Netwerk Windows <> MacOsX probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:30
Hoi,

ik ben sinds afgelopen vrijdag de gelukkige eigenaar van m'n eerste Mac :) ... een mooie 12" PowerBook, werkt erg lekker allemaal! ... ik heb alleen nog wat problemen met m'n lokale netwerk ...

Ik heb thuis een netwerk met 2 pc's (beiden W2k) en m'n powerbook. Vanaf de PC kan ik zonder problemen op de powerbook, maar andersom wil niet lukken... De powerbook ziet het netwerk wel, en de pc's ook, maar kan geen verbinding maken? Na een paar minuten zoeken krijg ik de melding dat de netwerkbron niet beschikbaar is (of iets van soortgelijke strekking).

Daarnaast zit mijn powerbook in de werkgroep 'Workgroup', maar dat wil ik niet, ik wil hem in dezelfde werkgroep als mijn 2 pc's....Ik heb bij de netwerk instellingen al de 'zones' gevonden, maar die kan ik niet aanpassen? Of is dat sowieso iets heel anders?

Googlen levert helaas erg weinig op, ik hoop dat iemand hier me kan helpen :)

oh, wat me ook nog te binnen schiet, ik heb wat problemen met het afspelen van sommige videobestanden... Ik heb de laatste DivX codec geinstalleerd, maar sommige filmpjes (met name .avi) spelen wel, maar zonder geluid :? ... ik heb zelf al Windows Media Player geinstalleerd ( :'( ), maar dat helpt niet... Is dit een codec probleem, of zie ik gewoon iets over het hoofd?

[ Voor 21% gewijzigd door Xcalibur op 13-06-2005 11:54 . Reden: Nog een vraagje ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hoe probeer je de Windows PC's te benaderen? Via Samba (windows file sharing)?
If so: probeer eens om rechtstreeks op IP te mounten:
• Open een Finder window
• Ga naar menu Go -> Connect to server...
• Vul in het schermpje dat nu voor je neus komt "smb://ip-van-computer" in

En de rest wijst voor zich :)

Je workgroup kun je trouwens instellen met het "Directory Access" tooltje. (Applications/Utilities/Directory Access).

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Begin eens met elke willekeurige vraag die je hebt in Mac Help te kloppen: zorg dat Finder actief is in de menubalk en klik dan op 'Help' => 'Mac Help'

Dat heb ik gedaan voor 'Network Workgroup', tweede resultaat 'Changing the workgroup for your Mac':

Antwoord:
Changing the workgroup for your Mac
If your Mac and Windows computers are in the same workgroup and on the same local network or subnetwork, it's easier to connect to the Mac from the Windows computer. When the Mac belongs to the same workgroup as the Windows computer, its name appears in the Workgroup Computers panel of My Network Places.

"WORKGROUP" is the default Windows workgroup name for Mac OS X. Using Directory Access, you can change the workgroup name on the Mac to match a workgroup name you are already using.

Open Directory Access (in Applications/Utilities).
If necessary, click the lock icon and type the name and password for an administrator user on your computer.
Double-click SMB/CIFS in the list and type the new workgroup name in the dialog, then click OK.

Ik neem aan dat je nu begrijpt de de Mac Help een goed begin is, dus niet zomaar de eerste de beste vraag posten...

Ten tweede:
Probeer eens te verbinden naar de netwerkshare via Finder => Go => Connect to Server (oftewel CMD + K, het leren van sneltoetsen betaalt zich uit!), type daar 'smb://WindowsPC/SharedFolder' waar WindowsPC de naam is van de PC waar je naar wilt verbinden en SharedFolder de naam van de map die je deelt (waarvan ik aanneem dat de rechten juist staan).
Ik heb overigens op een thuisnetwerk (studentenhuis) met tien WindowsPCs en mijn iBook absoluut geen problemen met verbindingen over en weer, dus het kan goed, een gemengd netwerk.

edit:
Net te laat, maar ik laat het maar staan

Als antwoord op je laatste vraag: www.videolan.org: de VLC player speelt alles!

[ Voor 11% gewijzigd door tonyisgaaf op 13-06-2005 12:04 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• dawuss

dawuss

gadgeteer

tonyisgaaf schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:01:
Als antwoord op je laatste vraag: www.videolan.org: de VLC player speelt alles!
offtopic:
Helaas alles behalve Microsoft WMV9 en hoger, omdat dat proprietary is :(

micheljansen.org

• Xcalibur
tonyisgaaf schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:01:
Begin eens met elke willekeurige vraag die je hebt in Mac Help te kloppen: zorg dat Finder actief is in de menubalk en klik dan op 'Help' => 'Mac Help'
nou, ik heb het niet kunnen vinden... misschien omdat ik met Spotlight zat te zoeken?
Zal nog eens kijken vanavond, zit nu op m'n werk, zou wel moeten lukken zo iig :)
Ten tweede:
Probeer eens te verbinden naar de netwerkshare via Finder => Go => Connect to Server (oftewel CMD + K, het leren van sneltoetsen betaalt zich uit!), type daar 'smb://WindowsPC/SharedFolder' waar WindowsPC de naam is van de PC waar je naar wilt verbinden en SharedFolder de naam van de map die je deelt (waarvan ik aanneem dat de rechten juist staan).
ga ik proberen... maar dat zou toch ook gewoon moeten werken als ik via Finder naar Netwerk -> Werkgroep -> WindowsPC ga en 'verbind...' klik?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Heb je de firewall aanstaan op de mac? Kan ook uitmaken nml...

No production networks were harmed during this posting

• dawuss

dawuss

gadgeteer

paella schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:17:
Heb je de firewall aanstaan op de mac? Kan ook uitmaken nml...
Volgens mij is dat alleen interessant voor inkomende connecties, en die lijken bij hem prima te werken :)

micheljansen.org

• The_DoubleU
  • Laatst online: 10:52

The_DoubleU

Tweaker in München

Heb je de firewall aanstaan op de PC's? :P Dat probleem had ik namelijk.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
heb hetzelfde probleem gehad
bij mij was het de windows-firewall die in de weg zat, zet die eens uit, en laat ff weten of het werkt

PSN: djmurcielago

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Xcalibur schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:16:
[...]
nou, ik heb het niet kunnen vinden... misschien omdat ik met Spotlight zat te zoeken?
Zal nog eens kijken vanavond, zit nu op m'n werk, zou wel moeten lukken zo iig :)
[...]
Spotlight is helaas nog lang niet zo GodLike als Apple wil doen geloven, het vindt bijvoorbeeld ook geen items uit System\Library, kwam ik laatst achter toen ik de Cisco Kernel Extensions zocht...
Ik heb ook even voor je gezocht op 'Network Domain' en daar kwam inderdaad geen hit uit onder Spotlight. (Dr kwamen wel hits, maar geen Help bestanden daaronder).
Gebruik dus gewoon maar de Mac Help, werkt beter voor het vinden van antwoorden. Voor het vinden van 'normale' documenten is Spotlight echter wel een 'revelation'.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Xcalibur
heb hetzelfde probleem gehad
bij mij was het de windows-firewall die in de weg zat, zet die eens uit, en laat ff weten of het werkt
nope, geen firewall... op de ene pc staat er helemaal geen een, en op de andere staat ZoneAlarm (die zou daar nog wel eens lastig kunnen gaan doen), maar het effect is exact gelijk bij allebei...
Gebruik dus gewoon maar de Mac Help, werkt beter voor het vinden van antwoorden. Voor het vinden van 'normale' documenten is Spotlight echter wel een 'revelation'.
ja, blijkbaar... bedankt voor de tip in dat geval ;)
Spotlight werkt verder wel erg prima inderdaad, hoewel ik de volgorde van de hits (of eigenlijk van de categorieen) niet altijd even logisch is voor mijn gevoel... maar spotlight weet niet waar ik naar zoek natuurlijk :)

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mischien een beetje overbodige opmerking, maar weet je 100% zeker dat je windows machines goed ingesteld staan? M.a.w, is de guest enabled, staat simple filesharing aan? Staat Windows File and Printersharing niet per ongeluk uit?

Om echt even uit te sluiten is dat je probleem wel of niet aan OS X ligt, kun je even proberen om bij anderen bij hun smb shares te komen? Lukt dit wel?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Euh:

Werkt een ping vanaf beide machine's naar elkaar?
> zo nee, welke ip heeft de mac, en welk ip heeft de pc?

• paella
  • Laatst online: 21:22
tonyisgaaf schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:11:
[...]

Spotlight is helaas nog lang niet zo GodLike als Apple wil doen geloven, het vindt bijvoorbeeld ook geen items uit System\Library, kwam ik laatst achter toen ik de Cisco Kernel Extensions zocht...
Ik heb ook even voor je gezocht op 'Network Domain' en daar kwam inderdaad geen hit uit onder Spotlight. (Dr kwamen wel hits, maar geen Help bestanden daaronder).
Precies, voor gebruikers is het echt geniaal... mijn moeder is er best blij mee (en ik dus ook, scheelt weer belletjes) :)

En het is zo bedacht natuurlijk, als Apple het wilde kon Spotlight ook obscure dingen vinden, maar dat wil toch 99% van de mensen niet en het zou die mensen alleen maar in de war brengen (of zelfs schade aanrichten).

[ Voor 15% gewijzigd door paella op 13-06-2005 18:55 ]

No production networks were harmed during this posting

• Xcalibur
Kurkentrekker schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:05:
Mischien een beetje overbodige opmerking, maar weet je 100% zeker dat je windows machines goed ingesteld staan? M.a.w, is de guest enabled, staat simple filesharing aan? Staat Windows File and Printersharing niet per ongeluk uit?

Om echt even uit te sluiten is dat je probleem wel of niet aan OS X ligt, kun je even proberen om bij anderen bij hun smb shares te komen? Lukt dit wel?
mja, alle Windows computer kunnen probleemloos alles bij elkaar vinden.... ik heb net ook heel even vanaf de Mac op een van de computer gezeten, maar dat lijkt nu niet meer te lukken... :S

Edit: Elkaar pingen lukt wel overal trouwens
Edit: van Windows naar Mac lukt alleen hard op IP-adres, niet op computernaam
Edit: van Mac naar Windows lukt nu ook, op IP-adres, was een rechtenkwestie lijkt het....

[ Voor 20% gewijzigd door Xcalibur op 13-06-2005 22:24 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
heb je bonjour geinstalleerd op je windows-pc?

PSN: djmurcielago

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat zou niet nodig moeten zijn. Ik heb hier ook gewoon twee normale windows bakken draaien in het netwerk, en zowel mijn iBook als mijn Powermac kunnen gewoon bij alle shares komen.

Begrijp ik goed dat je met je Mac al niet bij het naam / wachtwoord schermpje komt, als je met een PC wilt authenticaten?

Reminds me, heb je niet toevallig een password in je keychain staan wat je steeds gebruikt voor je windows pc's? Als je even die entries uit je keychain gooit, zou je opnieuw een naam / wachtwoord veldje moeten krijgen, en dan kun je misschein weer normaal inloggen.
Weet niet zeker of dat gaat werken, het is maar een hersenspinsel..

• Xcalibur
ok, ik kan nog steeds alle computers benaderen via IP-adres, maar niet via computernaam... ik heb nu op 1 van de PC Bonjour geinstalleerd, en die kan nu probleemloos op de mac _/-\o_

so far so good...
de Mac heeft alleen nog geen enkel benul van de PC's.... :|

Ik ga even op zoek naar die keychain, want ik heb al wel eerder wachtwoorden in zitten voeren...

• Kurkentrekker
  • Niet online
Spotlight: keychain acces. Geen idee hoe dat in het NL heet, maar je zult er wel uitkomen. Die pc's konden trouwens toch al op de Mac komen zei je in je startpost? Dan is Bonjour misschien wel wat overbodig... Ik heb hier ook nooit iets aan mijn windows bakken hoeven doen om filesharing werkend te krijgen.

Mocht het je nou echt niet lukken, is FTP acces binnen je netwerk dan niet een optie? Een FTP servertje is snel gedraaid, en dan kun je nog veel meer dingen instellen voor verschillende users dan in de Windows versie van SMB sharing.

• Xcalibur
Kurkentrekker schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 00:32:
Spotlight: keychain acces. Geen idee hoe dat in het NL heet, maar je zult er wel uitkomen. Die pc's konden trouwens toch al op de Mac komen zei je in je startpost? Dan is Bonjour misschien wel wat overbodig... Ik heb hier ook nooit iets aan mijn windows bakken hoeven doen om filesharing werkend te krijgen.
ja, sleutelhangertoegang heet het ;)
ik heb alle wachtwoorden eruit gegooid, maar zonder succes....

Ik kan al op de mac komen inderdaad, maar alleen op IP-adres, en niet via de computernaam zeg maar.... en aangezien het IP-adres nog wel eens wisselt is dat niet zo practisch :-) ... maar met Bonjour werkt dit dus wel goed...

Ik ben ook van mening dat het gewoon zou moeten werken, en allerlei extra dingen zoals Bonjour of FTP toegang etc etc eigenlijk niet nodig moeten zijn... maar ja O-)

• 1Mark
  • Laatst online: 20:24
en als je de mac als 'master browser' instelt en op dezelfde werkgroep zet? (in smb.conf)
En kijk 's in het programma 'console' (ik weet de nederlandse naam niet) op de mac 's naar wat er in de smblogs gebeurt qua foutmeldingen. En copy-paste die foutmelding dan in Google.
Pagina: 1