Ik post regelmatig nieuwsberichtjes op een website, en nu zijn we bezig om een soort dossiers te maken, waar we meerdere artikelen in kunnen bundelen. Aangezien een artikel ook in meerdere dossiers kan zitten, hebben we een aparte tabel gemaakt waarin de koppeling tussen dossiers en artikelen wordt vastgelegd (n:m, dus).
Bij het aanmaken van een nieuw dossier wil ik een lijst van artikelen meegeven, die in dat dossier komen. er zijn dus twee variabelen:
$dossierid: bv: 1 en
$artikelid: bv: 2, 3, 4
Nu wil ik een query maken, om in de koppeltabel, artikeldossiers, hiermee te vullen. Opzich is dit een werkende query:
INSERT INTO artikeldossiers (artikelid, dossierid)
VALUES (2, 1), (3, 1), (4, 1)
Maar aangezien het dossierid maar 1 maal voorkomt, moet ik deze query dan eerst met een for-next loop in elkaar zetten. Dat kan wel, maar ik vind het weinig elegant. Ik vroeg me af of er ook een manier is om met behulp van alleen die variabelen de query te maken, iets als
VALUES ((2, 3, 4), 1)
maar helaas werkt dit niet. Weet iemand of zoiets wel mogelijk is met MySQL?
Bij het aanmaken van een nieuw dossier wil ik een lijst van artikelen meegeven, die in dat dossier komen. er zijn dus twee variabelen:
$dossierid: bv: 1 en
$artikelid: bv: 2, 3, 4
Nu wil ik een query maken, om in de koppeltabel, artikeldossiers, hiermee te vullen. Opzich is dit een werkende query:
VALUES (2, 1), (3, 1), (4, 1)
Maar aangezien het dossierid maar 1 maal voorkomt, moet ik deze query dan eerst met een for-next loop in elkaar zetten. Dat kan wel, maar ik vind het weinig elegant. Ik vroeg me af of er ook een manier is om met behulp van alleen die variabelen de query te maken, iets als
VALUES ((2, 3, 4), 1)
maar helaas werkt dit niet. Weet iemand of zoiets wel mogelijk is met MySQL?
Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt