[Fontgrootte] Handelsvoorwaarden

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Voor een klant moet ik op de achterkant van zijn briefpapier zijn handelsvoorwaarden opnemen; zowel de in- als de verkoopvoorwaarden. Ik heb al een beetje lopen eperimenteren maar ben er nog niet helemaal uit. Google gaf al helemaal geen uitkomst. Iemand tips wat betreft fontgrootte, specifiek lettertype of specifieke voorkeuren voor een schreef of niet?

Ik denk dat wat het laatste betreft een letter met schreef de voorkeur geniet, gezien de flinke lap tekst die het is. Maar wat de rest betreft ben ik er nog niet uit. Iemand ideeën?

edit:
O kut, zou een mod even handelswaarde in de topictitel in handelsvoorwaarden kunnen veranderen?
André: zoiets kun je in het vervolg in een TR melden, die zien we altijd wel ;)

[ Voor 16% gewijzigd door André op 13-06-2005 20:06 ]

Toch?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat we bij een vorige werkgever als "truc" hebben gebruikt, is even de facturen van een aantal leveranciers naast elkaar leggen, en deze met elkaar vergelijken qua uitstraling, hoeveelheid tekst, en de verschillende lettertypes en grootte's.

Verwijderd

daniel_ev schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:51:
Google gaf al helemaal geen uitkomst. Iemand tips wat betreft fontgrootte, specifiek lettertype of specifieke voorkeuren voor een schreef of niet?
Ontwerp jij met Google bij de hand ofzo?
Kijk eens naar de huisstijl van het bedrijf zou ik zeggen, en print eens een paar schetsen uit.
Hier moet je toch gewoon zelf uitkomen imho.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Schreef leest op papier inderdaad stukken lekkerder, ook stukken vriendelijker.
Verder zou ik het lettertype niet te groot maken; zeker niet groter dan de letters op de voorkant van de normale brief zullen worden;
het idee dat je met te grote letters uitstraalt is: hallo klant, bent u blind? of: de voorkant van deze brief is opgemaakt, op de achterkant 'hebben we maar wat gedaan'. Ik ben daarom van mening dat de letters op de achterkant even groot of kleiner moeten zijn dan de getypte brief op de voorkant.

Zet niet de hele tekst cursief! Cursieve tekst geeft meestal aan: hey, hier even opletten, of: dit is een uitzondering op de normale tekst. Het staat misschien mooi, schreefletter en dan ook nog cursief, maar voor zo'n lange lap leest het enorm lastig. Ook krijgt de lezer het idee dat het niet iets 'hoofdzakelijks' is. Iets wat cursief staat is meestal bijzaak, het wordt vluchtig even verteld. En dat is met deze voorwaarden toch zeker niet zo.

Probeer verder qua indeling en uitlijning de brief op de voorkant aan te houden. Als die een forse marge links heeft, doe dat dan hier ook, of geef het ding een forse marge rechts zodat - als je de pagina tegen het licht houdt - deze nagenoeg past. Hoewel het een grote lap is: op de voorkant zullen ook grote lappen komen, en dat houdt elkaar mooi in evenwicht! De tekst moet dus bij de rest van de layout van het briefpapier passen, de lezer moet niet het idee krijgen dat dit er toevallig opgedrukt is, het hoort bij het briefpapier en dus bij het bedrijf.

Voor zover mijn mening.

Op de achterkant van telefoonverzekeringen staan vaak ook van dit soort lappen, als je er daar één van hebt liggen zou ik die eens nakijken :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• daniel_ev
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:03:
[...]

Ontwerp jij met Google bij de hand ofzo?
Kijk eens naar de huisstijl van het bedrijf zou ik zeggen, en print eens een paar schetsen uit.
Hier moet je toch gewoon zelf uitkomen imho.
Nee, ik ontwerp niet met Google bij de hand. Ik ben op zoek naar een font als Swift, Lexicon of Scala; gewoon een font was dus zelfs op zeer kleine groottes nog enigzins leesbaar is. En als ik dat font niet heb, valt er weinig uit te printen :p.

Het gaat dus om een etreem lange lap tekst, die ook nog eens dient te worden opgedeeld in twee kolommen. Het gaat hier dus niet om een lettertype dat zo goed mogelijk bij de huisstijl van de klant aansluit, maar dat gewoon op <4 pt zelfs voor 50 plussers nog te lezen is.

@Dark Blue: groter dan de letters op de voorkant zal het dus zeker niet worden :) Cursief ook zeker niet, ben zelf geen voorstander van grote stukken schuine tekst. Ben wel met je eens dat het mooi kan zijn, maar ook net iets te speels.

De uitlijning aan beide kanten van de pagina gelijk houden gaat moeilijk worden. De testjes die ik tot nu toe gemaakt heb blijken precies te passen op lettergrote 4, op een halve centimeter aan de rand van beide kanten. Nou maakt dit niet zo heel veel uit, want de klant gebruikt een mooie zware kwaliteit papier, en de letters op de achterkant worden in een grijstint gedrukt, dus echt opvallen zal het niet.

Toch?

Verwijderd

Ik heb een keer in m'n stage gehoord dat je niet onder de zes punts corpsgroote moet gaan om alles leesbaar te houden, wordt 4 dan niet erg onleesbaar?

• daniel_ev
Ik ben dus op zoek naar een font dat dat niet wordt. Mijn eigen ervaring is dat 4 nog wel te doen is (die goeie ouwe tijd dat ik op school spiekbriefjes lettergrootte 2,5 maakte :p), maar het moet dus ook voor 55 plussers (zij het met leesbril) nog steeds te lezen zijn. En vergeet niet dat je wel een compleet A4'tje tot je beschikking hebt, en niet dat er aan alle kanten 2,5 cm door MS Word vanaf wordt gesnoept.

Toch?

Verwijderd

Haha ik spiek op school regelmatig in lettertype 2,5 en dat is goed leesbaar in de meeste lettertypes.. Maar je moet het blaadje van dichtbij zien, met niet teveel afstand kan dat best. 4 is dan nog wel groot genoeg denk ik . .

• daniel_ev
offtopic:
jups, laserprinters roeleren! Hoeveel woorden overhoringen Latijn ik op die manier niet heb hoeven leren :p Maar ontopic maar weer

Toch?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Doorgaans zijn de handels of algemene voorwaarden achterop een briefpapier of volgblad / factuur whatever in een schreefloze letter, en gedrukt in een procentje of 20 K, 6puntjes hoog, afhankelijk van de hoeveelheid. Voor meer informatie zou ik contact opnemen met de lokale druk-boer. :)

Motor onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.