Toon posts:

Multiplier ineens locked en op 6.5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Tijdje geleden is mijn processor overleden, namelijk een AMD XP 1600+ Palomino, toen een ''nieuwe'' gekocht, een 2000+ TB. Dit alles draait op een Epox 8KHA+.

Maar wat blijkt nu, de multiplier staat ineens (automatisch) op 6.5 en kan dit niet veranderen (locked waarschijnlijk), terwijl ik voorheen toch wel degelijk de MP kon veranderen. Maar goed, het hele zooitje draait dus nu op 650mhz (100x6.5, 133 lukt niet helemaal want dan krijg ik BSOD's en alles, waarschijnlijk brak mobo) ipv 1,67Ghz (133x12.5).

Hoe kan dit dan?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Is het een échte AMD Athlon XP 2000+ ?. (M.a.w., geen omgebouwde CPU o.i.d.)
Controleer de bruggen dus of ze echt zijn. Maak desnoods een goede foto of scan en post 'm hier :)

Mag ik ook vragen welke BIOS versie je hebt gebruikt bij het moederbord ? :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een ECHTE ja ;)

Maar het vage is dus dat hij gewoon locked is (is standaard ook zo) en dat de Auto functie zegt dat de standaard MP 6.5 is ipv 12.5 :/

En volgens System Information is mijn BIOS versie: Award Software International, 6.00 PG, 3/4/2002

Maar volgens mij is dat niet de bios van Epox..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Waarschijnlijk is dat wel een EPoX BIOS ;). Een MSI bios gaat mogelijk niet werken :P.
Award is volgens mij de software en een EPoX 8KHA+ BIOS bevat informatie dat specifiek voor dat bord is. Echter gebruikt het wel de Award BIOS software.

Als jouw BIOS uit 3/4/2002 dateert, kan het zijn dat de processor niet goed ondersteunt wordt.
Hiervoor moet je misschien een nieuw BIOS vinden. Alleen weet ik niet of je die zo 1-2-3 bij EPoX kunt downloaden. Zij zijn nl. nogal onduidelijk over de support op die oudere mobo's.

offtopic:
Ik heb hier een EPoX 8KHAL+ liggen. Praktisch nog nooit gebruikt, volgens een verouderd CPU support list kunnen er wel Palomino CPU's in draaien. Echter gaf het mobo met een Palomino 1600+ een CPU error :/ .
Een recente support list kan ik niet vinden (met het nieuwste BIOS) zodat _mogelijk_ Applebred en Thoroughbred CPU's ondersteunt worden...
Op http://www.epox.nl kan ik bij Moederborden --> Socket A geen 8KHA(L)+ of 8RDA vinden. Zo zijn er nog veel meer borden die niet in de lijst staan.

De globale engelse site heeft wel informatie. Maar toch vind ik het slordig dat de support op de Nederlandse site (die hier een stuk sneller is) ontbreekt. Nu maar hopen dat ze de NL site snel gaan updaten.

[Edit]
De globale site laat bij de EPoX 8KHA+ het volgende zien :
The Socket A compatible AMD AthlonTM XP processor 1500+ to 1800+, and 600MHz to 1.4GHz AMD AthlonTM and AMD DuronTM processors
Daarbij denk ik aan de volgende opties:
• De XP2000+ bestond toen nog niet, echter ondersteunt de 8KHAL+ deze CPU wel.
• De XP2000+ draait gewoonweg niet op dit bord, misschien is dat de (onwaarschijnlijke) reden waarom het moederbord met de multipliers aan het stoeien gaat. Een VIA KT266A chipset heeft geen problemen met CPU's met een MP van 14. Een MP van 12,5x moet dan ook werken. Een multiplier limiet in het BIOS lijkt mij ook sterk :z
• De support list is niet geupdated ;) (Lijkt me logischer omdat er niet gesproken wordt over Palomino, Thoroughbred o.i.d.)
Ook wordt er niet gesproken over de AMD Duron 1400MHz. Deze Duron heeft dezelfde multiplier als de AMD Athlon XP 1600+ en zou, mits het bord 0,13Micron CPU's ondersteunt, prima moeten werken B)

Uit welk jaar is de processor ? (Productie datum staat in de OPN code op de processor. De OPN code staat in dat zwarte vlakje ;))
De allereerste Thoroughbred A's niet unlocked.
Zie deze en deze.
Ergens in December 2002 werden de Thoroughbred standaard multiplier unlocked B)

Controleer ook eens op lekkende condensatoren. Er zijn een flink aantal EPoX moederborden die last hebben van de alom bekende lekkende condensatoren.
Een lief mailtje naar EPoX en je krijgt nieuwe _/-\o_ Pluspunt van de support :+

offtopic:
Mooie AAVID koeler op de Northbridge :9 . /me Thandor denkt aan 3dfx O-)

[ Voor 71% gewijzigd door Thandor op 13-06-2005 16:42 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

/me voegt toe :

een bios update zou je probleem vast kunnen oplossen. De originele mp van een athlon XP 2000+ moet zijn 12.5 / 133MHz (ddr 266). Mischein dat je eventueel ook de memory timingen wat losser kan zetten en toch op 133MHz kan werken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 14:41
Controleer ook even of je complete cpu niet onder de koelpasta zit. Misschien maak je gebruik van (geleidende) Artic Silver o.i.d. en maak je sluiting op bepaalde bruggen.
Pagina: 1