Toon posts:

Venice 3000+ op MSI K8N SLI Platinum overclock problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik heb pas geleden een nieuw systeem samengesteld:

Moederbord: MSI K8N SLI Platinum
Processor : AMD Athlon 64 3000+ Venice
- Koeling: Arctic Freezer 64
Geheugen : 2 x 512mb Corsair Value Select ( ik weet het, niet het allerbeste geheugen ;) )
- Koeling: Nexus Memory Heatspreader
Harde schijf: Hitachi Deskstar T7K250 SATA2 160gb
Behuizing : Coolermaster Centurion 5

Ik heb op het internet verschillende handleidingen en forums gelezen over hoe te overclocken, ik weet dus hoe dat in z'n werking gaat (dit is trouwens mijn eerste overclockervaring). Ik begon met het verhogen van de fsb van 200 x 9 naar 222 x 9 = 2 ghz en de HT freq. ( beter bekend als LDT? ) op 4 x i.p.v 5 x. Op deze snelheid liep me computer helemaal stabiel, temps nog steeds rond de 30 graden. Vervolgens wou ik verder gaan naar 2,1 ghz, de fsb dus verhogen naar 233. De computer liep wel stabiel op deze snelheid maar als ik de computer opnieuw opstarte bleef hij af en toe hangen voordat hij bootte. Dit werkte dus eigenlijk al niet, als ik de fsb op 234 zette bootte hij helemaal niet. Op 232 is hij wel helemaal stabiel. Dus weer teruggegaan naar 233, de voltage settings voor geheugen, chipset en cpu op hoogst veilige waarde gezet en de memory clock settings op 100 mhz gezet (2:1). Nog steeds geen verschil. Ik heb daarna nog een beetje zitten spelen met de voltage's, fsb en mem. clock maar geen verschil.

Mijn vraag is of ik iets verkeerds doe, of dat ik gewoon pech heb dat mijn processor niet hoger dan 2 ghz kan.

En dan nog een kleinigheidje, kwist niet zeker of dat in deze topic hoort maargoed: ik gebruik performance test om mijn prestaties ff snel te vergelijken, het valt me op dat als ik overclocked settings gebruik, de prestaties van mijn harde schijf 25 % minder zijn :? !?

Alvast bedankt!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57
kan me alleen voorstellen dat je geugen het niet trekt, maar als je je mem op 100Mhz hebt gezet moet dit ook geen probleem zijn. ik zou het zo ook niet 1,2,3 weten

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Zelfs met je corsair value moet je verder kunnen met divider 166. misschien moet je timings aanpassen, hoeveel voltage geef je je cpu/geheugen?

een venice niet verder dan 2ghz zou wel erg triest zijn. heb je wel een degelijke voeding? draai je SLI mode?

[ Voor 12% gewijzigd door Terryb47 op 13-06-2005 14:18 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
Owja, dat was ik vergeten te posten: ik heb een huntkey LWQ-6500H 500 Watt, ik heb met msi CoreCenter en in de bios gekeken naar de voltage ratings en die zijn bijna perfect. Ik heb geen SLI, ik heb 1 Leadtek Geforce 6600 256mb ( 300/500 @ 500/500 ). Ik geef mijn CPU 1.45 V en mijn geheugen 1.65 als ik de fsb op 233 zet, op 222 staan de voltages op de standaart waardes ( CPU: 1.4 , mem staat op automatisch ). De timings heb ik gewoon op standaart staan, zal dat zoveel verschil uitmaken dat hij niet verder wilt dan 2 ghz ?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:10

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 14:44:
Owja, dat was ik vergeten te posten: ik heb een huntkey LWQ-6500H 500 Watt, ik heb met msi CoreCenter en in de bios gekeken naar de voltage ratings en die zijn bijna perfect. Ik heb geen SLI, ik heb 1 Leadtek Geforce 6600 256mb ( 300/500 @ 500/500 ). Ik geef mijn CPU 1.45 V en mijn geheugen 1.65 als ik de fsb op 233 zet, op 222 staan de voltages op de standaart waardes ( CPU: 1.4 , mem staat op automatisch ). De timings heb ik gewoon op standaart staan, zal dat zoveel verschil uitmaken dat hij niet verder wilt dan 2 ghz ?
1,65? ik dacht dat 2,6 pas normaal was bij geheugen ?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 13:50:

Geheugen : 2 x 512mb Corsair Value Select ( ik weet het, niet het allerbeste geheugen ;) )
- Koeling: Nexus Memory Heatspreader
Je geheugen wil dat niet, zet die eens op 166.. dan gaat ie ook al oplopen hoor, naar > 200 Mhz (ddr400+) als je boven de 240 komt :)

Dus geheugen ff wate terug schroeven.

Trouwens, chipset voltage aanpassen is niet aan te raden heeft niets met je overklok te maken.. gewoon standaard laten..

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Hoop dat 1,65vdimm een typefout is, zou er anders gewoon 2,8v opzetten.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, idd typfoutje, 2,65 i.p.v 1,65. En die 2 ghz is toch niet stabiel, als ik san andreas speel krijg ik na 5 min. een fout en wordt het spel afgesloten. Ik heb net de cpu snelheid weer op 1,8 gezet en nu loopt het spel wel goed. Het lijkt wel of deze processor helemaal niet overgeclockt kan worden, heb ik soms een brakke core erop zitten ;( ?

@ Race Eend

Ik heb me geheugen op 166 gezet maar dat maakte nog steeds niets uit.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 17:21:
Oeps, idd typfoutje, 2,65 i.p.v 1,65. En die 2 ghz is toch niet stabiel, als ik san andreas speel krijg ik na 5 min. een fout en wordt het spel afgesloten. Ik heb net de cpu snelheid weer op 1,8 gezet en nu loopt het spel wel goed. Het lijkt wel of deze processor helemaal niet overgeclockt kan worden, heb ik soms een brakke core erop zitten ;( ?

@ Race Eend

Ik heb me geheugen op 166 gezet maar dat maakte nog steeds niets uit.
En als je test met een ander programma ?. Misschien dat San Andreas problemen oplevert ?
Test eens met Prima95 o.i.d. :) (niet-grafische test programma's).

Ik weet niet hoe het zit met de AGP divider. Misschien dat die te ver buiten specificaties loopt en problemen veroorzaakt ?. O-)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
@ Thandor
Het is een PCI-Express videokaart

Ik heb me processor nu maar weer op standaart snelheid draaien, misschien een keertje ander geheugen kopen. Voor nu is het in ieder geval voldoende ( maar toch raar dat hij niet verder als 2 ghz komt want ik zie veel mensen die de 2,7 halen met de stock cooler )

Verwijderd

De MSI Neo4 borden hebben in combinatie met sommige winchester's(mogelijk ook venice en san diago, elk geval niet de newcastle's en clawhammer's) last van een probleem dat vaak beschreven word als de 220 HTT Bug. (voor zover ik het weet) Simpel komt het op neer dat het opstart voltage standaard blijft, komt ie daar niet doorheen dan loopt de computer vast.

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=78793.0

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Ik heb eigenlijk min of meer hetzelfde "probleem" als de topic starter, mijn Venice 3000+ komt ook niet verder dan een HTT bus van 230Mhz. Ik gebruik een MSI neo4 Platinum (niet-SLI) met de nieuwste bios... Tis dus wel hoger dan 220Mhz., zou er dan nog steeds sprake zijn van die bug?

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
algemeen probleem , via bios verder als 230 bijna onmogelijk,

probeer de rest in windows via clockgen & enjoy your mhz'sss

hehe >:)

Verwijderd

Topicstarter
Via clockgen werkt idd _/-\o_ ik kon in ieder geval de 2,2 ghz halen met de standaart settings, nu nog ff de memclock en ht freq. aanpassen en dan kijke hoe ver ik kom.

Thanx BioBlade!
Pagina: 1