[Java] Objecten tonen in website

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Hallo,

Momenteel probeer ik mij te verdiepen in Java en dynamische websites. Ik wil een aantal buisness classes koppelen aan een website. Zo heb ik een tweetal classes (Cafe & Cafes) gemaakt welke een lijst van cafes (als voorbeeld) uit een database haalt. Deze lijst wil ik in een website tonen.

Maar ik heb geen idee hoe. Volgens mij moet dit met JSP en javabeans, maar ik vind nergens een duidelijk voorbeeld. Worden de classes Cafe en Cafes nou een javabean?

Kan iemand me duidelijkheid verschaffen?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Die pagina had ik al gevonden.

Maar ik heb bijvoorbeeld deze JSP:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<html>
<jsp:useBean id="cafes" scope="page" class="jsptutorial.Cafes" />
<jsp:setProperty name="cafes" property="*" />
<jsp:useBean id="cafe" scope="page" class="jsptutorial.Cafe" />
<jsp:setProperty name="cafe" property="*" />

<body bgcolor="#536da5">
  <table>
  <% for(int i=0; i < cafes.count(); i++) {
      cafe = cafes.get(i); %>

<tr>
        <td><%= cafe.getName() %></td>
      </tr>

<% } %>
  </table>
</body>
</html>

Is dit een beetje de bedoeling?

[ Voor 31% gewijzigd door jelmervos op 14-06-2005 13:09 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmmja... je gaat mij niet wijsmaken dat je bijna geen tutorials kan vinden :) Die zijn er echt genoeg.
Maar wat je nu doet is ongeveer de bedoeling ja. Waarom zou dat niet kloppen? Waar twijfel je aan?

Zie ook http://www.visualbuilder.com/jsp/tutorial/

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik twijfelde aan het gebruik van mijn objecten binnen een JSP pagina. Ik dacht dat een bean een ander object is als een buisness object.

Bovenstaande code werkt niet, maar ik heb ondekt dat dmv een JSP import ik gewoon de classes kan gebruik zoals bij een Java Applicatie.
Toch bedankt!.

[ Voor 3% gewijzigd door jelmervos op 14-06-2005 19:35 ]

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Sterker nog, een jsp pagina is een java class. Wanneer een jsp pagina aangeroepen wordt, wordt deze vertaald naar een Servlet, wat weer gewoon een java class is.

Wanneer jij dit doet in je jsp:
code:
1
2
3
...
wat html tekst
<%= cafe.getName() %>

wordt dat vertaald naar:
code:
1
2
out.write("wat html tekst");
out.write(cafe.getName());

Als het goed is kun je deze vertaalde classes ook wel terug vinden in je Servlet Container temp/work dir. Misschien leuk om te zien wat er onder de moterkap gebeurt, dan snap je misschien sneller waar je precies mee bezig bent. Meestal krijgen de gegeneerde classes een naam die erg veel op de jsp pagina lijkt, bijv. cafes.jsp wordt dan cafes_jsp.java.

[ Voor 12% gewijzigd door zneek op 14-06-2005 23:29 ]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Je hebt inderdaad gelijk, wel grappig. Maakt er compleet iets anders van.

Momenteel ben ik dus nog flink aan het leren, en dit zijn mijn eerste (simpele) experimenten. Maar wordt dit nou vaak zo gebruikt, of zijn er andere manieren om het doel (sneller) te bereiken? Hoe bouwen jullie meestel een dynamische website met java?

Verwijderd

Meestal wordt dat gedaan met tag libraries bijv. JSTL of Struts of met een vorm van templates. Scripten in JSP pagina's zou ik afraden, vooral als een vormgever (die geen verstand heeft van Java) daar later nog mee aan het werk moet.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 23:56 ]

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Kaassoevlee schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:49:
Je hebt inderdaad gelijk, wel grappig. Maakt er compleet iets anders van.

Momenteel ben ik dus nog flink aan het leren, en dit zijn mijn eerste (simpele) experimenten. Maar wordt dit nou vaak zo gebruikt, of zijn er andere manieren om het doel (sneller) te bereiken? Hoe bouwen jullie meestel een dynamische website met java?
Daar zijn erg veel manieren voor. Teveel als je het mij vraagt. Zoek maar eens op MVC/web framework voor Java. Daar zijn meerdere oplossingen voor, meerdere frameworks, allemaal zijn ze goed, volgens de makers, en allemaal een houdbaarheid korter dan een pak verse melk.

Voor hele simpele dingen kan jsp het werk prima voor je doen. Zeker als je doorhebt wat er precies met je jsp gebeurt. Omdat het vertaalt wordt naar een Servlet class, heb je dus ook alle voordelen van OO in je jsp. combineer jsp met goed opgezette xHTML en CSS en je kunt redelijke websites er prima mee in elkaar klussen.

[ Voor 11% gewijzigd door zneek op 15-06-2005 00:02 ]

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 18:22

jAnO!

lalalavanillevla

Tip: als je een echt goede bron zoekt, Head First Servlets and JSP.

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Pagina: 1