[Notebook] Accu herstellen?

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Yo allemaal,

Ik heb al een aardige tijd een Toshiba Satellite Pro 4600, maar de accu gaat niet bepaald lang mee.
meestal kapt het ding er al mee rond de 30%, en dan heb ik er (in energy saver mode) nog niet eens een heel uur mee gewerkt.

Nu weet ik dat het mogelijk is om een brakke accu tot op zekere hoogte te herstellen (mits je beschikt over goede lader apperatuur).

In de notebook zit dus een heel leuke accu... met een hele rits aansluitingen :\
Er staat wel netjes een + en - aangegeven, dus is mijn vraag: kan het kwaad om gewoon die 2 polen aan te sluiten op de lader? of zit er een appart circuit in de accu die de accu niet zomaar laat ontladen/opladen(wat dan weer uitgeschakeld kan worden via de overige pinnen oid, en als dat zo is, heeft iemand daar een pinout/schema van?).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Heb je er geen voeding bijgekregen?
Volgens mij moet je namelijk gewoon je notebook uit zetten, voeding erin en zo lekker laten staan.
Dan gaat hij hem opladen.
En ja draadjes op + en - kan ook, maar is niet aan te raden, bovenstaande oplossing geeft echter gewoon hetzelfde effect ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:06:
Volgens mij moet je namelijk gewoon je notebook uit zetten, voeding erin en zo lekker laten staan.
En ja draadjes op + en - kan ook, maar is niet aan te raden, bovenstaande oplossing geeft echter gewoon hetzelfde effect ;)
Zomaar stroom op een li-ion accu zetten is niet leuk. Als 't voltage niet klopt kan ie knallen (en goed hard ook).

Kijk eens of er in 't bios (voor zover die Toshiba dat heeft) een optie zit om de accu te calibreren. Valt ie iig niet onverwacht meer uit.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:06:
ja er is wel een voeding bij hoor :)
maar de calibratie is volgens mij niet OK meer...
en in de bios heb ik nog geen calibratieoptie gevonden....
en stel dat ik die toch nog ergens kan vinden, dan calibreertie op de huidige status van de accu, maar ik wil de accu liever herstellen.

(in de accu vormen namelijk kristallen, en die moet je oplossen. dat kan door het ding goed op te laden/ontladen, en dat een X aantal keer herhalen (reflexladen heet dat geloof ik)).

tis trouwens een NiMh accu, geen LiIon

edit:
nog ff bios gecheckt, maar geen calibratie kunnen vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 14-06-2005 00:26 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:31
NiMh vertoont relatief gauw slijtage verschijnselen.... helaas.

Mijn accu van m'n Fujitsu-Siemens kon ik ook vrij rap naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Ik weet niet hoe lang je 'm al hebt :?

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
-ScuL- schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 02:31:
NiMh vertoont relatief gauw slijtage verschijnselen.... helaas.

Mijn accu van m'n Fujitsu-Siemens kon ik ook vrij rap naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Ik weet niet hoe lang je 'm al hebt :?
heb nog ff gecheckt, tis toch wel Li-Ion... (zou toch zweren dat het NiMh was, maargoed...)

anyway, de laptop is ondertussen al een jaar of 4/5 oud denk ik... heb em zelf nog niet zo lang tho...
een nieuwe accu kopen is nogal duur, en een refurbished accu bij nowtahtsit.nl kost nogsteeds 75 euro...

zou het nog wat opleveren om losse LiIon cellen te kopen en daar de accu opnieuw mee te vullen? (oude cellen er uit, nieuwe er in. zal wel een klotewerk zijn, maar als dat voor een paar tientjes kan....)

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:31
Ben bang dat je in het zelfde schuitje zit als ik. Mijn NiMh heb ik 2 jaar geleden vervangen voor een Li-Ion maar die is nu ook op en na 15 minuten werken begint ie al te loeien dat er weer een adapter aan moet :{
(en ik heb geen zin om 100 euro uit te geven voor een nieuwe accu)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
een tijdje geleden stond in de Computer idee wel een how-to voor een extern accupack, en ook voor zonnecel/windmolen voeding voor je laptop...
maargoed, dan loop je weer constant rond met zo'n zonnepaneel/windmolen/accupack.

ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik voor een paar euro ergens een dooie accu kan vinden, die ik dan open trek, en dan maar eens zien wat er voor cellen in zitten.
hopelijk zijn er dan soortgelijke cellen te vinden, die ik er dan weer in kan stoppen.

Pagina: 1