Toon posts:

Geluid (decibel) meten. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 653 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe meet je decibels? Ja ok met een decibelmeter. Die kun je bijvoorbeeld huren bij K-Rental. Maar nu wil ik het geluid hier in de buurt meten. Heb een discussie met de gemeente, die vind dat het geluid hier in onze straat onder de 50dB valt. Lijkt me een beetje stug want we wonen tegen een industriegebied aan. De gemeente vertikt het om hier, ondanks klachten, te gaan meten.
Maar hoe meet ik dit nu? Metertje aanzetten en aflezen? Of zijn er bepaalde 'regels' waar je aan moet denken, of moet je op een bepaalde manier meten.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12 14:26
metertje aanzetten en lezen :)

Verwijderd

Geluid is objectief te meten, in decibels. Geluidhinder is echter veel moeilijker te registreren. Wat voor de één hinderlijk is, vindt de ander normaal. Sommige mensen worden boos als iemand bij de buren hard de trap op loopt, terwijl anderen daar geen moeite mee hebben. Ook is er vaak sprake van gewenning. Iemand die heel zijn leven naast een snelweg heeft gewoond zal gewend zijn aan het geluid, terwijl iemand die er vanuit een rustig dorp komt wonen dat wel als hinder zal ervaren. Om geluidhinder te kunnen meten is de overheid daarom aangewezen op enquêtes.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meet geluidhinder door het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS) uit te voeren. In het POLS vraagt het CBS mensen of zij last hebben van geluid. Geluidbronnen waarnaar gevraagd wordt zijn wegverkeer (auto's, brommers, motoren), railverkeer (treinen, trams en metro's), vliegtuigen, buren, industrie of bedrijven, lawaai van laden/lossen, en ten slotte spelende kinderen. Verder wordt geluidhinder regelmatig gemeten in het kader van het jaarlijkse Woning Behoefte Onderzoek van het ministerie van VROM. De resultaten van deze metingen komen redelijk overeen met de metingen van het CBS. Ongeveer een kwart van alle Nederlanders heeft last van verkeerslawaai, terwijl ongeveer 10 à 20% last heeft van de buren. In totaal ondervinden 30 à 40% van alle Nederlanders last van lawaai.

Om de hinder uit de verschillende bronnen met elkaar te kunnen vergelijken, hanteert het CBS de Milieukwaliteitsmaat (MKM). De overlast die wegverkeer gedurende één dag veroorzaakt, wordt hierbij als uitgangspunt genomen. Als de buren bijvoorbeeld twee keer per jaar een groot feest geven, heb je twee dagen per jaar ernstige geluidoverlast, terwijl mensen die naast de openbare weg wonen hier elke dag last van hebben. De MKM zal daarom een hogere hinderwaarde toekennen aan de laatste situatie

Bron: http://www.milieuloket.nl/9292000/modulesf/vfxucrou9000

Hoe gevonden: http://www.google.com/search?hl=en&q=decibels+meten

Jij = lui!

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 20:25
Als ik jouw was had ik contact opgenomen met Bruel & Kjaer

Zij hebben erg veel ervaring met het meting van geluid en de normen.

Er zijn nl veel verschillende manieren van het meten van geluid.

Ik heb er een cursus gevolgd en het valt niet mee om zo even het aantal dB te bepalen

http://www.bksv.nl/default.asp?ID=3689

edit: Ik heb nog een informatief boekej over omgevingslawaai.

mocht je intresse hebben dan scan ik hem voor je in

[ Voor 16% gewijzigd door Bec80 op 13-06-2005 11:42 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:43

mr_petit

opperprutser

het meten van imissieniveau's ten gevolge van industrielawaai moeten conform de "Handleiding meten en rekenen industrielawaai" uitgevoerd worden.
zie ook: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7652

de waarde "metertje aanzetten en aflezen" zegt (wettelijk) helemaal niets.

Ik denk dat je het best een akoestisch adviesbureau kan inhuren als je de waarde echt wil weten. (zie bijv. http://geluid.pagina.nl
reken wel op pittige bedragen (1000 à 2000 euro)
Misschien kan de nsg deze metingen ook wel uitvoeren (tegen goedkoper tarief)

De gemeente heeft waarschijnlijk de waarde in jullie straat berekend aan de hand van een computermodel. (wat ook een wettelijk geaccepteerde methode is)

"man is not truly one, but truly two,"

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-12 19:29

Barrycade

Through the...

Uit mijn werk (bij een gemeente) denk ik te weten hoe je moet meten.

Maar het belangrijkste is wat het geluidsnivo is waaraan je moet toetsen. Uit je post begrijp ik dat je huis aan de rand van een industriegebied ligt. Indien dit industriegebied een zogenaamd "gezoneerd industriegebied" is mag de geluids uitstraling van het industriegebied inderdaad maximaal 50 dB(A) zijn.

Van zo'n gezoneerd industriegebied weet men bij de gemeente wat het geluidsnivo is in de omliggende gebieden. Als jij aangeeft bv in de Kerkstraat te wonen op huisnummer 2 dan kan men op kaarten kijken wat het nivo daar is. Als dat onder de 50 dB(A) ligt heeft het inderdaad weinig zin om te komen meten.

Als je toch een geluidsmeting wil uitvoeren kan je dit op verschillende manieren doen:

Wel een goede meter gebruiken, geen Conrad gevalletje! Liefst met ijkcertificaat erbij.

Je dient uit te gaan van de gevel van je woning. Hierop zijn de waarden berekend. Als je met je geluidsmeter op 1 meter van de gevel staat moet je de meter in LAeq zetten (dit is de gemiddelde geluidsdruk uit gedrukt in de A curve). En dan een representatieve tijd de meting uitvoeren. Dwz dat het nivo gedurende lange tijd hetzelfde moet blijven. van dit gemeten nivo moet je 3 dB(A) afhalen (dat de is correctie voor de gevelreflectie). Dat is dan de waarde op je gevel.

Let op: je moet tijdens passerende brommers/auto's etc. de meting wel stil zetten want die tellen niet mee.

Je kan het bovenstaande ook doen van uit een raamopening dan hoef je de 3 dB(A) er niet af te trekken omdat je dan geen gevelreflectie hebt.

Ook niet in een portiek gaan staan ofzo omdat je dan ook reflecties krijgt.

Denk je echt last te hebben van 1 specifiek bedrijf kan je beter bij de gemeente een klacht over dit bedrijf indienen de waarden die het bedrijf op je gevel mag maken staan óf in zijn vergunning of staan in een algemene maatregel van bestuur en die zijn dan: 50 dB(A) tussen 7:00-19:00, 45dB(A) tussen 19:00-23:00 en 40dB(A) tussen 23:00-07:00 uur. En dat kan je dan ook meten via bovenstaande methode.

Je kan eventueel ook een geluidsburo ingschakelen. Dan sta je zeker sterker, maar dit is natuurlijk ook veel duurder. En dan is eerst een eigen meting uitvoeren een goede start.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Bec80 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 11:30:
Als ik jouw was had ik contact opgenomen met Bruel & Kjaer

Zij hebben erg veel ervaring met het meting van geluid en de normen.

Er zijn nl veel verschillende manieren van het meten van geluid.

Ik heb er een cursus gevolgd en het valt niet mee om zo even het aantal dB te bepalen

http://www.bksv.nl/default.asp?ID=3689

edit: Ik heb nog een informatief boekej over omgevingslawaai.

mocht je intresse hebben dan scan ik hem voor je in
Boekje klinkt interessant. Als je tijd hebt... ;)
Had ik ook al gevonden. De normen e.d. weet ik inmiddels al wel. Het gaat mij meer om hoe ik zoiets meet. Dus hoelang bijv en hoever moet je ergens vandaan gaan staan.

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:32
Aan de natuurkunde-faculteit van de Technische Universiteit Eindhoven bestaat een bureautje, de zogenaamde Fysicawinkel, dat dergelijke metingen uitvoert voor particulieren, non-profitinstellingen en dergelijke. Dit is een bureautje dat voor exteren eenvoudige fysische metingen. Ik weet dat zij onder andere aan geluidsmetingen doen (volgens mij met B&K apparatuur).
Daarnaast zal er ook bij de faculteit bouwkunde een dergelijk bureau bestaan. Aangezien hier een groep bouwfysica is, moeten ook zij je hiermee kunnen helpen.

Waar je aan moet voldoen om hun steun te krijgen weet ik niet, maar wellicht is het de moeite waard om eens te checken. Naar de homepage van TU/e en dan zoeken op 'wetenschapswinkels'. Dan moet je er vanzelf komen.

Verwijderd

Topicstarter
daniel75 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 13:35:
Aan de natuurkunde-faculteit van de Technische Universiteit Eindhoven bestaat een bureautje, de zogenaamde Fysicawinkel, dat dergelijke metingen uitvoert voor particulieren, non-profitinstellingen en dergelijke. Dit is een bureautje dat voor exteren eenvoudige fysische metingen. Ik weet dat zij onder andere aan geluidsmetingen doen (volgens mij met B&K apparatuur).
Daarnaast zal er ook bij de faculteit bouwkunde een dergelijk bureau bestaan. Aangezien hier een groep bouwfysica is, moeten ook zij je hiermee kunnen helpen.

Waar je aan moet voldoen om hun steun te krijgen weet ik niet, maar wellicht is het de moeite waard om eens te checken. Naar de homepage van TU/e en dan zoeken op 'wetenschapswinkels'. Dan moet je er vanzelf komen.
Heee das er interessant! Thanks ;)

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 20:25
[quote]Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:02:
[...]

Boekje klinkt interessant. Als je tijd hebt... ;)

Ik heb hem ingescand ik kan hem je mailen of ik zet hem ff op mijn webspace. Maar dan wordt het pas vanaaf. Hij is een kleine 4MB in PDF formaat
Pagina: 1