Verwijderd

Topicstarter
ik zit met een probleem bij de ontkleuringsreactie tussen kaliummanganaat (KMnO4) en oxaalzuur (C2H2O4).
volgens mijn lerares is de reactievergelijking: 2 KMnO4 + 5 C2H2O4 + 16 H+ ----> 2 Mn2+ + 8 H2O + 10 CO2 + 10 H+

doorgerekend en toen kwam er uit op de 1 gram kaliummanganaat 1.4 fram oxaalzuur en 6,9 gr. H+ uit een HCL oplossing van 0.1 molair.

maar dit wil niet ontkleuren, de kleur verdwijnt pas als je er veel meer HCL oplossing bijdoet.

nu vraag ik zou de H+ geen H2+ kunnen zijn.
want H komt altijd in paren voor.

sorry admin dit is een huiswerkvraag maar ik kan het niet aan mijn lerares vragen want ik moet volgende les al klaar zijn.
en het leek me ook wel een leuk vraagstuk om aan de tweakers voor te legen omdat het gewoon niet reageerd.
ook niet als je heel lang wacht.
en ik heb de molverhoudingen toch 2 keer goed doorgerekend volgensmij.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
6.9 gr H+ uit een HCL oplossing? hoeveel HCL heb je dan nodig voor 6,9 gr H+?

* itsme denkt niet dat ie t snapt maar in je verhaal staat niet hoeveel HCL oplossing je nodig hebt, of je vergist je in je zin ;)

(damn scheikunde heb ik gehad maar nooit rekenen naar t gewicht wat bij elkaar moest)

Nothing to see here

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel 6.9 gr. van de hele oplossing maar we gebruiken allen de H+ voor de reactie de Cl ligt er voor niks bij in.

sorry een wat onduidelijke zin

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 20:41 ]

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:37:
ik bedoel 6.9 gr. van de hele oplossing maar we gebruiken allen de H+ voor de reactie de Cl ligt er voor niks bij in.

sorry een wat onduidelijke zin
Ik ben ver aan t graven hoor, maar heeft t niet iets te maken met de Cl atoompjes, waar blijven die in je reactie???

Nothing to see here

Verwijderd

Topicstarter
die horen geen effect te hebben al is het natuurlijk wel link met - ionen en zuren

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Heb je H2+ of heb je H2+ voor je vergelijking gebruikt? Dat is namelijk allebei fout, waterstof kan maar 1 electron delen of kwijtraken, Dus of H+ of H2, niet allebei.

* Delerium kijkt nog ff door waar je denkfout zit.
Er klopt geen reet van Links staan 16 Htjes en rechts 28 stuks.

Verder begin je dus met 1 gram permanganaat en dus 6.3 mmol, daarvoor heb je 3 equiv HCl nodig ofwel 18.8 mmol. Indien je dan met een 0.1 M oplossing komt aankakken, dan heb je dus 188 mL nodig. Pak dan gelijk de 5 M.

[edit]
Nee, dat kan niet. Want een waterstof/proton heeft 1 electron. Indien je 2 waterstoffen hebt, zullen deze allebei hun electron moeten delen voor een molcuulbinding. Dan zijn de waterstoffen (of electronen) op. Indien je dus een Waterstof ontdoet van een electron (die + dus) heb je 2 protonen en 1 electron, een deeltje die dus GEEN molecuulbinding aankan.

De praktijk is dat het wel kan, maar slechts in bijzonder exotische omstandigheden zoals deeltjesversnellers en ergens in het diepe helaas, waar electronen schaars zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door Delerium op 13-06-2005 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
de vraag is of H2+ ook kan.
H+ was origineel.

dus absoluut geen H2+, klopt nu wel

van de H tjes verbeter ik zo.
juf was in haar mail een 1 vergeten in de reactievergelijking.

maar H22+dan?

maar wat betreft 0.1 molair wij: hebben een TOA die erg zuinig is met stoffen en zijn die ziet ons al bekerglazen vol met zijn zuur wegspoelen

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar nu is het probleem ook opgelost want 16H's zijn veel zwaardur dus word het veel meer HCL toevoegen.

ontzettend dom van mij dat ik de H's zelf niet heb nageteld en ontzettend bedankt.
;)
trouwens de foute H stand was 16:26 i.p.v. 16:28

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 21:17 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Om je dan alsnog een slapeloze nacht te bezorgen: je moet dus ook de ladingen kloppend krijgen aan beide kanten van de pijl.
Succes :P

Verwijderd

Topicstarter
klopt 10 elektronen aan elke kant

had ik voor het gemak weggelaten

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 21:20 ]

Verwijderd

Waterstof is een atoom met een proton en een electron. Bindingen binnen de scheikunde tussen atomen bestaan uit electronen paren. Dus H2 heeft twee electronen die samen die binding vormen. Haal daar een van weg en je hebt geen binding meer en dus geen molekuul. H2+ bestaat dus simpel weg niet. En twee elektronen weghalen laat twee protonen over en die duiden we hoogstens met 2 H+ aan.

Wat me eigenlijk ernstig verbaasd is dat je met zulke sommen wordt geconfronteerd terwijl je deze basis nog niet lijkt te snappen. Maar ja zal ik wel weer zijn.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:27:
ik zit met een probleem bij de ontkleuringsreactie tussen kaliummanganaat (KMnO4) en oxaalzuur (C2H2O4).
volgens mijn lerares is de reactievergelijking: 2 KMnO4 + 5 C2H2O4 + 16 H+ ----> 2 Mn2+ + 8 H2O + 10 CO2 + 10 H+

doorgerekend en toen kwam er uit op de 1 gram kaliummanganaat 1.4 fram oxaalzuur en 6,9 gr. H+ uit een HCL oplossing van 0.1 molair.

maar dit wil niet ontkleuren, de kleur verdwijnt pas als je er veel meer HCL oplossing bijdoet.

sorry admin dit is een huiswerkvraag maar ik kan het niet aan mijn lerares vragen want ik moet volgende les al klaar zijn.
en het leek me ook wel een leuk vraagstuk om aan de tweakers voor te legen omdat het gewoon niet reageerd.
ook niet als je heel lang wacht.
en ik heb de molverhoudingen toch 2 keer goed doorgerekend volgensmij.
Nou, het reageert wel, maar je ziet het niet. Tenzij je verkeerde stoffen bij elkaar hebt gegooid. Maar zou je bijvoorbeeld niet eens wat atoomgewichten bij de vraag geven? Als je antwoord wilt, moet je het de beantwoorders zo makkelijk mogelijk maken: wat wegen K en Mn, op welke massa per mol voor kaliummanganaat kom je uit, etc? Leg de hele berekening eens voor, dan is het veel makkelijker voor ons om de fout te vinden. Bovendien is mij niet duidelijk wat je eigenlijk wilt ontkleuren? Een oplossing van kaliummanganaat en oxaalzuur, door HCl toe te voegen? Ook wordt het allemaal een stuk leesbaarder als je de 'enter' wat minder vaak zou gebruiken en het niet in zoveel paragrafen opdeelde. Als laatste zou ik je willen aanraden hoofdletters te gebruiken. Kortom: stel de vraag eens overnieuw, maar nu overzichtelijk?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• reussue
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Volgens mij klopt het inderdaad dat je veel meer zoutzuur nodig hebt. Ik kom namelijk op 0,19 liter uit, heel erg veel dus. Mijn berekening:

De halfvergelijkingen zijn:

MnO4- + 8 H+ + 5 e- -> Mn2+ + 4 H2O
H2C2O4 -> 2 CO2 + 2 H+ + 2 e-

Totaalvergelijking:

2 MnO4- + 6 H+ + 5 H2C2O4 -> 2 Mn2+ + 10 CO2 + 8 H2O

Molaire massa KMnO4 = 158,0 gram / mol.
Molaire massa H2C2O4 = 90,04 gram / mol.

1,0 gram kaliumpermanganaat komt dus overeen met 1,00 / 158,0 = 6,33 * 10-3 mol MnO4-.
De benodigde hoeveelheid oxaalzuur = 6,33 * 10-3 * 5/2 = 1,58 * 10-2 mol.
Tot hier zit je goed, want dit is inderdaad 1,4 gram ( 1,58 * 10-2 * 90,04 = 1,42 gram ).

De hoeveelheid H+ dat je nodig hebt = 6,33 * 10-3 * 6/2 = 1,90 * 10-2 mol.

Je zegt dat je zoutzuur 0,1 molair is, dus heb je als het goed is 1,90 * 10-2 / 0,1 = 1,90 * 10-1 = 0,19 liter zoutzuur nodig. Dit zal overeenkomen met ongeveer 190 gram.

Volgens mij kloppen deze berekeningen aardig, maar pin me er niet op vast :)

Wat ik me trouwens afvroeg, door het oxaalzuur bevat het water natuurlijk al H+ ionen, maar zou het niet mogelijk zijn, dat de reactie al gedeeltelijk plaatsvindt met deze ionen (dus zonder toevoeging van het zoutzuur), of is de concentratie hiervoor te klein ofzo... 8)7

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

reussue schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:29:

Wat ik me trouwens afvroeg, door het oxaalzuur bevat het water natuurlijk al H+ ionen, maar zou het niet mogelijk zijn, dat de reactie al gedeeltelijk plaatsvindt met deze ionen (dus zonder toevoeging van het zoutzuur), of is de concentratie hiervoor te klein ofzo... 8)7
Oxaalzuur is een zwak zuur.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Reuuse rekent het nog ff na :).
Oxaalzuur zal het inderdaad ook voor elkaar krijgen. Alleen moet je idd de evenwichtsconstante meenemen en dan zie je dat de reactie ongeveer na 0.1% of nog minder al stopt......

TS moet ff goed naar de vergelijking van Reusse kijken, waar namelijk alle deeltje EN ladingen kloppen. TS heeft namelijk dus niet aan beide kanten van de pijl dezelfde lading. Dan kan je voor het gemak je tribune-ionen weglaten maar ladingsverschillen zijn dodelijk. Ten eerste is een afwijking van 0.1 mM voldoende voor een bliksem die New York kan platgooien (Avogado en lading zijn compleet verschillende orde van grootte) en ten Tweede is het ook dodelijk voor het cijfer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag met scheikunde maar gewoon op het gevoel stoffen bij elkaar gemikt.
0.5 gram Kaliumpermanganaat + 0.7 gram Oxaalzuur en meer dan 100 mL HCL van 0.1 Molait.
dan moet je +/- 2 minuten roeren dan begint er een stinkend gas gevormt te worden waardoor de hele toestand gaat bruisen.
daarna is er nog Kaliumpermanganaat over in het bekerglas en als je het leeggooid is er een bruine stof in de bodem gaan zitten die je er niet meer met gewoon water uitwil.
(best veel glaswerk verbruikt gebruikt vandaag ;))

waarscheinlijk moet het verschil tussen de hoeveelheden Kaliumpermanganaat en Oxaalzuur veel groter.
een klasgenoot van mij (heet Marten op GoT) deed ook op gevoel 0.5 gram Kaliumpermanganaat bij 1.1 gram oxaalzuur met heel weinig HCL maar daar deed ie het wel redelijk.
terwijl wij niet eens een reactie krijgen als we er zo weinig HCL bij doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 19:37 . Reden: onvoledig ]

Verwijderd

H2 komt alleen in paren voor als gas, in oplossing is het altijd H+

Verwijderd

ff gecheckt, berekeningen van reussue kloppen.

misschien wel beetje verkeerd forum gebruikt???
Pagina: 1