Computer onvoldoende gekoeld -> oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:29
Dudes,

Ik heb even lopen twijfelen of dit nu het best in het processors-, spellen- of 't coolingsubforum paste, maar ik denk toch deze.

Het probleem is dat ik sinds een paar weken last heb van spontane lockups. Dit gebeurde aanvankelijk alleen in Far Cry. Nu had ik gister echter San Andreas gespeeld, en daar kreeg ik na 10 minuten ook een lockup bij. Ik heb "automatisch opnieuw opstarten" uitgeschakeld in de hoop op een BSOD. Waarschijnlijk kan ik daar meer mee, dacht ik. Bij 9 van de 10 lockups is het echter zo dat ie zodanig vastgelopen is, dat ie geen BSOD meer kan geven.

Ik heb deze pc al een jaar en nog nooit problemen gehad. Het eerste wat ik dacht was een temperatuurprobleem. Dus ik kijk zo naar de temperatuur van mijn Northbridge na een lockup, (die van mijn CPU kan ik nergens bekijken omdat die **** Athlon 64 een ver****te temperatuursensor heeft) en die zat rond de 52 graden. Nogal heet dus. Er zit ook geen ventilator op, dus tja...

Nu heb ik, als dummy solution, mijn kast opengedaan en er een ventilator opgezet. Richting Northbridge. Sindsdien (anderhalve dag) heb ik geen last meer van lockups.

Hoe kan ik nu het beste mijn systeem koelen, áls het al aan de temperatuur van de Northbridge ligt natuurlijk. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om mijn hele moederbord eruit te slopen en een nieuw Northbridgekoelblok + fan erin te zetten.

Het gekke is ook dat ik een lockup kon krijgen na 5, maar ook na 30 minuten... Misschien toch toeval dat ik even geen lockups heb gekregen? Ondertussen game ik lekker verder :P

Mijn system specs

Athlon 64 3000+
1 GB Corsair
Radeon 9800 Pro
Audigy 2
MSI K8N Neo Platinum Bios 1.7
Zalman 400 Watt voeding
NEC 2510 DVD Writer

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 14-06-2005 10:56 ]

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:00
Je hoeft niet perse je hele mobo eruit te halen om een nieuwe Northbridge fan te plaatsen. Hangt er vanaf hoe je blokje bevestigd zit ;)

Voor de rest moet je toch wat meer info geven over de koeling die je op dit moment hebt (heb je intake en outtake fans? zo niet, plaats dan eens een outtake fan erbij).

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Atomius
Idd, vergeten.

Dit is hem. Foto is ietsjes verouderd. Afbeeldingslocatie: http://img98.echo.cx/img98/324/dscn07770gf.th.jpg

Zoals je kan zien heb ik twee fans achterbovenin onder de voeding. Deze blazen de warme lucht naar buiten. Ik heb vóór mijn harddisks een fan die naar binnen blaast om de HDDs zo te koelen.

Nu staat ie dus open en heb ik een ventilator richting NB gezet.

Verwijderd

Alsje NBblokje met die plastic push pins bevestigd zit, dan kun je die doorknippen om een andere te bevestigen. Wel zonde dat je dan dat blokje niet meer kan bevestigen(zonder adhesive).

Misschien is een close up fotootje van je NB blokje wel leuk, dan kunnen we even brainstormen over het bevestigen van fans/fanducts.
Het lijkt mij namelijk het makkelijkst om een fanduct(40->60) te bevestigen en daar een 60 mm fan op te plaatsen, dan heb je wat minder lawaai en toch een goede koeling. Gebruik je dure fans, dan hoeft het niet eens nodig te zijn(lock ups enkel in spellen geeft aan dat het geen heel ernstig probleem is).

• Atomius
Idd, hij is dus met plastic pinnetjes bevestigd. Maar de vraag is dus of dit wel echt het probleem is. IS het echt die NB? Hoe kan ik daar het beste zekerheid van krijgen?

Nog wat picca's (net genomen). PC staat nu naast mijn bureau ipv erop.

Afbeeldingslocatie: http://img292.echo.cx/img292/1855/s36002119nd.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img26.echo.cx/img26/8873/s36002158us.th.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Atomius op 14-06-2005 12:27 ]

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
test eens je systeem met Prime95 en die ventilator erop, blijft die goed lopen?

• Solomon
  • Laatst online: 11:00
Je zou ook eens met je vinger aan het koelblok van de CPU kunnen voelen, als hij gloeiend heet is, lijkt me dat dat het probleem is.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 23:05
Op zich heeft je kast genoeg ventilatiemogelijkheden... Zo te zien heb je twee outtake-fans (+ voeding, maar die ZM-400 doet eerg weinig aan luchtverplaatsing): heb je ook intake-fans :?

Waar ik aan zat te denken, is dat het ook je VGA kaart kon zijn: als je je NB koelt met die ventilator, koel je nl ook direct je VGA-kaart :Y)

Anyways: drie opties dus:
- Northbridge (52gr. is lang niet zo slecht...)
- Processor (met een goede koeler pak je op zich ook meteen de northbrigde mee :))
- Videokaart

Stel dat je proc erg warm wordt (toch maar voelen dan :(): dan zou ik een leuke koeler erop zetten: direct NB mee gekoeld. Ik verdenk zelf de VGA-kaart :X

Love Hardware!

• Atomius
Hmm... Mijn trouwe Radeon de boosdoener? Zou idd kunnen.

Processor is het gelukkig in geen geval. Daarstraks ff geFar Cried, en het koelblok van mijn CPU was zeker niet heet. Daar ligt het niet aan denk ik.

Ik dacht dat het de NB was omdat die zo warm werd, maar idd; de VGA kaart kan het ook zijn. Trouwens... you remind me of something. Een week geleden had ik twee lockups met Far Cry, en toen kreeg ik twee keer VPU recover :| Met de melding "de VGA kaart reageerde niet meer op opdrachten" oid. Dat waren de enige twee keren dat ik die kreeg.

Mijn ZM-400 heeft een fan ook geloof ik, maar wordt vooral passief gekoeld.

Intake fans? Alleen dus vóór mijn twee harddisks. Op het eerste plaatje wat ik had gepost is te zien dat ik ook in het "raam" van mijn kast een fan kan plaatsen. Dit heb ik net geprobeerd, maar dan gaat ie nogal resoneren/brommen. Erg irritant. Ligt dit aan de fan of iets anders denken jullie?

• StanTheMan
vandaar ook mijn tip om een programma als prime95 te draaien, daar kun je de cpu/northbridge mee uitsluiten (en dan is het waarschijnlijk je radeon)

• Atomius
Ja sorry, ik zal het meteen doen. ;) Daarnet heb ik 3dMark 2005 gedraaid op loop zonder extra ventilator en met de case dicht. Ik ging een pannenkoek eten, kwam terug en -> lockup.

Nu bezig met Prime.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik heb nergens gelezen dat je ook nog aan 't oc-en bent geslagen dus ga ik er maar ff vanuit dat alles standaard draait. Je cpu temps zullen waarschijnlijk gewoon goed zijn. Boxed blok dat ik er in pic 1 op zag zitten is wel niet de meest geweldige koeler, maar 't ding voldoet...

Dat je probs zou hebben met je chipset lijkt me zeer onwaarschijnlijk. 't ding wordt nauwelijks meer gebruikt in A64 procs. Memory controller zit immers in de proc gebakken ipv op de chipset ;). Bij mem gerelateerde problemen wordt je vaak teruggegooid naar je bureaublad ipv dat je blijft hangen...

Blijft over je videokaart. Wanneer mem te heet wordt zie je artifacts en wanneer de core te heet wordt blijft ie gewoon hangen. Merk je dan wel bij de zwaardere spellen en 3D marken.

Voel er eens een keer goed aan wanneer je aan het gamen bent. Controleer ook je fan eens van je vga koeler. Zeker wanneer zo'n ding er langer op zit kan ie stof zijn gaan happen en minder presteren. Waarschijnlijk ben je wel van het probleem af wanneer je ff de fan schoonmaakt en een keer nieuwe prut op de core doet...

• Atomius
Nee, geen overclocken meer voor mij. Ooit gedaan met mijn vorige pc, en dat ging... ehm... niet zo goed zal ik maar zeggen. :)

Net Prime95 een half uur gedraaid met kast dicht en extra ventilator uit. Resultaat; geen lockup. Na afloop was de CPU 48 graden (voorzover die sensor van de Athlon 64 CPU betrouwbaar is), de NB 49 (wel betrouwbaar).

Net even het videokaartkoelingblok aangeraakt; die is erg heet. Ik geloof dat we de boosdoener gevonden hebben :) Ik zie alleen nooit artifacts, das wel een beetje vreemd. Zoals Youp al zei; misschien wordt alleen de core te warm.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 14-06-2005 15:52 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Artifacts krijg je ook niet als de core te warm wordt. Bij mem te heet krijg je artifacts en als de core te heet wordt dan krijg je lockups. Denk dat het idd aan je vid kaart ligt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• StanTheMan
de volgende test: met een overclock prog je radeon UNDERclocken...

• DaOverclocker
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Zit je fan van je radoen niet vol stof? En doet die fan het uberhaubt nog wel?
Kzou er es goed op blazen! alle stof eruit etc.

systeem specs

Verwijderd

Ati heeft juist gpu recovery waardoor je computer niet meer vast loopt waneer je video kaart te heet is.

Als ik naar je foto kijk zit de CPU zich te koeling in zijn eige warme lucht (lekker slim zieg). Zorg er voor dat er naar de cpu fan een aparte toe voer is van koude lucht buiten de kast doormiddel van een soort tunnel.

• Vini
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-01 12:54
Ik heb ongeveer het zelfde systeem als wat jij hebt, een msi k8n neo platiurm, amd 64 3000+ en een 6600 gt. Ook mijn processor is aardig heet (ook meestal rond de 50) en ook mij kaart (stressed 80). Ik heb 3 ventilators, 2 out, 1 in. Maar daar red ik het niet mee, wat ik wel eens gehoord heb is dat je je stock koeler eens moet na kijken op hoeveel geleidingsvloeistof (ff woord kwijt) je erop heb zitten het moet namelijk niet te veel en niet te weinig zijn.

Voor de rest is je airflow wel genoeg denk ik, een zalman koeler op je cpu zetten is natuurlijk een goed oplossing.

BF2 stats

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

1 ding, je 9800 PRO word echt wel warm gek. kan wel 60 a 70 worden als ik soms met een flinke flow voelde. nu is hij zowat passief te koelen met een vf700 CU en is veel stiller dan de stock. echt het proberen waard , geen temp verlaging danwel een stiller systeem :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:53
Zet je soundblaster 1 of 2 pci-sloten naar beneden, dan krijgen je north-bridge en je vid-kaart wat meer lucht. Misschien is het daarmee al opgelost.

En anders plak je een 80mm fan tussen je soundblaster en je video-kaart.

[ Voor 5% gewijzigd door Dekaasboer op 15-06-2005 10:26 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Sjeepee
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:01:
Ati heeft juist gpu recovery waardoor je computer niet meer vast loopt waneer je video kaart te heet is.

Als ik naar je foto kijk zit de CPU zich te koeling in zijn eige warme lucht (lekker slim zieg). Zorg er voor dat er naar de cpu fan een aparte toe voer is van koude lucht buiten de kast doormiddel van een soort tunnel.
VPU recover werkt echter lang niet altijd :/

Lijkt mij allemaal goed te testen:
Prime draaien -> geen lockup i.c.m. 3Dmark -> wel lockup -> VGA kaart

Prime draaien -> wel lockup -> geheugenprobleem of warmteprobleem van processor of northbridge
Als koelblok van de processor goed koud is, en er zit de geode hoeveelheid koelpasta tussen -> dan blijft northbridge over B)

Love Hardware!

Verwijderd

Ik heb dezelfde kast met ook een 9800 pro erin maar wel met alle fans bevestigs en geen rare resonaties. Heb er drie papst fans inztitten die ik op 1000 rpm heb gezet omdat ze anders van zichzelf uit een vervelende brom maken. Denk dat als je een goede fan in de zijkant op die acrylplaat zet dat je al uit de problemen ben en misschien wat vaker het stofilter wat voorin je kast zit (aan de onderkant van de kast bereikbaar) uitzuigend dat je meer verse koeler lucht binnen krijgt.

• Atomius
Suggesties en veronderstellingen;

- Underclocken met een programmaatje.
- Ontstoffen en schoonmaken
- CPU zit in eigen warme lucht (is dit wel zo? hij blaast richting raam, maar warme lucht stijgt op, dus dat gaat via mijn twee afzuigfans weer naar buiten)
- Zalman koeler op CPU zetten (geen fan :P van; de CPU is niet het probleem, bovendien heb ik twee jaar garantie met de stock)
- Zalman koeler (danwel passief) op GPU zetten (past dat wel? aangezien MSI zo slim is geweest om het CPU slot zo dichtbij de GPU te zetten?)
- Audigy omlaag zetten

Feiten

- Lockup als GPU core te warm wordt

Ik heb trouwens nog een maand garantie. De kaart is 11 maanden oud. Kan ik dit voorleggen aan de winkel?

Heb een plaatje bijgevoegd. Zijn de "lichtblauwe" pijlen een goed idee? Of denken jullie dat ik het beter helemaal anders kan doen?

Afbeeldingslocatie: http://img207.echo.cx/img207/1400/lucht5zs.th.jpg

Edit; Heb net de Audigy een slot omlaag gegooid en de ventilator/koelblok van de Radeon schoongemaakt van stof. Er zat redelijk wat stof in. Heb ook een ventilator in het raam gezet die koele lucht naar binnen blaast (recht tegen de Radeon aan). Misschien is het nu verholpen.

Ik heb net mijn bon opgezocht en ik heb nog 15 dagen garantie :P Kan ik dit voorleggen of is dat geen goed idee?

[ Voor 27% gewijzigd door Atomius op 15-06-2005 11:14 ]

• Sjeepee
Zou gewoon garantie proberen te claimen: "kaart loopt vast in 3Dmark / bij games" :?

Zon passieve Zalman (ZM80DHP) gaat niet passen in jouw setup vrees ik: maar een VF700 op 5V is uitermate stil: en die past hoogstwaarschijnlijk wel...

Love Hardware!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:52
Sjeepee schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 11:25:
Zou gewoon garantie proberen te claimen: "kaart loopt vast in 3Dmark / bij games" :?
Op een kaart die gewoon werkt? 8)7

Die geluidskaart helemaal onderin, wisselen met dat geval (extra usb?). Dan nog een Arctic Silencer of Zalman koeler op die videokaart en klaar.

Specs

• Atomius
Het klinkt idd wat overbodig, maar ik heb het toch maar even voorgelegd aan de winkel d.m.v. een email. Misschien geven ze wel een X850 cadeau o.i.d. O-)

Anyway, ik zal zo ff 3DMark starten met de case dicht. Kijken of ie lockupt met de nieuwe fan.

Edit; En ja hoor... een lockup.

Edit; EuroPc is failliet... Geweldig... :(

Edit; Het koelblok op die Radeon zit trouwens wel redelijk losjes... Niet supervast iig. Is dat normaal?

[ Voor 33% gewijzigd door Atomius op 15-06-2005 13:36 ]

Verwijderd

Koelblokjes moeten zo strak mogelijk op een chip zitten, om zo goed contact te maken en goed te kunnen koelen..
Ik heb dat moederbord ook, en inderdaad, de NB wordt erg warm...Op verschillende site's wordt ook aangeraden om dit (veel te) kleine heatsinkje te vervangen door een fatsoenlijk exemplaar..

Dit is precies wat ik heb gedaan..
http://img177.echo.cx/my.php?image=img000558ih.jpg

Volgens bios is temperatuur van 55 graden origineel omlaag gegaan naar 30, nogal een verschil...nu zit er een oud processor koelblockje van een IBM 100mhz op :Y)
Alleen past door mijn nieuwe Asus x800pro de fan er niet echt meer op, maar nog steeds blijft ie veel koeler dan met het origineel..

als ik jouw was zou ik idd nog even kijken naar je vid kaart koeling, en zorgen dat die er fatsoenlijk op zit :)
De temp van je proc. zal het waarschijnlijk niet zijn*, aangezien ik hem met dezelfde stock cooler nu 2,5ghz heb lopen.... *tenzij je koelpasta vergeten bent natuurlijk 8)7

De airflow die je hebt is goed genoeg, zijkant eraf is flauwekul met zon mooie window ;)

nou succces ermee, bastijn

• Xander
  • Laatst online: 16:56
WizZie- schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 12:18:
Anyway, ik zal zo ff 3DMark starten met de case dicht. Kijken of ie lockupt met de nieuwe fan.

Edit; En ja hoor... een lockup.

Edit; EuroPc is failliet... Geweldig... :(

Edit; Het koelblok op die Radeon zit trouwens wel redelijk losjes... Niet supervast iig. Is dat normaal?
Ik denk dat je wel kunt concluderen dat het aan je videokaart ligt... En dan kun je alleen maar hopen dat hij te warm wordt ;)
Het is pas sinds een paar weken, vroeger draaide het dus met dezelfde koeling wel goed? Ok, het zou kunnen komen omdat het een tijdje terug best warm is geweest, maar dat is nu ook al weer verleden tijd dacht ik. :P Je GPU fan ontstoffen, zoals al eerder aangeraden, kan in ieder geval nooit kwaad, dus zou ik gewoon lekker proberen. Het lijkt me niet echt normaal dat je originele fan losjes zit... hoe zit deze vast? Waarschijnlijk met 2 van die plastic pinnetjes (Zo ja; kun je hem niet echt makkelijk strakker krijgen)
Je kunt proberen om hem te vervangen. Dat je kaart te dicht bij de CPU zit zoals je zelf zegt maakt met een Zalman VF700 niet uit, die hangt onder je kaart. (Wat picjes van mijn PC: pic 1, pic 2, pic 3, pic 4, pic 5)
Let wel dat je garantie officieel vervalt met het vervangen van een GPU koeler. (Overigens, jij lijkt te denken dat dit met je CPU ook is? Volgens mij mag je een CPU fan gerust vervangen zonder dat je garantie vervalt hoor :) Bovendien is dit in tegenstelling tot een videokaart fan ook totaal niet te controleren). Iig, mocht het wél aan je VGA kaart liggen maar níét aan de koeling is het lullig als je garantie vervalt bij een poging om er een betere koeler op te zetten. Ookal lijkt het mij wel een temperatuurprobleem aangezien het minder wordt bij het plaatsen van een ventilator...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Atomius
Naja, wat is los he. Ik zal het zo zeggen. Ik kan hem "heen en weer wippen". Dus als ik druk op de bovenkant gaat ie ietsjes/een kleine beetje mee naar beneden aan de bovenkant.

Ah, jij hebt de NB koeler vervangen. Zalman heeft ook zo'n blokje geloof ik. Maar weten jullie zeker dat ik die stock eraf kan slopen zonder het moederbord er uit te halen? Ik kan niet bij de achterkant van het mobo komen namelijk. En kan ik hem er dan opzetten zonder problemen? :|

Geen koelpasta vergeten, heb de CPU laten monteren bij Salland voor 7,50 :X

Ontstoffen heeft niets geholpen helaas.

De blokken van Radeon én NB zitten beiden vast met twee plastic dingetjes.

Hmm... is dat moeilijk? Het koelblok en fan eraf slopen en een nieuwe erop zetten? Ik heb het ooit geprobeerd, maar ik kreeg die plastic pinnetjes niet los. Toen dat na veel wrikken gelukt was zat het koelblok alsnog muurvast (op de GPU?)... Dus dat was niet zo'n succes. En dat was een Geforce 2. Dit is een Radeon 9800 Pro.

De garantie vervalt niet, maar als je de stock cooler van AMD gebruikt heb je 3 jaar garantie, terwijl als je een andere koeler gebruikt je garantie maar 1 jaar is.

Tja, het is afwegen he. EuroPc is failliet helaas, maar om hem nou te RMAen naar Sapphire? Ik bedoel, ik werk en speel ermee en het werkt perfect met het raam open... Natuurlijk zie ik liever ook een permanente oplossing.

Zijn er nog andere CPU stresstest progjes dan Prime? (Ga nu ff Googlen ook.)

• Sjeepee
Snap het niet: als een kaart vastlopers geeft met een normale, gesloten behuizing, kun je toch garantie halen? Jammer dat EuroPC failliet is.

Koelblokken van je northbridge en videokaart vervangen is niet al te lastig (beetje helder nadenken en voorzichtig doen -> voila :*) )... Als je het geld (35EUR) ervoor over hebt, lijkt me dat de beste gok _ beide koelertjes vervangen: zalman koelblokje is een stukkie groter dan dat MSI-dingetje wat er nu opzit...

Je kan natuurlijk ook eerst allleen je VGA-koeler vervangen :) Op naar de winkel zou ik zeggen :P

Love Hardware!

• Atomius
Ik ga denk ik de Zalman VF700 aanschaffen. Maar hoe maak ik die plastic dingetjes nu los van mijn videokaart? En als het koelblok nu vastgeplakt zit aan de GPU net als bij die GF2?

• Xander
WizZie- schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 02:01:
Ik ga denk ik de Zalman VF700 aanschaffen. Maar hoe maak ik die plastic dingetjes nu los van mijn videokaart?
Er even aan de achterkant in knijpen en ze eruit trekken? ;) Desnoods doorknippen als dat niet lukt.
En als het koelblok nu vastgeplakt zit aan de GPU net als bij die GF2?
De koeler zelf valt meestal wel mee, die moet je er af kunnen krijgen. Desnoods een beetje rustig proberen te verdraaien (als er beweging in zit dan! Geen kracht op gaan zetten als je gaat draaien) totdat hij losraakt. Zit hij echt vast, ff een föhn erbij ofzo, koelpasta laat makkelijker los als het warm is... :P
De ram-heatsinks eraf krijgen lijkt mij nog moeilijker, maar het hangt van je kaart af of die er af moeten voor het plaatsen van een VF700.

• SlinkingAnt
  • Niet online
WizZie- schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 02:01:
Ik ga denk ik de Zalman VF700 aanschaffen. Maar hoe maak ik die plastic dingetjes nu los van mijn videokaart? En als het koelblok nu vastgeplakt zit aan de GPU net als bij die GF2?
Met een simpel punttangetje de zwarte pinnetjes aan de achterkant inknijpen, en dan er rustig aan trekken. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, heb je de 2de zo los :)
Het koelblok zit tegenwoordig niet meer vastgeplakt, waarschijnlijk ook omdat tegenwoordig de koeler vaak vervangen wordt. Iig op mijn 9500pro & 9600XT was het gewoon (overdadig) koelpasta met een te kleine koeler (imho) :)

Suc6 ermee

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Atomius
Yeah! Bedankt voor de instructies. 't Is gelukt! Mijn Zalman draait nu op 5V.

En ben ook nog geslaagd :P Was een erg leuke afleiding, die koeler demonteren en monteren :)

-> Ga nu gamen. Kijken of het lukt!

[ Voor 12% gewijzigd door Atomius op 16-06-2005 18:27 ]

• Xander
WizZie- schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:26:
Yeah! Bedankt voor de instructies. 't Is gelukt! Mijn Zalman draait nu op 5V.
Mooi, ik gok dat hij dan ook een stuk stiller is dan je originele koeler? :P
En ben ook nog geslaagd :P Was een erg leuke afleiding, die koeler demonteren en monteren :)
Gefeliciteerd dan maar! Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Durden/cheer.gif
-> Ga nu gamen. Kijken of het lukt!
Ik hoop dat het iets opgelost heeft :)

• Atomius
:D Thanks!! Ben zelf ook erg blij :D En ja! Hij is echt stukken stiller!!

• Xander
WizZie- schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:16:
:D Thanks!! Ben zelf ook erg blij :D En ja! Hij is echt stukken stiller!!
De hamvraag: Hij crasht nu ook niet meer?

• Atomius
Net 3DMark laten draaien... en ja hoor... een lockup. Naja, gelukkig is ie nu wel stiller :)

Verwijderd

ik heb ook zon Zalman Northbridge Cooler (de blauwe) en ook een MSI mobo met zon VF700 Cooler, dus die zalman northbridge past er niet meer tussen... :( dus ik dacht, zou je die pinnetjes kunnen ombuigen? zodat ie we het zelfde contact oppervlak behoud alleen dat je um buigt, zodat hij er tussen past..

||||||||||||
||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||

||||||||=====
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
als je snapt wat ik bedoel :) (hijs dus te lang)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 22:37 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:35:
ik heb ook zon Zalman Northbridge Cooler (de blauwe) en ook een MSI mobo met zon VF700 Cooler, dus die zalman northbridge past er niet meer tussen... :( dus ik dacht, zou je die pinnetjes kunnen ombuigen? zodat ie we het zelfde contact oppervlak behoud alleen dat je um buigt, zodat hij er tussen past..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
||||||||||||                        
||||||||||||                 
||||||||||||||||||||||||               
|||||||||||||||||||||||| 
||||||||||||||||||||||||            
||||||||||||||||||||||||              

||||||||=====
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||

als je snapt wat ik bedoel :) (hijs dus te lang)
Een beetje ;) Ik had hetzelfde probleem, maar bij mij ging het maar om één pootje wat niet paste. Toen maar een metaalzaagje gepakt. Als door het onbreken van één pootje niet goed gekoeld wordt, heb je een probleem met je koelingsmarge voor in de zomer, dan maakt dat ene pootje ook niet meer uit :) Wel zagen buiten je kast, en goed ontstoffen. IJzervijlsel op je moederbord is een no-go :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

owkeej thnx :) ja zomer.... kut :p ik hebbum een coolermaster wavemaster, met 1 exhaust achter, 1 boven en 2 in-takes voor, maar hij staat bij een kachel (staat bijna nooit aan) maar ook bij een raam (op het zuiden :() welke manier kannik me kast nog beter koelen? geen water cooling :)

specs ff snel en kort:

antec 480W
msi k8n
amd64 3k + zalman 7000
2x 512 Mb + heatspread
9800PRO + zalman v700
audigy 2 (geeft die warmte??)
2x nec drive
160 gig hdd

het is vaak een warm gebiedje tussen me VGA en me audiokaart, ook ligt daar mn NB (die houd het dus warm..) maar hoe kannik conventioneel beter koelen?

//edit:

dis wel vet bovenop je pc

http://www.wickedcoolers.co.uk/shop/images/AeroBlower.jpg

:7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 22:49 ]

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-02 01:21
je zou kunnen proberen de koeler ( die blauwe nb koeler ) te verplaatsen als je hem met die push pins hebt vastgemaakt.. door hem niet gecentreerd op de nb te zetten, maar zo dat het geheel wél past?

Ook heb ik eens gehoord dat het mogelijk is om de vf700 andersom te monteren.. :S

Ik zou zeggen het proberen waard.. Succes :+

Omdat het kan...

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
zet effe ati tray tools op je pc, daarmee kun je de video kaart lager clocken voor het moment en dan weer 3d2005 testen.
meuktracker: ATI Tray Tools 1.0.2.690
Als die geen lockup geeft, weet je weer iets meer.
De 9800pro kan best heet worden en nu met de warmte buiten, kan zo weer 10 graden meer zijn.
ps
de vf700 past heel goed op de reference 9800 pro, bv die van saphire

[ Voor 19% gewijzigd door cruger op 16-06-2005 23:01 ]

Tweak!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
heb je ook al eens getest met die zalman op volle toeren, want ik zie je net melden dat je em op 5V heb lopen. Dan koelt ie natuurlijk stukje minder dan wanneer ie op 12V loopt

• Atomius
Ik heb hem ook op 12V gedraaid met kast dicht, dan krijg ik ook lockups.

Heb hem "maar" geflashed naar een XT. Met de kast dicht en 5V -> geen centje pijn...

• Xander
WizZie- schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 00:08:
Ik heb hem ook op 12V gedraaid met kast dicht, dan krijg ik ook lockups.

Heb hem "maar" geflashed naar een XT. Met de kast dicht en 5V -> geen centje pijn...
Opzich vreemd dat bij het overclocken van je kaart hij minder problemen gaat geven? :X

Maargoed, dan zat het probleem dus in het BIOS waarschijnlijk? Nouja, mooi dat het nu werkt :)

• Atomius
Ik zeg niet dat ie minder problemen geeft :) Ik zei alleen dat ie ook met een XT bios gewoon goed werkt. Maar dan wél met de kast open!

Dat schijnt de key te zijn. Kast open = up n running.

Trouwens, ik las net het bericht van iemand dat zijn Radeon 9800 Pro (geflashed naar XT) het na een jaar begeven heeft. Ik word hier niet zo lekker van, aangezien het beestje toch wel 200 euro heeft gekost. Wat te doen? Terugflashen of zo houden? Ik wil niet dat ie na een jaar er al de brui aan geeft namelijk...

• Atomius
Dan rest mij slechts nog underclocken. Het maakt waarschijnlijk niet uit of ik nu underclock met een 9800 Pro of een XT bios he?

Current setting; XT Bios met 276,75 GPU en 276,75 RAM

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
vraag me af:
als je de 9800pro naar xt flashed wordt ie wel extra heet, met een vf700 is het klaar
als je geen lockups krijgt met de kast open, dan zegt dat wel iets over warmte.

o als je 9800 goed gekoeld is dan blijft die wel heel, de laaste productie 9800pro's zijn veel R360 chips gebruikt en dat zijn xt's

Tweak!

Pagina: 1