Toon posts:

[pdf] kleurbehoud

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak over het algemeen artwork in illustrator. Als ik dit save als pdf zien de kleuren er op het scherm compleet anders uit, maja boeie, 't is een cmyk-rgb algorithme wat iets anders is

Echter als ik een proefprintje maak direct vanuit illustrator en ik leg dat naast een proefprintje dat ik via pdf heb geprint dan zie ik verschillen.

Als ik goed kijk zie ik echter nog wat meer rare dingen

- 100% K (zwart) is niet zwart via de pdf
- de zwart naar wit color bar dan weer wel
- de c, m en y volvlakken zijn vervuild in de pdf
- in de illustrator print is dat ook, hoewel ik daar van de y niet zeker ben
- van de colorbars is de cmy combo goed zwart in illustrator, in pdf is ie lichter

ik heb nog even niet gekeken naar de pms kleuren, want ik heb geen waaier bij de hand, maar het valt al op dat het via de pdf veel fletser is.

De 2 proeven heb ik uitgedraait op fotopapier op een canon pixma 4000, maar dat boeit waarschijnlijk niet zo veel

hoe los ik dit soort verschillen op? en wat stuur ik nu het beste naar m'n drukker?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Wat heb je als exporsettings bij de PDF instellingen staan?
Als ik dit vanuit InDesign doe heb ik geen problemen....

Motor onderhoud bijhouden

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik denk dat het ligt aan de settings waarmee je de PDF maakt. Hoewel het in veel cPDF profielen ook het geval is staat erg vaak de compressie op JPG. Nu gaat dat weer over bitmaps en zouden je illu-dingen gewoon fijn vector moeten blijven natuurlijk. Maar als er iets niet kleur-echt is dan is het wel JPG. En dat is vervelend wanneer je een bepaalde achtergrondkleur achter je beeld hebt en die na maken van cPDF ineens afwijkt.

In jouw geval.. je hebt wel in Illu CMYK las document-mode? Verder zijn er met opslaan nog wat opties die je kan checken en die met CMYK te maken hebben. In principe hoort het namelijk wel gewoon 1 op 1 te gaan. Ik zou anders een beetje testen door een gefixte PDF weer in illustrator te openen en eens te kijken naar je kleurvlakken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
ik exporteer via de acrobat pdf printer, de pdf export van illustrator zelf heb ik niet geprobeerd eigenlijk.

Is er een bepaalde setting waar je heel nieuwschierig naar bent? de summary is iig als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
Print Preset: [Default]
Printer: Adobe PDF
PPD: Default (Adobe PDF)

General
    Copies: 1
    Collate: Off
    Reverse Order: Off
    All Pages: On
    Skip Blank Pages: Off
    Paper Size: Custom
    Paper Width: 105 mm
    Paper Height: 148 mm
    Paper Orientation: Portrait
    Artwork Width Scale: 70%
    Artwork Height Scale: 70%
    Artwork Constrain Proportions: On

Setup
    Crop Input Artwork to: Artwork Bounding Box
    Position on Media: Center
    Tiling: Single Full Page

Marks & Bleed
    Trim Marks: On
    Registration Marks: On
    Color Bars: On
    Page Information: On
    Bleed Left: 0 pt
    Bleed Top: 0 pt
    Bleed Right: 0 pt
    Bleed Bottom: 0 pt
    Type: Roman
    Mark Weight: 0,25 pt
    Mark Offset: 6 pt

Output
    Mode: Composite
    Emulsion: Up (Right Reading)
    Image: Positive
    Convert All Spot to Process: Off
    Overprint Black: Off

Graphics
    Flatness: Automatic
    Font Download: Subset
    PostScript®: LanguageLevel 3
    Data Format: ASCII
    Compatible Gradient and Gradient Mesh Printing: Off

Color Management
    Source Space: Untagged CMYK

Advanced
    Print As Bitmap: Off
    Overprint: Discard
    Flattener Preset: [Medium Resolution]
    Raster/Vector Balance: 75
    Line Art and Text Resolution: 300
    Gradient and Mesh Resolution: 150
    Convert All Text to Outlines: Off
    Convert All Strokes to Outlines: On
    Clip Complex Regions: On

ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.rikkertkoppes.com/troep/dscf0007.jpg

links uit illustrator, rechts uit acrobat reader

@oz, alles gewoon vector, kleuren zijn als cmyk gedefinieerd, spotkleuren veranderen overigens ook, maar dat zou al kunnen omdat ze in de pdf naar cmyk worden omgezet (weet ik niet zeker eigenlijk of dit gebeurd)

Als ik in illustrator de pdf weer open zijn idd m'n kleuren niet puur meer. De spotkleuren zijn wel als zodanig nog aangegeven, cmyk wordt compleet door elkaar gegooid, zelfs m'n color bars zijn een rommeltje

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 14:46 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Dat colormanagement, welke opties heb je daar nog meer?

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
niks, valt niks te kiezen namelijk

color management in ill staat overigens ook uit

edit - even een gerelateerde vraag:
illustrator en photoshop zijn niet consistent met het omzetten van pms kleuren naar cmyk, bijvoorbeeld 193C is in illustrator [0,100,66,13] en in ps [16,100,74,5] ook verschillen in ps de coated en uncoated versie en in illustrator niet. Dit is dus op z'n minst niet handig om mee te werken, gelukkig is de cmyk waarde in illustrator per spotkleur in te stellen dus m'n vraag:

Heeft er iemand een pms waaier in de buurt waar een cmyk suggestie op staat? zijn deze verschillend voor coated en uncoated? en wat zijn dan de waarden voor de kleuren 193, 116, 390 en 295?

Dan leg ik de cmyk kleuren once and for all ook maar vast

en als ik een plaatje maak in ps met wat vlakjes met een cmyk kleur, die save als tiff (8bit/channel) of psd, place in illustrator en de kleur weer sample krijg ik ook al afwijkingen tov wat ik ps erin had gestopt 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 20:00 ]

• Kayshin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03-2018

Kayshin

Bl@@T @@P!!!

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 14:28:
- 100% K (zwart) is niet zwart via de pdf
Volgens mij is 100% K niet gelijk aan zwart...

My personal videoteek: -Clique-; -NMe- is een snol!

Verwijderd

Topicstarter
[verkapte kick modus :P]

100% K is idd niet het mooiste zwart wat je in theorie zou wensen, maar feit is wel dat ze compleet verschillen op de print uit illustrator en op de print uit acrobat, zoals op de foto een beetje te zien is.

Anyways, 100% K zou volgens mij een volvlak zwarte inkt moeten opleveren, idem voor c,m en y, maar als ik op beide prints kijk is dat ook al weer niet het geval (maar ik vermoed dat de printer hier zelf wat aan sleutelt - ik denk niet dat de percentages cmyk direct vertaald worden naar zoveel inkt uit die tank)

edit:
als ik dus een 100% K vanuit illustrator print naar pdf, en de pdf weer inlees heeft m'n vlak andere kleuren (niet meer 100% K en wat andere rommel erbij, resultaat: grijzig (op scherm en print)), als ik via hetzelfde proces erbij aanvink dat ik een kleurgescheiden pdf wil, dan krijg ik wel m'n zwart compleet op de K-plaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 16:12 ]

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Al zie ik zo ff niet wat, het lijkt me toch dat er iets mis gaat bij het PDFfen via je PDFprinter. (Is dit die PDFwriter van Acrobat?) Als ik hier even test in illustrator CS door een vlakje te maken met 100% K, deze op te slaan als PDF en vervolgens weer opnieuw te openen in ilustrator. Dan krijg ik netjes weer een 100% K vlakje terug.

Ik adviseer klanten meestal eerst netjes een postscript file te maken en deze door de distiller te halen. Zoals ik nu met QuakrXpress werk gebeuren deze twee stappen automagisch via de export functie. Met de PDF writer, die printer die altijd mee werd/wordt geinstalled met acrobat, heb ik vaker onverwachte resultaten meegemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
ey, je hebt gelijk, als ik via postscript (postscript file printer) werk, gaat het allemaal wel ok. Toch vaag dat het via de pdf printer niet werkt

Trouwens, als ik save as pdf doe gaat het ook allemaal ok, maar daar heb ik niet de opties die ik bij printen wel heb (en die toch wel handig zijn soms).

Verder om even op willem169 terug te komen: ik heb iets gedaan waardoor ik in het colormanagement nu wel iets kan instellen, niet bij source space, maar meteen eronder staat print space. Waarvoor ik bij profile kan kiezen uit "same as source" en verder de hele was lijst (postscript color management, working rgb, working cmyk (swop) etc).

Vervolgens kan ik bij "intent" kiezen uit relative colorimetric, absolute colorimetric, perceptual en saturation, maar wat dit laatste nu allemaal inhoud heb ik ook geen idee van :?

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:14:
Vervolgens kan ik bij "intent" kiezen uit relative colorimetric, absolute colorimetric, perceptual en saturation, maar wat dit laatste nu allemaal inhoud heb ik ook geen idee van :?
Als het goed is zou dat voor mijn gevoel weinig invloed moeten hebben op de PDF. Wel op de uiteindelijke print. Zijn bepaalde voorkeuren die bijvoorbeeld zorgen voor fellere-kleuren etc om bv prints voor een presentatie extra te laten knallen. In Photoshop CS2 kom je dat ook tegen bij Print met Preview en als je daar met de muis overheen kachelt krijg je netjes een omschrijving. Ben te lazy die over te tikken. Maar grofweg is het 1 het meest kleurecht terwijl de andere probeert juist een wat minder suffe plaat te genereren. Ik zal binnenkort es testen of het echt ernstig anders is met diverse settings.

• OzBoz

OzBoz

coated:
193 > 0/100/66/13
116 > 0/16/100/0 [wijkt erg af van PMS]
390 > 22/0/100/8 [wijkt behoorlijk af, zou de zwart skippen in de FC]
295 > 100/58/0/21 [wijkt ook redelijk afm sufblauw is het in FC]

Ik zal even kijken welke slet de uncoated waaier heeft hier met opbouw.

de auteur van deze post neemt geen verantwoording wat betreft eventuele typefouten resulterend in afwijkend drukwerk

edit:
uncoated is niet te vinden (alleen die met mengkleuren voor drukker van PMS inkten), hele pand/studio doorgesjouwd

[ Voor 13% gewijzigd door OzBoz op 16-06-2005 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Oz, die, cmyk kleuren zijn gewoon dezelfde als die illustrator standaard aanhoudt, muv 295, die is 100/57/0/40, dat komt imho eigenlijk een stuk dichter in de buurt.

Uncoated is iig niet heel belangrijk, drukken we toch niet op, was alleen nieuwschierig of het nog afwijkt.

thnx voor de moeite iig

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:17:
Thnx Oz, die, cmyk kleuren zijn gewoon dezelfde als die illustrator standaard aanhoudt, muv 295, die is 100/57/0/40, dat komt imho eigenlijk een stuk dichter in de buurt.
-kuch- klopt. ik had de waarden van de 294 :X nu al blij met de disclaimer. ;) Maar blijft een suffe variant van de PMS, mist een beetje intense pigmenten. Maar daar stonden CMYK ook niet om bekend :)

Pagina: 1