[3d studio max 5] Gigantisch veel objecten renderen

Pagina: 1
Acties:

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met een project in 3D Studio Max 5. Hierin wil ik mijn camera door een wolk van blokjes laten vliegen. Maar zodra ik een blokje met Array wil vermeerderen wordt de computer zo langzaam dat ik er al snel niets meer mee kan doen.

- Ik gebruik dus array om mijn blokjes te vermenigvuldigen.
- Ik zet mijn viewports op Bounding box, maar dat helpt ook niet echt.

Is er een manier om simpel een object gigantisch te vermenigvuldigen zonder dat ik niets meer kan doen in mijn viewports. Een erge n00b vraag misschien, maar ik moet het leren ook doen met de eerste stapjes.

(specs: P4 3,2Ghz, 1GB 3200 Ram, Gf 4200 Ti)

www.gijsbesselink.com

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Hoe groot zijn die blokjes? Als het miniscule blokjes zijn, zou je zoiets toch met particles mooi moeten kunnen oplossen?

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Elite_Dead schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:38:
Hoe groot zijn die blokjes? Als het miniscule blokjes zijn, zou je zoiets toch met particles mooi moeten kunnen oplossen?
Het zijn inderdaad kleine blokjes. Maar het idee is dat ze in een soort van grid staan. Een wolk zou opzich ook moeten kunnen.

Zo'n particle tool kan ik toch gewoon inprogrammeren dat ie een bepaalde aantal blokjes in een bepaalde tijd over een bepaalde hoek 'uitspugt"?

www.gijsbesselink.com

• MAX3400
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee hoe groot je MAX-file is; wil het ook wel voor je proberen te renderen met mijn sys-specs (zie sig)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Een grid moet met array ja
Een wolk kan veel beter met particles. Met particles kan je ook een mesh als particle gebruiken, dus een kubusje kan zeker wel. Die zit er volgens mij zelfs al standaard in, makkelijk zat.

Probeer je viewport renderer eens op Direct3d of OpenGL te zetten (customize -> preferences -> viewports -> driver)
Met jouw PC moet je met gemak een poly of 200,000 tot 400.000 kunnen hebben in je viewport, textured en wel

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:58:
Geen idee hoe groot je MAX-file is; wil het ook wel voor je proberen te renderen met mijn sys-specs (zie sig)
Erg aardig van je, maar ik heb momenteel nog weinig, simpelweg omdat ik nog niet eens echt aan bouwen ben toegekomen.
XLerator schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:58:
Een grid moet met array ja
Een wolk kan veel beter met particles. Met particles kan je ook een mesh als particle gebruiken, dus een kubusje kan zeker wel. Die zit er volgens mij zelfs al standaard in, makkelijk zat.

Probeer je viewport renderer eens op Direct3d of OpenGL te zetten (customize -> preferences -> viewports -> driver)
Met jouw PC moet je met gemak een poly of 200,000 tot 400.000 kunnen hebben in je viewport, textured en wel
Is er nog een manier om je viewports wat te ontlasten?

[ Voor 48% gewijzigd door vormstreber op 13-06-2005 22:23 ]

www.gijsbesselink.com

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Om te schatten wat redelijk is, is het handig om te weten hoeveel polies een blokje is en hoeveel blokjes je maakt en wat er nog meer in je scene te doen is. Dus vertel?

Daarnaast geldt dat MAX stukken trager is met heel veel kleine losse objecten dan met grote objecten. Als je de kubussen per 100 attached tot één editable mesh, dan zou dat flink merkbaar kunnen zijn in performance.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

* weer wat geleerd ;)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Ik weet niet helemaal wat polygonen zijn, maar ik neem aan zijdes van een object. Dus in dit geval 6 polygonen per kubus. Maar hoe attach je die 100 blokjes tot 1 editable mesh? (voel me echt een rookie hiero :> )

www.gijsbesselink.com

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
1 blokje selecteren -> attach list -> andere blokjes selecteren
wellicht kun je daarna meteen beter met bounding boxen uit de voeten (want dat worden er minder). Je weet t misschien al, maar je kunt ook geometirie 'hide-en'. Dan loopt je viewpoort iig soepel...of je t allemaal nog kan renderen is een 2de punt

onder file->summary info (ofzoiets) kun je het totaal aantal faces in je scene zien, en waar ze zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Rapzar op 13-06-2005 23:46 ]

Verwijderd

of maak een particle systeem en show maar 10%/20%/30% in je viewport en laat hem 100% renderen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 00:39 ]

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Rapzar schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:45:
1 blokje selecteren -> attach list -> andere blokjes selecteren
wellicht kun je daarna meteen beter met bounding boxen uit de voeten (want dat worden er minder). Je weet t misschien al, maar je kunt ook geometirie 'hide-en'. Dan loopt je viewpoort iig soepel...of je t allemaal nog kan renderen is een 2de punt

onder file->summary info (ofzoiets) kun je het totaal aantal faces in je scene zien, en waar ze zitten.
Die kende ik al. Maar ik denk dat ik met deze twee tips al een hele eind kom.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:38:
of maak een particle systeem en show maar 10%/20%/30% in je viewport en laat hem 100% renderen :)
Dat trukje ken ik ook... maar het punt is dat ik dan niet precies kan bepalen dat ze allemaal in een grid komen te staan.

[ Voor 49% gewijzigd door vormstreber op 14-06-2005 08:03 ]

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

pflow :)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
vormstreber schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:50:
Ik weet niet helemaal wat polygonen zijn, maar ik neem aan zijdes van een object. Dus in dit geval 6 polygonen per kubus. Maar hoe attach je die 100 blokjes tot 1 editable mesh? (voel me echt een rookie hiero :> )
Als je wilt weten hoe zwaar iets is, moet je de triangles meten (de driehoeken). Dat zijn er 12 voor een kubus, want een vierhoek bestaat uit twee triangles. Een polygoon kan elk aantal hoeken hebben en heet met drie hoeken een tri of triangle, met vier hoeken een quad of quadrilateral en met meer dan vier hoeken meestal een n-gon.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Ik ga het vanmiddag testen.
Mocht het helemaal gaan zoals ik het nu in mijn hoofd heb, dan zal ik wel een previewtje hierop posten.

Alvast bedankt voor het commentaar tot nu toe. :>

www.gijsbesselink.com

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 16:18

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verder kun je nog wel slim met je geometrie omgaan, alle beetjes helpen immers. Als je camera in een recht pad door je scene vliegt, zie je misschien nooit de achtervlakken van je kubussen, dus kun je ze weglaten (al doen voordat je gaat array-en). Dat scheelt weer 8,3% in je aantal tri's.

En om je viewports te ontlasten: wireframe gebruiken ipv smooth&shaded.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
SnoeiKoei schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 09:52:
Verder kun je nog wel slim met je geometrie omgaan, alle beetjes helpen immers. Als je camera in een recht pad door je scene vliegt, zie je misschien nooit de achtervlakken van je kubussen, dus kun je ze weglaten (al doen voordat je gaat array-en). Dat scheelt weer 8,3% in je aantal tri's.

En om je viewports te ontlasten: wireframe gebruiken ipv smooth&shaded.
Tja, de camera neemt een duikvlucht van boven af, dwars door de wolk heen. Maar inderdaad het weghalen van zijdes kan veel schelen.

www.gijsbesselink.com

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Het is gelukt met PCloud. Dit creeerd precies wat ik zocht.
Nu is hij aan het renderen met 5.400.000 facets!! Een stuk beter als eerst. _/-\o_

www.gijsbesselink.com

Pagina: 1