Zalman HD cooler & koelpasta?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb sindskort een zalman zm2hc2 koeler voor mn harddisk (zie: http://www.zalman.co.kr/e.../view.asp?idx=74&code=019).

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_2hc2_c_p.jpg

Nu ben ik alleen nog niet erg tevreden over de temperatuur: de harddisk wordt zo'n 45 tot 50 graden. Airflow is er niet super veel in mn kast (stil systeempje) en de HD zit nu in een 5 1/4 slot waar ik moeilijk een fan kan monteren. Ik heb eigenlijk ook geen zin om er een extra fan voor te monteren, want die had ik er net uitgehaald vanwege deze zalman. Ik heb al wel het plaatje uit de kast gehaald (voor het 5 1/4 slot) zodat er verse lucht bij kan, maar dat helpt niet veel.

De heatpipes worden niet zo erg warm (schijf zelf voelt warmer aan). Nu dacht ik dat het misschien een goed idee is om tussen die blauwe alu strips en de harddisk zelf een laagje koelpasta te smeren. Het contact is nu volgens mij niet optimaal tussen koeler en HD.

Voordat ik hieraan ga beginnen (is vrij veel werk) vroeg ik mij alleen af of mensen dit al geprobeerd hadden en of het zin heeft? En is het niet schadelijk voor de harddisk om dit te doen? Of misschien nog andere tips?

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 18:54
Ja, stop een fan op 5 volt in je systeem, die ga je niet horen, en je hebt tenminste wat airflow,

ikzelf zou die koelpastatruck niet toepassen, je hebt er toch redelijk wat voor nodig en denk dat het nog geen graad scheelt

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik zou er ook geen koelpasta tussen gaan smeren, het zal bijna niets schelen en kost je erg veel pasta, nou is standaard pasta niet echt duur maar spul zoals artic silver wel

een fan op een laag voltage lijkt mij ook de beste oplossing, als ie niet achter de hdd past dan misschien er voor, dus buiten de kast voor het 5,25" plaatje, je zou eventueel in 2 5,25" plaatjes een gat kunnen maken en dan daar een leuke papst fan @ 7 volt in zetten ofzo

zelf heb ik 2 hdd's met 1 fan @ 6 volt die houdt beide schijven netjes onder de 45 graden, ga het denk ik nog wel veranderen op die manier zoals ik hierboven aangaf om ze nog wat koeler te krijgen, opzich is die 45 graden nu wel te doen maar op een lanparty waar ik toch best vaak heen ga worden die dingen echt super heet (soms wel bijna 60!! graden)

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
die koelpasta kan volgens mij toch een redelijk verschil maken, kijk naar een CPU en de koelpasta...artic silver zorgt voor een daling van een graad of 10!! in vergelijking met gewone koelpasta, dat is niet verwaarloosbaar!

een fan monteren kan ook wel, maar je hebt er plaats voor nodig, monteer hem desnoods eronder of erboven, het moet niet noodzakelijk achter of voor de HD zijn, en zet hem op lager voltage, is ie lekker stil

Verwijderd

Ik heb now zelf een seagate 7200.7, 200gb, maar daar zit nu een case fan voor. Gewoon op 12V. Nou ben k vanplan zo'n zelfde zalman te kopen, niet op de warmte, maar om de herrie. Me schijf is now idle 30, hoeveel gaat dit omhoog als die fan weggaat en die zalman eromheen komt?

Verwijderd

Ik heb 1 fan van 120mm op lage rpm die 2 hd's koelt. Deze koelt perfect: de hd behuizing van beide hd's blijft ten alle tijde exact gelijk aan de omgevinstemperatuur. Je kan dus niet eens aan de temp voelen dat de pc aan staat en de hd's draaien. Een airflow is volgens mij echt wel nodig hoor, ook bij die zalman koeler want uiteindelijk absorbeert die koeler wel de warmte van de hd, maar zelf wordt die koeler niet/amper gekoeld dus die gaat daardoor ook opwarmen waardoor die dan geen warmte meer gaat opnemen... (ik denk dat dit eerder het probleem is ipv de warmteoverdracht van de hd naar de zalman...)
Pasta zou kunnen helpen indien het goed wordt aangebracht (dun) en indien de koeler dan goed tegen de hd aandrukt. Ik denk echter wel dat je pas iets gaat merken als je echt goede pasta gaat gebruiken maar die kost dan weeral :( dus zou ik er zuinig mee zijn. Op elke zijkant 3 heel kleine stipjes pasta (1 in het midden, en 1 aan elke uiteinde) zal het wel doen. Uiteindelijk is het aan u om te beslissen of dit het geld wel waard is, maar ik denk dat je met een beetje airflow al veel meer gaat bereiken

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik had dus eerst al een 80MM fan op 5V eronder. Met alleen die fan werd ie altijd max. rond de 40 graden. Sinds die zalman is het dus wel duidelijk hoger geworden.
Ik heb die zalman gekocht omdat ik zo weinig mogelijk fans in mn kast wil hebben (gaat resoneren, meer geluid etc.), dus vandaar dat ik eigenlijk geen extra fan erin wil hebben, want dan was de aanschaf van die zalman a 27 euro wat overbodig ;)

Maar nu ik er zo over nadenk wordt koelpasta misschien wel geklieder.... In een reactie hierboven wordt wel aangegeven dat het bij cpu's 10 graden kan schelen, maar ik betwijfel eigenlijk of dat bij een hd ook zo is... Het gaat hier toch om wat lagere temperaturen dan bij cpu's.

Denk dat ik binnenkort es een grotere kast ga kopen waar alles wat ruimer ingebouwd kan worden. Het miditowertje dat ik nu heb zit helemaal vol met snoeren, flatcables etc., dus weinig airflow ;)
Pagina: 1