Toon posts:

PC valt uit

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb beneden een PC staan die nogal eens uitvalt. Vaak gebeurt dit als er iemand op MSN zit of aan het surfen is. Ik heb er al eens een andere voeding ingezet, maar dit heeft niet geholpen. (er zit nu 300W in) Het gaat om:

Intel Celeron 2.00Ghz
256MB PC2100 Geheugen
30GB HDD
300W PSU

Ik heb echt geen idee meer hoe het zou kunnen komen. Zouden "de tweakers" mij misschien kunnen helpen?

Gr. Jan

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Even zelf wat proberen, lees de FAQ ook eens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens ook al een keer een CPU Burn test gedaan, deze heeft een uur zonder problemen staan draaien.......

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
valt uit of reboot ? en dan met een BSOD of niet ?

het zou best eens de voeding kunnen zijn ook al is 300 opzich wel voldoende

maar begin eens met de hangen en opstarten FAQ daar staat alles in wat je kan proberen om er achter te komen wat het probleem is

Verwijderd

Topicstarter
Hij reboot, soms met, soms zonder BSOD......ik heb een aantal weken terug de eigenlijke voeding (350W) vervangen voor een andere (300W), dit leek goed te gaan, maar nu keren de problemen toch terug.....
Ben nu inderdaad even de FAQ aan het doorlezen.....

Bedankt tot zover

• bvk007
  • Laatst online: 18-02 09:32
Heb je al eens memtest+ een nachtje laten draaien ipv burn-in, ik heb ook spontane reboots gehad soms met en soms zonder BSOD en ik had dus een vette fout in m'n geheugen, daarna heb ik die bank vervangen en sindsdien is het systeem weer stabiel

[ Voor 3% gewijzigd door bvk007 op 13-06-2005 17:49 ]

• PilatuS
  • Niet online
post dan ff wat er in de BSOD staat dat zou best eens kunnen helpen met het oplossen van het probleem

bijvoorbeeld nv4_dspl, kan aan de videokaart liggen

als het een BSOD is met irq_not_less_or_equal, kan het aan het geheugen liggen, sowieso is memtest draaien wel een goed idee

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga t proberen, jullie horen van mij!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de memory test gedaan, maar zodra ik m opstartte, klapte de pc er na 1-2 minuten uit, met een BSOD. Ik heb het 4x geprobeerd. de volgende BSOD's ben ik tegen gekomen:

DRIVER_IRQL_NOT_LES_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA

ook stond er onderaan het blauwe scherm: atapi.sys (bij DRIVER_IRQL)
en toen ik m na de BSOD weer opstartte kreeg ik nog een keer een foutmelding, zonder code, maar wel stond ook hier onderin het scherm NTFS.sys.

Kunnen jullie mij vertellen wat ik hiermee aanmoet?

Verwijderd

Topicstarter
Net weer even CPU-Burn in test gedaan. Gaat allemaal prima. Zou het dan toch aan mijn geheugen liggen? Of toch wat anders?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 16:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:24:
Net weer even CPU-Burn in test gedaan. Gaat allemaal prima. Zou het dan toch aan mijn geheugen liggen? Of toch wat anders?
Daar kom je maar op 1 manier achter, en dat is met memtest kijken of je geheugen brak is.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoe oud is die harde schijf en van welk merk?

Ik denk bij deze melding namelijk aan zogeheten "bad clusters." Dit zijn gebieden op je harde schijf die hun langste tijd wel hebben gehad.

Het merk is dan wel handig om te weten, want de fabrikanten van de harde schijven hebben daar hele handige programmaatjes voor om dat soort problemen te vinden (en eventueel te repareren).

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:29:

Ik denk bij deze melding namelijk aan zogeheten "bad clusters." Dit zijn gebieden op je harde schijf die hun langste tijd wel hebben gehad.

Het merk is dan wel handig om te weten, want de fabrikanten van de harde schijven hebben daar hele handige programmaatjes voor om dat soort problemen te vinden (en eventueel te repareren).
Het is een 30GB harddisk van Maxtor......

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:29:

Heb ik gedaan, maar pc valt bij testen ook gewoon uit na 1-2 minuten :(

• EricJH
  • Laatst online: 21-02 04:36
Ik zou een geheugentester gebruiken die niet onder Windows draait zoals Memtest86 en Windiag van Microsoft.

De twee blauwe schermen kunnen duiden op geheugenproblemen of een driver probleem: Windows XP en 2000 BSOD guide .

Doe eerst één van beide geheugentests. Laat deze een paar uur achter elkaar draaien; desnoods een hele middag of nacht als je er toch niet bent.

• Fryske_Apoc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2024

Fryske_Apoc

[- Apoc -]

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:30:
[...]

Het is een 30GB harddisk van Maxtor......
vraag was hoe oud en type help soms ook :D })

Apoc_Ownz

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Powermax is het tooltje van Maxtor om een harde schijf te testen. Probeer het maar voor de zekerheid.
Fryske_Apoc schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:32:
[...]

vraag was hoe oud en type help soms ook :D })
30 Gig zegt eigenlijk wel genoeg over de leeftijd, dus de vraag was alleen nog welk merk.

@ Xof: de link werkt eindelijk :Y)

[ Voor 63% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-06-2005 16:39 . Reden: link deed het niet ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

ik zou zeggen dat het aan je geheugen ligt (hoor je veel als je je errorcodes eens google'd). probeer het eens met een latje van een buurman of zo en zie of ie het dan nog doet. desnoods kan je in de winkel nog wel eentje gaan halen om te testen, meestal zullen ze je je geld wel teruggeven moest het dat uiteindelijk toch niet zijn

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

Nou ik denk aan HDD, test maar eens met powermax (link gepost door DrivinUCrazy (met een beetje gepriegel ;)).

• Mizitras
  • Niet online
off-topic: Geweldige topictitel overigens

on-topic:

IRQ More or less moet je maar is in google typen, of zelf opzoeken wat het boekje hierover zegt. Dan zie je dat het praktisch anything kan zijn :-(
Maar we gaan er gewoon altijd vanuit
-> geheugen
-> drivers (/software)

Check eens hoelang de pc normaal werkt met veilige modus, en dan met het programma en de andere 'noodzakelijke' software om de situatie te creëeren.

[ Voor 83% gewijzigd door Mizitras op 14-06-2005 16:43 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
Windiag staat nu te draaien, kreeg na ongeveer een kwartier al errors te zien:
Op dit moment staat de teller op 12 miljoen, denk dat het wel duidelijk is toch? Ik zal straks nog even de powermax tool draaien. Maar ik zou dus in principe even met een andere dimm moeten proberen of de errors dan weg zijn?

In ieder geval tot nu toe bedankt voor jullie hulp allemaal....... :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:26:
Windiag staat nu te draaien, kreeg na ongeveer een kwartier al errors te zien:
Op dit moment staat de teller op 12 miljoen, denk dat het wel duidelijk is toch? Ik zal straks nog even de powermax tool draaien. Maar ik zou dus in principe even met een andere dimm moeten proberen of de errors dan weg zijn?

In ieder geval tot nu toe bedankt voor jullie hulp allemaal....... :)
Helemaal correct.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:41
wat voor een moederbord zit erin ?
wij hebben benede een pc: asrock K7VT2 met een AMD Duron 700 en 128 mb DDR266 die valt ook regelmatig uit. gaat de pc uit, ventilators en alles alleen het power-on lampje blijft aan. moet de stekker eruit, er weer in en t werkt weer :?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• EricJH
DaNiEl KuNsT schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:39:
wat voor een moederbord zit erin ?
wij hebben benede een pc: asrock K7VT2 met een AMD Duron 700 en 128 mb DDR266 die valt ook regelmatig uit. gaat de pc uit, ventilators en alles alleen het power-on lampje blijft aan. moet de stekker eruit, er weer in en t werkt weer :?
Ik gok op de voeding bij eerste lezing. Leen eens een andere voeding en kijk of het dat oplost of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag andere dimm erin gezet, windiag gedraaid, kwam op 23 fouten uit na een uur of 8, dat is eens wat anders dan 12 miljoen. Toen de oude dimm weer geplaatst en weer windiag gedraaid en kom nu op 26 fouten uit :| Ik snap er niets meer van. Zelfde dimm: 1e keer: 12 miljoen fouten, 2e keer: 26

Zou het dan toch niet de geheugenmodule zijn, maar wat anders?

Overigens gaf powermax "Geen fouten" aan.

• EricJH
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 20:35:
Vandaag andere dimm erin gezet, windiag gedraaid, kwam op 23 fouten uit na een uur of 8, dat is eens wat anders dan 12 miljoen. Toen de oude dimm weer geplaatst en weer windiag gedraaid en kom nu op 26 fouten uit :| Ik snap er niets meer van. Zelfde dimm: 1e keer: 12 miljoen fouten, 2e keer: 26

Zou het dan toch niet de geheugenmodule zijn, maar wat anders?

Overigens gaf powermax "Geen fouten" aan.
Er is dus iets aan de hand met het geheugen. Ga nu na of de fouten met de modules die fouten geven ook in andere sloten van je moederbord optreden of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ook in het andere slot krijg ik deze fouten te zien. Dit is dus de bevestiging dat het aan het geheugen ligt neem ik aan?

Bedankt,

Jan

Verwijderd

Topicstarter
Heb net 2 verschillende 512MB DIMM's geplaatst afgewisseld in beide slots, de pc houdt het wat langer uit dan de 256MB oorspronkelijke dimm, maar blijft op den duur uitvallen.
Misschien toch het moederbord?

Bedankt,

Jan

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

Misschien zijn de geheugensloten (chip die erachter hangt) niet helemaal lekker meer idd, dat is een mogelijkheid. (komt alleen vrij weinig voor).

Verwijderd

Topicstarter
Nog meer mogelijkheden?
Pagina: 1