Keuze, welke 12 of 14 inch laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 3.620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21
Goed ik ben nu al een tijdje bezig met het zoeken voor een opvolger van mijn Acer Travelmate 800LCiB. Ik heb daar heel veel gekloot mee gehad, zie voor dat verhaal ([rml][ Ervaringen] Acer Travelmate 80x Topic deel 9[/rml]). Nu heb ik gelukkig vrij snel een desktop gekocht, dus ik heb niet te lang zonder computer gezeten. Maar toch het leverde heel veel frustratie op. Uiteindelijk heb ik van Acer vervanging gekregen, en die ga ik verkopen. Oorspronkelijk wilde ik mijn desktop houden en geen nieuwe laptop kopen. Nu ben ik echter toch van plan om die desktop weer te verkopen. Dan kan ik weer lekker buiten zitten en dan kan ik me laptop ook meenemen naar het buitenland (ga van januari tot juli 2006 naar het buitenland).

Dus ik wil toch weer een laptop, mijn eisen zijn:

• A-Merk (oftewel goede constructie & goede garantie)
• 12 of 14 inch scherm (oftwel een lichte en compacte laptop, maar incl. optical drive, HD, normale centrino etc.)
• 1200 tot max. 1400 euro (betaalbaar)

daarnaast wil ik graag:

• mooi design
• snelle HD
• DVI poort
• breedbeeld scherm

Dit zijn ze:

Apple Powerbook
Een waardige outsider, de Apple powerrrbook:
Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/496/store.apple.com/Catalog/nl/Images/step2_powerbook_12.jpg
Pro: DVI, design, bouwkwaliteit, HD 5400 rpm
Con: Mac OS X, 1 jaar garantie
Prijs: 1430 euro incl. verzend(studenten korting)

MSI 260
Tot voor kort de favoriet, de winner:

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/nb_img/S270_small.jpg

Pro: klein, design, 2 jaar garantie (wat voor is onduidelijk), breedbeeld
Con: MSI (relatief onbekend wbt garantie/bouwkwaliteit), geen s-video, geen bluetooth
Prijs: 1200 euro

Dell Latititude D610
Begint toch ook wel interessant te worden, alleen best lelijk:
Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/global/products/latit/d600_45degree_131x145.jpg
Pro: 3 jaar next business day on site garantie, 7200 rpm HD
Con: lelijk, relatief groot
Prijs: wisselt, ongeveer 1250 euro

HP Pavillion DV1275EA
Tja, dit is best een buitenbeentje:
Afbeeldingslocatie: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/images/emea/hp-pavilion-dv1000-notebook-pc-series_190x170.jpg
Pro: best strak design
Con: erg veel tekst op de notebook, 1 jr garantie, zwaarste van het stel met 2,5 kg
Prijs: 1275 euro

Er zijn behoorlijk wat kandidaten, en ik kom er helemaal niet uit. Toch maar iets groter en meer functies, toch maar iets lelijker design en dan meer garantie, toch maar een strakker scherm. Ik kom er gewoon helemaal niet uit! Daarnaast hebben jullie misschien nog kandidaten die ik kan toevoegen.

Help me, please! Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_ .

Update:
Ik neig nu heel erg naar de Dell D610, waarom, nou:
- 3 jaar next-business-day-on-site garantie (en goede ervaringen met Dell)
- goede specs
- port replicator met DVI voor maar 160 euro, dat is ideaal aangezien ik veel werk met een los scherm (Dell 20 inch), muis en tobo

Ik ga morgen maar eens even een offerte laten maken, en hopen dat ik er wat vanaf kan snoepen }). Overigens is de precision M20 precies dezelfde laptop, maar dan met een prof. grafische kaart.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoedje op 14-06-2005 00:07 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Oef dat snoepen ging niet zo best. Ik heb nu een offerte, met alles er op en eraan:
7200 rpm schijf
14 inch SXGA+ scherm
3 jaar next business day on site garantie (ook in het buitenland)
port replicator

En dat voor 1500 euro...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

mm ik ben zelf recent in het bezit van een powerbook 12" (heb het voornamelijk voor het os gedaan) ik ben er nog steeds helemaal weg van, echt geen seconde spijt gehad, mijn windows pc komt niet meer aan.

wat je externe scherm betreft. bij de powerbook zit een minidvi---->dvi connector voor je lcd en een minidvi-vga connector.

ook wil ik je nog even waarschuwen voor de msi, ik had ergens (weet niet meer waar) gelezen dat de msi laptop een batterij heeft die echt veeeel te kort meegaat, dus als je die neemt vergeet niet een extra batterij te nemen.

ps. de powerbook gaat 5 uren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op je powerbook heb je een max resolutie van 1024 x 768. Dat zou voor mij een belemmering zijn, maar dat is natuurlijk aan de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:19:
Op je powerbook heb je een max resolutie van 1024 x 768. Dat zou voor mij een belemmering zijn, maar dat is natuurlijk aan de TS
niet van je externe scherm :)

en het is voor mij in ieder geval geen belemmering, ik was op een 17" crt monitor gewend om 1024x768 te draaien. maar het is hoe je het al zegt persoonsgebonden.

[ Voor 24% gewijzigd door Peentje op 14-06-2005 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik kick dit topic toch nog even omhoog in de hoop dat er nog wat feiten/meningen naarvoren kunnen worden gebracht die voor mij interessant zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexxx
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 11:32
Ik zag laatst een HP Pavilion 1059 in een winkel staan. Deze notebook heeft een 14" breedbeeldscherm met zo'n laagje erover. Moet zeggen dat dit er erg gelikt uitzag.
In de discussie 12" of 14" durf ik mij niet te mengen, aangezien ik nog nooit achter een 12" heb gezeten en hierover dus ook niet kan oordelen. Het formaat van de 14" lijkt mij overigens ideaal, niet te klein en toch een lichte notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je aangeven welke software je wilt gaan draaien? Je geeft MacOS X als een negatief punt, maar ik kan je vertellen: ik ben na 12 jaar Windows overgestapt op MacOS X, sinds ik mijn powerbook heb heb ik mijn PC nog slechts 1 maal aangezet: om data over te zetten. Verder kan ik hier alles doen wat ik op mijn PC ook deed: Photoshop, Word, Flash, etc. etc. Maar dan beter :)

Het hoeft dus absoluut géén negatief punt te zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:02:
Kun je aangeven welke software je wilt gaan draaien? Je geeft MacOS X als een negatief punt, maar ik kan je vertellen: ik ben na 12 jaar Windows overgestapt op MacOS X, sinds ik mijn powerbook heb heb ik mijn PC nog slechts 1 maal aangezet: om data over te zetten. Verder kan ik hier alles doen wat ik op mijn PC ook deed: Photoshop, Word, Flash, etc. etc. Maar dan beter :)

Maar het kan wel een gigantisch negatief punt zijn.
Het is iig de voornaamste reden dat ik mijn iBook er na nog geen 3 maanden weer uitgooi.

Als je moet kiezen tussen een 12" en 14" notebook zou ik persoonlijk voor een 12" gaan.
Lekker compact en als je goede ogen hebt lekker mee te werken (maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het toch iets groter willen hebben).

Persoonlijk zou ik voor die HP gaan, Dell staat me niet zo aan met notebooks en MSI heb ik ook een beetje een rare smaak bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
heb zelf sinds een maand een iBook 12", ben er zeer tevreden mee
qua programma's zit er alles op wat ik nodig heb, de accutijd is behoorlijk, en dat is erg handig als je em vooral onderweg wilt gebruiken, daar hangt het dus vanaf
de powerbook is wat duurder, maar heeft net een beetje meer power

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Ik weet uit ervaring dat de Dell een erg degelijk en goed laptop is. Ik heb er 8 (waren er voor diefstal vorige week nog 9 :( ) in een project van m'n werk zitten en 2 binnen het bedrijf zelf. Van deze 11 die sinds oktober vorig jaar fulltime draaien is er nog geen enkele die ook maar een probleem heeft gegeven. Stabiel en degelijk, niet groot, vlijmscherp 14" beeld en niet bepaald zwaar.

Vergelijkbaar met je vorige Travelmate maar dan steviger, kleiner, lichter en beter beeld.

En zoals je hebt kunnen lezen in het Travelmate-topic zit ik nu zeer tevreden te werken op een powerbook. Hoe goed de 12" is kan ik niet zeggen, maar mijn 15" bevalt prima! (alle opties en mogelijkheden, op 128mb videoram na). Of OS X een nadeel is, weet je zelf het beste.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel iets duurder zou je ook nog een 13.3" kunnen overwegen, zoals de Vaio S serie. Heb je toch de breedte van een 15" met de compactheid van een veel kleinere. Bevendien zijn ze uiterst solide en wegen ze erg weinig. Mijn S3HP weegt nog geen twee kilo. Maar ja de prijs is inderdaad wel een probleem... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:02:

djmurcielago schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 23:53:
heb zelf sinds een maand een iBook 12", ben er zeer tevreden mee
qua programma's zit er alles op wat ik nodig heb, de accutijd is behoorlijk, en dat is erg handig als je em vooral onderweg wilt gebruiken, daar hangt het dus vanaf
de powerbook is wat duurder, maar heeft net een beetje meer power
Terw_Dan schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:11:
[...]

Maar het kan wel een gigantisch negatief punt zijn.
Het is iig de voornaamste reden dat ik mijn iBook er na nog geen 3 maanden weer uitgooi.
Idd dat is het probleem, het kan wel een negatief punt zijn. Ik weet er dus echt niet genoeg vanaf. Als ik het uitprobeer in de Applestore, dan zie ik dat het onwijs mooie laptops zijn, en dan werkt ook wel redelijk. Maar merk ik toch ook wel heel erg anders is als windows. En daar heb ik op dit moment niet zo'n zin in.

Waarschijnlijk wordt overigens mijn volgende laptop wel een Apple (als er ook nog windows op kan, just in case :P ).

offtopic:
Iedereen loopt altijd zo te zeuren over de prijs van appeltjes, maar als je design/specs en kwaliteit naast elkaar legt. Dan moet ik zeggen dat Apple het wel wint van bijv. Sony en Asus.
Als je moet kiezen tussen een 12" en 14" notebook zou ik persoonlijk voor een 12" gaan.
Lekker compact en als je goede ogen hebt lekker mee te werken (maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het toch iets groter willen hebben).

Persoonlijk zou ik voor die HP gaan, Dell staat me niet zo aan met notebooks en MSI heb ik ook een beetje een rare smaak bij
Idd MSI heb ik nu ook een rare smaak bij, ik wilde nog wat weten over de notebook, werd ik eerst een kwartier lang doorverbonden, totdat ik uiteindelijk een Taiwanees (?!?) aan de telefoon kreeg die alleen maar Engels sprak. Nu vind ik dat niet zo'n probleem, maar als je zo al omgaat met je potentieele klanten, tja :X

Tja, inderdaad blijft dan de vraag Dell vs. HP een beetje staan. Ik vind de HP mooier, maar de specs zijn weer veel slechter (vooral garantie). En garantie is daar 250 euro (en dat is nog niet eens on site)...
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 08:34:
Hoewel iets duurder zou je ook nog een 13.3" kunnen overwegen, zoals de Vaio S serie. Heb je toch de breedte van een 15" met de compactheid van een veel kleinere. Bevendien zijn ze uiterst solide en wegen ze erg weinig. Mijn S3HP weegt nog geen twee kilo. Maar ja de prijs is inderdaad wel een probleem... :|
Hmm, de 14 inch vaio is wel interessant... daar ga ik nog even wat verder in duiken.
Speedpete schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 01:39:
Ik weet uit ervaring dat de Dell een erg degelijk en goed laptop is. Ik heb er 8 (waren er voor diefstal vorige week nog 9 :( ) in een project van m'n werk zitten en 2 binnen het bedrijf zelf. Van deze 11 die sinds oktober vorig jaar fulltime draaien is er nog geen enkele die ook maar een probleem heeft gegeven. Stabiel en degelijk, niet groot, vlijmscherp 14" beeld en niet bepaald zwaar.

Vergelijkbaar met je vorige Travelmate maar dan steviger, kleiner, lichter en beter beeld.

En zoals je hebt kunnen lezen in het Travelmate-topic zit ik nu zeer tevreden te werken op een powerbook. Hoe goed de 12" is kan ik niet zeggen, maar mijn 15" bevalt prima! (alle opties en mogelijkheden, op 128mb videoram na). Of OS X een nadeel is, weet je zelf het beste.
Leuk om ook een mening te krijgen van een ex-travelmate bezitter. Tja, voor het OS X verhaal, zie hierboven, ik wil gewoon even geen risico nemen. Maar je ervaringen over Dell stemmen mij hoopvol!

[ Voor 25% gewijzigd door Hoedje op 17-06-2005 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoedje schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 10:27:
Idd dat is het probleem, het kan wel een negatief punt zijn. Ik weet er dus echt niet genoeg vanaf. Als ik het uitprobeer in de Applestore, dan zie ik dat het onwijs mooie laptops zijn, en dan werkt ook wel redelijk. Maar merk ik toch ook wel heel erg anders is als windows. En daar heb ik op dit moment niet zo'n zin in.

Waarschijnlijk wordt overigens mijn volgende laptop wel een Apple (als er ook nog windows op kan, just in case :P ).

offtopic:
Iedereen loopt altijd zo te zeuren over de prijs van appeltjes, maar als je design/specs en kwaliteit naast elkaar legt. Dan moet ik zeggen dat Apple het wel wint van bijv. Sony en Asus.
Tja, ik vond OSX in het begin ook wel leuk enzo, maar na verloop van tijd begon ik me te ergeren aan steeds meer kleine dingen die niet lekker werkten, onlogisch waren of imho niet klopten. Dan begin je je notebook wel heel snel zat te worden moet ik zaggen.

Daarom zou ik je aan kunnen raden eerst eens een paar dagen op een OSX bak te werken en daar alles op te doen wat je op dat moment wil doen, dan kun je voor je zelf wel bepalen of OSX perfect werkt, of extreem zuigt (of iets wwat daar tussenin ligt).

De prijs van apples valt imho wel mee, (eigenlijk de reden dat ik deze iBook gekocht had, hij was in verhouding niet duurder dan andere notebooks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik ben er denk ik uit. Het gaat de Dell D610 worden. Met de specs zoals ik hierboven heb genoemd:
1,6 ghz sonoma
7200 rpm schijf
14 inch SXGA+ scherm
3 jaar next business day on site garantie (ook in het buitenland)
port replicator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Dank voor al jullie hulp, ik had gehoopt op meer reacties, maar ja :P. Het is idd bovenstaande geworden, en ik heb em gisteren aan het einde van de dag besteld! Zodra ik hem heb zal ik wat pics schieten en een (mini)reviewtje schrijven. Aangezien er nog heel weinig info te vinden is over dit type op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aphx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10-2024
Volgens mij doe ik Hoedje's zoektocht over. Ik heb maanden kwijlend naar iBooks en PowerBooks gekeken. Maar ja, geen updates van de iBooks en dan die intel toestanden... Vervolgens ben ik best wel enthousiast geweest over de iets te dure Sony Vaio S-series, daarna de MSI s260, een kleine krachtpatser. Maar nu via de Dell X1, D410 naar de D610. Het enige minpuntje vond ik geen breedbeeld. Dat vond ik er mooi uit zien, maar is eigenlijk helemaal niet praktisch denk ik nu. Zo vaak kijk ik geen films op een mijn computerscherm. Misschien denk ik er volgende week wel anders over maar ik geloof nu ook dat dit 'm gaat worden. De D610, compact, compleet, goede prestaties, iets duurder maar daarvoor ook service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Ik heb gister een Sony vaio T1XP (opvolger T2XP) gekocht.

Moet zeggen dat hij wel erg :9~ is
10" WXGA :) en toch 1GB ram :)

2e hands gaan ze al vanaf 1500 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
aphx schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 17:37:
Volgens mij doe ik Hoedje's zoektocht over. Ik heb maanden kwijlend naar iBooks en PowerBooks gekeken. Maar ja, geen updates van de iBooks en dan die intel toestanden... Vervolgens ben ik best wel enthousiast geweest over de iets te dure Sony Vaio S-series, daarna de MSI s260, een kleine krachtpatser. Maar nu via de Dell X1, D410 naar de D610. Het enige minpuntje vond ik geen breedbeeld. Dat vond ik er mooi uit zien, maar is eigenlijk helemaal niet praktisch denk ik nu. Zo vaak kijk ik geen films op een mijn computerscherm. Misschien denk ik er volgende week wel anders over maar ik geloof nu ook dat dit 'm gaat worden. De D610, compact, compleet, goede prestaties, iets duurder maar daarvoor ook service.
Tja wat kan ik daar aan toevoegen. Dat is inderdaad mijn zoektocht in een notendop.

Zie hier de review van mijn D610 btw: [rml][ Review & Ervaringen] Dell Lattitude D610[/rml]

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 08-07-2005 18:19 ]

Pagina: 1