[FTP/IIS] betere oplossing gezocht voor rechten FTP users

Pagina: 1
Acties:

• haroldd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-03 21:11
in de huidige situatie hebben we een w2k advanced server. Hierop draaien zo'n 40 websites en bij verscheidene websites horen ook enkele ftp-accounts. Op dit moment zijn die ingericht via ftp onder IIS. Helaas is de beveiliging op dit moment echt niet optimaal (vorige week nog een hack gehad). Aangezien de collega die dit ooit heeft opgezet niet meer bij het bedrijf werkt moet ik een oplossing gaan aandragen (ben webprogrammeur van opleiding dus ook geen netwerkwizard en bovendien pas 3 weken werkzaam bij het bedrijf).

er is in IIS bij de site een ftp-root: d:\websites ingesteld. Hieronder staan alle websites. Er zijn lokale gebruikers op de server aangemaakt (geen groepen of zo). die afzonderlijke gebruikers hebben dan weer op de mappen waar ze via FTP binnenmogen NTFS-schrijfrechten.
Het probleem is dat er totaal geen overzicht is over welke gebruiker nu waar schrijfrechten heeft (op sommige plekken heeft hij ook teveel rechten).

nou was ik eraan aan het denken om een andere ftp-server te installeren (bv bulletproof FTP) en dan daarmee met groepen/gebruikers de rechten opnieuw te verdelen. Op die manier kunnen de huidige klanten nog even blijven FTP-en en kan ik de nieuwe situatie ernaast opzetten. Het voordeel van een andere FTP-server is dat in tegenstelling tot IIS de gebruikers elkaars mappen niet kunnen zien (in IIS kan je altijd naar de site-root terug gaan).

ik heb dan nog een belangrijke vraag: Nadat ik de rechten in bulletproof dan opnieuw verdeeld heb moet ik alsnog de NTFS-rechten gaan aanpassen, toch?
hoe kan ik dan het beste de NTFS rechten voor de websites instellen? Moet ik dan op de sites waar een FTP-gebruiker actief moet zijn de rechten zo instellen dat het IUSR-account daar kan wijzigen? of brengt dit teveel risico's met zich mee?

sorry voor het extreem lange verhaal, maar zie hier echt tegenop ;)

Werken is gezond, laat het daarom over aan de zieken!

Verwijderd

bij jullie de ftproot simpelweg niet slim gekozen :) of je nu een andere ftp server gaat gebruiken of niet, de rechten recht trekken is toch het meeste werk.

voor iis:
maak een dummy ftp root (geef voor de zekerheid alleen list rechten voor ftp gebruikers op de ftproot).
maak voor elke gebruiker een virtual directory aan met dezelfde naam als de gebruiker.
zet rechten goed (subinacl.exe kan je helpen de huidige rechten te indexeren).

als een gebruiker nu inlogt in komt die in zijn ftp dir terecht. geeft tie een cd .. commando geeft dan komt tie in de dummy ftproot te staan en met een ls commando ziet hij helemaal niets. (cd gebruikersnaam en ze zijn weer terug, maar dit is niet clickable omdat de gebruiker ook zijn vdir niet ziet).

edit:

ntfs rechten per website:

iusr_servername read/execute rechten.
ftp_user (of groep per website) change rechten. evt. kan je ook een vdir maken naar een subdir van een website, bijv als een bepaalde gebruiker alleen docjes mag plaatsen, maar geen code wijzigingen mag uitvoeren.
1 ftp user mag alleen op 1 website rechten hebben, host een bedrijf meerdere websites bij jullie dan krijgen ze dus per website 1 account. meerdere accounts rechten geven op 1 website kan dus wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 11:37 ]

• haroldd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-03 21:11
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 11:18:
eveneens lang maar wel nuttig verhaal
ok alvast bedankt zover. hier kan ik wel wat mee denk ik

Werken is gezond, laat het daarom over aan de zieken!

Verwijderd

Move PNS > WOS, dit is gewoon een rechtenkwestie

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Voor het indexeren van rechten is verder ook http://www.sysinternals.com/Utilities/AccessEnum.html nog een zinvol tooltje :)