P4 temp gaat van een stabiele 44C stressed naar 102C

Pagina: 1
Acties:

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49
Ik heb nu al een x aantal maanden mijn nieuwe pc met de volgende specs.

p4 3,2 Ghz prescott
asus p5gdc deluxe mobo
Geforce 6600GT
1024MB
2x HDD 1x 80GB & 1x 200GB
1 TV kaart

OS windows XP pro.

Sinds de installatie van de hardwarde draaide alles stabiel.

Idle had de cpu een temp van 38/39 graden en stressed tijdens het spelen van halflife 2 ongeveer 43/44 graden.

Wat is nu het geval ik heb net even tv zitten kijken op me pc had ik al een lange tijd niet gedaan en na het tv kijken was ik een rar file aan het uitpakken 4GB tevens starte ik een dvd op om film te gaan kijken tot het moment dat mijn pc in eens uitviel. Ik hmm stroom uitgevallen? dit was niet het geval pc weer aan pc viel gelijk weer uit. Daarna weer geprobeerd pc kreeg de melding. CPU temprature critical due to overclocking maar ik heb niks overgeclockt hij draait gewoon braaf op 3,2 GHz ik verder windows opgestart naar Asus probe die gaf een tempratuur aan van 99Graden! toen die tot 102 graden steeg viel me pc weer uit. Dit is dus meer dan een verdubbeling van de tempratuur. Me cpu koeler boxed intel doet het gewoon maar kan ik niet meer vastpakken zo warm is die iemand een idee wat dit voor probleem kan zijn?

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Lijkt er op de fan van je processor helemaal niet meer draait.. maar dat zul je wel getest hebben. Misschien moet je even een bios reset doen in verband met de standaard vcore die wordt gelevert

[ Voor 33% gewijzigd door BovenHond op 13-06-2005 22:42 ]

• cool0
CPU koeler fan draait. Vcore zal ik even checken. Alles staat op Auto detect. Me pc even uitgestofzuigt zat wat stof in niet veel. PC weer aan gezet temp is nu 48 graden kijken hoe lang dit zo blijft.

[ Voor 61% gewijzigd door cool0 op 13-06-2005 22:46 ]

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De enigste manier om een cpu zó warm te krijgen is de Vcore omhoog gooien. Misschien is dit moederbord niet goed en doet hij dat plotseling? Stel eens in het BIOS in dat het systeem af moet slaan wanneer de processor 80~90C wordt.

Als je het koelblok nog geen halve seconde vast kunt houden is er iets goed mis. Kun je het koelblok langer dan een seconde vasthouden lijkt de temperatuur normaal.

Als de koeler zo heet is, is er goed contact en ligt het niet aan je koeler mits de fan ook normaal draait.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• cool0
Na het systeem schoongemaakt te hebben en van de stof ontdaan heb ik de pc heel de nacht door 3dmark laten draaien en sinds de laatste 2 uur SISOFT sandra burn in. Temp blijft nu weer rond de 44 graden stressed. vanavond ga ik de laatste test proberen en dat is de tv kaart aanzetten en kijken als het dan goed gaat.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Prutz0r schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:59:
..knip

Als de koeler zo heet is, is er goed contact en ligt het niet aan je koeler mits de fan ook normaal draait.
Als de koeler géén of slecht contact maakt, dan zou de koeler juist heel koud aanvoelen. Omdat er immers met slecht contact weinig warmte wordt overgedragen. Dus weinig aanbod van warmte met dezelfde koelende karacteristiek.

edit:

@ chucky inderdaad, ik had het verkeerd gelezen. Deze vergissing (een hete heatsync toewijzen aan slecht contact met core) wordt hier op GOT namelijk vaak gemaakt. Dit keer niet dus mijn fout.

[ Voor 22% gewijzigd door BovenHond op 14-06-2005 13:23 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

BovenHond schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 10:40:
[...]

Als de koeler géén of slecht contact maakt, dan zou de koeler juist heel koud aanvoelen. Omdat er immers met slecht contact weinig warmte wordt overgedragen. Dus weinig aanbod van warmte met dezelfde koelende karacteristiek.
en dat zegt ie dus ook :o

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Miischien deugt de temp sensor niet, of het programma :?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46
Misschien zat er teveel stof in de koeler waardoor hij niet meer draaide? Maargoed dat heb je zelf als enige goed kunnen zien lijkt me :P

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Misschien draait je pc goed maar is de sensor stuk, ik heb dit ook eens gehad, was volgens mijn bios 60 graden en was maar 45 graden. BIOS protectie gooit je PC dan uit.

Welk bios heb je?

Verwijderd

hij kan zijn koeler toch ook niet vastpakken, dus zal hij ok wel heel warm worden, wat is de vcore, laat pcprobe daar eens een grafiekje van maken (om de 1 sec laten meten). en de temp. en dan kijken of er iets raars is

ps. je naam is wel heel toepasselijk :P
Pagina: 1