Platform voor firewall/router

Pagina: 1
Acties:

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-04 12:28
Ik ben op zoek naar een goede hadware combinatie voor een firewall/router/WLAN AP
Later zou deze eventueel ook Asterisk moeten draaien voor thuisgebruik.

Qua cpu moet deze dus totaal niet sterk zijn, daarom dacht ik aan een via epia bordje met een c3, maar ik heb er nog geen gezien met 2lan poorten en 2 pci gleuven.

Ik zoek dus het volgde:
  • 800~1000Mhz cpu
  • (liefst) small factor
  • zo stil mogelijk (volledig passief zou leuk zijn, maar moet niet)
  • 2 (betrouwbare) lan-poorten
  • 2 pci gleuven (of 1 indien wifi op het moederbord zit)
Zijn er alternatieven voor de via epia, die hiervoor geschikt zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door AndrewF op 13-06-2005 14:40 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:07
waarom wil je em per se zo klein dan? lijkt me dat je beter een tweedehandsje op v&a kunt zoeken

PSN: djmurcielago

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AMD geode al gecheckt?

er zijn ook wat bedrijven die die bordjes maken, en dan van flash card (debian staat erop) laten booten. Mischien ook wel een idee ;)

• AndrewF
small factor? vooral omdat hij in de woonkamer komt te staan en ik daar weinig ruimte heb (+een midi-tower staat zo lomp)

ik had al gedacht om er geen HD in te steken (opstarten via PXE en dan root filesystem op ramdisk zetten)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37
Dr is een Epia met 2 lan's maar die heeft maar 1 pci

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelf werk ik met een simpele desktopbehuizing - vrij groot oppervlak, maar past zo tussen hifispullen. Voordeel is dat je een normaal mobo kunt gebruiken. Zo kan ik een simpel K6-2+ (erg zuinig) gebruiken en een mooie Compaq dual 10/100 NIC (nauwelijks CPU-intensief)

Veel beter dan een Epia met twee Realtek CPU-slurpers. En kost geen steek (al is een K6-2+ erg moeilijk te vinden, maar een gewone K6-2 voldoet ook prima)

Oslik blyat! Oslik!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Intel PII Deschutes zijn ook vrij zuinig, doe er een BX bordje omheen, steek er twee Intel NIC's in, koop een leuke ATX Designbehuizing, en volgens mij stoort 'ie dan niet zo? :)

Mijn server is een PII 350, passief gekoeld ook enzo. Dingen worden toch al niet warm. En die doet wel iets meer dan routeren alleen ;)

Hier stond een dode link.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deschutes zuinig? Niet bepaald :o

Een P2-350 verbruikt meer dan een P3-800 (P2-350: max 21-25W, P3-800 max 20W) - grotendeels door het gebruik van externe cache chips en 0.25u proces. Een P3-550E of Celeron 533A gebruikt maar de helft daarvan. Zelfs een Celeron 433 (op dezelfde 0.25u proces gebakken) - die dus 25% hoger geclocked is - verbruikt niet meer dan een P2-350

Deschutes is enkel en alleen wanneer je het vergelijkt met Klamath (of Prescott :+ ) zuinig :z

Oslik blyat! Oslik!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

dion_b, ik vergeleek eigenlijk met mijn vorige PII Klamath 266mhz ja :o

Ach, ze zijn iig door het grotere oppervlak veel makkelijker passief te koelen dan een mini coppermine core ;)

Hier stond een dode link.

• AndrewF
dion_b schreef op maandag 13 juni 2005 @ 17:49:
Zelf werk ik met een simpele desktopbehuizing - vrij groot oppervlak, maar past zo tussen hifispullen. Voordeel is dat je een normaal mobo kunt gebruiken. Zo kan ik een simpel K6-2+ (erg zuinig) gebruiken en een mooie Compaq dual 10/100 NIC (nauwelijks CPU-intensief)

Veel beter dan een Epia met twee Realtek CPU-slurpers. En kost geen steek (al is een K6-2+ erg moeilijk te vinden, maar een gewone K6-2 voldoet ook prima)
Zou deze routing, wlan AP en basic asterisk server aankunnen?
Waar kan ik dual-lan kaarten vinden die niet cpu-intensief zijn?
(zijn alle intel nic's niet-cpu intensief ?)

ik heb ondertussen nog een interessant mini-ITX bordje gevonden:
de iBase mb720: dual lan, mini-pci slot (voor wlan kaartje) + gewoon pci slot
maar das dan weer een VIA cpu en realtek nics..

Heb een beetje zitten zoeken, maar nergens vind ik deftige test of reviews van verschillende nic's. Heeft er iemand een interessante link?

[ Voor 99% gewijzigd door dion_b op 19-06-2005 13:47 ]

• AndrewF
Ik heb een vraagje: past een 64 bit pci kaart in een 32bit pci slot?

Dan ga ik waarschijnlijk voor een PIII 800EB met een compaq dual nic 64bits.
(in een micro ATX kast)

Verwijderd

Een Epia is niet echt heel snel. Ik had er eentje voor hetzelfde doel, maar hij was me te langzaam. Hij was 500Mhz, maar ik had een P-III die op 333Mhz rondjes om die Epia heen liep.
Idd, geen ventilator nodig, dat is wel stoer, maar verder...
Je moet niet vergeten dat die Epia ook in een kast moet, trouwens, of wilde je hem los in de woonkamer leggen?

Ik heb nog wel een Compaq desktopje te koop, P-III 500Mhz, heel klein (lxbxh = 32x37x9), 100Mbs Lan on board, VGA on board. Twee PCI sloten. Kan prima linux of IP-cop draaien. Voor 50,- is-ie van jou... beheer@mi6.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2005 13:43 . Reden: email addres toegevoegd ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AndrewF schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 12:48:
[...]

Zou deze routing, wlan AP en basic asterisk server aankunnen?
Asterisk ken in niet, routing en WLAN AP zou met een 486 nog zonder problemen kunnen :z
Waar kan ik dual-lan kaarten vinden die niet cpu-intensief zijn?
Zelf ga ik op een computerbeurs grabbelen, daaro laatst voor EUR 2 per stuk 32b PCI Compaq NICs met 2x Intel eepro100 chips erop :)
(zijn alle intel nic's niet-cpu intensief ?)
Merknaam is geen enkele garantie op lage CPU usage (zo zijn er een paar ranzige low end 3Com dingen...), je moet per model gaan kijken. Zo hebben Realtek 8029, 8129 en (vooral) 8139 hoge CPU usage, maar de 8100 weer aanmerkelijk lagere usage. Toch zijn Intel en AMD (ja, die maakt(e) ook NIC chips) meestal een veilige keus, Digital en 3Com ook.

Edit:
Even voorbeeld van hoe erg het met een RTL8139 gesteld is: vriend van me had een P2-350 (bovengenoemde Deschutes) met RTL8139. Hij klaagde dat zijn internetverbinding (zou 10Mbps synchroon moeten zijn - universiteitsnetwerk) te traag was. Idd, hij kwam niet boven de 5Mbps uit. Wat bleek: op 5Mbps zat CPU op 100% :(

8139 vervangen door een stokoude Digial DE500 (een van de allereerste 100Mb NICs). Resultaat: 9Mbps downloadsnelheid en 10% CPU usage. Beperkende factor niet langer op PC zelf \o/
ik heb ondertussen nog een interessant mini-ITX bordje gevonden:
de iBase mb720: dual lan, mini-pci slot (voor wlan kaartje) + gewoon pci slot
maar das dan weer een VIA cpu en realtek nics..
CPU is in beginsel veel sneller dan nodig is, maar zodra de NICs staan te pompen zakt het weer helemaal in. Inefficiente combo.
Heb een beetje zitten zoeken, maar nergens vind ik deftige test of reviews van verschillende nic's. Heeft er iemand een interessante link?
Het vinden van goede benchmarks hiervan is inderdaad erg lastig. Misschien moet ik het zelf maar eens een keer doen ;)
Heb o.a. meerdere types 3Com, Intel en Realtek chips liggen, daarnaast AMD, Digital, SiS en zo nog een paar :P
AndrewF schreef op zondag 19 juni 2005 @ 13:29:
Ik heb een vraagje: past een 64 bit pci kaart in een 32bit pci slot?

Dan ga ik waarschijnlijk voor een PIII 800EB met een compaq dual nic 64bits.
(in een micro ATX kast)
Zie FAQ over PCI bussen. Eea hangt af van de keying (wat weer met voltage en snelheid te maken heeft). Een 5V 33MHz 64b NIC gaat zonder meer in een (standaard) 5V 33MHz 32b PCI slot passen. Een universele 64b NIC past ook, maar als het 3.3V only is gaat het dus niet werken.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 19-06-2005 13:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• AndrewF
dion_b schreef op zondag 19 juni 2005 @ 13:49:
Asterisk ken in niet, routing en WLAN AP zou met een 486 nog zonder problemen kunnen :z
Asterisk is een opensource PBX: beetje als een normale PBX maar dan veel verder gevorderd: voicemail,voip,fax2email,.. en met addons webbased beheren.
pakt tijdens gesprekken beetje cpu, maar niet veel. (hangt af van codec) heel veel info te vinden op de wiki: http://www.voip-info.org

zal eens kijken naar die pci FAQ
Blijkbaar zijn die compaq nics universal (zowel 3.3 als 5V)

[ Voor 5% gewijzigd door AndrewF op 19-06-2005 15:06 ]

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-07 14:41
Ik ben ook wel geïnteresseerd in jouw idee ;-) ...zou dit ook willen maken om een zo secure mogelijke WLAN gateway te willen maken. Mijn oog was al gevallen op de Linux distri Clarkconnect B)

• AndrewF
Kingskawn schreef op zondag 19 juni 2005 @ 15:21:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in jouw idee ;-) ...zou dit ook willen maken om een zo secure mogelijke WLAN gateway te willen maken. Mijn oog was al gevallen op de Linux distri Clarkconnect B)
Wil ik al veel langer doen, maar kvind het een goede combinatie.
Ik dacht meer aan Gentoo, vooral omdat ik daar enige ervaring mee heb.
(compiling wordt door andere pc's in het netwerk gedaan)

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-07 14:41
AndrewF schreef op zondag 19 juni 2005 @ 14:56:
[...]

Asterisk is een opensource PBX: beetje als een normale PBX maar dan veel verder gevorderd: voicemail,voip,fax2email,.. en met addons webbased beheren.
pakt tijdens gesprekken beetje cpu, maar niet veel. (hangt af van codec) heel veel info te vinden op de wiki: http://www.voip-info.org

zal eens kijken naar die pci FAQ
Blijkbaar zijn die compaq nics universal (zowel 3.3 als 5V)
Ik had nog een klein vraagje ivm de PBX.

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen om een PBX server thuis te hebben als ik enkel een PSTN telefoon heb? Kan ik hierdoor gratis bellen naar iemand anders die een gewone PSTN lijn bezit of moet die ook een PBX server hebben. Als ik logisch nadenk zou ik zeggen van ja maar toch even de vraag stellen.
PBX kan enkel over broadband (internet) verbindingen waarschijnlijk als ik goed gelezen heb.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PBX is gewoon (thuis)centralesoftware - je kunt het gebruiken om binnenhuis te bellen, om automatisch gesprekken naar bepaalde nummers naar bepaalde providers te routeren (carrier select), je eigen voicemailboxes aan te maken, dat soort dingen. Zodra je meerdere lijnen hebt kun je meer, maar zelfs op een enkele lijn is er zat dat je kunt doen.

Iig lijkt me dat bij combo routeren, WLAN AP en PBX de PBX het meest van je systeem eist (niet omdat het zo zwaar is, maar omdat die andere dingen (mits je niet CPU slurpende NICs hebt) zo verdraaid weinig eisen) - dus ga uit van de minimale specs van je PBX software en doe daar marginaal iets bovenop en je hebt wat je hier nodig hebt.

Een P3-800EB zou ruim zat moeten zijn, ik vermoed dat dit op een K6-2 ook nog wel zou gaan, mits wederom zowel NIC als evt audio- en modemzaken niet op CPU steunen.

Oslik blyat! Oslik!

• AndrewF
Kingskawn schreef op zondag 19 juni 2005 @ 15:28:
[...]

Ik had nog een klein vraagje ivm de PBX.

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen om een PBX server thuis te hebben als ik enkel een PSTN telefoon heb? Kan ik hierdoor gratis bellen naar iemand anders die een gewone PSTN lijn bezit of moet die ook een PBX server hebben. Als ik logisch nadenk zou ik zeggen van ja maar toch even de vraag stellen.
PBX kan enkel over broadband (internet) verbindingen waarschijnlijk als ik goed gelezen heb.
Wat je er bvb mee kan doen is hetvolgende:
gewone telefoon verbinden met Asterisk (via FXS-kaarten of een ATA)
en dan bellen via een VoIP provider (dat je insteld in Asterisk)
Als de andere persoon bij dezelfde VoIP provider zit bel je meestal gratis..

Ik zit zelf enkel nog met de vraag: pak ik best een PIII-600 (100FSB) of 800 (133FSB).
Is er een groot verschil qua warmteproductie? Zijn deze passief te koelen?

Dan moet ik ook nog een niet zo cpu-hongerige ISDN/modem/FXO-kaart vinden :-/

[ Voor 32% gewijzigd door AndrewF op 19-06-2005 16:48 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AndrewF schreef op zondag 19 juni 2005 @ 16:47:
[...]

Wat je er bvb mee kan doen is hetvolgende:
gewone telefoon verbinden met Asterisk (via FXS-kaarten of een ATA)
en dan bellen via een VoIP provider (dat je insteld in Asterisk)
Als de andere persoon bij dezelfde VoIP provider zit bel je meestal gratis..

Ik zit zelf enkel nog met de vraag: pak ik best een PIII-600 (100FSB) of 800 (133FSB).
Post eerst eens gewoon de minimale specs die voor Asterisk nodig zijn, dan kunnen we hier een zinnig antwoord op geven :z
Is er een groot verschil qua warmteproductie?
Beetje eigen zoekwerk mag ook wel - kijk eens in de PMG FAQ...
Zijn deze passief te koelen?
Makkelijk zat, neem wel een grote heatsink.
Dan moet ik ook nog een niet zo cpu-hongerige ISDN/modem/FXO-kaart vinden :-/
Wees eens nauwkeurig :o

Exact welke hardware ga je erin zetten :?

Als je een modem zoekt, neem je best een hardware modem. Vermijd kreten als HCF en HSP. Aanwezigheid van Linux support is meestal een goede indicator dat je een hardwaremodem te pakken hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• AndrewF
dion_b schreef op zondag 19 juni 2005 @ 18:10:
Post eerst eens gewoon de minimale specs die voor Asterisk nodig zijn, dan kunnen we hier een zinnig antwoord op geven :z
Minimum specs zijn extreem laag als je er weinig mee wil doen, draait zelfs op soekris bordjes.
(http://voip-info.org/tiki...ge=Asterisk+setup+minimum)
"Smallest system mentioned sucessfully running Asterisk was:
an original Pentium 100 Mhz, 32 MB RAM"

Ik denk dat een P3 600 wel 2a3 simultane lijnen zal kunnen trekken, zelfs met transcoding en echo-cancelling.
Wees eens nauwkeurig :o
Exact welke hardware ga je erin zetten :?

Als je een modem zoekt, neem je best een hardware modem. Vermijd kreten als HCF en HSP. Aanwezigheid van Linux support is meestal een goede indicator dat je een hardwaremodem te pakken hebt.
1 van die 3 genoemde, mag dus ofwel ISDN, modem of FXO-kaart zijn, deze doen +- hetzelfde in Asterisk. Moet alleen ondersteund worden door Asterisk.
Was geen echte vraag van me, meer als een Todo-list. Maar als er mensen zijn met ervaring met Asterisk en (goedkope) hardware, let me know..
Voorlopig ga ik er het volgende in zetten:
MSI6368 moederbord, PIII (600 of 800),Compaq Dual Nic (NC3131 of NC3134), Allnet ALL0271.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 13:38:
Een Epia is niet echt heel snel. Ik had er eentje voor hetzelfde doel, maar hij was me te langzaam. Hij was 500Mhz, maar ik had een P-III die op 333Mhz rondjes om die Epia heen liep.
Idd, geen ventilator nodig, dat is wel stoer, maar verder...
Je moet niet vergeten dat die Epia ook in een kast moet, trouwens, of wilde je hem los in de woonkamer leggen?
Je bent denk ik vergeten de de Nehemiah wel degelijk veel sneller zijn geworden dan de eerdere cores door toevoeging van de nodige instucties als SSE etc :) maar ze zijn idd nog lang niet zo snel als de Pentium's of Athlon's die op gelijk kloksnelheid draaien, maar zo'n epia heeft maar minimale koeling nodig en heeft een gering verbruik (kan ook een belangrijk argument zijn voor en pc die 24/7 aanstaat :) )

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
strandbal schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:05:
dion_b, ik vergeleek eigenlijk met mijn vorige PII Klamath 266mhz ja :o

Ach, ze zijn iig door het grotere oppervlak veel makkelijker passief te koelen dan een mini coppermine core ;)
Ik heb 2 van die krengen op 300 Mhz draaien :D geeft toch wel erg veel warmte af O-)

Edit: ik heb trouwens ook een super klein moederbordje met een PII 500 Mhz die maar 18 Watt trekt.

[ Voor 13% gewijzigd door AMD 64 op 20-06-2005 18:45 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

kijk eens naar dit VIA bordje,
http://www.viaembedded.co...pec.jsp?motherboardId=321

2x PCI is te doen door een riser kaartje voor 1 naar 2 PCI sloten er in te zetten.

Het enige dat ik nog niet heb kunnen uitvinden is, of die VIA bordjes PCI 2.2 ondersteunen voor als je een digium kaartje er in prikt.

zie mijn vraag:
[rml][ PBX] VIA epia SP13000 geschikt?[/rml]

Daarnaast zou dit mobo met proc al de beschreven taken moeten aankunnen. Evt. zou je er nog een fileserver van kunnen maken.

• AndrewF
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 16:09:
kijk eens naar dit VIA bordje,
http://www.viaembedded.co...pec.jsp?motherboardId=321

2x PCI is te doen door een riser kaartje voor 1 naar 2 PCI sloten er in te zetten.

Het enige dat ik nog niet heb kunnen uitvinden is, of die VIA bordjes PCI 2.2 ondersteunen voor als je een digium kaartje er in prikt.

zie mijn vraag:
[rml][ PBX] VIA epia SP13000 geschikt?[/rml]

Daarnaast zou dit mobo met proc al de beschreven taken moeten aankunnen. Evt. zou je er nog een fileserver van kunnen maken.
Hmm, is het zo dat in elk pci-slot een 1-naar-2 riser gebruikt kan worden?
Want anders is er ook de Via Epia PD (deze is goedkoper dan de dualproc die je voorstelt en heeft ook 2 Nics)
Heb even gezocht naar pci-specs van die epia's, maar nergens iets gevonden. Ik denk dat je best een mailtje naar via of een reseller ervan stuurt..

Ik kies zelf niet voor die via's vooral omdat er realtek nic's inzitten (verbuiken veel cpu) en omdat ik met een microATX meer pci sloten heb en toch klein genoeg blijf..

EDIT: volgens BalusC z'n site ondersteund de southbridge die op je epia SP zit PCI 2.2
( http://balusc.xs4all.nl/ned/har-chi-via.php#VT82378x )

[ Voor 8% gewijzigd door AndrewF op 21-06-2005 16:54 ]

Verwijderd

Ja Via heeft het ook zelf bevestigd, en ja je kan via een riserkaartje ieder PCI slot splitsen. Let er wel op dat de bandbreedte ook maar de helft is! Het nadeel blijft natuurlijk dat je maar 1 geheugenbank en 1 pcislot hebt. Voordeel is dat het weinig stroom kost, en evt. zelfs helemaal passief te koelen is (stil).
Pagina: 1