[Software gezocht] Boeken database

Pagina: 1
Acties:
  • 1.409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeiesmorges, ik heb zowel hier als op Google gezocht, maar heb helaas niet kunnen vinden wat ik zoek. Ik ben op zoek naar -het liefst gratis/open source- software om een boeken database mee te kunnen beheren. Bibliotheek software als het ware. Mijn voorkeur gaat uit naar een PHP/MySQL pakket. Het zou mooi zijn als ik bijvoorbeeld ook barcodes kon afdrukken.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het voor jezelf?

Zelf heb ik veel boeken (ik doe een studie met veel bronnen, nl theologie). Er zijn verschillende programma's in omloop, maar die zijn niet gratis en onoverzichtelijk. Daarom heb ik een eigen bibliotheeksysteem opgezet en ga ik een eigen database bouwen.

Het voordeel is dat je alles naar eigen inzicht kunt maken en zelf de nodige wijzigingen kunt aanbrengen.

Mijn advies is dus zelf bouwen. Is ook nog eens leuk :-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor een basisschool. Ik zou het ook wel zelf kunnen bouwen, en dat vind ik op zich ook wel leuk, maar daar gaat veel tijd in zitten wat ik momenteel niet heb. Daarnaast leek het me niet zo zinvol om opnieuw het wiel uit te vinden als er bijvoorbeeld al een Open Source pakket is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ah! Leuk, ik zal t aan mijn vrouw vragen, die is leerkracht :-) Ze heeft ook ICT gedaan op de Pabo.

Gaat het om een programma waarbij je veel opties moet hebben (ISBN, auteur etc) of slechts weinig? Moet je opties kunnen toevoegen? (groep 3, middenbouw etc)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha geen idee... Mijn vriendin is ook leerkracht op een basisschool en had het hierover. Het lijkt me op zich wel een mooie uitdaging om op te zetten hoor, je kunt het echt zo leuk maken als je zelf wilt.

Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een optie om barcodes af te drukken. Die kun je dan op de boeken plakken. Als je kan zoeken op barcode / isbncode kun je een eenvoudige barcode scanner aan de machine hangen om de ISBN code van een boek in te scannen en het boek op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dat met die barcode snap ik nog niet helemaal:

Je koopt een boek, voert aan de hand van het ISBN nr een barcode in, print die uit & plakt die op. Dan scan je het boek en krijgt het ISBN nr?

Of ... je print een barcode uit, plakt die op een boek. Barcode is gekoppeld aan een ISBN nummer .. en dan?

Volgens mij heb ik nog niet helemaal door hoe het proces in elkaar zit ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eusebius schreef op maandag 13 juni 2005 @ 11:10:
Dat met die barcode snap ik nog niet helemaal:

Je koopt een boek, voert aan de hand van het ISBN nr een barcode in, print die uit & plakt die op. Dan scan je het boek en krijgt het ISBN nr?

Of ... je print een barcode uit, plakt die op een boek. Barcode is gekoppeld aan een ISBN nummer .. en dan?

Volgens mij heb ik nog niet helemaal door hoe het proces in elkaar zit ...
Ik geef mijn bek ook maar een douw hoor, maar zoiets had ik inderdaad in gedachten. Het lijkt me alleen niet handig om een aparte code aan het ISBN nummer te hangen aangezien dat al uniek is. Dus inderdaad het ISBN nummer als uniek ID in de database. Als je dan een zoekfunctie maakt om te kunnen zoeken op ISBN nummer ben je bijna klaar.

Moet je alleen zorgen dat er een streepjescode op basis van het ISBN nummer op het boek komt, en met een barcodescanner kun je die dan weer zo inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ah ... dus de barcode is identiek aan het ISBN nummer. Je scant een boek en ziet gelijk: het moet daar en daar staan.

(dit heb ik zelf anders opgelost: heel mijn bibliotheek categorisch ingedeeld (van 000-999).Zo kan ik elk boek snel wegzetten)

Wat moet een basisschool met een scanner? Is de school zo groot dan?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm nee hoor, was gewoon een brainwave... maar je kunt je inderdaad afvragen of het nuttig is. Die categorische indeling, zijn dat SISO codes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Gevonden: Biblio - Met dit programma kunt u al uw boeken en tijdschriften catalogiseren. Op http://www.monicom.nl/ Er staan alleen geen screenshots bij ... pagina stamt uit dinsdag 16 april 2002 15:22:53

[edit]
Nee, geen SISO. Uitgedacht in mijn eerste jaar aan de hand van een orienterend vak.

[ Voor 19% gewijzigd door Eusebius op 13-06-2005 12:08 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de tip! Gaan we zeker proberen, en anders is het handig om een idee te krijgen van de vereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Is dit toevallig niet voor je examen applicatiebeheer? Ik moet namelijk precies hetzelfde doen nu voor een examen...

Anyway ik maak dat nu in Acces gaat ook heel leuk

offtopic:
geen commentaar over acces aub

[ Voor 33% gewijzigd door Herby op 13-06-2005 12:13 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik vind wel verschillende db-progs op internet met google en @sourceforge, maar niet echt de specifieke dingen ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Hmm, tenzij je nooit meer dan 1 exemplaar van elk boek hebt is er toch geen ontkomen aan om elk boek een eigen id-nummertje te geven (en die te koppelen aan het ISBN). Anders is het heel lastig tracken of een boek te laat is.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Wij gebruiken hier (basisschool) een systeem genaamd Educat. Dit is, zoals je beschrijft, een bibliotheek management systeem, die zijn gegevens van een centrale database afhaalt. Dus je hebt gelijk alle gegevens van een bepaald boek, alsmede links naar de site van de bibliotheek. Dus stel je zoekt hier een boek, maar die is hier niet, kun je gelijk zien of hij wel in de bibliotheek aan de overkant van de straat is.

Ik weet bijna zeker dat het niet gratis is, maar het is verder wel een goed systeem. Kind-vriendelijke interface zodat de jeugd het ook gebruiken kan, etcetera.

Echter, persoonlijk vind ik het niet een al te best systeem, is nogal buggy enzo... Maar ik zou er gewoon eens naar kijken, erover informeren, etcetera. Educat, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kijk anders eens op http://opensource.pagina.nl/ bij bibliotheken. Daar staan 2 links bij, waarvan de ene op zijn beurt veel links heeft

==
hoi

Pagina: 1