[JAVA] TGA image

Pagina: 1
Acties:

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 22:08
Is er in JAVA een manier om een Image op te slaan als een Targa file (.tga) in grayscale? Ik heb een libary van SUN gevonden die Targa bestanden ondersteunt, genaamd JIMI (http://java.sun.com/products/jimi/). Ik kan hier echter niks vinden over grayscale Targa files.
Verder heb ik geen libaries of functies kunnen vinden die images kunnen opslaan als Targa file.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan er niks over vinden. Heb je de kit al eens gedownload en gekeken wat er in de readme/help stond? Functieprototypes al eens bekeken? Wat heb je nu precies al geprobeerd om tot een oplossing te komen? Je topicstart is erg mager, lees ook P&W FAQ - De "quickstart" even door. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• JnX
-NMe- schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:29:
Je kan er niks over vinden. Heb je de kit al eens gedownload en gekeken wat er in de readme/help stond? Functieprototypes al eens bekeken? Wat heb je nu precies al geprobeerd om tot een oplossing te komen? Je topicstart is erg mager, lees ook P&W FAQ - De "quickstart" even door. :)
Natuurlijk heb ik de kit al gedownloaded :) Ik heb de functies ook bekeken, en er zit geen functie in om een Image op te slaan als een grayscale Targe file, wel als gewone RGB Targe file. Mijn JAVA kennis gaat niet ver genoeg om de functie zo om te bouwen dat hij wel kan opslaan als grayscale Targa.
Daarom vraag ik ook of er misschien een andere libary of functie beschikbaar is.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Is er een verschil dan tussen het filetype van een grayscale Targe file en een RGB Targe file? Als dat niet zo is, dan zou je de Image een grayscale kunnen maken dmv GrayFilter

• JnX
Glimi schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:20:
Is er een verschil dan tussen het filetype van een grayscale Targe file en een RGB Targe file? Als dat niet zo is, dan zou je de Image een grayscale kunnen maken dmv GrayFilter
Ik moet de Targa file inlezen met een C programma. Als ik een plaatje in Photoshop opsla als een Targa file met een RGB kleurenmode kan het C programma de file niet inlezen, wanneer ik het opsla met een Grayscale kleurenmode wel.
Ik ga je idee met een GrayFilter proberen, bedankt :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik meen dat Targa op zich een vrij simpel, uncompressed fileformaat is dat met weinig programmeerkennis nog wel te schrijven valt. Kijk eens gewoon hoe een tga in elkaar zit en probeer het :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Glimi schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:20:
Het lijkt me stug dat een filter het zaakje opeens anders wegschrijft, eerder aannemelijk dat de kleurintensiteit wordt behouden.

Het is overigens een heel simpel formaat, kun je vast zelf wel schrijven:
http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/dataformats/tga/

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:57:
Het lijkt me stug dat een filter het zaakje opeens anders wegschrijft, eerder aannemelijk dat de kleurintensiteit wordt behouden.

Het is overigens een heel simpel formaat, kun je vast zelf wel schrijven:
http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/dataformats/tga/
In het stukje wat je quote staat toch juist dat 'als er geen verschil is tussen de grayscale en de RGB file'. Dus het eerste stuk wat je hier stelt, gaat toch helemaal niet op? Of begrijp ik je verkeerd?

Affijn je hebt wel gelijk. Het formaat geeft in de header al aan welk type het is, dus het wegschrijven na het toepassen van een filter helpt dus niet.

• JnX
Glimi schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:03:
[...]

In het stukje wat je quote staat toch juist dat 'als er geen verschil is tussen de grayscale en de RGB file'. Dus het eerste stuk wat je hier stelt, gaat toch helemaal niet op? Of begrijp ik je verkeerd?

Affijn je hebt wel gelijk. Het formaat geeft in de header al aan welk type het is, dus het wegschrijven na het toepassen van een filter helpt dus niet.
Het werkt inderdaad niet om eerst een GrayFilter over de Image te gooien, heb het net getest. Heb net zelf ook al gezocht en het formaat ziet er niet al te ingewikkeld uit, maar ik ben bang dat ik het niet voor elkaar ga krijgen om het te schrijven. Ik ga mn best maar eens doen, tenzij iemand een betere oplossing weet..

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:20

momania

iPhone 30! Bam!

Misschien heb je hier wat aan: http://www.cs.hut.fi/~framling/JVG/

Ik zag even snel in de javadocs een class TargaImageSaver die je zou kunnen proberen :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• JnX
momania schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:55:
Misschien heb je hier wat aan: http://www.cs.hut.fi/~framling/JVG/

Ik zag even snel in de javadocs een class TargaImageSaver die je zou kunnen proberen :)
Deze had ik idd ook al gevonden, bedankt :)
Het probleem is alleen dat ook deze class gemaakt is voor 24-bits RGB Targa files en niet 8-bits Grayscale Targa files.. Ik ben gisterenavond en vanmorgen bezig geweest met het schrijven van een class voor het opslaan van 8-bits Grayscale Targa files, maar dit wil helaas nog niet lukken.
Ik heb informatie gebruikt uit de files van bovengenoemde site en de JIMI libary. Ik kan genoeg informatie vinden over het maken van een 24-bits RGB Targa file, maar dat is niet wat ik zoek..

Verwijderd

De volledige versie 1.0 en 2.0 zijn hier te vinden:
http://www.digitalpreserv...rmats/fdd/fdd000180.shtml

• JnX
Nou, ik heb iets te vroeg gezegd dat de TargaImageSaver niet zou werken.. Ik heb het dus voor elkaar gekregen met deze class :) Heb de pixelsize op 8 bits gezet en de image type (header byte 3) op 3 gezet (zwart/wit). Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1