Computer is "Hang-bak" - Config probleem?

Pagina: 1
Acties:

• TUNER
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05-2020

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Oke, het probleem is als volgt:

Op mijn werk, gebruik ik een computer waar ik de volgende software op draai:
Photoshop, Pagemaker, illustrator, Acrobat, Distiller onder WinXP Pro + SP2
En Norton Antivirus. Af en toe wat e-mailverkeer

De specs zijn als volgt (zover ik heb kunnen ontdekken)
MB: Shuttle AV41P met een VIA chipset (P4X266)
Proc: Pentium 4 2.5Ghz, socket 478,
Mem: 512mb Kingston
Videokaart: Nvidia Riva TNT2 64Pro - 32Mb (AGP 4x)
Hardeschijf: Maxtor 6E040L0 40 gig
Brandertje artec WSM-YG52
Cdrom: merkloos geval atapi 52x

Hij doet een dikke 3 minuten over het opstarten, :'( en afsluiten is ook een drama.

Dit apparaat blijft bij gewoon desktopwerk regelmatig hangen, om echt gek van te worden.
Totaal geen aanleiding toe gewoon zomaar, ik snap er helemaal niks van, heb al wat verschillende instellingen in de bios gewijzigd, in Windows wat geprobeerd, niks werkt.
Ook met google gespeeld, niks gevonden, GOT search geprobeerd ook niks waar ik wat mee kan.

Iemand een suggestie?

[ Voor 13% gewijzigd door TUNER op 17-06-2005 21:35 ]

....You're just Furious 'cause your car isn't Fast

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En dan hangen als in compleet vastlopen of als haperen?

In beide gevallen zou ik iig even naar de temperatuur van je systeem kijken.
had je de hangen en opstarten troubleshooter ook al doorgenomen?

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Allebeide, maar meestal gewoon helemaal vast als een huis.
Binnentemp van de kast schommelt tussen 30 ~ 35 graden.

[ Voor 90% gewijzigd door TUNER op 14-06-2005 11:19 ]

Verwijderd

Voeding?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ik neem aan dat je ook nog geprobeert hebt om alles in je bios op optimized hebt staan, en je pc opnieuw geinstalleerd hebt.

Probeer ook zoveel mogelijk grafische onzin uit te zetten in winxp, dit scheelt geheugen en dus snelheid ;)

Voor de rest --> tja, verkeerde config kan het niet echt zijn, zijn gewoon standaard onderdelen die best snel kunnen werken.

Hier op mijn werk heb ik enkele pc's staan die ik geconfigt heb kwa onderdelen, deze zijn, voor hun doen, rete snel met opstarten, afsluiten, starten van progs e.d.
Ook staan hier pc's, met dezelfde specs maar andere onderdelen kwa moederbord en type geheugen, zelfde installs maar toch een prestatie verschil.

Wabbawabbawabbawabba

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat alles zo traag is ligt gewoon aan je harde schijf. Je hebt 'maar' 40GB en dan staan al die programma's er ook nog op.

Defragmenteer de boel eens, draai eens Hitman Pro of andere antispy- en adware programma's. Je c: schijf formatteren en Windows er opnieuw zetten kan ook een radicale oplossing zijn.

Blijft het traag; gooi er een 74GB Raptor in, i.c.m. een S-ATA PCI controller. ;)

Maak je trouwens gebruik van SDR of DDR geheugen? DDR is altijd sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 14-06-2005 11:41 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je de tijd ervoor: Herinstall van windows. Niets werkt zo goed. Gewoon lekker fris opnieuw beginnen :)

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Klopt, heb al een keer opnieuw geinstalled, hopende het probleem te verhelpen,
maar er was geen merkbaar verschil.
Ook de BIOS naar eigen inzicht zoveel mogelijk proberen te optimizen.
We hadden een half jaar geleden het geheugen al wat ge-upgrade was 265mb (DDR)
en er 512 bijgeprikt. Weinig merkbare winst in mijn beleving.
Photoshop werkte er wel wat vlotter van gelukkig.
Thuis heb ik een vergelijkbaar systeem, maar die heb ik zelf geconfigureerd.
45 seconden opstarten, en lekker snel bakkie.
Ik kan er gewoon niet bij, waar het nu aan kan liggen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 21:51

bonzz.netninja

Niente baffi

heb je al je geheugen gecontroleerd met bijv. memtest86? Laat even alle tests aflopen, dan weet je meer. http://www.memtest86.com/

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

www.memtest.org (is Memtest86+, geport van originele Memtest86, maar wordt up-to-date gehouden in tegenstelling tot het origineel. Laatste update Memtest86: 11 november 2004. Laatste update Memtest86+: 28 maart 2005)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 17:56 ]

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Hmz, ik heb zo'n floppy gemaakt en geprobeerd,
maar door nog onduidelijke reden wil het niet lukken.
Is er misschien nog een andere test-tool om sloomheid op te sporen?
Als ik op mijn gevoel moet afgaan, denk ik dat het moederbord hier een rol in speelt.
Ik heb ook het geheugen in een andere computer getest, geen problemen, -of vertragingen.
Misschien videokaart te pietluttig? 32Mb is misschien wel wat krap. De hele computer bestaat een beetje uit van die butget-onderdelen. Op zich niet erg, maar het moet wel zonder problemen kunnen draaien. Heeft iemand anders misschien ervaringen met dit model moederbord?

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
TUNER schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 09:07:
Hmz, ik heb zo'n floppy gemaakt en geprobeerd,
maar door nog onduidelijke reden wil het niet lukken.
Is er misschien nog een andere test-tool om sloomheid op te sporen?
Als ik op mijn gevoel moet afgaan, denk ik dat het moederbord hier een rol in speelt.
Ik heb ook het geheugen in een andere computer getest, geen problemen, -of vertragingen.
Misschien videokaart te pietluttig? 32Mb is misschien wel wat krap. De hele computer bestaat een beetje uit van die butget-onderdelen. Op zich niet erg, maar het moet wel zonder problemen kunnen draaien. Heeft iemand anders misschien ervaringen met dit model moederbord?
Heb zelf niet direct ervaring met dit mobo, maar had soortgelijke ervaringen met mijn ASUS MEL-C. Bij mij hielp een BIOS Flash enorm goed... Bij VIA Chipsets willen de drivers ook nogal eens een enorm helpen... Dus zorg ervoor dat je de laatste VIA drivers geïnstalleerd hebt en probeer eens een BIOS-Flash...

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Laatste BIOS stond er al op. Ik heb wel net de laatste drivers erop gezet.
Nog steeds geen enkel verschil, helaas.

Edit: Ik heb MBM 5 proberen te installen, maar zelfs die heeft dit type moederbord er niet tussen staan.

[ Voor 33% gewijzigd door TUNER op 15-06-2005 14:56 ]

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Kan niemand mij aan een bruikbaar antwoord helpen?
Of is dit een gevalletje "Ghost in the machine"?
Kan ik anders nog iets proberen?

Verwijderd

Misschien is het geheugen inderdaad wel goed, maar het is raar dat je Memtest niet aan de praat krijgt..

Download dit bestand. Uitpakken, install.bat runnen en een lege flop erin. Dan floppy even als primary boot device instellen en rebooten. Je zegt dus dat het geheugen wel goed werkt in een andere computer, maar test het toch voor de zekerheid even. Het kan ook aan de geheugencontrollers van je mobo liggen natuurlijk.

offtopic:
There's no such thing as Ghosts :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 23:48 ]

Verwijderd

hoeveel processen draait je pc tegelijk?:) misschien bij start uitvoeren: msconfig type en al het bullshit uitvinken

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Oke, memtest86 gedraaid, (vorige flop was brak) maar na bijna 3 uur tests
vond ik het wel welletjes, niets gevonden. (Ik moet ook nog werken ;) )
Chipset werd er ook niet in ondersteund iig.
msconfig heb ik ook gecheckt etc, niets ongewoons, alle BS uitgeschakeld.
In de sysprocessen ook niets ongewoon, heel vreemd allemaal.
Als je erachter werkt, voelt het alsof de handrem erop zit weetjewel.
Misschien is dat ding gewoon brak, ik geef het bijna op.
Misschien is die computer niet geschikt genoeg voor dit soort werk.
Het enige wat met de standaardprocessen meedraaid is Norton antivirus.

[ Voor 39% gewijzigd door TUNER op 17-06-2005 14:36 ]

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Hoeveel ruimte heb je vrij op de windows partitie? je draait nogal zware prg's en die moeten wel kunnen swappen lijkt me.
Voor de rest trial en error lijkt me: probeer de video kaart eens te verwisselen voor een ander, geheugen, etc. al die kleine dingetjes die toch nul tijd kosten. Wie weet kom je er zo achter wat de bottleneck is.
Zoals eerder ook al opgemerkt: kijk even wat de voltages zijn onder stressen
Voor de rest: de celerons zijn nou niet echt super getest, maar bij jou thuis draait dezelfde config wel soepel?

AdB

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
AdB schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 15:24:
Hoeveel ruimte heb je vrij op de windows partitie? je draait nogal zware prg's en die moeten wel kunnen swappen lijkt me.
Voor de rest trial en error lijkt me: probeer de video kaart eens te verwisselen voor een ander, geheugen, etc. al die kleine dingetjes die toch nul tijd kosten. Wie weet kom je er zo achter wat de bottleneck is.
Zoals eerder ook al opgemerkt: kijk even wat de voltages zijn onder stressen
Voor de rest: de celerons zijn nou niet echt super getest, maar bij jou thuis draait dezelfde config wel soepel?
Win part. staat op 25 gig, waarvan de helft is gebruikt.
andere partitie gebruik ik om mijn werk in op te slaan; docs, scans, projecten etc.
Ik kan nog eens proberen om een andere videokaart erin te drukken.
Ik draai thuis zo goed als dezelfde opstelling, alleen dan "bekendere" merken.
Ik heb ook nog een P3@1ghz staan, en die boot met mindere specs XP sneller als dit apparaat.
wel MBM aan de gang gekregen; zo goed & kwaad als het ging.
Wat readouts: (Ik weet niet zeker of deze kloppen, dit model MB stond er niet tussen.)

Case: 38 graden, sensorX: 33 graden
Core 0: 1,52V, Core 1: 2,48V
+3,3@3,18V / +5,00@4,92V
+12,00@11,86 / -12.00@-12,07 / -5.00@8,16V

Onder deze uitlezingen was hij niet stressed, maar idle.
Dat doe ik volgende week maandag ff.
Ook nog even naar de capaciteit van de psu gekeken;
merk: onbekend/merkloos / model: onbekend / vermogen 300W max.
waarschijnlijk zat de voeding bij de kast, kast model onbekend.

Wat ik bij dagelijks gebruik open heb staan: Pagemaker praktisch de hele dag.
Photoshop de helft van de tijd voor o.a. scans, - staat vaak aan op taakbalk, stand-by zegmaar.
Tussen de bedrijven door wat klein werk met Acrobat en Distiller, en elke dag in de middagpauze een volledige virusscan, omdat we ook veel werkstukken, (varierend van 10~700Mb)
per e-mail c.q. netwerk (=10Mbps :/ ) uitwisselen.

Ik moet ook opmerken dat de problemen iets minder zijn geworden (kan je nagaan), nadat de
printer (die wordt gebruikt door 5p in mijn directe netwerk) aan een andere pc is gehangen.
Ook moet ik melden dat ik een scannertje aan de usb heb bungelen die voeding trekt uit de poort.
Dit is misschien niet echt relevant, maar je weet nooit. ;)

[ Voor 62% gewijzigd door TUNER op 20-06-2005 15:21 ]

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
+3,3@3,12V / +5,00@3,14V
+12,00@11,84 / -12.00@-12,07 / -5.00@8,15V

Onder deze uitlezingen was hij wel stressed.

[ Voor 12% gewijzigd door TUNER op 20-06-2005 15:23 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-08 22:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Deinstalleer je norton es en probeer het dan nog es ;)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Orion84
  • Laatst online: 09:06

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hmm, je + en - 5 volt wijken wel heel erg drastisch af onder stress. Zou dus toch best aan de voeding kunnen liggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

TUNER schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:23:
+3,3@3,12V / +5,00@3,14V

Onder deze uitlezingen was hij wel stressed.
Als ik dit zo zie, kun je beter een andere voeding kopen. Vooral de +5V vind ik erg laag en de -5V veel te hoog (bovendien is ie niet negatief, maar is mss ook typfout).

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:32:
[...]

Als ik dit zo zie, kun je beter een andere voeding kopen. Vooral de +5V vind ik erg laag en de -5V veel te hoog (bovendien is ie niet negatief, maar is mss ook typfout).
Dat zijn uitleesfouten zo te zien. Als de +5V lijn echt zo laag was, zou het systeem allang niet meer draaien. En die negatieve spanningen kun je negeren, die worden enkel gebruikt door oude COM poorten en ISA kaarten.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
+3,3@3,12V / +5,00@4,14V

Sorry, 3 moest een 4 zijn. Vooral die +5 schommelt nogal als ik 100% load opzet.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-08 22:11
TUNER schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:19:
+3,3@3,12V / +5,00@4,14V

Sorry, 3 moest een 4 zijn. Vooral die +5 schommelt nogal als ik 100% load opzet.
Dan geef ik toch het zelfde advies al Prutz0r, je 5V lijn wijkt echt TE veel af. Hij mag maximaal 5% - 10% afwijken en die van jou wijkt ruim 17% af.

Probeer er eens een andere voeding aan te hangen en kijk eens of dat verschil maakt.

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Wel, ik ben even wat aan het prikken geweest met de multimeter.
De reden hiervoor is dat ik momenteel geen voeding meer heb liggen (is voor wat mod gebruikt :P ) Dus moest ik maar even zo in de weer. Na wat prik-en meetwerk, niet iets opvallends/bijzonders gevonden, alles lijkt redelijk op spanning, ook onder stress. Wel schommelde die van de HD een beetje van + 5.09 - 4.98 Volt. Ik moet nog even de atx/mb stekker een keer checken, die heb ik n.l. niet uitgebreid gecheckt. Dus wat die MBM aangaf op dit mobo is niet helemaal juist, terwijl die er niet vaak naast zit in mijn ervaring. Meer info volgt dus nog.

[ Voor 13% gewijzigd door TUNER op 30-06-2005 10:18 . Reden: typos ]

Verwijderd

Hubert schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:27:
Deinstalleer je norton es en probeer het dan nog es ;)
99% zeker dat het inderdaad een AV probleem is...

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Die N-AV staat er nu een dik half jaartje op.
(we hebben dit gedaan omdat het mail verkeer nogal intensief is, en we te maken hebben met veel verschillende bronnen, en veel "vreemd" inkomende e-mails.)
Deinstallatie is in principe niet bespreekbaar.

Maar voordat de NAV erop kwam, was het ook al drama met dit apparaat, dus ik denk niet dat het probleem daar ligt. Al mijn directe collega's hebben hetzelfde pakket erop,
en je raad het al: niemand heeft er last mee.

[ Voor 4% gewijzigd door TUNER op 01-07-2005 02:09 ]

Verwijderd

TUNER schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 02:03:
Die N-AV staat er nu een dik half jaartje op.
(we hebben dit gedaan omdat het mail verkeer nogal intensief is, en we te maken hebben met veel verschillende bronnen, en veel "vreemd" inkomende e-mails.)
Deinstallatie is in principe niet bespreekbaar.

Maar voordat de NAV erop kwam, was het ook al drama met dit apparaat, dus ik denk niet dat het probleem daar ligt. Al mijn directe collega's hebben hetzelfde pakket erop,
en je raad het al: niemand heeft er last mee.
99% van de probleem pc's die ik in handen krijg omdat hij 'vreselijk traag opstart en werkt' is een AV probleem. En het is niet omdat je ergens wel iemand vindt die probleemloos met NAV werkt dat het een goed werkend pakket is.

NAV is shit, en dat zal iedereen die wat met pc's te maken heeft kunnen beamen.

Wat je wel kan doen is de log files eens doornemen op eventuele bad blocks van je harddisk. Dat kan soms ook voor heel extreme trage werking zorgen zonder dat je direct BSOD's krijgt enzo.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 23:17

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gebruik Norton al vanaf het DOs-tijdperk en het is me altijd prima bevallen, dus nee; ik als ervaren pc-gebruiker (en bouwer) ben het absoluut niet eens met jouw ongenuanceerde stelling (nav=shit); integendeel. Gelukkig denken een heleboel andere mensen er precies zo over, getuige Norton's marktaandeel.

Wat nog meer voor trage starts kan zorgen en een labiel systeem maken kan te maken hebben met zijn Atapi's/IDE config. Soms wil een DVD/CD speler simpelweg NIET lekker werken met een IDE-disk aan dezelfde kabel, zoals ik zelf ervaarde met een Samsung DVd-rom speler, die de DMA uitschakelde zodra er een harddisk aan dezelfde kabel hing.

Probeer eens met je Apparaten te stoeien, verplaats de Atapi's en/of een disk. Heb je PCI-kaarten, steek het eens in een ander slot. Allemaal dingen die een goede werking zou kunnen bevorderen.

Wijzen naar een AV-prog is makkelijk, lang niet altijd ligt het daadwerkelijk daaraan maar aan iets anders. Van hardwareconfig, brak geheugen, voeding en weet ik al niet wat toe.

Tip: koppel eens je Cdrom/dvd stations los, start dan op en zie hoe windows reageert (vergeet niet eventueel de hdd-jumper goed te zetten). Is het starten nu wel rap, weet je waar het probleem ligt.
Doe dit ook met eventuele pci-kaarten en zet ook eens zoveel mogelijk poorten (serial/lpt etc.etc.) UIT in je bios, test opnieuw.

[ Voor 15% gewijzigd door Madrox op 01-07-2005 19:47 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Madrox schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 19:44:
Gebruik Norton al vanaf het DOs-tijdperk en het is me altijd prima bevallen, dus nee; ik als ervaren pc-gebruiker (en bouwer) ben het absoluut niet eens met jouw ongenuanceerde stelling (nav=shit); integendeel. Gelukkig denken een heleboel andere mensen er precies zo over, getuige Norton's marktaandeel.
Ook heel veel mensen kopen nog Opels, terwijl Japanse auto's al tientallen jaren kwalitatief beter zijn. Het feit dat Norton een hoog marktaandeel heeft zegt derhalve meer over de consumenten dan over het product. Ik heb nog andere redenen om aan te nemen dat de keuze van mensen meestal nergens op slaat, laatst sprak ik bijvoorbeeld iemand die een nieuwe computer had gekocht en ik vroeg hem waar hij zijn keuze op had gebaseerd.'Ja hij zag er mooi uit'. Precies, dat is een goede basis om een bedrijfsmatige PC te kopen die niet in de huiskamer staat. Die gast was nog relatief normaal, het gewone volk is gewoon ronduit debiel, en die kopen dus producten als Norton etc.

NAV is inderdaad bagger, ik stoel mijn mening op vele negatieve ervaringen die ik met die pakket heb. Het wordt met het jaar slechter en is tegenwoordig het eerst wat ik van een PC afgooi als er problemen zijn, in veruit de meeste gevallen met succes. Ik vind het ronduit schaamteloos dat ze zo'n prutproduct op de markt durven brengen.

[ Voor 35% gewijzigd door smvs op 02-07-2005 13:35 ]

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
smvs schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 13:22:
[...]

Ook heel veel mensen kopen nog Opels, terwijl Japanse auto's al tientallen jaren kwalitatief beter zijn. Het feit dat Norton een hoog marktaandeel heeft zegt derhalve meer over de consumenten dan over het product. Ik heb nog andere redenen om aan te nemen dat de keuze van mensen meestal nergens op slaat, laatst sprak ik bijvoorbeeld iemand die een nieuwe computer had gekocht en ik vroeg hem waar hij zijn keuze op had gebaseerd.'Ja hij zag er mooi uit'. Precies, dat is een goede basis om een bedrijfsmatige PC te kopen die niet in de huiskamer staat. Die gast was nog relatief normaal, het gewone volk is gewoon ronduit debiel, en die kopen dus producten als Norton etc.

NAV is inderdaad bagger, ik stoel mijn mening op vele negatieve ervaringen die ik met die pakket heb. Het wordt met het jaar slechter en is tegenwoordig het eerst wat ik van een PC afgooi als er problemen zijn, in veruit de meeste gevallen met succes. Ik vind het ronduit schaamteloos dat ze zo'n prutproduct op de markt durven brengen.
Ik kan deze mening met u delen. Zowel betreft de auto's -als de software.
En inderdaad de meesten zijn gewoon "niet slim". En hebben 9 van de 10 keer geen idee waar ze mee thuis komen. Bepaalde merken zegt ze meestal niks.
7 van de 10x is het ook prut wat de klok slaat.
Hier op het werk hebben zichzelf zelfs eens een workstation in de maag laten splitsen met een pcchips moederbord erin, ...wel je kunt je wel voorstellen wat het daarmee is. Altijd wel wat.

Maar waar ik werk hebben ze besloten dat er op de z.g. "workstations" allemaal NAV moest komen.
Dus aldus geschiedde. Uit veiligheidsoverwegingen zegmaar.
Maar ik zal eerst wel een even wat apparaten loskoppelen, en even bekijken wat het
beste resultaat geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door TUNER op 03-07-2005 01:09 ]

Verwijderd

Dit is gewoon review werk waar we het nu over hebben, jah er zijn beter alternatieven als norton, die ook nog eens beter werken, maar het probleem was er al voordat het erop stond, dus is het niet relevant.

is er een andere pc in de zaak met precies dezelfde config? En kijk eens hoe warm je processor word, misschien gaat hij wel throttelen.

• Madrox
  • Laatst online: 30-07 23:17

Madrox

Oh, Pharaoh!

Draai Norton hier op 2 pc's, en bij anderen nog zo'n 8 setups. Allemaal NIS 2005, zonder problemen.
24/7 in mijn geval. Weet niet waar jouw problemen vandaan komen, er zijn echter ook andere gevallen bekend waar het een stuk beter gaat.

Panda, Norman, Mcafee en noem ze maar op, heb ze allemaal wel eens gedraaid met met meer of minder suc6. Norton heeft mij altijd het meest bevallen, om verschillende redenen.
Iets afbranden omdat het bij jou niet lekker werkt is makkelijk, wat ik me dan afvraag is dit: is het probleem Norton of diegene achter de knoppen ?

Norton is zeker niet perfect, maar het komt niet zomaar in reviews als "best" naar voren.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:48:
Dit is gewoon review werk waar we het nu over hebben, jah er zijn beter alternatieven als norton, die ook nog eens beter werken, maar het probleem was er al voordat het erop stond, dus is het niet relevant.

is er een andere pc in de zaak met precies dezelfde config? En kijk eens hoe warm je processor word, misschien gaat hij wel throttelen.
Daar zeg je wat. Er is inderdaad een andere PC met hetzelfde moederbord op de afdeling.
Die heeft dezelfde software installs als de PC waar ik mee werk. Het eigenaardige is dat die nagenoeg nooit wat heeft. Die boot ook veel sneller, en "voelt" ook stabiel.
Geen grote vertragingen als je op hoge resoluties bewerkingen uitv. met b.v. Photoshop.
Videokaart was volgens mij ook hetzelfde. Wat betreft de cdrom's en HD weet ik zo niet.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Madrox schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 23:16:
Draai Norton hier op 2 pc's, en bij anderen nog zo'n 8 setups. Allemaal NIS 2005, zonder problemen.
24/7 in mijn geval. Weet niet waar jouw problemen vandaan komen, er zijn echter ook andere gevallen bekend waar het een stuk beter gaat.

Panda, Norman, Mcafee en noem ze maar op, heb ze allemaal wel eens gedraaid met met meer of minder suc6. Norton heeft mij altijd het meest bevallen, om verschillende redenen.
Iets afbranden omdat het bij jou niet lekker werkt is makkelijk, wat ik me dan afvraag is dit: is het probleem Norton of diegene achter de knoppen ?

Norton is zeker niet perfect, maar het komt niet zomaar in reviews als "best" naar voren.

.
Kijk voor de grap eens hoe een PC draait met en zonder Norton. Het zal je verbazen. Echter als jij tevreden bent, is dat alleen maar goed natuurlijk.

Het werkt niet alleen bij mij slecht, kijk maar eens in het virusscanners discussie topic. Bovendien ben ik gestopt met aan mezelf twijfelen als iets niet goed werkt, dat heb ik in het verleden al te vaak ten onrechte gedaan.

Oh ja ik ben benieuwd naar de review waarin Norton als beste naar voren komt.

Had ik al gezegd dat de detectie van Norton heel slecht is trouwens.

[ Voor 29% gewijzigd door smvs op 03-07-2005 17:29 ]

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Even ter info: de problemen waren er ook al zonder dat NAV erop stond.
Antivirus wordt in principe ook niet verwijderd. (veiligheidsbeleid)
Het hele antivirusverhaal is ook niet relevant in dit geval.

@Madrox: het ligt niet aan de persoon achter de knoppen.
@pookieguy: volgens MBM zit de cpu temp rond 43 graden.

Ik zal wel eens even wat componenten loskoppelen, om te kijken of dit uitkomst geeft.
Wie weet is er een IDE apparaat wat een beetje vaag doet.

[ Voor 31% gewijzigd door TUNER op 04-07-2005 14:50 ]

• MewBie
  • Laatst online: 04-08 20:12
Ik geloof dat ik dit tijdens het door scrollen van het topic nog niet tegen ben gekomen:

Heb je al een schone installatie gedaan zonder nVidia driver te installeren?
Ik heb namelijk ook wel eens met een pc gehad dat toen ik een driver nstalleerde (dus driver installeren na een schone installatie) het opstarten/afsluiten ineens veel langer duurt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-08 22:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

TUNER schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:08:
Even ter info: de problemen waren er ook al zonder dat NAV erop stond.
Antivirus wordt in principe ook niet verwijderd. (veiligheidsbeleid)
Het hele antivirusverhaal is ook niet relevant in dit geval.

@Madrox: het ligt niet aan de persoon achter de knoppen.
@pookieguy: volgens MBM zit de cpu temp rond 43 graden.

Ik zal wel eens even wat componenten loskoppelen, om te kijken of dit uitkomst geeft.
Wie weet is er een IDE apparaat wat een beetje vaag doet.
nav verhaal is wel degelijk relevant. internet worm protectie van nav 2005 is dermate ruk dat dit je pc behoorlijk kan hinderen in snelheid en stabiliteit..
Ik zet dit zelf ook standaard altijd uit.

Ik toch wel ff je bevindingen willen lezen als je deze optie uit hebt staan.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
MewBie schreef op maandag 04 juli 2005 @ 22:45:
Ik geloof dat ik dit tijdens het door scrollen van het topic nog niet tegen ben gekomen:

Heb je al een schone installatie gedaan zonder nVidia driver te installeren?
Ik heb namelijk ook wel eens met een pc gehad dat toen ik een driver nstalleerde (dus driver installeren na een schone installatie) het opstarten/afsluiten ineens veel langer duurt.
Ik heb dit al eens eerder geprobeerd, een kale, schone install. Is nu zo'n half jaar geleden.
Ik had dit gedaan, omdat ik ook hinder ondervond van instabiel gedrag. In die periode was er ook nog geen sprake van antivirus en dergelijke. Dus verschil in bootsnelheid wat betreft de Nvidia drivers is wat mij betreft ook uitgesloten.

Ook met een kale install dan duurt het opstarten een ruime 2 minuten. Ik weet niet hoe het gemiddelde ligt qua opstarten, maar in mijn ogen is dit niet echt heel vlot.
Mijn "oude" P3 boot xp in minder tijd.
-Wat mij de vraag oproept: waar ligt dit aan? -Is dit aanwijsbaar & wat is een gemiddelde boottijd?
Wat ligt binnen het redelijke, of is 2~3 minuten niet normaal?
Op zich loopt hij redelijk door de bios heen, alleen dat windows-boot scherm duurt echt een eeuwigheid, en dan als het welkomscherm geweest is, dan houd ik nog bijna een minuut een zandlopertje. Als die is verdwenen, kan ik verder. Ik weet niet of dit interessant was om te melden, maar het geeft misschien wel een beter beeld van de situatie.

En het nav-gebeuren is in zekere zin wel relevant, maar in moet met nadruk zeggen
dat het voor de installatie van Nav de "klachten" hetzelfde waren. :)

[ Voor 6% gewijzigd door TUNER op 05-07-2005 09:41 ]

• Massiefje
  • Laatst online: 28-07 21:32
TUNER schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 09:30:
[...]

Ik heb dit al eens eerder geprobeerd, een kale, schone install. Is nu zo'n half jaar geleden.
Ik had dit gedaan, omdat ik ook hinder ondervond van instabiel gedrag. In die periode was er ook nog geen sprake van antivirus en dergelijke. Dus verschil in bootsnelheid wat betreft de Nvidia drivers is wat mij betreft ook uitgesloten.

Ook met een kale install dan duurt het opstarten een ruime 2 minuten. Ik weet niet hoe het gemiddelde ligt qua opstarten, maar in mijn ogen is dit niet echt heel vlot.
Mijn "oude" P3 boot xp in minder tijd.
-Wat mij de vraag oproept: waar ligt dit aan? -Is dit aanwijsbaar & wat is een gemiddelde boottijd?
Wat ligt binnen het redelijke, of is 2~3 minuten niet normaal?
Op zich loopt hij redelijk door de bios heen, alleen dat windows-boot scherm duurt echt een eeuwigheid, en dan als het welkomscherm geweest is, dan houd ik nog bijna een minuut een zandlopertje. Als die is verdwenen, kan ik verder. Ik weet niet of dit interessant was om te melden, maar het geeft misschien wel een beter beeld van de situatie.

En het nav-gebeuren is in zekere zin wel relevant, maar in moet met nadruk zeggen
dat het voor de installatie van Nav de "klachten" hetzelfde waren. :)
Wat voor processor zit erin en geeft Windows ook aan, dat de processor op dej uiste snelheid draait ? (rechtsklik op deze computer, dan eigenschappen, eerste tabblad onderin). Ik heb het weleens gehad met een P4 2.4, waarvan het mobo + windows aangaf dat het een 1200 mHz processor was. Was werkelijk waar niet vooruit te branden !!!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36

lier

MikroTik nerd

Heerlijk, een NAV afkraak topic ! :Z

NAV is uitgesloten, problemen deden zich voor NAV ook voor.
Verder vind ik het prima als iemand van mening is dat een product bagger is (iedereen heeft zijn ervaringen), maar zeg dan dat dat jouw mening is.

O ja, wat hebben auto's met software te maken ?

Volgens mij moeten we even bij het begin beginnen met dit probleem:

Eventlog ?
DMA ?
Netwerk ?
Bootvis ?
Spyware/Adware ?

De standaard vragen...

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 05-07-2005 11:05 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 10:13:
.....
Volgens mij moeten we even bij het begin beginnen met dit probleem:

Eventlog ?
DMA ?
Netwerk ?
Bootvis ?
Spyware/Adware ?

De standaard vragen...
Bootvis gedraaid, boottime is van 3.10 min. terug naar 2.35 min. ..toch winst ;) :)
DMA-mode 5 - geen errors etc.
Spyware & Adware is net gescand met Hitman

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36

lier

MikroTik nerd

Eventlog ?
Zit je in een netwerk ? (policies;ipconfig /all; domein)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:25:
Eventlog ?
Zit je in een netwerk ? (policies;ipconfig /all; domein)
Ja heb wel even eventlog bekeken, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.
(Misschien weet ik ook niet waar ik precies naar moet kijken)
En ja ik zit hier op een netwerkje. Met een werkgroep van 5 man.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:17
VOORDAT JE DE REST LEEST:

Zet alle instellingen in de BIOS precies hetzelfde als die van die andere computer en probeer het eens met de IDE-kabel uit de DVD/CD-roms getrokken! Ook in Windows kijken of elk apparaat wel op DMA staat. Probeer het dus eerst met de andere BIOS settings, daar kan wel eens iets fouts zitten. Probeer echt geen instelling te missen! Werkt dit niet, gewoon zo laten staan als ie nog 'gewoon' werkt en dan de DVD/CD-roms ontkoppelen.

Vraag 1:
Hoe verbind je met internet? USB-modem, netwerk?

Vraag 2:
draai tijdens het computeren taakbeheer op de voorgrond (dus dat je hem de hele tijd kan zien, zolang je bezig bent (wel irritant maar moet even)) Wanneer hij zo traag loopt, welk proces gebruikt dan 100% de CPU (het is waarschijnlijk dat 1 proces dit veroorzaakt)?

Ik zag dat je verder al gedefragmenteerd en gescand had op BS als virussen en adware enz. Ik heb verder twee mogelijke oplossingen, maar dat zal wel even wat werk kosten (ik zou eerst eigenlijk antwoord op die vorige vragen moeten hebben). De oorzaak is helaas niet zomaar te geven, maar kan een driver of programma zijn:

Oplossing 1:
Eerst moet ik eigenlijk weten hoe je verbinding met internet maakt. Als het via een USB-modem is, heb je 99% kans dat het probleem is. Weg ermee dus en zorgen voor een ethernet-modem.

Anders moet je proberen om eens zonder de netwerkkabel in de computer op te starten en het liefst ook nog alle auto-updates, firewall/virusscanner en de driver voor de netwerkkaart verwijderen. Test het nu opnieuw. Dit kan een mogelijke oplossing zijn voor het opstart- en afsluitprobleem. Oplossing kan ik zo niet geven, komt indien noodzakelijk later.

Oplossing 2 (zeer omslachtig, maar mogelijk noodzakelijk):
-Installeer Windows helemaal opnieuw (dus formatteer deze hardeschijf en begin opnieuw)

-Installeer alleen Office (want ik neem aan dat hij daar ook al traag werkt?) Test of hij nu ook problemen geeft (zeer onwaarschijnlijk)

-Installeer de drivers 1 voor 1. Dus als je er 1 geïnstalleerd hebt, herstart je het systeem en test je de computer opnieuw.

-Alle drivers geïnstalleerd en het probleem niet gevonden? Volg dan de vorige stap, alleen dan voor de software (vergeet niet te rebooten!)

-Werkt ie hierna gewoon? Probleem is opgelost :D. Zoniet, dan heb je het hier kunnen achterhalen. Vertel ons waar het mis gaat en we kunnen je veel beter helpen. Nu is het gewoon gokken naar de oplossing, die er waarschijnlijk niet komt.

edit:
Readme first added ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 05-07-2005 18:10 ]

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 17:58:
VOORDAT JE DE REST LEEST:

Zet alle instellingen in de BIOS precies hetzelfde als die van die andere computer en probeer het eens met de IDE-kabel uit de DVD/CD-roms getrokken! Ook in Windows kijken of elk apparaat wel op DMA staat. Probeer het dus eerst met de andere BIOS settings, daar kan wel eens iets fouts zitten. Probeer echt geen instelling te missen! Werkt dit niet, gewoon zo laten staan als ie nog 'gewoon' werkt en dan de DVD/CD-roms ontkoppelen.

Vraag 1:
Hoe verbind je met internet? USB-modem, netwerk?

knip knip ..etc.
Ik heb even gecheckt in de meanwhile wat de andere PC aan boord had, wel nagenoeg 100% match.
Dus ik zou idd de BIOS settings kunnen checken c.q. hetzelfde instellen.

Wat betreft usb: geen USB, gewoon een "1-uit-een-dozijn" ethernetkaartje
van merk vaagie-vaagie 10/100Mbit. Netwerk loopt btw op 10Mbit.
Ik ga morgen eerst even aan de slag met die BIOS'en, even bekijken
of daar de verlossing te vinden is. :)

• spone
  • Niet online
offtopic:
Naar mijn mening is de combinatie van Norton 2005 + Windows XP SP2 geen geweldige combinatie. Ik geef toch de voorkeur aan Symantec Antivirus versie 9 en 10 :)

[ Voor 6% gewijzigd door spone op 06-07-2005 02:24 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Okay, ik heb vanmorgen alle Bios settings gelijk gezet met de andere pc met dezelfde config.
Overigens, die heeft ook dezelfde IDE-componenten eraan bungelen als de mijne.
Het enige wat veranderd moest was de S.M.A.R.T. optie voor de HDD. Maar ik moest helaas constateren dat ik geen verbetering heb kunnen ontdekken.
Ik zal binnenkort toch nog eens even wat IDE loskoppelen.

Ook houd ik een beetje de sys processen in de gaten, maar de "niet actieve systeemprocessen"
zit constant aan de top van de cpu load in het lijstje.
En als ik kijk naar de cpu-graph dan piekt de cpu load 10-20% omhoog als ik de muis alleen al beweeg. - Is dit wel normaal?

[ Voor 27% gewijzigd door TUNER op 07-07-2005 10:24 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:17
als je aan het scrollen ben wel, op een webpage bijv. Maar gewoon bewegen niet. Volgens mij heb je echt een hardware probleem. Probeer eens het mobo van die andere pc in je eigen. Is wel wat lastig, maar ik denk dat het in het mobo zit, aangezien de muis zoveel van de processor vraagt. Loopt de CPU ook wel op zijn juiste snelheid? (voor zekerheid even controleren met Everest)

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
ik zie al 1 probleem in je startpost. norton! Dat is zoooo oerzwaar voor je syteem... :<
Mensen kunnen maar beter spelfouten maken en er "norman" van maken ;)

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Wel, ik heb eerst everest gedraaid.
Het report kun je hier vinden http://members.home.nl/raymond.raven/Docs/Report.htm

- Nee, het mobo eruit halen is niet bespreekbaar hier.
- Antivirus verwijderen ook niet. Klachten waren ervoor ook al aanwezig. (Lezen)

Verwijderd

ff een vraagje, via-chipset drivers geinstalleerd?
En op je F partitie is maar 7% vrij, windows gaat flippen als er minder dan 10% vrij is.

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 11:39:
ff een vraagje, via-chipset drivers geinstalleerd?
En op je F partitie is maar 7% vrij, windows gaat flippen als er minder dan 10% vrij is.
De ruimte is inmiddels aangepast, stonden nog wat oude projecten op. Uiteraard defragged erna :)
Yep, de nieuwste drivers zijn geinstalleerd.

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Topicstarter
Wel, ik heb op verschillende manieren mijn IDE's gewisseld of losgekoppeld gehad, maar maakt niet uit wat ik er wel of niet aan had hangen, hij blijft gewoon raar doen. Ik heb er geen verklaring voor.
Het enige wat ik nog kan proberen is een ander videokaart of andere netwerkkaart.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Buiten het feit dat je het hier over een pc hebt met een VIA chipset, die berucht is om allerlei problemen te veroorzaken en er een voeding in zit die op zijn minst twijffelachtig is. Vind ik het helemaal van de zotte dat je zo'n brakke pc voor je werk (zakelijk) gebruikt.
Het feit dat je zelf gaat troubleshooten, andere pc's nakijkt (dus collega's van het werk houd) en veel tijd besteed aan het posten in dit forum moet je baas of manager toch ingrijpen en je per direct van en fatsoenlijke business desktop voorzien!

Maar dat is dan mijn mening.

[ Voor 4% gewijzigd door LeNNy op 22-07-2005 13:04 . Reden: Typo ]

Verwijderd

laatmaar

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 13:20 ]

Pagina: 1