[JAVA/TOMCAT] Gebruikersbeheer via UserDatabaseRealm?

Pagina: 1
Acties:

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik Apache Tomcat (5.0.19) als een JSP/Servlet server en maak daarbij gebruik van de eenvoudige UserDatabaseRealm (via users.xml) voor de gebruikersautorisatie van zo'n 5 gebruikers.

Ik kan nu gebruikersbeheer via twee manieren uitvoeren (via plain-text rechtstreeks in users.xml en via de tomcat-manager) maar ik kan nergens vinden hoe gebruikers hun eigen wachtwoord kunnen wijzigen. Tevens lukt het me niet om gebruikers via een correcte manier uit te laten loggen (op het compleet afsluiten van de browser na dan).

Heeft iemand een idee of bovenstaande vragen te realiseren zijn? Zoja, waar zou ik voorbeelden kunnen vinden? Ik heb al flink wat uren zitten google-en, maar helaas zonder enig resultaat.

Verwijderd

Hoe gebruikers hun wachtwoord kunnen veranderen weet ik niet, maar werkt voor het uitloggen session.invalidate() niet?

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Het beheer van gebruikers is geen standaard onderdeel van de realms. Alle *Realm typen lezen alleen maar uit de gegevensbron en zullen hier nooit in schrijven. Hiervoor is dus ook geen functionaliteit opgenomen.

Wat je volgens mij het beste kan doen is een JDBCRealm gebruiken of een DataSourceRealm en dan een via een zelfgemaakte Servlet (of een standaard framework, zal er best zijn) gebruikers de mogelijkheid gegeven hun wachtwoord (en eventueel andere gegevens) te wijzigen.

De UserDatabaseRealm die je nu gebruikt is vrij beperkt (gebruikers en rollen), als je aan de slag gaat met een database kun je nog veel meer info over een gebruiker opslaan. De *Realms is alleen geinsteresseerd in gebruikersnamen, wachtwoorden en rolllen maar misschien wil jij wel veel meer.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bedankt voor jullie antwoordjes... Ik denk dat ik een jdbc-koppeling maak met een mdb-bestandje, en dan daar m'n gebruikers in zet..

Zo te zien kan tomcat-security daar dan ook prima mee overweg...