Ik maak over het algemeen artwork in illustrator. Als ik dit save als pdf zien de kleuren er op het scherm compleet anders uit, maja boeie, 't is een cmyk-rgb algorithme wat iets anders is
Echter als ik een proefprintje maak direct vanuit illustrator en ik leg dat naast een proefprintje dat ik via pdf heb geprint dan zie ik verschillen.
Als ik goed kijk zie ik echter nog wat meer rare dingen
- 100% K (zwart) is niet zwart via de pdf
- de zwart naar wit color bar dan weer wel
- de c, m en y volvlakken zijn vervuild in de pdf
- in de illustrator print is dat ook, hoewel ik daar van de y niet zeker ben
- van de colorbars is de cmy combo goed zwart in illustrator, in pdf is ie lichter
ik heb nog even niet gekeken naar de pms kleuren, want ik heb geen waaier bij de hand, maar het valt al op dat het via de pdf veel fletser is.
De 2 proeven heb ik uitgedraait op fotopapier op een canon pixma 4000, maar dat boeit waarschijnlijk niet zo veel
hoe los ik dit soort verschillen op? en wat stuur ik nu het beste naar m'n drukker?
Echter als ik een proefprintje maak direct vanuit illustrator en ik leg dat naast een proefprintje dat ik via pdf heb geprint dan zie ik verschillen.
Als ik goed kijk zie ik echter nog wat meer rare dingen
- 100% K (zwart) is niet zwart via de pdf
- de zwart naar wit color bar dan weer wel
- de c, m en y volvlakken zijn vervuild in de pdf
- in de illustrator print is dat ook, hoewel ik daar van de y niet zeker ben
- van de colorbars is de cmy combo goed zwart in illustrator, in pdf is ie lichter
ik heb nog even niet gekeken naar de pms kleuren, want ik heb geen waaier bij de hand, maar het valt al op dat het via de pdf veel fletser is.
De 2 proeven heb ik uitgedraait op fotopapier op een canon pixma 4000, maar dat boeit waarschijnlijk niet zo veel
hoe los ik dit soort verschillen op? en wat stuur ik nu het beste naar m'n drukker?