[XP] BSOD: kernel_data_inpage_error*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Ik heb een PC thuis staan met een merkwaardig probleem. Na het opstarten van Windows kreeg ik binnen 10 seconden een BSOD. De BSOD gaf niet echt specifieke informatie maar alleen dat uit voorzorg Windows werd afgesloten. Sindsdien heb ik de volgende stappen, in chronologische volgorde, ondernomen om het probleem op te lossen:

- Opstarten in safemode
In safemode alle niet essentiele applicaties en services uitgezet in de hoop hiermee het probleem op te lossen. Dit had geen effect.

- Herinstallatie Windows
Installatie van Windows ging zonder problemen. Na het blauwe scherm met 'Welkom' komt het standaard wallpaper in beeld. Hier blijft het bij. Er komt geen taskbar of icons op het scherm. Enige momenten na het indrukken van een toets crasht Windows. Op het BSOD komt nu te staan KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR met als code 0x7A.

Het merkwaardige is dan wanneer ik nu opstart in safemode er geen enkel probleem is. Windows start gewoon op, er komt een taskbar en ook desktop iconen. In safemode kan ik 'gewoon' werken zonder dat Windows crasht.

Hierna ben ik gaan zoeken op de site van Microsoft wat de oorzaak van de error kan zijn. Naar aanleiding hiervan heb ik chkdsk uitgevoerd, deze heeft een aantal fouten gevonden en opgelost. Vervolgens heb ik alle geheugenmodules (2x256MB en 1x512MB) eruit gehaald en 1 voor 1 geprobeerd met Windows. Welke module er ook inzit Windows toont een geheel lege desktop en crasht na het gebruik van het toetsenbord met de hier boven staande foutmelding.

Helaas heb ik geen andere hardeschijf liggen om uit te proberen of dit het probleem is. Als dit wel het probleem zou zijn dan is het erg merkwaardig dat Windows in safemode geen problemen ondervindt.

De PC heeft verder geen overbodige hardware aangesloten op een geluidskaart na.

Heeft iemand nog suggesties wat ik nog meer kan doen om het probleem op te lossen? Uit de diverse topics hier op Tweakers ben ik niet veel wijzer geworden.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Het doet mij zo op het eerste gezicht denken aan geheugen wat niet goed is (controleren met een tooltje) of een harddisk of harddiskcontroller die niet goed is. (drivers?)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:47

Duinkonijn

Huh?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

<offtopic>
Dat het in niet in veilige modus gebeurd is op zich logisch, windows draait op dat moment zo kaal en laat alleen broodnodige dingen en alles staat op zo een trage stand dat datacommunicatie zelfs door houten kabels zou werken... :D
</offtopic>

Het lijkt erop dat je harde schijf gewoon kapot is... Heb je je kabels enzo naar de harddisks gecontroleerd?

Succes! ;)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

adoy schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:09:
<offtopic>
Dat het in niet in veilige modus gebeurd is op zich logisch, windows draait op dat moment zo kaal en laat alleen broodnodige dingen en alles staat op zo een trage stand dat datacommunicatie zelfs door houten kabels zou werken... :D
</offtopic>

Het lijkt erop dat je harde schijf gewoon kapot is... Heb je je kabels enzo naar de harddisks gecontroleerd?

Succes! ;)
microsoft heeft het alleen over scsi kabels.

RAM lijkt me logischer gezien de veilige modus zo weinig vreet dat hij
evt. defecte chips niet aanspreekt

PMG FAQ

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 13-06-2005 20:17 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Er zitten twee SATA HDDs in... momenteel worden geen van tweeen herkend door de bios. Heb in de tussentijd nog de geluidskaart en de DVD-ROM en DVD-RW er uit gehaald zodat er alleen nog maar 1 HDD en een videokaart in de PC zat.

De kans dat het RAM gerelateerd is lijkt me klein, dan zouden alle 3 de modules het opeens begeven moeten hebben. Het zou kunnen maar die kans lijkt me vrij klein.

Morgen even proberen of ik de SATA schijven wel in mijn PC kan bereiken, als dat lukt is misschien de SATA poort op het moederbord kapot. Als de schijven het ook niet in mijn eigen PC doen dan is dat ook weer opgelost. SMART heeft trouwens nooit melding gegeven.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

heb je je geheugen getest?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Lorn schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:11:
De kans dat het RAM gerelateerd is lijkt me klein, dan zouden alle 3 de modules het opeens begeven moeten hebben. Het zou kunnen maar die kans lijkt me vrij klein.
Ga maar niet uit van de kans dat iets kan gebeuren. Ga uit van de feiten. Test je geheugen goed en concludeer daarna, en niet daarvoor.

Computers zouden logisch moeten zijn. Maar in mijn ervaring van troubleshouting is de enige logica die van deductie. Test alles stap voor stap, en concludeer dan pas.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Vergeet niet de SATA kabel, daar wil de fout ook wel is liggen.

Verwijderd

Via google kwam ik hier terecht aangezien ik hetzelfde probleem HAD! Helaas stond er geen oplossing in dit topic. Zoals nergens op het internet zover ik kon vinden. Na veel gepiel vanaf mijn kant heb ik verholpen. Allicht kan iemand hier alsnog zijn voordeel mee doen wanneer er op dit probleem wordt gezocht!

Alle dingen die ik kon vinden via google die het probleem zouden moeten verhelpen waren:
  • Probleem met geheugen. Voer MEMTEST86+ uit om te kijken of er problemen met je geheugen zijn.
  • Voor CHKDSK uit om te zien of je bad sectors in je system partitie of swap file hebt.
  • Zet je memory caching en schaduw kopien in je BIOS uit.
  • Herinstalleer Windows.
  • De HDD waar je systeem partitie op draait staat op SLAVE ipv MASTER.
De eerste 3 punten loste bij mij niets op, alles was goed. Of dit bij iemand anders werkt weet ik niet, het zou best kunnen. Het herinstalleren van WIndows vond ik nog even te veel werk. Eerst wilde ik alle andere dingen proberen.

Na verder zoeken kwam ik idee tegen om de jumper setting eens te bekijken. Het bleek dat ik een SATA2 schijf in mijn pc heb die niet een MASTER/SLAVE jumper setting heeft. Daarentegen heeft de schijf wel een soort van datadoorvoer setting te hebben (ik had er nog nooit van gehoord). Deze stond op 1,5Gb/s en kon ook op 3,0Gb/s staan. Deze setting heb ik aangepast naar 3,0Gb/s en voila...

Succes ermee!
Pagina: 1