Error Correctie Handmatige Invoer

Pagina: 1
Acties:

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Momenteel heb ik (samen met m'n afstudeerpartner) een onderzoek binnen ons afstudeerbedrijf gehouden. Nu hebben we alle gegevens in SPSS verwerkt.

Maar nu kan ik me voorstellen dat er eens iets fout is ingevoerd. Dus nu wil ik graag weten wat voor error correctie ik moet handteren? Dus voor een stukje in onze scriptie, zodat we hier later niet op kunnen worden aangesproken.

Ik heb gezocht op Google maar tevergeefs, hier kan ik geen helder antwoord uithalen.

Wie heeft hier ervaring mee, of weet wat voor formule ik moet handteren etc.

_/-\o_

• Jumpman
  • Nu online
Is er echt helemaal niemand die hier ook weleens tegenaan is gelopen? :?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

Garyu

WW

Mogelijkerwijs "Iets" fout ingevoerd is natuurlijk niet echt een goeie omschrijving van een probleem he ;). Verwacht je dat je ergens een typfout gemaakt hebt (22 in plaats van 2 bijvoorbeeld), of een systematische fout? Je zou kunnen controleren of bepaalde waarden niet echt realistisch zijn door te kijken naar vergelijkingen tussen bovenste/onderste helft van je dataset, boxplots, verschillen tussen mediaan en gemiddelde, etc. Komen daar schrikwekkende dingen in voor dan kan je verder gaan kijken wáár het probleem zit.

Maar leg eerst eens uit hoe je dingen ingevoerd hebt, en waar je eventueel fouten verwacht? Want zonder dat is het redelijk onmogelijk om gericht antwoorden te zoeken.

Edit: Oeps, staat toch wel redelijk duidelijk in de titel dat het om "Handmatige Invoer" gaat :X.
Dan kan je dus bovenstaande methoden eens gaan proberen. Wat zijn je maximale en minimale waarden? Voldoen alle datapunten daar aan?

En jullie hebben natuurlijk beiden wel onafhankelijk dezelfde data ingetypt om zo kans op typfouten te minimaliseren he? Les één van datainvoer bij SPSS :).

[ Voor 25% gewijzigd door Garyu op 14-06-2005 17:35 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
dat is niet zo een twee drie te zeggen.

als je het hebt over de statistiek regels, dan kun je die gewoon opzoeken. Wat hierbij wel erg van belang is, is de soort data, de grootte van de steekproef en de representativiteit van de data.

als je een trend zoekt of onderzoekt, moet je een percentage van de hoogtste afwijkingen en de laagste afwijkingen verwijderen uit de steekproef om invoerfouten te voorkomen. de percentages kan ik je niet uit het hoofd opnoemen. maar dat is op te zoeken. sowieso kun je vaak aan de data wel zien of er een fout inzit (tenzij je geen trend kan vinden)

volgens mij is overigens niet toegestaan je topic binnen 24hr te kicken..

• Jumpman
  • Nu online
Okay, bedankt zover. _/-\o_

Het gaat om een vragenlijst met de volgende schaal:

1 = onacceptabel
2 = slecht
3 = gemiddeld
4 = goed
5 = uitstekend
0 = vraag niet van toepassing of geen mening.

Dus wat je in SPSS invoert is: Vraag 1 Bijvoorbeeld 2. Vraag 2, 4 etc...

En dan 41 vragen, dus je krijgt hele lange getallen reeksen van 0 t/m 5, dan kan ik me voorstellen dat als je dit (snel) invoert, dat je bijvoorbeeld een keer 3 doet i.p.v. 2. Maar 22 i.p.v. 2 komt niet voor, want dit zie je wel in oogopslag, en wordt ook niet geaccepteerd door SPSS, als de antwoorden 0 t/m 5 mogen zijn.

Ik hoop dat iemand me zo beter kan helpen, want ik heb niet echt kennis op dit gebied.

• Jumpman
  • Nu online
Sorry, dubbel post.

[ Voor 96% gewijzigd door Jumpman op 16-06-2005 09:17 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 16:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Helaas zit er in programmatuur geen optie "controleer mijn data op typfouten", dus de enige manier is gewoon handmatig controleren. Of een snelle test doen op statistiek en de uitbijters eens goed bekijken.

• Jumpman
  • Nu online
Dat die functie niet in SPSS zit begrijp ik.

Wat ik wil weten is: Dat ik in mijn eindscriptie een stukje kan typen, dat ik aangeef dat er fouten in kunnen zitten door de handmatige invoer die we hebben toegepast. Dus een 'afwijkings' percentage of iets in die richting.

De schaal is dus van 0 t/m 5 (6 variabelen)
Het zijn 41 vragen
En er zijn 50 respondenten

Ik snap dat het allemaal misschien wat onduidelijk is. Het lijkt me dat iemand anders ook al eens tegen dit probleem is aangelopen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tik de gegevens enkele keren in en vergelijk hoevaak ze van elkaar verschillen. Als je het een aantal keren doet kun je hier vervolgens wel een beetje statistiek op loslaten.

Wanneer je het drie keer invoert neem je van de 3 de waarde die 2x voorkomt. Bij 3 verschillende check je nog even met de hand.

Wanneer je het 3x ingevoerd hebt kun je een schatting maken van het percentage type fouten. Vervolgens kun je de kans uitrekenen dat je 2x dezelfde typefout maakt. Tot slot kun je een percentage geven van hoe zeker je bent dat, na 3x intikken en de bovenstaande correctie methode, de gegevens juist zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Jumpman
  • Nu online
Janoz schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:46:
Tik de gegevens enkele keren in en vergelijk hoevaak ze van elkaar verschillen. Als je het een aantal keren doet kun je hier vervolgens wel een beetje statistiek op loslaten.

Wanneer je het drie keer invoert neem je van de 3 de waarde die 2x voorkomt. Bij 3 verschillende check je nog even met de hand.

Wanneer je het 3x ingevoerd hebt kun je een schatting maken van het percentage type fouten. Vervolgens kun je de kans uitrekenen dat je 2x dezelfde typefout maakt. Tot slot kun je een percentage geven van hoe zeker je bent dat, na 3x intikken en de bovenstaande correctie methode, de gegevens juist zijn.
Okay, dit zou kunnen, Maar dit is wel een hele tijdrovende oplossing. Is er geen standaard regel dat er met handmatig invoeren zoveel procent fout wordt ingevoerd? Dit is natuurlijk heel kort door de bocht, maar alles opnieuw invoeren wordt een lastig verhaal.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Jumpman schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:53:
Is er geen standaard regel dat er met handmatig invoeren zoveel procent fout wordt ingevoerd? Dit is natuurlijk heel kort door de bocht, maar alles opnieuw invoeren wordt een lastig verhaal.
Ik heb ergens gewerkt waar veel gegevens van papier werden overgetypt. We gingen uit van 1 fout in 10 formulieren. Maar dat is niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie, want op onze formulieren stonden ergens rond de 50 velden.

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1