[mobo]Asus A7V start niet door...

Pagina: 1
Acties:

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Ik ben al veel dingen tegengekomen, maar hetvolgende probleem nog niet, misschien weet iemand van jullie hier een oplossing voor.

Ik heb van iemand een Asus A7V moederbordje gekregen. Hij zei dat de IDE poorten niet meer werkten en dus mocht ik hem hebben.

Ik heb er dus een processortje, geheugen, videokaartje en harde schijf op aangesloten en het moederbord bootte gewoon. Echter, op het moment dat de computer moet booten van harde schijf/floppydrive of CDROM speler, dan hangt de PC. Geen melding, geen piepjes, gewoon een knipperende cursor.

Ik heb de instellingen in het BIOS nagekeken maar kan niks vinden.

Netjes floppydrive als first boot, dan de harde schijf (die gewoon goed wordt herkend in het BIOS), daarna CDROM en als laatste USB floppy.

Geheugen, videokaart en processor zijn getest in een andere computer en die werkten naar behoren.

Ook een fysieke inspectie (bolle condensatoren, zwarte lijnen op de printplaat) gaf geen uitsluitsel.

Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen of wordt dit weer het zoveelste moederbordje voor aan de muur ? :)

Zie screemdump voor probleem...

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/files/screenie09.jpg

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je geen schijven/floppy aansluit, krijg je dan de melding dat hij geen boot device kan vinden? Zo niet, dan lijkt het bordje half dood en kun je er niets mee.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

_Als_ je er een kunt vinden om mee te testen zou ik het even proberen met een losse IDE controller.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Ik heb de harde schijf ook al op de interne RAId controller gehangen, maar ook daar kon hij niks mee. Ik zal inderdaad nog even proberen niks aan te sluiten,... Mocht dat niet baten dan kan hij inderdaad aan de muur... Bedankt voor de reacties tot zover.

Verwijderd

Heb je die tekst bij geheugen harddisk gezien? Das niet mis 1000085 MB ofzo iets....
Lijkt wel veel op een IDE probleempje

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 09:32 ]

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-03 20:07
Misschien eerst even de IDE controler uitschakelen in de bios?

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 20:28

CoRrRan

Don't Panic!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 09:32:
Heb je die tekst bij geheugen harddisk gezien? Das niet mis 1000085 MB ofzo iets....
Nee, dat zie je verkeerd: er staat 10005MB, wat (in theorie) zou kunnen overeenkomen met een 10GB HD. Dat is op zich niet heel spannend.

Misschien kun je eens proberen om in de BIOS (als deze BIOS dat ondersteunt) te zoeken naar harde schijven. Ik kan me herinneren dat er BIOS'en zijn die zo'n optie hebben. (Het is een eeuwigheid geleden sinds ik in mijn BIOS heb lopen frutten... prut-tweaker dat ik ben.) Als dit iets oplevert, dan zou er nog wel een signaal via het IDE kanaal kunnen gaan. Maar ja, dan heb je nog steeds geen oplossing natuurlijk.

En wat gebeurd er als je helemaal niets via de IDE interface aansluit, behalve een floppy disk?

-- == Alta Alatis Patent == --

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 09:32:
Er staat volgens mij 10005MB, oftwel ongeveer 10GB. 8)7

*CoRrRan was me voor :( |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 09:47 ]

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 10:26

jbr

Right back @ ya

Hmm, bekend probleem... even uit mijn hoofd:

Je moet even checken wat de instellingen zijn voor ATA100/SCSI (staat ergens onderaan in het submenu BOOT van de BIOS). Als je de schijf aan de IDE port hebt dan zet je die (IDE Harddisk) in de boot priority als eerste, maar aangezien je zegt dat die niet helemaal meer werkt, moet je m aan de ATA-100 controller hangen en dan boot priority:Other device, SCSI (of eventueel ATA100 als die in het lijstje voorkomt).

Een schijf groter dan 60GB heeft sowieso een biosupdate nodig naar > 1.011.

[ Voor 15% gewijzigd door jbr op 14-06-2005 09:55 ]

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Helaas, helaas, alle tips hebben niet geholpen.. het is een muurdecoratie geworden....

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:33
Je zou er een pci ata-controller in kunnen doen. Die dingen haal je al voor 15 euro (das dan geen raid)

klik

21 euro bij www.informatique.nl

[ Voor 52% gewijzigd door Dekaasboer op 14-06-2005 23:48 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1