Online backup/synchronizeren

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik heb op dit moment een server online staan met enkele gb's ruimte. Daar wil ik graag mijn data op kwijt. Zodat dit ten eerste een 'offsite' backup is en ten tweede kan ik dan overal mijn data, en ten derde kan ik dan makkelijk synchronizeren tussen desktop en laptop.

Alleen wat is het probleem nu. Ik heb een aantal programma's bekeken en geprobeerd, maar deze werken vrijwel allemaal via het kopieeren van bestanden binnen een LAN (windows netwerk). Je kan wel backupen naar FTP maar dat is geen optie, want dan raak je de create-date, last modified-date, etc. kwijt. En dat wil nou juist niet!

Een mogelijke oplossing zou zijn om een VPN verbinding op te zetten, maar dat blijkt niet mogelijk te zijn in deze opstelling.

Zijn er programma's die hier wel mee overweg kunnen? Desnoods via een proprietary systeem die zorgt dat bestanden online gesynchroniseerd kunnen worden en de bestanddatums bewaard blijven?

Verwijderd

Ik weet niet of het precies is wat je zoekt, maar ik heb een programma die mappen/bestanden zipped, de datum behoudt, eventueel 128-bits encrypt, automatisch upload naar een FTP-server. Bij herstellen worden archieven semi-automatisch gedownload en gedecrypt, en de inhoud kan dan netjes vergeleken worden met de originele bestanden op disk. Herstelopties zijn o.a. "alleen ontbrekend", "alleen bestaand" en "alleen nieuwer" of gewoon alles. Naar originele of willekurige map. Iets?
--
Je zou met dit programma je bestanden kunnen zippen en uploaden (uploaden gaat sneller als bestanden ingepakt zijn), en op de volgende locatie uitpakken. Heb je alles weer zoals het was.
Plus een lokale backup op beide locaties ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 20:45 ]

• BlueInk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 18:48
Orphix schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:37:

Ik heb op dit moment een server online staan met enkele gb's ruimte. Daar wil ik graag mijn data op kwijt. Zodat dit ten eerste een 'offsite' backup is en ten tweede kan ik dan overal mijn data, en ten derde kan ik dan makkelijk synchronizeren tussen desktop en laptop.Zijn er programma's die hier wel mee overweg kunnen? Desnoods via een proprietary systeem die zorgt dat bestanden online gesynchroniseerd kunnen worden en de bestanddatums bewaard blijven?
Misschien gaat dit wel in de goede richting: www.acritum.nl
Met de gepaste RAR/WinRAR schakelaars kun je waarschijnlijk je doelstelling wel bereiken.

• Orphix
  • Niet online
BlueInk schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:18:
Misschien gaat dit wel in de goede richting: www.acritum.nl
Met de gepaste RAR/WinRAR schakelaars kun je waarschijnlijk je doelstelling wel bereiken.
Volgens mij is de backup hier een enkel bestand. Dit zou betekenen dat ik bij wijziging van een enkel bestand het hele bestand (aantal GB) up zou moeten loaden. Dat is ook niet echt ideaal. Het liefst update/synchroniseerd ik alleen die bestanden die gewijzigd zijn.

Zijn er geen FTP-servers die bestandstijden respecteren, of zit dat niet in het FTP protocol. Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem? Of maken jullie nooit backups :P

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:20

Garyu

WW

Je wilt dus een soort rsync (over SSH)? Met linux vrij makkelijk te realiseren, rsync wordt standaard meegeleverd met de meeste distributies, en ssh is ook relatief eenvoudig op te zetten. Over windows heb ik geen idee. Ik geloof dat van rsync ook wel een windows-achtige applicatie bestaat, maar misschien brengt Google uitkomst?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik heb toevallig net vorige week zoiets opgezet.

Ik gebruik WS_FTP Pro 9. Deze heeft een scheduler erin en een synchronizatie-tool.

Hiermee backup ik mn colo-data naar thuis, en mn thuis-files naar colo. En eens in de week backup ik thuis-files + gesyncte colo-data naar DDS3 ;)

En file-creation-date enz kun je bij de meeste FTP clients wel overnemen dmv een vinkje ergens zetten.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Misschien is iFolder (Open Source) iets. Heb het een tijdje geleden uitgeprobeerd en het werkt wel aardig. Hier is een link naar de developer's site met meer informatie.

[ Voor 32% gewijzigd door JoetjeF op 14-06-2005 17:41 ]

• spacebugs504
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik weet niet welk OS je draait, maar ik heb een eigen backup oplossing geschreven (Shoot) welke onder GPL license valt. Het draait echter alleen onder unix en/of unix achtige systemen. Het gebruikt rsync over ssh. Het is ook mogelijk om de backup over een VPN te laten lopen, waarbij je dus geen ssh tunnel nodig hebt. het gebruikt MD5sums om je backup te checken. Zie mijn home page onder projects.

[ Voor 2% gewijzigd door spacebugs504 op 14-06-2005 17:52 . Reden: type fout ]

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

JoetjeF schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:40:
Misschien is iFolder (Open Source) iets. Heb het een tijdje geleden uitgeprobeerd en het werkt wel aardig. Hier is een link naar de developer's site met meer informatie.
Heb je daar niet een iFolder server voor nodig?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Twisted schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:17:
[...]
Heb je daar niet een iFolder server voor nodig?
Voor de de iFolder OS client niet nee. Dit is een WorkGroup versie, maar je hebt inderdaad ook een server (Enterprise) editie. Maar die is niet gratis ;)

Documentatie is hier te vinden.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

* The current stable release does not have Workgroup capability enabled. Sharing with other users or to other machines can only be accomplished using the client with an iFolder server.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Question Mark
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom gebruik je niet gewoon Robocopy uit de Windows 2003 Resource kit Tools:

Robocopy /???

/MON:n
Monitors the source for change. The n parameter specifies the number of changes allowed in the source. If this number is exceeded, processing restarts.
/MOT:m
Monitors the source for change. The m parameter specifies the number of minutes to wait before checking for changes. If there are changes, processing restarts
/A
Copies only files with the archive attribute set.
/M
Copies only files with the archive attribute set, but removes the archive attribute from source files.

En nog veel meer mogelijkheden. Ook kent Robocopy de optie om de originele timestamps intact te laten.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 15-06-2005 15:23 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Twisted schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:50:
* The current stable release does not have Workgroup capability enabled. Sharing with other users or to other machines can only be accomplished using the client with an iFolder server.
Dan heb ik waarschijnlijk toch de niet gratis versie gebruikt. Dank voor het hierop wijzen.

* JoetjeF bestempelt hierbij zijn tip als nutteloos

wel, voorlopig dan :P

• Orphix
  • Niet online
Okay een kleine kick omdat ik er mee verder ben gegaan. Een oplossing die voor mij nu (lijkt) te werken is toch het programma SyncBack te gebruiken. Maar in plaats van de standaard IIS FTP server gebruik ik de Serv-U FTP server. Deze ondersteund namelijk wel het MTDM commando waarmee de ftp client datums van bestanden kan wijzigen, en het dus synchroniseren mogelijk maakt. Daarnaast heeft het ook SSL opties waardoor het geheel over een beveiligde verbinding gaat.

Verwijderd

Zijn hier al nieuwere oplossingen voor die bestanden tussen 2 locaties thuis/werk via een timeschedule synchroniseren zodat op beide locaties de bestanden toegankelijk zijn.
En altijd alleen de nieuwe/gewijzigde files gekopieerd worden?

Verwijderd

syncback?

• Question Mark
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 20:37:
Zijn hier al nieuwere oplossingen voor die bestanden tussen 2 locaties thuis/werk via een timeschedule synchroniseren zodat op beide locaties de bestanden toegankelijk zijn.
En altijd alleen de nieuwe/gewijzigde files gekopieerd worden?
Wat is er mis met de al genoemde oplossingen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1