thnx :)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 15:55
Apple heeft zelf aangegeven dat IBM niet kan voldoen aan de vereiste power en gaat daarom in zee met Intel. Dit is een dwaalspoor geweest van jaren na dat de Intergraph workstations uit kwamen met de Intense 3D Realizm. Deze overtrof voor het eerst het grafische geweld van Apple toendertijd en Apple heeft dit never in kunnen halen en dat ziet Steve nu pas in. De eerste stap was eigenlijk al Mac OS X wat volledig gebaseerd is (onderliggende OS zonder GUI) op FreeBSD. Mijn inziens is Apple allang dood en bestaan zombies.

Ik ken een handjevol tevreden Mac gebruikers. Deze hebben echter nog nooit achter een pc gewerkt. Ik ken een paar gebruikers die een Apple lap hebben gekocht voor het design en keurig netjes OS X bannen en FreeBSD er op draaien. Ik ken meer gebruikers die op school alleen achter een Mac zitten en voordurend lopen te schelden over het gebruik van het Mac OS en blij zijn dat ze thuis een PC met Win. hebben. Een PC met Win. werkt gewoon veel flexer. Het zijn de mogelijkheden van de optimalisaties die door de gebruiker niet worden benut maar wel voor Apple worden voorgekauwt. Dat maakt Apple echt alleen geschikt voor maar een enkele toepassing. Een PC kan je naar je hand zetten zelf, makkelijk en goedkoop upgraden, switchen van doel etc etc. Dát voor zelfs véél minder geld per gelijke prestatie. Je moet het alleen naar je hand zetten anders lijkt pc echt sloom (zie 333Mhz Mac vs 1000Mhz AMD). Gemakzucht en geld teveel is een rede om voor Apple te gaan.

Kleurechtheid, er zijn zat monitoren welke je met hardware op kleurechtheid af kan stellen realtime middels controlle. Meen te herinneren dat mijn 21" Eizo's een extra connector voor hadden. Filters zijn er per monitor ook per softwarepakket etc etc. Is allemaal geen excuus om voor Apple te kiezen.

Geef de PC een eerlijke kans! Als je uiteindelijk voor Apple kiest, doe het met een gegronde rede en niet van "op school zeggen ze".

Mooie config zou zijn:
Dual Xeon 2800Mhz
3Dlabs VP870 (of beter ivm grote files waarmee je broer werkt, worden ongecomprimeerd gebufferd van wat ik begrepen heb, de VP990 heeft 512MB). Vind de Wildcat Realizm 100 & 200 nog te duur.
1.5GB PC3200 mem
2x 200GB Sata raid

Weet zeker dat je hiermee goedkoper uit bent als Apple een gelijkwaardig systeem zou hebben. In elk geval ben je flexer en kan je makkelijker en goedkoper upgraden in een later stadium.

Geen flame naar Apple btw. (design van de kasten en notebooks is best mooi!), ik heb alleen gewoon uit mijn omgeving teveel nare ervaringen gehoort over Apple t.o.v. een standaard PC. Je broer is wellicht geheel onwetend maar jij hebt een geweten. Ik voel gewoon dat er betaalt gaat worden voor onnodige toestanden omdat zijn school ten alle tijden Apple door zijn strot gaat duwen. Jij bent aan het uitzoeken maar het zal hij zijn die het uiteindelijk betaald.

Ik als een gebonden PC/Win. gebruiker wil het juist eens uit proberen maar heb echt 0,0 geloof in Apple. Iedere keer komen ze weer van "50 of 100% sneller als een PC" terwijl zo'n systeem 5000 euro kost en een 2500 euro kostende PC keer op keer sneller bleek te zijn achteraf. Mijn inziens zit er alleen uitgeklede IBM stuff in als CPU. Een PowerPC ten opzichte van een Power is als een Celeron vergeleken met een Xeon en dan overdrijf ik nog ten nadelen van IBM. Daarom gaat de dual Xeon 550 er hier binnenkort uit voor een IBM met een Power maar dan gebruik ik hem wel voor wat meer 3D zooi.

Informatie is gratis en moest het even van me af schrijven.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Maar heb je nou zelf al eens achter een Mac gezeten, en dan iets langer dan 5min in een Apple store?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Mja, leuk verhaal, en hoewel ik het met je eens ben dat er op x86 gebied een betere prijs/prestatie (als het gaat om de high-end systemen, kwa low end en laptops kan apple aardig meekomen) ga je wat te snel over het feit heen dat mac os x gewoon een prima os is, zeker vergeleken met windows, mocht je iets beters willen dan windows op een x86 (zoals linux of bsd) dan wordt je door gebrek aan support toch in sommige opzichten beperkt in je softwarekeus (hoewel ik zelf the gimp gebruik werken veel scholen toch met adobe zooi, en adobe verrekt het tot nu toe om linux te suporten) en dat is met osx weer niet zo (wat betreft bepaald grafische apps), dus een mac is meer dan hw alleen ;)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
Hardware Junk schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 00:07:
Apple heeft zelf aangegeven dat IBM niet kan voldoen aan de vereiste power en gaat daarom in zee met Intel. Dit is een dwaalspoor geweest van jaren na dat de Intergraph workstations uit kwamen met de Intense 3D Realizm. Deze overtrof voor het eerst het grafische geweld van Apple toendertijd en Apple heeft dit never in kunnen halen en dat ziet Steve nu pas in. De eerste stap was eigenlijk al Mac OS X wat volledig gebaseerd is (onderliggende OS zonder GUI) op FreeBSD. Mijn inziens is Apple allang dood en bestaan zombies.
bekijk de financiele resultaten van apple en beken je fout :)
Ik ken een handjevol tevreden Mac gebruikers.
oh? ik daag je uit 5 mensen hier in APL te vinden die ontevreden zijn met hun mac
Deze hebben echter nog nooit achter een pc gewerkt.
veel mac gebruikers van het eerste uur hebben idd vaak vrijwel nooit op een pc gewerkt, maar andersom al _helemaal_ niet. er blijven een hoop vooroordelen over elkaars platform
Ik ken een paar gebruikers die een Apple lap hebben gekocht voor het design en keurig netjes OS X bannen en FreeBSD er op draaien. Ik ken meer gebruikers die op school alleen achter een Mac zitten en voordurend lopen te schelden over het gebruik van het Mac OS en blij zijn dat ze thuis een PC met Win. hebben. Een PC met Win. werkt gewoon veel flexer.
dat is altijd nog een persoonlijke mening. ik heb zelf jarenlang windows gebruikt, redelijk tevreden. maar nu ik een imac heb ben ik vele malen meer tevreden over het OS.
Het zijn de mogelijkheden van de optimalisaties die door de gebruiker niet worden benut maar wel voor Apple worden voorgekauwt. Dat maakt Apple echt alleen geschikt voor maar een enkele toepassing.
kan je nog vager iets uitleggen?
Een PC kan je naar je hand zetten zelf, makkelijk en goedkoop upgraden, switchen van doel etc etc. Dát voor zelfs véél minder geld per gelijke prestatie. Je moet het alleen naar je hand zetten anders lijkt pc echt sloom (zie 333Mhz Mac vs 1000Mhz AMD). Gemakzucht en geld teveel is een rede om voor Apple te gaan.
klopt, apple is over het algemeen duurder. maar een mac heeft een hogere restwaarde, verkoop van je mac levert dan meer geld op dan een pc die vrijwel geen waarde meer heeft.
Kleurechtheid, er zijn zat monitoren welke je met hardware op kleurechtheid af kan stellen realtime middels controlle. Meen te herinneren dat mijn 21" Eizo's een extra connector voor hadden. Filters zijn er per monitor ook per softwarepakket etc etc. Is allemaal geen excuus om voor Apple te kiezen.
feit blijft dat osx color management beter voor elkaar heeft. dat is niet iets om gek van op te kijken, mac ontwikkelaars concentreren zich met mac-os al vele jaren lang op. mij microsoft besteedde men er eigenlijk geen aandacht aan tot recentelijk
Geef de PC een eerlijke kans! Als je uiteindelijk voor Apple kiest, doe het met een gegronde rede en niet van "op school zeggen ze".
geef de mac een kans :) waarom moet je een gegronde reden hebben overigens? als iemand liever een mac koopt...laat hem. vooral hier op het forum weten de meesten wel waar ze aan beginnen
Mooie config zou zijn:
Dual Xeon 2800Mhz
3Dlabs VP870 (of beter ivm grote files waarmee je broer werkt, worden ongecomprimeerd gebufferd van wat ik begrepen heb, de VP990 heeft 512MB). Vind de Wildcat Realizm 100 & 200 nog te duur.
1.5GB PC3200 mem
2x 200GB Sata raid
die videokaarten die je aanraad zijn overigens veel te onnodig voor 2d werk, kun je beter een simpelere kaart kopen en je geld ergens anders nuttig besteden
Weet zeker dat je hiermee goedkoper uit bent als Apple een gelijkwaardig systeem zou hebben. In elk geval ben je flexer en kan je makkelijker en goedkoper upgraden in een later stadium.

Geen flame naar Apple btw. (design van de kasten en notebooks is best mooi!), ik heb alleen gewoon uit mijn omgeving teveel nare ervaringen gehoort over Apple t.o.v. een standaard PC. Je broer is wellicht geheel onwetend maar jij hebt een geweten. Ik voel gewoon dat er betaalt gaat worden voor onnodige toestanden omdat zijn school ten alle tijden Apple door zijn strot gaat duwen. Jij bent aan het uitzoeken maar het zal hij zijn die het uiteindelijk betaald.

Ik als een gebonden PC/Win. gebruiker wil het juist eens uit proberen maar heb echt 0,0 geloof in Apple. Iedere keer komen ze weer van "50 of 100% sneller als een PC" terwijl zo'n systeem 5000 euro kost en een 2500 euro kostende PC keer op keer sneller bleek te zijn achteraf. Mijn inziens zit er alleen uitgeklede IBM stuff in als CPU. Een PowerPC ten opzichte van een Power is als een Celeron vergeleken met een Xeon en dan overdrijf ik nog ten nadelen van IBM. Daarom gaat de dual Xeon 550 er hier binnenkort uit voor een IBM met een Power maar dan gebruik ik hem wel voor wat meer 3D zooi.

Informatie is gratis en moest het even van me af schrijven.
ach, je menig is wel erg gekleurd en komt nogal gefrustreerd over :)

momenteel zijn zowel macs als pc's geschikt voor grafisch werk. je keuze moet je dan ook maken op kleine details die op bepaalde platformen beter/minder goed zijn. feit blijft dat je met beide machines goed kunt werken.

ik kom overigens meer "frusty" pc gebruikers dan mac gebruikers tegen. dan bedoel ik dus mensen die reageren als "waarom wil je een mac? te duur, dit dat" kortzichtige argumenten etc. koop gewoon lekker wat je wil en wat je lekker vind werken

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hardware Junk schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 00:07:
*verhaal voor 99,99% gebaseerd op mening, vooroordeel en drogredenen*
als je even rondkijkt binnen APL dan zie je dat -sinds APL uberhaupt bestaat- er een zondvloed is geweest aan GoTters die hun oude trouwe PC met Windows, Linux, BSD of wat dan ook hebben verblijd met het gezelschap van een Mac. Veel van deze GoTters (waaronder ikzelf) gebruiken de PC nauwelijks meer. Aan het snel opbloeien van APL zie je ook dat het de laatste tijd goed gaat met Apple. Prijzen dalen, producten worden beter, het OS is qua features een flink eind vooruit op WinXP, en er komt een steeds breder aanbod qua software. Ik zal niet ontkennen dat ik voor het geld dat ik kwijt ben aan een PowerMac Dual 2.7GHz met 2GB DDR, 2x 250GB SATA ook zelf een snellere machine kan bouwen (Dual Opteron 2.4GHz met 2GB DDR, 2x 250GB SATA) en dan nog geld over kan houden, maar kijk ook eens naar het industrieel ontwerp van de Apple systemen, de integratie van hard- en software, het gebruiksgemak, en natuurlijk de looks.

Daarnaast: als ik een PC bouw heb ik een probleem... welk OS ga ik draaien? Adobe CS, MS Office en Logic zijn er niet voor Linux/BSD, en als ik Windows ga draaien moet ik ineens gaan denken aan virusscanners, spyware etc... en dan moet ik ook nog mijn UNIX core missen (Cygwin is GEEN alternatief). Dual booten is irritant, want wie gaat er nu 'even rebooten' om een tcpdumpje te draaien? Voor mij is OSX ideaal; de pro-applicaties die ik nodig heb, EN een terminal :) En oke, het is niet zo flexibel tweakbaar als Linux of BSD, maar het is wel veel gemakkelijker in gebruik -> it just works...

En ja, ik heb wel eens met een PC gewerkt. Hell, ik heb 15 jaar met PC's gewerkt en ik heb een scheepslading aan OS'es gezien (DOS, Win3.x, Win9x, WinNT, Win2k, WinXP, Win2k3, Linux2.2, Linux2.4, Linux2.6, xBSD, Minix, QNX, IRIX, AIX, HP-UX, BeOS, OS/2, AmigaOS, NeXT) en ik ben sinds een jaar over naar Apple, en voor de desktop wil ik enkel nog OSX. Op mijn servers draait nog altijd Linux (behalve mijn webserver/downloadbak, die Mac Mini draait gewoon OSX) en ik heb nog een laptopje met Gentoo Linux voor als ik Cisco's moet configgen via consolepoort (dat kan ook wel vanaf mijn PowerBook maar anders ligt die andere laptop zo zielig te wezen (laptop van universiteit ;) ). Ik kan dus zeggen dat ik een brede ervaring met PC's heb, en verschillende OS'es, maar voor mij is MacOSX het beste OS voor de desktop.

Verwijderd

@RelF:

Toen ik op m'n werk nog Windows had was ik ook Expose kloons aan het uitproberen. Echter, de meeste reageren te traag of zijn brakkig. Laat staan dat ze de windows van 1 app kunnen 'expose-en'. Ik wil *instant* kunnen switchen anders erger ik me aan de lag. Hoe zit dat met Entbloess?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Whieee is gewoon een pimp :) maar dat terzijde.

Puur voor grafische toepassingen, de PC doet er niets voor onder. Het gaat er inderdaad om zoals Whieee zegt, waar je je tijd aan wilt besteden. Imho is m'n Powerbook echt een lief werkbeestje. Hij doet het altijd zonder te klagen, zonder reboots, weigeringen etc. Open klappen en werken. Nog steeds heb ik een pc die fungeert als brand-station, fileserver en gamebak.

En nog ben ik af en toe meer bezig op de pc, niet omdat ik dat wil, maar omdat dat moet. Er is altijd wel iets aan de hand met mijn pc. Virussen, spyware etc. Je kan als niet-wetende gebruiker tegenwoordig niet argeloos het internet op met een pc zonder een beetje verstand te hebben van de laatste trends op spyware, virussen en spam. Draai je Windows Update, blokkeert XP het inloggen omdat je netwerkdrives hebt gemapt en daar XP icm de update heibel over maakt. Niet in te loggen onder Normal mode, niet in te loggen in Safe mode....helemaal gek wordt je ervan.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• RèLF
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:26:
@RelF:

Toen ik op m'n werk nog Windows had was ik ook Expose kloons aan het uitproberen. Echter, de meeste reageren te traag of zijn brakkig. Laat staan dat ze de windows van 1 app kunnen 'expose-en'. Ik wil *instant* kunnen switchen anders erger ik me aan de lag. Hoe zit dat met Entbloess?
Op zich heb je met Entbloess nog steeds te maken met een lag, al is deze niet zo erg als met andere Exposé-klonen, en vooral als je de preview mode op "low quality" zet is het redelijk te doen. Je kunt ook aardig wat configureren.

Het grote voordeel is dat dit programma, in tegenstelling tot al die anderen, wél binnen de vensters van 1 applicatie kan switchen.

Het is leuk, en het werkt best aardig, maar het kan niet tippen aan het echte exposé van Apple.

Verwijderd

@Whieee:

Inderdaad, ook voor mij is OSX het beste desktop OS, met een *gigantische* voorsprong boven Windows en Linux. Ik ben sinds februari op mn werk (onderzoeker in informatica, dus nog niet eens de grafische industrie) een OSX gebruiker.

Ik had hier een heleboel redenen neergezet, maar weer weggehaald omdat het allemaal kan worden samengevat in 1 zin: op een Mac kom je toe aan werken, en zit je niet zo'n groot gedeelte van je tijd te besteden aan tegen het OS vechten, je ergeren aan het OS of het moeten leren van de interne werking van het OS om er maar uberhaupt mee te kunnen werken.

Mac OSX werkt gewoon, en goed. Dat het vaak het meest geavanceerde desktop OS van vandaag wordt genoemd is zonder twijfel waar. Daar heb ik graag een paar MHz voor over. Het verlies in snelheid kost me minder productiviteit dan het verlies in gebruiksgemak.

Natuurlijk wordt mijn keuze vergemakkelijkt omdat ik niet afhankelijk ben van Windows-only software. Voor een Mac is hoge kwaliteit software beschikbaar, zowel gratis als te koop. Ook kan je er de meeste "Linux" software wel op compilen en installeren.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
BratMokstrof schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 00:05:Verder heb ik geen idee met welke bestanden hij te maken gaat krijgen, iemand hier daar zicht op? Wanneer werk je met welke bestanden? Of in welk geval zouden welke problemen optreden?

Welke G4 zouden we moeten aanschaffen, of zouden we toch voor die iMac moeten gaan?
(en waarom?)

Thnx :)
Goed, laat ik maar eens reageren op de vragen van de topicstarter...
Het maakt op zich weinig uit met welke bestanden je te maken krijgt. Als je een Mac koopt, stop er dan in ieder geval veel geheugen in. Blijk je *echt* te weinig te hebben aan 1 GB, dan kun je later altijd nog upgraden. Met een laptop is dit dan wat lastiger en duurder, dus als je een laptop gaat aanschaffen, onderzoek dan even hoeveel RAM je nodig denkt te hebben.
Het gaat voor de duidelijkheid dus niet om Win vs. Mac., maar om G4 PowerBook vs. G5 iMac

(en waarom?)
Als je voor een iMac gaat, dan moet je je goed bedenken of je dat wel nodig hebt. Wellicht ben je namelijk beter af met een computer met een los beeldscherm. Overweeg daarom ook de Mac Mini even, maar houd daarbij in het achterhoofd dat je met een 1,5 GHz G4 zit (als ik zo het Mac Mini topic lees dan is daar nog wel overheen te komen), maar houd er vooral rekening mee dat je harddisk wat kleiner, en trager is dan in een iMac.
Als dit echter geen onoverkomelijke problemen zijn, kun je voor ongeveer 700 euro een Mac Mini een beetje customizen, en dan heb je een prima systeem, waarna je nog een sloot geld over hebt voor een degelijke monitor.

Dan de Powerbook. Een fantastisch appraat, maar houd er wel rekening mee dat je fors veel geld betaalt voor de mobiliteit en het gebruiksgemak van een Laptop. Heb je dit niet nodig, koop dan een Mac Mini (die niet veel onderdoet qua snelheid, mits je de snelste uitvoering met veel Ram neemt).

De keuze tussen G4 / G5 blijft. Ik kan hier geen zinnige vergelijking tussen geven. Ik kan je wel zeggen dat ik Photoshop acceptabel vind draaien op een iBook G4 1,0 GHz. Laden van bestanden duurt wel even, maar dit heeft dan te maken met de tragere harddisk.

• BratMokstrof
Ah, kijk, dank.

Maar dan zie ik (bijv. bij de 15" Powerbooks) een SuperDrive en een ComboDrive ... *zucht*.

Help? :'(

Verwijderd

Apple: U kunt kiezen uit twee optische schijfeenheden: een gecombineerde dvd-rom-/cd-rw-eenheid en een SuperDrive (dvd±r-/cd-rw-eenheid).

of te wel, de combo leest dvd en kan cd branden
de superdrive leest en brand cd en dvd

• dawuss

dawuss

gadgeteer

BratMokstrof schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:07:
Ah, kijk, dank.

Maar dan zie ik (bijv. bij de 15" Powerbooks) een SuperDrive en een ComboDrive ... *zucht*.

Dat staat allemaal gewoon op de Apple site hoor ;)

Een beetje eigen inzet verwachten we wel van je hoor :P

micheljansen.org

Verwijderd

Peentje schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:42:
[...]

dit is echt kul. gewoon gezwets uit de nek, uit de duim gezogen en/of uit de lucht gegrepen.
gebaseerd op......(niks dus)
Dude, noem mij 1 Mac. Dan geef ik je een snellere PC met dual IIyama screens op voor dezelfde prijs!

• Kurkentrekker
  • Niet online
BratMokstrof schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:07:
Ah, kijk, dank.

Ik denk dat hier gevraagd wordt naar het verschil tussen deze modellen Powerbooks, en dat is voor 300 euro niet alleen de drive, maar ook de proicessorsnelheid, die van 1,5 naar 1,67 gaat.

Met de Superdrive kun je dus DVD's branden. Die 1,67 GHz die dat ding heeft is maar een 11% verbetering in processorkracht. Als een 1,67 GHz het kan, dan kan een 1,5 het ook wel, alleen moet je wat langer wachten. Zou ik zelf nooit 150 euro aan uitgeven. De andere 150 euro is voor de superdrive. Wil je dvd's branden? Nog belangrijker, moet dat 150 euro kosten? Voor 100 euro heb je een goede externe brander, mocht DVD's branden *echt* belangrijk voor je zijn. Daarnaast zit er een backlight in het toetsenbord. Op zich is dat natuurlijk wel *heel* geil, maar ja, of het nou echt een toegevoegde waarde heeft...

De 12" modellen zou ik voor grafische toepassingen afraden. Deze hebben een te lage resolutie om fatsoenlijk mee te werken. Je hebt je scherm dan vol met allerlei toolbars, en je workspace wordt dus verkleind. No go.

Ik zou je dus de 15" combo aanraden. Tenzij je natuurlijk gewoon geld t eveel hebt en 'het beste' wilt, maar dan had je hier waarshcijnlijk een andere advieskreet achtergelaten :)

edit @bovenbuur:

Stel: jij hebt een vraag over welke Computer je wilt kopen, en je kunt al moeilijk de adviezen terugvinden tussen al het mac vs pc geflame. Zou je er dan baat bij hebben als iemand het nog even aandikt nu we weer bijna op het goede spoor zitten? Dat dacht ik ook niet. Als jij lekker de Mac vs PC discussie wilt voeren, open daar dan een topic over, geef een paar helder geformuleerde argumenten, en kijk of mensen een zinnige discussie met je willen voeren. Vervuil daar geen normale adviestopics mee..

[ Voor 18% gewijzigd door Kurkentrekker op 15-06-2005 17:26 ]

Verwijderd

BratMokstrof schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:48:
Als ik jullie reacties goed lees, het een beetje uitmiddel, zou ik idd. moeten gaan voor een Mac, en specifiek een 2.0 met 20" scherm, met 1 GB intern.
Je leest dus wat je wil lezen ;) Ik kom niet tot die conclusie als ik alle post lees ;)

Verwijderd

Mac Mini 1,42 gigahertz met 1 GB geheugen en een fraai TFT scherm lijkt in mijn ogen de beste optie!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 17:19:
[...]

Je leest dus wat je wil lezen ;) Ik kom niet tot die conclusie als ik alle post lees ;)
Of hij stelt andere prioriteiten. Misschien is design *wel* belangrijk voor de TS, of vind hij usability *wel* een belangrijk punt. Zijn allemaal subjectieve dingen, en over smaak valt, ook in dit topic, niet te twisten.

• 1Mark
  • Laatst online: 20:24
Dual Power Mac + OSX: € 3000
Dell Dual Xeon 3.6 + WinXP (en een 15" tft'tje, maar mindere videokaart en harde schijf: € 4.294

Is apple echt zo duur? Nee.
Hou er rekening mee dat je bij een PC nog vaak windows moet aanschaffen en dat je wel moet vergelijken met minstens een bedrijf als Dell en geen zelfbouw.

Verder vind ik persoonlijk windows vervelender dan OSX. In OSX kan je, als je een probleem hebt, gewoon in de de systeemlogs zien wat er fout gaat. In windows krijg je nooit ergens feedback over en ben je overgeleverd aan een user interface om alles aan de gang te krijgen. De terminal gebruiken om een configbestandje aan te passen is heerlijk en veel sneller (bijvoorbeeld bij samba, apache, wireless)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Nitai schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:26:
Whieee is gewoon een pimp :) maar dat terzijde.

...
:D :7

Laatst een klant in het Apple Centre waar ik werk zonder blikken of blozen verteld dat de Dual Xeon 3GHz die hij als alternatief aangaf voor een PowerMac inderdaad sneller was :D Je had dat gezicht moeten zien... een Apple verkoper die zegt dat een PC sneller is :?
Daarna toch ook even de voordelen uitgelegd :P

resultaat: we zijn weer een PowerMac Dual 2.7GHz armer, opgeleukt met 2x 400GB SATA, 4GB PC3200, een GF6800U 256MB DDL en een 30" Cinema Display :Y)

Hoezo: mensen gaan alleen voor snelheid? (8>

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 17:13:
[...]
Dude, noem mij 1 Mac. Dan geef ik je een snellere PC met dual IIyama screens op voor dezelfde prijs!
Toch best een zinloze discussie over welke hardware beter/goedkoper is. Maar vooruit: de Macmini.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 17:13:
[...]

zoals ik al meerdere keren eerder heb gezegd (maar ook jij leest alleen wat je wilt lezen): snelheid is niet heilig. Dat jij MHz-geil bent wil niet zeggen dat iedereen dat is. Ik kan hier thuis kiezen om een AthlonXP 2600+ met 1GB RAM en 160GB SATA aan te sluiten op mijn 20" Cinema Display, en onder WinXP Pro te gaan Photoshoppen, maar ik kan ook dat scherm aan mijn PowerBook G4 hangen (1.33GHz met 768MB RAM) en onder OSX gaan Photoshoppen. Op de PowerBook zal het minder snel zijn, maar toch werk ik liever op de PowerBook. Het is makkelijker in te stellen qua kleurweergave, de interface werkt voor mij veel fijner, en het hele OS is veel prettiger om mee te werken. Ik werk op een Mac veel productiever omdat ik me niet druk hoef te maken om randverschijnselen als virussen en spyware, drivers, service-packs, product-keys die gebanned worden in updates, etc.

Het pure gemak van OSX maakt de mindere CPU-power dus meer dan goed, want ik kan veel productiever werken en in dezelfde tijd toch meer werk verzetten op een Mac dan op een PC.

Maar als ik je een Mac mag noemen: de Mac Mini. En ik besluit bij deze dat die Dual Iiyama displays 19" CRT moeten zijn. (ik zal er geen TFT van maken om je een kans te geven ;) ) Maar ik stel wel 1 extra eis: hij moet net zo klein, net zo stil en net zo zuinig zijn. EN sneller, want dat beweerde je zelf :)

succes :)

edit:
Ecteinascidin schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 20:46:
[...]

Toch best een zinloze discussie over welke hardware beter/goedkoper is. Maar vooruit: de Macmini.
GMTA? :Y) _/-\o_

Ik heb het even geprobeerd:
ik kom op ongeveer 700 euri uit, maar dan is het ding toch groter, luidruchtiger en minder zuinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 15-06-2005 20:56 ]

Verwijderd

Vergelijk nooit een zelfbouw pc met een merk pc.

Even een vergelijking gemaakt:
Ik heb een PowerMac G5 DP2,7 gepakt met 2GB geheugen rest standaard. En deze vergeleken met een Dell Precision? Workstation 670 MiniTower met 2GB geheugen ook 250GB schijf geen monitor komt dus ongeveer helemaal overeen met de PowerMac op de videokaart en cpu's na. Bij de Dell heb ik de sloomste Xeon gepakt 2,8GHz die een G5 beslist niet bijbeent. Videokaart zijn bij Dell en heb daar maar niet uit gekozen en het standaard 64mb kaartje erin gelaten.

Resultaat prijzen:
Mac: €3309,-
Dell: €3342,71

Eerlijk gezegd dacht ik dat die Dell toch een stuk goedkoper uit zou vallen...

Verder denk ik dat die beesten gewoon enorm overkill zijn om wat mee te tekenen op een grafische opleiding, of het moet ook heftig 3D render werk omvatten. Ik zou meer kijken na een Mac Mini of een vergelijkbaar pc-tje + een fatsoenlijke monitor.

• ppl
  • Niet online

ppl

bolleh schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 00:44:
[...]

oh? ik daag je uit 5 mensen hier in APL te vinden die ontevreden zijn met hun mac
Dat is een domme vergelijking.
Vraag in een bedrijf zoals Microsoft maar eens aan 5 verkopers of ze ontevreden zijn over hun Windows computer...3x raden wat voor anwoord je gaat krijgen....iig geen objectieve.
Hetzelfde gaat hier op. Hier in APL vind je daarom geen ontevreden mac users.
De conclusie is dan niet dat die er niet zijn, in tegendeel, je kunt hieruit geen conclusie trekken.
klopt, apple is over het algemeen duurder. maar een mac heeft een hogere restwaarde, verkoop van je mac levert dan meer geld op dan een pc die vrijwel geen waarde meer heeft.
Netzoals met PDA's dus eigenlijk. Die dingen hebben ook een hoge restwaarde.
Zo hoog, dat voor wat extra geld je een heel nieuwe setup koopt, met volledige garantie e.d. erbij.
Wat is aantrekkelijker: 2e hands met garantie tot de deur of een nieuwe met de volledige garantie?
Dat laatste he?
Daarom verkoopt men ook zo moeilijk hun PDA en dat zal voor de mac's waarschijnlijk ook wel op gaan. Helaas, restwaarde heeft dus ook een heel groot nadeel, vergeet dat niet.

Momenteel zit Apple in een overgangsfase naar een totaal andere processor architectuur.
De meningen daarover zijn sterk verdeeld. Er zijn een aantal die denken dat Apple er hier een voordeel mee zou kunnen doen, de anderen denken dat dit het einde van Apple zal betekenen.
De situatie is dus min of meer vergelijkbaar als bij een overname, er heerst grote onzekerheid.
In hoeverre zal Apple straks nog het PowerPC verhaal supporten?
Dat is toch wel iets wat een gigantische invloed heeft op die restwaarde. Als die support minder wordt reken dan maar dat er op de 2e hands markt het e.e.a. gebeurd. Of mensen proberen massaal hun oude spullen te verkopen, of ze houden het vast en je kunt bijna geen 2e hands mac meer kopen.
die videokaarten die je aanraad zijn overigens veel te onnodig voor 2d werk, kun je beter een simpelere kaart kopen en je geld ergens anders nuttig besteden
Het zijn wel videokaarten die in het CAD segment voorkomen en die zijn dus uitermate geschikt voor 2D werk. Voor een studie zul je dat soort kaarten wel niet nodig hebben, beetje een overkill.
Met een mindere kaart wil het ook wel en het is leuker voor de portemonnee.
momenteel zijn zowel macs als pc's geschikt voor grafisch werk. je keuze moet je dan ook maken op kleine details die op bepaalde platformen beter/minder goed zijn. feit blijft dat je met beide machines goed kunt werken.
Daarom is het ook beter om naar je wensen en eisen te kijken en dan daarop de software af te stemmen, uiteindelijk kom je dan vanzelf wel bij de keuze van het OS en de hardware.
Whieee schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 20:55:
[...]
Ik werk op een Mac veel productiever omdat ik me niet druk hoef te maken om randverschijnselen als virussen en spyware, drivers, service-packs, product-keys die gebanned worden in updates, etc.
Voor de mac is er inmiddels ook al spyware. Gebande productkeys heb je op een mac en ieder ander systeem ook, dan moet je maar een officiele versie met echte licentie aanschaffen en geen illegale. MacOS X wordt minstens netzo hard geupdate als Windows en overige operating systems, bugvrije software is een utopie. Zo is er weer een update voor OS X 10.4, Microsoft en anderen noemen zoiets meer een service pack, weer een ander noemt het een update of een distribution upgrade. Beetje reeeler mag je wel zijn.

Koop hardware en software waarmee je werk kan doen. Dat betekent dat je uitwisselingmet school en klasgenoten moet kunnen doen o.a. Dat bepaald wat je dan aan OS en hardware moet draaien.
Bij Apple is het nu even verstandig om de kat uit de boom te kijken. Ze zitten, zoals ik al eerder zei, in een fase waarin men overgaat naar een totaal andere processor architectuur en er is grote onzekerheid in hoeverre de support zal zijn van de oude processor. Pas als dat duidelijk is zou ik naar Apple gaan kijken. Dan weet je namelijk of je computer over 3 jaar nog supported is of juist niet.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
ppl schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 21:37:
[...]

Dat is een domme vergelijking.
Vraag in een bedrijf zoals Microsoft maar eens aan 5 verkopers of ze ontevreden zijn over hun Windows computer...3x raden wat voor anwoord je gaat krijgen....iig geen objectieve.
Hetzelfde gaat hier op. Hier in APL vind je daarom geen ontevreden mac users.
De conclusie is dan niet dat die er niet zijn, in tegendeel, je kunt hieruit geen conclusie trekken.
mwah het zegt weldegelijk wat. hier op het forum zitten immers beginners en experts. toch zie je vrijwel niemand die echt negatief over apple praat. het zijn soms een aantal kleine dingen die geen invloed hebben op het totaal. het is hier geen hemel-apple-op-forum. dit is een forum met kritische veeleisende gebruikers. het subforum APL heeft gewoon een hoop tevreden gebruikers :)
Momenteel zit Apple in een overgangsfase naar een totaal andere processor architectuur.
De meningen daarover zijn sterk verdeeld. Er zijn een aantal die denken dat Apple er hier een voordeel mee zou kunnen doen, de anderen denken dat dit het einde van Apple zal betekenen.
De situatie is dus min of meer vergelijkbaar als bij een overname, er heerst grote onzekerheid.
In hoeverre zal Apple straks nog het PowerPC verhaal supporten?
apple, in specifiek steve jobs heeft al aangegeven powerpc nog lange tijd te zullen supporten. nieuwe versies van osx zullen voor beide platformen komen en alle apple software zal gewoon beide platformen supporten omdat ze gewoon een manier hebben om met 1 binary beide platformen te supporten. daarin zie je ook dat er gewoon goed over nagedacht is voordat men besloten heeft over te stappen.
[...]

Het zijn wel videokaarten die in het CAD segment voorkomen en die zijn dus uitermate geschikt voor 2D werk. Voor een studie zul je dat soort kaarten wel niet nodig hebben, beetje een overkill.
Met een mindere kaart wil het ook wel en het is leuker voor de portemonnee.
de grootste reden dat dit soort kaarten goed verkopen is de uitstekende opengl support. volgens mij is de 2d view in een cad programma gewoon een soort viewport en dus een 3d berekening maar pin me er niet op vast. opengl support en uitstekende kleurweergave zijn de belangrijkste troeven van dit soort kaarten.

voor een simpel grafisch workstation zou ik zon matrox kaart aanraden, niet de parhelia maar die p700 ofzoiets. die vrijwel geen 3d snelheid hebben maar wel de bekende matrox 2d weergave en dergelijke hebben :)

[ Voor 5% gewijzigd door bolleh op 15-06-2005 22:17 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@ppl:

MS bant ineens een reeks met product keys omdat ze illegaal gebruikt worden (keygen), maar laat net jouw legale key daartussen zitten (JA DAT KAN). Dan ben je mooi de sigaar. Dat is met OSX dus niet. OSX doet namelijk niet aan product keys :Y) Ik zeg ook nergens dat OSX perfect is en geen patches heeft, want software zal ALTIJD bugs bevatten. Maar bij Windows zie ik alle probleemgevallen opdoemen bij service packs (WinXP SP2 anyone?), bij een Mac is het niet aan de orde dat complete stortvloeden aan applicaties problemen vertonen na een minor update (a.b.n naar a.b.n+1 ). Ik zie het dus helemaal niet zwart wit, en ben juist wel reeel.

Over de spyware: kijk even hier

Verder, over het nut van een goeie GPU voor grafisch werk:
ja dat heeft nut. Apple heeft niet voor niks Core Image bedacht. De grap is juist dat die brute GeForce8600 Ultra eens iets nuttigs gaat doen als jij aan het Photoshoppen bent. Door Core Image neemt de GPU veel bewerkingen voor zn rekening (mits de software het gebruikt), en kan de CPU gebruikt worden voor andere dingen. Echter is hardware-ondersteuning voor PS2.0 wel een vereiste voor Core Image en kan ik je uit eigen hand vertellen dat een GeForce FX5200 dan NIET genoeg is, ondanks dat hij PS2.0 ondersteunt. Een beetje brute GPU kracht is wel gewenst...

• ppl
  • Niet online

ppl

Whieee schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:07:
@ppl:

MS bant ineens een reeks met product keys omdat ze illegaal gebruikt worden (keygen), maar laat net jouw legale key daartussen zitten (JA DAT KAN). Dan ben je mooi de sigaar. Dat is met OSX dus niet. OSX doet namelijk niet aan product keys :Y) Ik zeg ook nergens dat OSX perfect is en geen patches heeft, want software zal ALTIJD bugs bevatten. Maar bij Windows zie ik alle probleemgevallen opdoemen bij service packs (WinXP SP2 anyone?), bij een Mac is het niet aan de orde dat complete stortvloeden aan applicaties problemen vertonen na een minor update (a.b.n naar a.b.n+1 ). Ik zie het dus helemaal niet zwart wit, en ben juist wel reeel.

Over de spyware: kijk even hier
Dan moge het OS niks met zo'n product key doen, het is wel een tendens dat steeds meer softwarefabrikanten met die maatregelen komen en dan heb je er op een MacOS machine netzoveel last van als op een Windows machine. Dat is wat ik duidelijk probeerde te maken.

Over de spyware: www.skype.com en dan eens die EULA doornemen...
Dan zie je dat er overduidelijk staat dat je je computer ter beschikking stelt aan skype en dat is gewoon ordinaire spyware. Helaas heeft bijna niemand dat door.
Skype is voor Windows, MacOS X en Linux.
Daarnaast zijn er wel meer dingen spyware en dat zijn niet alleen domme scripts dus!

Verwijderd

ppl schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:37:
Over de spyware: www.skype.com en dan eens die EULA doornemen...
Dan zie je dat er overduidelijk staat dat je je computer ter beschikking stelt aan skype en dat is gewoon ordinaire spyware. Helaas heeft bijna niemand dat door.
Skype is voor Windows, MacOS X en Linux.
Daarnaast zijn er wel meer dingen spyware en dat zijn niet alleen domme scripts dus!
Ik vermoed dat hij doelt op bergen spyware die ongemerkt je machine binnenkomen door stomweg wat rond te surfen. DAT heb je dus absoluut NIET onder MacOS X. Het gaat om de rotzooi die het noodzakelijk maken minstens wekelijks AdAware en soortgelijke programma's te runnen.

• leon1e
Whieee schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:07:MS bant ineens een reeks met product keys omdat ze illegaal gebruikt worden (keygen), maar laat net jouw legale key daartussen zitten (JA DAT KAN). Dan ben je mooi de sigaar. Dat is met OSX dus niet.
Dan bel je even, en dan krijg je een nieuwe hoor :).
Whieee schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:07:
ja dat heeft nut. Apple heeft niet voor niks Core Image bedacht. De grap is juist dat die brute GeForce8600 Ultra eens iets nuttigs gaat doen als jij aan het Photoshoppen bent. Door Core Image neemt de GPU veel bewerkingen voor zn rekening (mits de software het gebruikt), en kan de CPU gebruikt worden voor andere dingen. Echter is hardware-ondersteuning voor PS2.0 wel een vereiste voor Core Image en kan ik je uit eigen hand vertellen dat een GeForce FX5200 dan NIET genoeg is, ondanks dat hij PS2.0 ondersteunt. Een beetje brute GPU kracht is wel gewenst...
Sinds wanneer heeft Photoshop ondersteuning voor Core Image? :)

[ Voor 51% gewijzigd door leon1e op 20-06-2005 19:23 ]

• GSL

GSL

Er zijn ook genoeg product keys voor OSX hoor ;)
Veel van Adobe en Microsoft Office For Mac, en als ik me niet vergis ook Roxio Toast. Daar heb je allemaal ook een serial / key voor nodig.
Owja en als ik me niet vergis ook nog voor Virtual Pc :)

Verwijderd

Nou hij bedoeld dat OS X zelf het OS geen product key nodig heeft, want dat zit er niet in :) ze werken niet met product keys, Programma's werken wel vaak met keys, maar dat is op windows het zelfde verhaal.

• GSL

GSL

offtopic:
true ...
Maar je OS X heeft wel een SN ...alleen hoef je em niet in te vullen :) Dus het zit er wel in ...
(kijk maar ns bij about this mac > klikken op je versienummer )

Afbeeldingslocatie: http://img54.echo.cx/img54/8894/iets8ik.th.jpg

owk ik ben nog maar een apple n00b maar het ziet er behoorlijk serial 8tig uit aangezien er Serial Number voorstaat ;)

[ Voor 17% gewijzigd door GSL op 20-06-2005 20:53 ]

Verwijderd

GSL schreef op maandag 20 juni 2005 @ 20:51:
offtopic:
true ...
Maar je OS X heeft wel een SN ...alleen hoef je em niet in te vullen :) Dus het zit er wel in ...
(kijk maar ns bij about this mac > klikken op je versienummer )

[afbeelding]

owk ik ben nog maar een apple n00b maar het ziet er behoorlijk serial 8tig uit aangezien er Serial Number voorstaat ;)
Het geeft niet dat je noob bent ;)
maar ik zal je gelijk even uit de droom helpen, dat is niet je serienummer van je OS maar van je computer :)

Dan hoef je hem niet op de kop te houden, of moeilijk in een CDlaatje te kijken oid.

• paella
GSL schreef op maandag 20 juni 2005 @ 19:47:
Er zijn ook genoeg product keys voor OSX hoor ;)
Veel van Adobe en Microsoft Office For Mac, en als ik me niet vergis ook Roxio Toast. Daar heb je allemaal ook een serial / key voor nodig.
Owja en als ik me niet vergis ook nog voor Virtual Pc :)
Voor Office: niet als je de Open License Volume hebt, geen nummertjes :) (en ja, officieel hier, op mijn werk, wees gerust).

[ Voor 6% gewijzigd door paella op 21-06-2005 16:06 ]

• GSL

GSL

*kijkt aan onderkant powerbook in batterijenvak* yup je hebt gelijk :)

Verwijderd

even om ontopic te komen, hij wilt tips over wat voor Mac hij moet kopen
uit eigen ervaring met Final Cut pro 4,
Dual G4 1,25 1,5gig geheugen loopt lekker
Single G5 1,8 1,5gig geheugen ,loopt veel lekkerde ( met 1 cpu! )
Alleen renderen gaat sneller op de Dual cpu, maar ja daar is het dual cpu voor, ik hoop dat dit je een beetje inzicht geeft in prestatie G4->G5

Verwijderd

dawuss schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:32:
Wat betreft de snelheid van de hardware: daar kan ik niet zo veel zinnigs over zeggen. Er zijn in ieder geval benchmarks genoeg te vinden die de vergelijking maken :)
Het is ook vrijwel niet meer zo dat het softwareaanbod bepalend is, want was Quark vroeger alleen beschikbaar op de Mac, tegenwoordig zijn er alternatieven genoeg die op beide platformen beschikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld Adobe Indesign.

Als je even verder kijkt dan prestaties, is er ook nog altijd gebruiksgemak. Nu zijn de pakketten van bijvoobeeld Adobe qua gebruik bijna gelijk op de twee platformen, maar ik heb met beide uitvoeringen gewerkt, en ik moet toch zeggen dat de interface van Mac OS zich beter leent voor bijvoorbeeld het werken aan meerdere documenten tegelijk.

Ter illustratie even twee screenshots van Adobe Photoshop in actie:

[afbeelding] Adobe Photoshop onder Windows *klik voor full-size*

[afbeelding] Adobe Photoshop onder Mac OS X *klik voor full-size*

Ik heb hier nu even 1 aspect uitgelicht, maar dit soort subtiele verschillen maken over het algemeen toch dat het werken onder Mac OS voor mij "natuurlijker" aan voelt dan onder Windows. Of het nu sneller is of langzamer: gebruiksgemak mag ook wel wat meetellen natuurlijk :) Het blijft natuurlijk tenslotte toch een persoonlijke voorkeur :)
Ik heb nog niet uitgebreid dat exposé uit kunnen proberen, maar als ik jouw screenshot bekijk dan ziet het apple scherm eruit als chaos in vergelijking met windows. Wat ik wel mooi vind aan OSX (expose), is dat je in een keer een overzicht kunt krijgen van alle plaatjes/documenten waar je mee aan het werken bent. Dat wilde je waarschijnlijk laten zien met je screenshot?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 16:33:
[...]

Ik heb nog niet uitgebreid dat exposé uit kunnen proberen, maar als ik jouw screenshot bekijk dan ziet het apple scherm eruit als chaos in vergelijking met windows. Wat ik wel mooi vind aan OSX (expose), is dat je in een keer een overzicht kunt krijgen van alle plaatjes/documenten waar je mee aan het werken bent. Dat wilde je waarschijnlijk laten zien met je screenshot?
Wat hij laad zien in zijn screenshot is geen Exposé, hij heeft gewoon heel veel vensters openstaan, dan is het snel onoverzichtelijk, al helemaal als je het in een screenshot ziet!

Expose in combinatie met Adobe Photoshop is gewoon erg fijn, het mooie van Exposé is dat het met elke applicatie werkt, zolang het maar over een venster beschikt. als je Exposé in het echt ziet dan ben je er vast van overtuigt dat het goed werkt.
Pagina: 1