[Win2k3]Geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55
First, ik weet niet zeker of dit nu een Windows of een hardware probleem is. Dus ook of ik nu in het juiste forum zit. Als ik fout zit hoop ik dat een modje zo vriendelijk is mijn topic te moven.

Ik heb problemen met een Windows 2003 SBS server.
Specs:
Windows 2003 SBS(AD + Exchange)
AOpen AX4SG-UN
P4 3Ghz 1MB HT
2x 512MB Kingston HyperX CL2
Promise FastTrak S150 SX4/SX4000 Series SATA Raid controller in raid 5(3+1 hot-spare)
Adaptec 29160 Ultra160 SCSI met HP Dat72 tapestreamer
APC Smart-UPS 1000VA

Systeem draait bijna een jaar stabiel zonder vastlopers en dergelijk.

Probleem:
Wanneer ik 2x 512 MB Kingston HyperX CL2(dus in totaal 4 van deze repen) geheugen bijplaats onstaat er na ongeveer 12 uur de volgende stop fout(blauw scherm):
Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: Save Dump
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-id 1001
Datum: 9-6-2005
Tijd: 15:34:59
Gebruiker: n.v.t.
Computer: RLTSFT-SERVER2
Beschrijving:
De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x000000c2 (0x0000000d, 0xe756c818, 0xd8646641, 0x89802a18). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP.
Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Het dump bestand is 1,48 GB groot. En het lijkt alsof het geheugen gebruikt nooit boven deze waarde is geweest in de uren dat het systeem probleemloos werkt(+/- 12 uur).

Wat heb ik gedaan:
1. Nieuwe Geheugen getest in andere PC met memtest 3.0(20 uur, all tests). Geen fouten, zelfs niet als ik de timings van het geheugen op maximaal zet, turbo mode en alles aan.
2. Geheugen geplaats op een testserver met Windows 2003 en cpu + mem stresstest laten draaien om geheugen vol laden.
3. Gezocht op eventueel bekende fouten icm hardware/software, of er nieuwe drivers zijn of updates?

Het systeem werkt als hoofdserver in een klein bedrijfje, ik heb geen mogelijkheid om tijdens kantoor uren te klooien met de server. Alles moet ik buiten werktijd proberen, het liefst heb ik nu advies van een ervaren netwerk/systeembeheerder met een aantal stappen hoe ik dit probeer verder kan aanpakken.

ps: opmerkingen van neem een A-merk server ofzow schiet ik niets mee op!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Hier zal je waarschijnlijk zelf ook al aan hebben gedacht, maar goed, here we go.
De 2 ouwe repen gaan toch niet goed om met de 2 nieuwe. (misschien bios update).

Als het kan: koop 4 nieuwe repen van 512. Dan weet je zo goed als zeker dat ze uit dezelfde batch komen, en waarschijnlijk wel met elkaar overweg kunnen (of windows).

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

zodra er een dump gemaakt wordt van 1.5GB moet je minidump aan zetten ipv full dump.. scheelt je fijn veel ruimte. Verder zodra er een dump gemaakt wordt duid dit meestal op software error en niet op een hardware error.

Verwijderd

Neem ook de BSOD faq eventjes door en google op de foutcode: http://www.google.com/sea...F-8&oe=UTF-8&q=0x000000c2

• borgdaville
heb ik gedaan, maar kom er nie verder mee

• borgdaville
een voorzichtig kickje, ik heb het geheugen nu echt tot en met getest en kan geen enkele instabiliteit ontdekken zelfs niet als ik de geheugen timings heel hoog zet en het geheugen overclock. Heb besloten om het geheugen te ruilen met andere bij de leverancier. En het dan nog eens te proberen.

Echter ik vraag me nog steeds af hoe ik dit nu het beste kan gaan aanpakken. Er is een redelijke kans dat het nieuwe geheugen dezelfde problemen gaat opleveren.

Welke doorgewinterde netwerkbeheerder kan mij een aantal tips geven hoe ik dit nieuwe geheugen kan gaan plaatsen met zo weinig mogelijk risico. Ik moet de downtime van de server zo veel mogelijk beperken, en wil er eigenlijk direct na het plaatsen een aantal testen uitvoeren.

Een beetje off-topic misschien, maar ik zou voor alle zekerhied een image willen maken. Echter ik wil deze dan wel met een bootable disk of cd kunnen restoren. Alleen krijg ik het nog niet voor elkaar om een iets te maken dat: a. bootable is, b. mijn raid array ondersteund en c. een image kan maken. Iemand dit al vaker gedaan?

Pagina: 1