Toon posts:

2 onorthodoxe polarizer vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee vragen betreffende mijn polafilter (B+W HMC 67E Pro):

1. Ik had nogal wat stof en vingervlekken op mijn filtertje zitten. Dus heb ik het filter met een zachte (droge) doek voorzichtig schoongemaakt. Nu zie ik echter dat mijn doek behoorlijk smerig geworden met euh... iets zwarts. Het lijkt wel of ik een fietsketting ermee heb afgeveegd. Iemand enig idee wat dit is? Ik zal toch geen coating van mijn niet-zo-goedkope polafilter geveegd hebben he? (hij doet het nog wel, maar ik vraag me toch echt af waar die gigantische hoeveelheid smurrie vandaan komt)

2. is het mogelijk om, ter bescherming van het filter, een UV filter ervoor te schroeven? gezien ik een d70 heb, is het natuurlijk zo dat maar een klein gedeelte van de lens gebruikt wordt (door de cropfactor) waardoor alleen het middelste gedeelte van de filtes gebruikt wordt.. maar maakt dit dit mogelijk of is het toch af te raden?

3. waarom krijg je in godsnaam geen handleiding bij een duur filter...???

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:24
1: poeh, dat lijkt me echt niet. Zat er niet op de doek nog wat?

2: Een UV filter kan er altijd voor. Dat heeft niets met de cropfactor te maken

3: Tja, veelal worden dergelijke filters (helemaal B+W) niet gekocht door mensen die er een handleiding voor nodig hebben maar het desnoods aan de winkelier vragen.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:25:
1: poeh, dat lijkt me echt niet. Zat er niet op de doek nog wat?

2: Een UV filter kan er altijd voor. Dat heeft niets met de cropfactor te maken

3: Tja, veelal worden dergelijke filters (helemaal B+W) niet gekocht door mensen die er een handleiding voor nodig hebben maar het desnoods aan de winkelier vragen.
1. Nee.. doek was helemaal schoon... en het is niet zomaar een beetje... dat is net hetgeen wat mer zorgen baart!

2. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat omdat door de cropfactor maar een klein gedeelte van het glas gebruikt wordt problemen zoals vignettering minder snel zullen optreden (omdat die het meest aan de rand van het glas voorkomen). Vroeg me echter af of er nog andere beperkingen zijn..

3. Tja, korte handleiding met "doe dit vooral niet" zou wellicht handig zijn... niet iedere consument is een profi... en wat kost het afdrukken van zo'n blaadje nu (tov het filter)... :(

Dank je voor antwoorden btw!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Tsja, een polarisatie filter zou niks moeten afgeven als je deze zou schoonmaken met een droge doek, dus als het idd van het filter komt, was deze toch al stuk
Maar hoe ziet het filter er nu uit? Nog steeds hetzelfde? of een stuk waziger, of juist lichter?

[ Voor 24% gewijzigd door Tonio op 13-06-2005 22:47 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

Topicstarter
Elite_Dead schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:46:
Tsja, een polarisatie filter zou niks moeten afgeven als je deze zou schoonmaken met een droge doek, dus als het idd van het filter komt, was deze toch al stuk
Maar hoe ziet het filter er nu uit? Nog steeds hetzelfde? of een stuk waziger, of juist lichter?
Hmm ik zie niet echt een verschil, maargoed... stel het is 10% lichter geworden.. nja dat merk je niet zo snel op..

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
Heb het zelf ook als ik mijn Hoya HMC UV filters schoonmaak. Een soort van heel erg dun roetlaagje, is ook een beetje kleverig. Heb geen flauw idee waar het vandaan komt, als ik licht laat spiegelen in de coating zie ik niks vreemds...

Je opmerking over, "ach als ie 10% lichter is geworden": Het polarisatie-effect komt niet doordat het filter donker is, het is eerder andersom.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

In wat voor omgeving bewaar je die filters? Gewoon 'out in the open' in een ruimte waar gerookt of gewierrookt wordt of (vuile) stads-buitenlucht bij kan?

Ik heb laatst de beeldbuis van mijn TV schoongemaakt met keukenrol, wat water en afwasmiddel (geen bijtend spul dus). Dat was ook zwart, wat er vanaf kwam. Is gewoon neergeslagen fijn stof. Hier wordt verder vrijwel nooit gerookt, behalve als er rokend bezoek is, en heel misschien eens een keer een wierrookje. Maar wel in de stad, met lekker wat vieze lucht.

Water, zeepsop en water/alcohol kan geen lens coatings oplossen, dus alles wat je met die middelen er aan vuil afkrijgt is echt vuil, niet stukjes coating.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Met een zachte droge doek een filter schoongemaakt, en dan smurrie op die doek aantreffen?
Dan zijn er 2 mogelijkheden:

- Er zat smurrie op het fillter, of
- die doek was toch niet zo heel erg zacht...

Onderweg gebruik ik voor dit soort dingen altijd oude zakdoeken van m'n opa. Die dingen zijn al 1000x gewassen, en er zitten gaten in, en je snuit er dwars doorheen, maar ze zijn ideaal om even een lens of een filter stofvrij te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:07:
Met een zachte droge doek een filter schoongemaakt, en dan smurrie op die doek aantreffen?

Onderweg gebruik ik voor dit soort dingen altijd oude zakdoeken van m'n opa. Die dingen zijn al 1000x gewassen, en er zitten gaten in, en je snuit er dwars doorheen, maar ze zijn ideaal om even een lens of een filter stofvrij te maken.
Mijn filter zit altijd op mijn lens, wanneer niet in gebruik dan zit er altijd netjes het dopje op.

Je beeldbuis die smerig is valt goed te verklaren: beeldbuizen zijn vaak statisch geladen, dus wordt stof aangetrokken!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:07:

Die doek is heel erg zacht (microfiber gevalletje, zachtste die beschikbaar was) en 100% droog. Altijd voor lenzen gebruikt btw!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik had hetzelfde met mijn UV-filter, ik gebruik een speciaal doekje welke ik bij de fotozaak heb gekocht.
Lijkt kwa structuur erg op een brillendoekje (de betere).

Enigste wat ik heb gedaan is even beademen (of hoe noem je dat? ;)) en dan met het doekje eroverheen. Het was een nieuwe filter btw

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
nhimf schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 01:08:
Ik had hetzelfde met mijn UV-filter, ik gebruik een speciaal doekje welke ik bij de fotozaak heb gekocht.
Lijkt kwa structuur erg op een brillendoekje (de betere).

Enigste wat ik heb gedaan is even beademen (of hoe noem je dat? ;)) en dan met het doekje eroverheen. Het was een nieuwe filter btw
Zit er van de fabriek uit wellicht de een of de andere smurrie (ter bescherming?) op ofzow?

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 01:13:
[...]

Zit er van de fabriek uit wellicht de een of de andere smurrie (ter bescherming?) op ofzow?
Leek het wel op, zat in eertste instantie ook een soort waas overheen, die had ik al weggepoetst, maar later kwam er nog meer af.

Is zo'n smurrie normaal? En na een paar keer poetsen zou het niet meer moeten afgeven?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Pagina: 1