Toon posts:

[98SE] Trrraaaggg na formatteren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste kompjoeter-mensen,

Ik heb nu al voor de 3e keer in 1 week tijd Windows 98SE opnieuw op m'n PC (P III 667 MHz, 256 MB RAM) gezet (elke keer na 'format c: /u' op FAT32), maar hij wil maar niet doorpakken.
Als ik Internet Explorer, MSN Messenger en Winamp tegelijk open heb staan, begint 'ie al moeilijk te doen, terwijl dit eerder (zelfs met Windows XP) geen enkel probleem was. Muziek hapert, tekstcursor hobbelt langzaam achter m'n getyp aan, etc.

Voorheen draaide ik Windows XP, helemaal zonder problemen, en alles liep als een trein. Nu dus weer terug naar 98SE (toch iets meer snelheid, en beter geschikt voor audio-software, waar ik m'n machine voornamelijk voor gebruik), maar het werkt gewoon niet. Het enige verschil met het 'snelle tijdperk' is dat ik er twee stukken hardware bij heb: Een Edirol UA-20 USB-geluidskaart en een Adaptec 2940 SCSI-adapter. Beide met ge-update drivers.

Ik heb hier al een beetje rondgesnuffeld, en een paar tips ter harte genomen, namelijk het installeren van de VIA 4in1-driver en een update voor m'n NVIDIA-kaart (32 MB). Helpt een beetje, maar nog niet schrikbarend veel. Dus: HELP! Bij voorbaat dank...

Ard, Amsterdam.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat gebeurt er als je de "nieuwe" hardware er uit haalt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Adaptec eruit geschroefd. Lijkt iets sneller te gaan allemaal. Sowieso het opstarten natuurlijk, omdat nu de BIOS van deze kaart niet meer wordt doorlopen.
Maar Winamp speelt nog steeds niet lekker; een boel gekraak, etc. Ik kan die Edirol er wel uit gaan halen, maar dan ben ik nergens meer; ik gebruik m'n PC om muziek te maken...

Misschien ook nog noemenswaardig: een 'nieuw' stuk hardware is ook de Logitech MX1000, die ik via de PS/2 poort heb aangesloten; drivers niet geïnstalleerd, dus gewoon als standaard muis ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu Logitech Set Point erop gezet, en de onofficiële Windows 98 SP2. Maar ook dit mocht niks baten...

Heeft iemand dé oplossing?!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

voor de 4e keer win 98 installeren :P , maar dit keer met alleen de vid kaart. En dan stuk voor stuk kaarten inbouwen, na elke ingebouwde kaart kijken wat het gevolg is voor de snelheid van het systeem. Ik denk dat bij die USB kaart het gedonder pas echt begint. Winamp en USB zijn allebei dingen die processor kracht vragen (andere dingen natuurlijk ook, maar die 2 dingen zijn direct afhankelijk van de snelheid/ rekenkracht van de processor zover ik weet).

Excuse me if I sound stupid, maar zo loste (en nog steeds eigenlijk) vage problemen op met spontaan traag lopende pc's.

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:57
Kijk eens bij apparaatbeheer of bij alle IDE/S-ata/SCSI controllers DMA wel aanstaat en dat ze niet op PIO mode draaien :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoeveel RAM geheugen heb je in dat ding zitten, en hoeveel swapgeheugen heb je :? Klinkt alsof ie een beetje teveel moet swappen naar je HDD namelijk :)
En zijn die extra kaarten kaarten die je CPU gebruiken, of zijn het echt hardwarematige geluid- resp SCSI kaarten? Ik ken die beestjes niet, maar als ze beide CPU gebruiken dan vreet dat bestr wel, zeg maar ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 14:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

The_Eagle schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:06:
Hoeveel RAM geheugen heb je in dat ding zitten, en hoeveel swapgeheugen heb je :? Klinkt alsof ie een beetje teveel moet swappen naar je HDD namelijk :)
Lees startpost ;)
Daar staat 256MB en dat is voor zo'n machine met Win98 ruim voldoende.

Mijn gok is de USB-geluidskaart. USB vraagt nog best wel eens wat van je PC. Het beste wat je kunt doen is alle hardware er uit en dan het minimale erin. Windows98 installeren en alles bijwerken incl drivers. En dan één voor één nieuwe hardware toevoegen. Kom je er vast wel achter

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 12:26
Ik ga voor die overdracht-modus die in PIO is blijven steken. Herken de problemen, heb het ook gehad op mijn pc, alleen dan onder winXP. Ging ie ineens rete-traag doen (spontaan van DMA op PIO over, doet ie nu niet meer gelukkig).
Maar goed, het blijft wachten op een reactie van de topicstarter/probleem eigenaar

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Verwijderd

Topicstarter
OK, daar ben ik dan weer...

Hoe kan ik mijn spul op DMA zetten, mochten ze op PIO staan? Waar zie ik dit?

Ik ben bang trouwens, dat het tóch gewoon die USB-geluidskaart is, hoor... Misschien maar weer terug naar PCI dan...

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Je hebt je chipset drivers toch geïnstalleerd (VIA Hyperion - Intel INF - ...) ?

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-10-2025

Furinax

It'll only hurt until you die

wat zijn de systeemeisen van die geluidskaart?

Verwijderd

Topicstarter
Furinax schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:12:
wat zijn de systeemeisen van die geluidskaart?
Nou, niet veel. Kijk:

http://www.edirol.com/products/info/ua20.html

Win98, een USB-poort, 200 MHz en 32 MB RAM... Het zóu goed moeten werken dus...

En ja, ik heb de VIA 4in1-driver geïnstalleerd. Da's de goeie toch...?! Ik héb een VIA-based moederbord.

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Euhm herinner ik het me goed of ondersteunt windows 98 SE usb 2.0 niet? of zijn daar al drivers voor? :P damn of geschied nog uit het stenen tijdperk... maar goed ik vermoed dat het daar aan kan liggen maybe ook niet... who knows? :)

//Creegfire

Verwijderd

Misschien kun je het laatste onofficiële servicepack voor win98SE is installeren. Als ik me niet vergis zit daar USB 2.0 ondersteuning in.

Edit: Niet goed gelezen :Z

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 14:46 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-03 21:01

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:25:
Misschien kun je het laatste onofficiële servicepack voor win98SE is installeren. Als ik me niet vergis zit daar USB 2.0 ondersteuning in.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 13:25:
Heb nu Logitech Set Point erop gezet, en de onofficiële Windows 98 SP2. Maar ook dit mocht niks baten...
TS: haal die USB geluidskaart er eens uit, om te testen of het dan wel goed gaat. Zo ja, weet je waar het probleem ligt. Zo nee, zoeken we verder.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu dus, in plaats van de Edirol, een oud PCI-kaartje ingehangen, Creative. Boutkwaliteit, maar hij doet het...
Echter: het probleem is nog niet helemaal verholpen! 't Gaat wel iets sneller allemaal, maar Winamp hapert nog steeds als ik een linkje aanklik in IE... Zou toch niet moeten met P3 en 256MB?!

Kan het misschien liggen aan het feit dat m'n D-partitie (30GB) zo goed als vol is?! M'n C-partitie is 10GB, maar die is zo goed als leeg. Harde schijven staan ook allemaal op DMA... HELP!

===

Ik kijk uit naar de dag dat ik genoeg geld bij elkaar heb gespaard om eindelijk die G5 PowerMac te
kunnen kopen...

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DMA aanzetten
offtopic:
zie ook de FAQ van het bijbehorende forumdeel, of Google
: Configuratiescherm, Systeem, Apparaatbeheer, Schijfstations, en dan bij alle disks (behalve je floppy...) onder Instellingen DMA aanvinken.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Is die HD van je sowieso nog wel fris dan? 256 mb ram zou echt ruim voldoende moeten zijn.

En of win98 nou usb 2.0 ondersteunt of niet: voor zover ik weet gaat hij dan automatisch over op 1.1 en daar zou de boel natuurlijk nooit alleen baggertraag van kunnen worden.

Bovendien ben ik gewend dat als er iets met de hardware mis is, dat 98 me dan altijd op flink wat blauwe schermen trakteert. (Probeer maar eens een Lexmark X73 usb printer op 98 te krijgen. :X )

Verwijderd

Topicstarter
DMA stáát aan... En van blauwe schermen heb ik ook geen last. Misschien toch maar 'ns een nieuwe harddisk aanschaffen, inderdaad. Suggesties? Bepaald merk? Hoeveel RPM?

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-03 21:44
Draait de CPU nogwel op de 667MHz? Heb zelf wel eens problemen gehad met een te zwakke voeding waardoor mijn CPU snelheid soms terug werd gezet naar 1200MHz (van 2500MHz). Toen draaide ook niet alles zo soepel meer.

[Updated spec's]

Pagina: 1