Toon posts:

Hitteprobleem met XFX-5900XT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn 5900XT videokaart van XFX. Namelijk dat ie zelf op idle stand in windows nogal heet wordt. Er zitten geen sensors op maar ik schat toch wel 60 graden. In games zoals in de BF2 demo is het helemaal niet te houden en kan ik de heatsink niet meer aanraken

Ook begint ie te klagen dat ie te weinig stroom krijgt. En dat terwijl de fan constant draait en het stekkertje ook gewoon ingeplugt zit.

Ik snap er totaal niets meer van, ik heb verschillende power stekkertjes geprobeerd maar het maakt geen verschil. 30 minuten idle in windows en hij is heet, terwijl de fan gewoon draait.

Heeft iemand misschien een suggestie waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb trouwens de nieuwste NVIDIA drivers geinstalled. En een voeding van 350W daar kan het ook niet aan liggen volgens mij

Ik heb er hier wat foto's van bij gedaan, misschien heb ik het verkeerde stekkertje erin :S?

[img=http://img131.echo.cx/img131/2874/foto1726xh.th.jpg]

[img=http://img131.echo.cx/img131/1606/foto1713cc.th.jpg]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het is normaal dat die videokaart zo heet wordt, maak je geen zorgen.

Wat voor merk is die voeding? Kun je de spanningen uit het BIOS lezen en hier posten? De +3.3, 5 en 12V lijnen mogen maximaal 5% afwijken. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het ligt waarschijnlijk toch aan je voeding.

Ik zelf had ook die melding dat hij te weinig power kreeg.
M'n goedkope Q-Tec eens ingeruild voor een Antec TrueBlue 480 Watt.

Daarna waren de problemen voorbij. De temperaturen kloppen wel ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
Die power supply van mij is wel cheapie inderdaad. Yakuda 350W, volgens mij niet echt een topmerk. Maar voor de rest zou mijn pc ook niet zoveel stroom hoeven vragen volgens mij, 2 dvd's, 1 HD en een floppy drive das alles.

Ik heb mijn power ff gecheckt met Everest

CPU Core- 1,58W
+3,3 V - 3,23V
+5 V - 5,03V
+12V - 12,16
- 12V - -14,91
-5V - -7,71
+5 V standby - 4,85

Mij zeggen die getallen niet veel maar misschien jullie wel ;)

Is er nergens een proggie waar je kan checken hoeveel stroom je GPU kijkt, of waar je de fanspeed kan instellen?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:15

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Weet je zeker dat je VGA kaart geen temp sensor heeft trouwens? Mijn Club3D FX5900XT heeft die zelfs :P

Je vindt 'm onder je beeldschermeigenschappen, dan geavanceerd, dan temperature settings...

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Nee volgens mij heeft die XFX dat niet, kan het nergens vinden en het staat ook niet in Everest.

Ik meet hem gewoon met de natte vinger :Y)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
60 graden... met de vinger... Volgens mij zijn dat soort temperaturen niet goed te meten met 'de vinger'.
Die videokaart wordt nogal warm van zichzelf. Er zit een beschermfunctie in, dat hij de kloksnelheid gaat verlagen bij hoge temperaturen. Maar ze vinden 140 graden pas hoog. Maar als je niet tevreden bent met de stock koeling, zet je er toch een andere op? De Thermaltake Extreme Gaint III pas iig (maakt wel meer lawaai dan de stockkoeler).

Met dat stekkertje zit het wel goed. 't is meer wat je nog meer in dat systeem hebt zitten en wat voor voeding je precies hebt.
/edit: oh Yakuda... nooit van gehoord... Je hebt wel van die goedkope voedingen, die leveren wel 350 Watt, maar doen dat op lijntjes waar je dat eigenlijk niet nodig hebt. Je +12V is dan te weinig. Die -5 V ziet er nogal vreed uit. Verder kan je de interne spanningssensoren van je mobo ook niet 100% vertrouwen.
Ik heb wel eens gehoord van 5900 die constant die "low power" foutmelding gaven en gewoonweg kapot bleken te zijn.
Kijk eens of hij die melding maakt wanneer bijvoorbeeld je CD/DVD speler wordt aangesproken. Die kan bij opspinnen wel wat vermogen trekken.

[ Voor 34% gewijzigd door MeMoRy op 14-06-2005 12:34 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zich wel tevreden met mijn koeling, als ie maar zou koelen. Nu valt ie namelijk uit als ik BF2 speels met hoge eisen, of gaat ie klagen over te weinig stroom.

Dat van die -5 ziet er inderdaad vreemd uit, ik heb ff gekeken bij een topic over voedingen en zover zou die -5 spanning niet mogen afwijken. Zou dat een oorzaak kunnen zijn waardoor mijn kaart te weinig stroom krijgt?

Of hoe kan ik op een andere manier checken hoevee stroom mijn kaart precies krijgt en of de voeding werkelijk 350W levert?

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 15:30:
Ik ben op zich wel tevreden met mijn koeling, als ie maar zou koelen. Nu valt ie namelijk uit als ik BF2 speels met hoge eisen, of gaat ie klagen over te weinig stroom.
Het gaat echt alleen over je voeding, probeer eens een andere.
De heatsink die er standaard op zit is in orde.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zat ff op je foto's te kijken; waar komt dat stekkertje vandaan? Zit 'ie ook nog op een HDD/DVD aangesloten? Zo ja, probeer eens een aparte stekker voor je 5900 te zoeken waar verder niks op zit aangesloten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 15:30:Dat van die -5 ziet er inderdaad vreemd uit, ik heb ff gekeken bij een topic over voedingen en zover zou die -5 spanning niet mogen afwijken. Zou dat een oorzaak kunnen zijn waardoor mijn kaart te weinig stroom krijgt?
Nee, de stekker die je in je videokaart steekt, gebruikt alleen de +5 en +12 Volt. Die zien er erg netjes uit, dus... andere voeding proberen? (Ik draai een 420 Watt voeding met een Club3D 5900XT, die >ultra geklokt is)

U vraagt, wij antwoorden.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
ik denk ook dat het je voeding is die valt ineen als hij zwaar belast en warm wordt
ik heb een asus 9950 ultra met zalman hp80D met OP1fan
idle 60'C load 80'C
enermax 431 watt
12volt is 11,55
5volt is 4,95

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Pagina: 1