SAP koppelen aan DMS, IDOC

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phonixor
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-08-2022
ik wil SAP koppelen aan een DMS, doormiddel van in de tabbel van physice documenten het adress een URL te plaatsen naar de locatie in het DMS.

probleem 1:
op een of andere manier kan ik de juiste tabel niet vinden.
ik zit te zoeken rond tabbel TOAHR aangezien daar de documenten instaan... alleen kan ik dan de link naar de URL tabbel niet vinden.

probleem 2:
ik heb een IDOC nodig die deze URL kan aanpassen. (of in iedergeval de juiste tabel aanspreekt.)

alvast bedankt,

ps:
wie heeft er trouwens mijn account naam gejat.... (phonixor is trademark of el moi ;p)

phonixor perfection improved

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Sorry, best wat zicht op SAP en op DMSsen maar hier geen ervaring mee (ik ben ook bang dat er niet heel veel mensen hierin SA er verstand van hebben, het is wat geluk hebben als iemand toevallig langskomt: ik pas er de topictitel iets voor aan). Nog even wat opmerkingen:
als je in Den Haag op school heb gezeten zal je zelf die nick al kunnen hebben geregistreerd. Maar hoe dan ook, als je in Schop een Modje even vraagt of je die nick kan krijgen hernoemen we het even voor je: zie Nickchange regels *updated* voor hoe en wat.

De spreuk "onder de streep" kan je trouwens in je signature kwijt: in je myReact profiel. Oh en welkom@GoT :Y)

Je wilt een URL naar de locatie in het DMS opnemen: ik ken me voorstellen dat hier eigenlijk wel een handigere koppeling mogelijk is dan het "blind" opnemen van een URL. Is dat URL over de tijd heen uniek (wat als je ooit migreert), hoe zit het met rechten, etc.
Is er geen integratie op hoger niveau mogelijk? (Afhankelijk van (de grootte van) het DMS kan ik me voorstellen dat er wel ergens ervaring met een SAP koppeling is te vinden).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• phonixor
Je wilt een URL naar de locatie in het DMS opnemen: ik ken me voorstellen dat hier eigenlijk wel een handigere koppeling mogelijk is dan het "blind" opnemen van een URL. Is dat URL over de tijd heen uniek (wat als je ooit migreert), hoe zit het met rechten, etc.
Is er geen integratie op hoger niveau mogelijk? (Afhankelijk van (de grootte van) het DMS kan ik me voorstellen dat er wel ergens ervaring met een SAP koppeling is te vinden).
Die link(url) is idd uniek. gebruikersrechten enzo is een eigenschap van het DMS.
Het DMS is opzich klein (denk ik, ik heb geen idee hoe de markt eruit ziet).

Zover ik weet is er in SAP veel mogelijk om externe databases te gebruiken, dit is echter niet gewenst aangezien je dan SAP moet gaan instellen per klant waardoor je allerlei support enzo verliest....
Het is dus veel simpeler is om SAP gewoon te misbruiken (of eigenlijk dat nog niet eens want die urls (in de tabel die ik niet kan vinden #zucht#) zijn daar eigenlijk al voor bedoeld .)

[ Voor 6% gewijzigd door phonixor op 13-06-2005 14:05 ]

• phonixor
Is er dan misschien iemand die weet waar je goede informatie over IDOC's kan krijgen.

alvast bedankt,

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats het even naar Professional Networking & Servers, wellicht heb je daar meer geluk :)

http://help.sap.com heeft natuurlijk al heel wat info maar of het juiste er tussen staat weet ik niet :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• phonixor
F_J_K schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 14:12:
Ik verplaats het even naar Professional Networking & Servers, wellicht heb je daar meer geluk :)
niet echt... :O ....

wat heeft het trouwens met networking & servers te maken?

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 15:35
Wordt een lastige denk ik.
In de eerste plaats is het natuurlijk sterk afhankelijk aan wat voor objecten in SAP je die URL wilt koppelen.
Ik heb net heel even gekeken via object-links maar volgens mij zou er wel eens een versleuteling voor die tabel-velden kunnen zitten.
Een idoc zou dan een optie zijn, maar ik heb geen idee of die er is.
Wil je perse een interface tussen beide systemen of kun je volstaan met een regelmatige data-upload? Dat zou het verhaal mogelijk ook al wat makkelijker maken.

www.steamloco.info

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je de diverse SAP fora al geraadpleegd :? Dikke kans dat je daar meer respons op je vragen zal vinden :)
En wat zegt SAP support hier van? Geven die support voor zoiets? Ik werk zelf met PeopleSoft (ken SAP wel maar eigenlijk alleen van globale opbouw) en ik weet dat daar diverse gebruikersfora voor zijn. Kan me niet voorstellen dat dat voor SAP niet zou zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• phonixor
bedankt voor de reacties...

Ik heb al een aantal post achter gelaten op de officele SAP forums...
maar die zijn zo inactief als de -SELECT * FROM woord WHERE isScheldWoord = TRUE-. :Z

het is de bedoeling dat we gebruik maken van standaard SAP functies.....
daarom vraag ik om een tabel en een IDoc omdeze aantepassen.
hierdoor kan SAP er vrij weinig tegen inbrengen... want het is gewoon hun ju---edit:fijne programatuur

ik heb trouwens een betere tabel gevonden... namelijk "SOOD"

hier staat dan wel "google" in maar niet "www.google.com" (ik had naam "google" en url "www.google.com" toegevoegd )
ben nu bezig met alle vreemde sleutels en andere links vanaf (en naar) die tabel na te gaan :'( 8)7 . goeie morge....(der moet hier een makkelijkere manier voor zijn dan de door SAP gegenereerde klassediagrammen(of hoe je ze wilt noemen(database model ofzo)) na te lopen....*maar die weet ik niet :'( *)

hopelijk vind ik het tabeletje .... en daarna waar het eigenlijk om gaat de juiste IDoc.....
weet iemand van jullie trouwens hoe je kunt kijken welke IDoc welke tabbellen verkra---- edit: aanpast...

BVD,

• phonixor
Spoetnik schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:38:
Wordt een lastige denk ik.
In de eerste plaats is het natuurlijk sterk afhankelijk aan wat voor objecten in SAP je die URL wilt koppelen.
maakt niet uit het is gewoon een link. ik neem aan dat het operating system dan wel kijkt naar de extentcie wat hij er mee moet doen...

aangezien dit volgens mij niets meer met document types te maken heeft

aangezien www.google.com gewoon werkt... (en dus niet iets van www.google.com\index.html (ofzo))
(ook C:\test.txt werkt dus het is gewoon echt een url zonder dat SAP moeilijk gaat doen)
Ik heb net heel even gekeken via object-links maar volgens mij zou er wel eens een versleuteling voor die tabel-velden kunnen zitten.
Een idoc zou dan een optie zijn, maar ik heb geen idee of die er is.
Wil je perse een interface tussen beide systemen of kun je volstaan met een regelmatige data-upload? Dat zou het verhaal mogelijk ook al wat makkelijker maken.
mmmh hoe zie je een regelmatige database upload?? en is dat systeem onafhankelijk... en...
(ben bang dat dit meer lezen gaat worden }:O )

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

1. Wat is een DMS? Een Document Management Systeem? Niet dat ik onbekend ben met de term, maar even checken ;) En welk DMS? Heeft de leverancier er misschien ervaring mee met koppelingen? Misschien een aantal klanten? Meestal ben je niet enige of de eerste die een koppeling wil :)

2. Ik heb nul verstand van SAP, maar ik vind het 'eng' dat je rechtstreeks in de tabellen zit te kijken. Er moet een standaard aanroep/applicatie enz voor zijn. Niet voor niks dat ze het hebben over 'componenten gebaseerd' enz enz.

3. Je geeft aan dat je niet weet hoe de DMS markt eruit ziet? Verder ook niet al te veel verstand van SAP? Stage zeker? Niet rot tegen je bedoeld hoor ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• phonixor
Motrax schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 14:22:
1. Wat is een DMS? Een Document Management Systeem? Niet dat ik onbekend ben met de term, maar even checken ;) En welk DMS? Heeft de leverancier er misschien ervaring mee met koppelingen? Misschien een aantal klanten? Meestal ben je niet enige of de eerste die een koppeling wil :)
is idd Document Management Systeem, DBArchive heet het het is van Version One...
dit DMS wil ik zoals ik geloof ik al wel beschreven had aanspreken vanuit een normale URL.
(dit werkt.)

sterker nog ik zou in princiepe al een gedeelte kunnen maken door zelf handmatig de links in SAP in te voeren (niet in tabellen maar door gewoon bij een "order" een "url attachment" aanmaken...)

en neej ik ben niet de enige, m'n baas wil het ook O-) :*) , en ik ben idd opzoek naar kennis op het gebied van de koppelingen met SAP -- IDOC... het probleem ligt dus vooral aan de SAP kant.
daar heb ik ook min of meer al eens omgevraagd :X O-)
2. Ik heb nul verstand van SAP, maar ik vind het 'eng' dat je rechtstreeks in de tabellen zit te kijken. Er moet een standaard aanroep/applicatie enz voor zijn. Niet voor niks dat ze het hebben over 'componenten gebaseerd' enz enz.
Ik zit in de tabbelen te kijken omdat ik wil weten welke tabbelen ik later moet aanspreken. ik verander hier niets....

ik wil IDoc gebruiken, dat is een interface die de tabbelen dan voor je update.
Voordeel dit kan extern met een Java aplicatie
Nadeel moet eigenlijk al wel eens een keer gebruikt zijn anders moet je je eigen IDoc gaan samen stellen. (dan wijk je van standaard SAP af dus dat is niet 100% gewenst.... maar als het niet anders kan moet het maar. (dan word het wel een stuk ingewikkelder :'( ))
3. Je geeft aan dat je niet weet hoe de DMS markt eruit ziet?
check (thank god)
Verder ook niet al te veel verstand van SAP?
dubbel check
(hoe kan je hier verstand van hebben het kren(:edit lief beestje) heeft meer als een millioen tabbelen en duizenden screens.)
Stage zeker?
triple check, is dit zo duidelijk??
Niet rot tegen je bedoeld hoor ;)
had ik ook niet zo opgevat...

[ Voor 4% gewijzigd door phonixor op 24-06-2005 15:48 . Reden: verkeerde quote neergezet ]

Pagina: 1